Naadloos switchen

Started by Mc T, March 24, 2023, 12:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mc T

Op dit forum aan het spitten gegaan maar kom er niet uit. In ons filmtheatertje gebruiken we een Denon DN500AV processor en daar zijn prima tevreden. Tzt naar een 4k processor staat uiteraard wel op het lijstje.

Bij het schakelen van bronnen op de processor moet de aangesloten TV of beamer even nadenken/ beeld even op een monochroom scherm/ resolutie bepalen. Dat gaat niet naadloos over.

Bij andere heb ik nog geen processor of receiver gezien waar dat wel bij het geval is.

Weten jullie processoren te noemen die dat kunnen of work-a-rounds?

Waar ik zelf op kom is bronnen op een RGBlink Pro naar de receiver toe er tussen te zetten. Met als voordeel dat je preview schermen hebt en overgangseffecten. Kan ik er ook bijvoorbeeld een Ipad aan knopen met welkom scherm, reclame boodschappen en trailers van de film voor de maand er op. Da's natuurlijk wel heel erg  'echt' bioscoopje spelen haha.

Met de RGBlink heb ik geen ervaring maar het lijkt een aardig budget vriendelijke oplossing (pass-through audio en behoud van formaten ben ik nog niet achter).

J.A.F._Doorhof

Dat je niet naadloos kan switchen is redelijk normaal.
Helemaal als je van HD naar 4K gaat of van HDR naar DV of SD.
Maar ook bij het schakelen van bronnen zie je op bijna alle displays een kleine pauze.

Bij sommige loopt dat echt extreem op, er zijn projectoren waar zelfs na het stoppen van een video het rustig 5-6 seconden duurt voor je beeld krijgt, en er zijn projectoren die het in 1-2 seconden doet. Het ligt ook aan de instellingen die je gebruikt.

Maar naadloos heb ik eigenlijk nooit gezien met wisselen van materiaal.
dus maak je geen zorgen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

...dank je wel, duidelijk, met wisselen van bronnen blijft dat dus een dingetje.

Ik heb zojuist bij RGBlink de vraag gesteld, we wachten hun antwoord af. De RGBlink Pro is soort van mini AV regie set / video mixer/ 4 kanalen previewer. In een klein, en eigenlijk best el cheapo, tot 4k doosje. Als hij alle inputs previewd en omzet naar één continu format-uit, HDMI + volledige audio pass-through? Dan geen geknipper van het weergeverscherm, het geschakel van het audio format is niet zo opvallend (het één zal wel niet zonder het ander kunnen, geen idee hoe dat werkt). Dat zal wel allemaal te mooi om waar te zijn uit één klein toverdoosje haha.

Maar jij bent toch ook in de weer met video en studio spulletjes? Wat denk je, zouden er een soort van videomixers zijn die dat zouden kunnen? Of real time in een PC wellicht maar daar zou ik liever van wegblijven. Een compact stand-alone kastje met digitale inborst dat is meer mijn ding.

Maar dat zal  dan (nog niet-) uit de betaalbare hoek komen denk ik.

Zijn hier eigenlijk HT'ers die in hun bioscooppje bijvoorbeeld een logo, welkom boodschap tonen en/of trailers spelen voorafgaande aan de 'filmvoorstelling' zoals in een echte bioscoop?

Jaren terug hebben we wel parodiefilmpjes gemaakt op bestaande biosfilmpjes. Flauwigheden als roken alleen toegestaan vanaf 10 rokers/ 10 sigaretten bij één roker mocht ook. De haan van Pathé die een piep stem had, mega grove teksten kwetterde of zich verslikte en met de poten omhoog dood neerviel, bij gevoos de springstoel van James Bond en dat soort kul. Werd wel gewaardeerd dat dagen prutsen voor een paar seconde ongein haha     


jasjenl

Als reactie op de openingsvraag: dit ligt niet zozeer aan de bron maar aan de weergever, zoals Frank eigenlijk ook al aangeeft. Op mijn oude Epson TW5000 kon het wel meer dan 10 seconden duren voordat hij weer stabiel beeld gaf als je van bron wisselde, maar ook als je van signaal type wisselde (bijv. van 60hz naar 24hz). Ik heb nu een nieuwere beamer, met dezelfde bronnen, en daar gaat het aanmerkelijk sneller (nog steeds wel een paar seconden, maar acceptabeler dan het bij de oude Epson was).
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Mc T

Qua snelheid moeten we het er mee doen, op alle weergevers van oud tot nieuw even even snel opvallend genoeg. Het was wel even zoeken met HDMI kabels, die kunnen er een potje van maken aangaande elkaar gedag zeggen lijkt.

Ik heb er tegenwoordig ook een tweekanaals switch tussen zitten. Dat maakt geen verschil qua switch snelheid of merkbaar kwaliteitsverlies.

Een prima quick_dirty oplossing, druk op de knop switchen tussen de projector en de 11" preview monitor rechtsboven de mengtafel. Op de projector heb een welkom + ons logo ingesteld ipv van een zwart scherm op het moment dat ik bijvoorbeeld de Bleu-ray aan het opstarten ben of de streamer. Da´s al een beginnetje van professioneler c.q. net als in de bioscoop. Als we nu ook nog eens'Een moment geduld a.u.b' kunnen laten zien als de film eens er af loopt... ;-)

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een rgb mini link voor de live streams. Erg leuk ding maar na 3-4 uur worden ze wel behoorlijk heet.

Ik zou hem zeker niet gebruiken voor HT toepassingen. Je degradeert altijd het beeld ermee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

Wellicht is zo'n RGBlink wel handig bij theater voorstellingen met AV of bij lezingen met AV? Of toch ook voor die reclameboodschappen en voorfilms, om daarmee het geswitch te beperken tot alleen voor de hoofdfilm?

Jou RGBlink, als je daar je blu-ray speler op aansluit en zo door naar je suround processor of receiver, is dan de audio pass-through ongewijzigd qua format, multi-channel e.d.? 

J.A.F._Doorhof

Nog nooit geprobeerd en ga het ook niet doen. Het ding word veel te heet voor dat soort toepassingen en scaled nagenoeg altijd.

Begrijp me goed ik ben helemaal idolaat van het ding maar waar jij hem voor wil gebruiken zit je echt volledig in het verkeerde segment.

Het ding is perfect voor 4 cameras die je naar usb moet sturen en een monitor achter kan hangen die de 4 beelden laat zien om te kunnen switchen.

Ik zou echt gewoon accepteren dat je soms 4-5 seconden moet wachten want rgb (mini) link is echt een totaal ander product als HT ;)

Kom je inputs te kort pak dan gewoon een goede HDR+/DV compatible switch van bv Kramer of een ander gerenomeerd merk. Die worden niet heet en kosten een fractie

We hebben de rgb mini link nu een kleine 3 jaar en heel veel in gebruik dus het advies is niet gebaseerd op een website lezen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

Inputs genoeg. Maar stel dat we voor elke reclame- of informatieboodschap en tussen  filmtrailers moeten schakelen tussen al die devices, hoe snel het switchen dan ook gaat is dat gewoon te knullig. Net als met aspect ratio, is het filmhuis materiaal op 16:9 die avond, op de projector en de gordijnen iets toe als fix. Een gruwel of een goede fix, voor ons genoeg en tot op heden geen klachten opgevangen bij onze filmavondjes (waar onder enkele hele kritische luitjes).

Op full HD met een beetje vrolijkheid van het upscalen op de projector naar 4k is ons dan al mooi zat. Voor de prijs van een RGBLink is er ook een laptopje te scoren. Met PowerPoint kom je dan een heel eind, dat werkte 20 jaar geleden en nu ook bedacht ik mij. Mag de processor er een surround soundje van maken en kan ik op de mengtafel de 7.1 kanalen  on the fly tweaken of zet er een expander/ compressor er overheen om het allemaal een beetje te middelen. Voor de hoofdfilm 'switchen' we dan uiteraard wel over naar het hoogst mogelijke.

Die RGBlink, pro of niet pro die kom ik vast nog wel een keer tegen voor weinig of ergens te leen om een weekendje mee te prutsen. Ben wel heel benieuwd naar zo'n kastje.

De hele opzet, de lokalen en apparatuur is wellicht bovenmatig creatief en weinig hoogwaardig, tientjes werk bij voorkeur haha. Tot goed is altijd haalbaar, goed naar het beste kost van veel tot een kapitaal, doen we niet aan. Da's ions vertrekpunt bij alles wat doen. Wel zo bijzonder dat familie en bezoekers onze prestatie beoordelen en waarderen als een kapitale project . Als ze er net als wij een leuke voorstelling aan beleven en dat het ook volgens mijn eigen standaard gewoon zo goed als mogelijk is.

Maar hier op het forum geen andere die ook wat af prutsen om met (reclame-) boodschappen en filmtrailers een compleet bioscoopavondje voor te schotelen naast de popcorn (daar doen wij dan weer niet aan, geen gegraai en gekraak van je buurman in ons theater ;-)

J.A.F._Doorhof

#9
Je doet denk ik dingen die weinig mensen doen. Waarom je in vredesnaam perfect gemixt en geoptimaliseerd geluid door een vaak bagger pre amp heen gaat halen en een subkwaliteit compressor overheen gooit .. sorry dat is echt doodzonde.

Waarom zou je überhaupt een compressor over een bewerkt signaal halen ?
Je slaat alle dynamiek kapot. En zelf de mix maken van 7.1 ?

Misschien begrijp ik verkeerd wat je wil maar zoals ik het lees komt het heel vreemd over ;)

Je weet wat een compressor/expander doet neem ik aan ? Dat moet je echt niet over een bestaande mix halen.

Daarnaast denk ik dat je powerdvd bedoeld. PowerPoint is namelijk een presentatie programma.

Het is goed bedoeld hoor maar je bent echt in mijn optiek niet bezig met een probleem op te lossen maar wel je kwaliteit enorm aan het verminderen met apparatuur die er niet voor geschikt is.

De rgb link moet je echt even naar kijken waar hij voor bedoeld is en dat is echt niet voor een film avond. Zowel geluid als beeld worden er niet beter van en zoals gezegd het ding word na een live stream van 2 uur al behoorlijk heet. En dat is nog geen eens 4k ;)

Als je je zo irriteerde aan de handshake draai dan alles vanaf een media speler en maak er gewoon 1 playlist van waarbij je de dingen die je ervoor wil afspelen rendered naar de specs van de film.

Aan de andere kant als ik naar de bios ga zitten er ook pauzes tussen het wisselen van de reclames en film.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

..ha ha, mooie reactie (dat meen ik/ niet om weg te lachen).

De preamp, de Denon DN500AV? Tsja, wat is bagger?....

De Yamaha 01v96vcm mengtafel als audio toolkit en voor roomEQ? Menig CDtje van kleinere (hoog gewaardeerde-) producties zijn op zo'n tafeltje daarbij betrokken geweest in pre of zelfs bij de final productie van de master. Menig theatervoorstelling/ concert dito. Ik geloof niet dat daarbij menigeen de zaal daarom gillend verlaten heeft, toch?

En de meest prachtige apparatuur in een slechte optelsom van alle mogelijke variabelen die er te verzinnen zijn en/of akoestische omstandigheden kan dat zeker wel veroorzaken.

Tijdens de bouw van ons theatertje heel vaak twee kanaals materiaal door de de verschillende set ups in aanbouw gejast. Bij bezoek (ook van hele kritische luitjes) geen kritische geluiden gekregen. Of het nou 2.1 was of tot 7.1. Offfffff.....bij 2.0 materiaal waarbij mijn peppie&kokkie Denon er een 7.1tje van maakte haha.

Wat je wel hebt bij 7.1 upmix dat hij het materiaal (naar mijn mening?) dat de proccesor het een en ander verkeerd kan interpreteren. Behalve qua levels, in stereo breedte/ center/ alle 7.1 kanalen ook bijvoorbeeld een hi-hat of backing vocals die naar achter in de zaal verdwijn of qua dynamiek.

En daar dan wat random kan gebeuren is die expander/ compressor net even een extra handje bij excessen. Ook omdat ik in layer 1 de faders heb gegrouped, los koppelen, bijstellen, koppelen (tuurlijk zou ik daar user knoppen kunnen maken bedenk ik mij nu). En anders zou ik het hele reclame boodschap en voorfilm circus moeten letterlijk vooraf moeten gaan repeteren op de schuiven.

Bij streaming/ TV/ radio de mate van processing die die broadcasters toepassen (oud materiaal klinkt als nooit tevoren, niet altijd even natuurgetrouw of even fraai...). Bij basis materiaal op CD of Blu-ray is dat (ook bij afluister op de koptelefoon ter controle) bijzondere mix keuzes op te merken, niet altijd even consistent of zijn er gewoon foutjes te ontdekken.

N.b., de reclameboodschappen van ondernemers die ik krijg, daar zit helemaal flink verschil tussen de één en de ander. Dat kan wel een sausje gebruiken om dat in lijn of even fraai te krijgen haha

Een tijdsverdrijf is bepaalde scenes helemaal uit te pluizen. Omdat ik ze mooi vind of omdat ik denk wat hoor ik nu of wat gebeurd daar nou? Per kanaal of in de totaal mix etc. Mee eens of niet, er zitten best wel veel bijzondere keuzes en naar mijn mening veel foutjes in de opnames. Niet gek natuurlijk als je kijkt naar de immense complexiteit van audio mixage, laat staan bij film met daarbij alle grappen en grollen aan (geluids-) effecten. Het zijn stuk voor stuk mega-prestaties en de gemaakte keuzes en foutjes menselijk.

En de factor smaak. Qua level LCR bijvoorbeeld. Bij het filmhuis repertoire is het vaak opvallender omdat bijvoorbeeld alles heel droog kan zijn/ mega gescheiden bijvoorbeeld. Of focus lag op het acteren/ film lijn en/of omdat het budget beperkt was. Hier en daar verdenk ik ze er zelfs van niet in multi channel gemixt te hebben, misschien hebben ze daarbij wel de Denon die ik ook gebruik gebruikt om bij de final het materiaal door de upmixer te jassen haha.

Ik heb er geen moeite mee om het dan naar mijn hand te zetten (bijvoorbeeld qua levels, klankleur en ruimtelijkheid). In de bieb mag het geweldig crappy klinken door een USB speakertje bij een filmvoorstelling, daarmee is mijn getweak net zo geoorloofd voor de maximale beleving. Bij de beloofde oorvriendelijke volumes, ook dat is een reden om er mee aan de haal te gaan.   

Dus, de hoofdfilm zo goed mogelijk zonder expander/compressor. Wel controleer ik elke film op dynamiek en bepalen volume voor de film. Ook daarin zie je dat de geluidstechnicus af en toe wat te enthousiast is geweest of onverstandige dB-uitschieters (en/of foutjes). De limiter sowieso ingesteld op alle kanalen als dummyproof bescherming voor de amps en speakers. En het beteugelen van dynamiek (met bijvoorbeeld behoud verstaanbaarheid bij de zachtste passages) kan een goed ingestelde expander/compressor per kanaal een handige keuze zijn uit de toolkit die mijn lieve mengtafeltje herbergt.

Alleen de hele voorprogramma / voorfilm reutel dan via PowerPoint of bijvoorbeeld RGBlink als het daar mee zou kunnen? Als dat predicaat goed krijgt van mij en de bezoekers na een voorstelling applaudisseren en opnieuw reserveren, doel bereikt wat mij betreft.

Leuke discussie zo, top. Leerzaam en het helpt mij alles (nog 's) te overdenken en verder uit te puzzelen.     

     

         

J.A.F._Doorhof

#11
Ik heb hier een x32 console staan die de Yamaha 96 heeft vervangen dus ken ze beide van a-z.

Verder geloof je blijkbaar toch niets wat ik zeg ;)
Dus gewoon lekker doen wat je wil, als hobby is het altijd leuk natuurlijk en van fouten leren we

Mijn advies
Gewoon van de speler naar de processor en dan naar de projector alleen dan ben je verzekerd van goede doorgifte hdr en multi channel audio

Waar ik doelde met pre-amps is niet de Denon maar de pre amps van de mengtafel

De Yamaha is een leuk ding en was baanbrekend toen hij uitkwam maar een midas pre-amp klinkt veel dynamischer en rustiger. En zelfs dan gebruik ik hier losse pre amps omdat ik die kwaliteit nog beter vind. En aangezien ik maar met 2 microfoons werk heb ik er maar 2 nodig.

Wat je nu doet is iets wat perfect op de disc staat door een consumer video switcher te halen die bedoeld is voor live streaming op YT en een dus het beeld gaat achteruit en je verliest HDR.

Voor audio doet de Denon een conversie van digitaal naar analoog die goed werkt. Wat jij daarna doet is die analoge signalen naar een oude console routen met ruizige pre-amps en dan gooi je ook nog eens een zwaar verouderde compressor over je kanalen terwijl de mix al helemaal geoptimaliseerd is voor weergave in een HT.


Vind je het leuk om te hobbyen vooral doen maar jouw problemen los je hier niet mee op en je vernield alleen maar het bron materiaal.

Ps
Mijn eerste onderneming was een professionele opname studio met d&r tafels en Yamaha met outboard gear. En ben er eigenlijk nooit mee gestopt als hobby. Dus ik heb wel een beetje kijk op de signaal keten

Verder stop ik ermee want soms moet je gewoon je neus stoten voor je dingen geloofd.

Ik zou wel zorgen dat je de mini link terug kan sturen want die gaat niet werken met hdr. Hij kan zelfs geen 4k uitsturen. Alleen hdmi 1.3

De input is hdmi 2.0 maar geen BT2020 of hdr.
De direct out is alleen voor monitoring en hdmi 1.3 gestripped en dus absoluut niet voor wat jij wil. Maar als je hem besteld kom je daar wel achter.

Veel succes en hou ons op de hoogte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

...prima mening en mooie onderbouwing. Je vergeet te melden dat er nog een 108 harting multi van 50 meter tussen zit, heen én terug. Dat is natuurlijk helemaal van de zotte! ;-)

Dus inderdaad, uit jou onderbouwing en met onze speakers die een beetje meer rendement hebben stormt het standaard hier windkracht 10 aan grondruis. En klinkt geknepen, doods en met een gekras en geknetter of alles uit roeptoeter komt.

Maar of het mogelijk is of niet of niet. In ons geluidsdichte theater is het 100% stil. Met je oor tegen de speakers, niets... Volstrekt onmogelijk, ik weet het ;-) Vandaar ook de ban op vreterij in ons theatertje, da's pas echt serieuze overlast. Ban op bewegen op de stoel en ademen hebben we zelf ook geprobeerd maar dat beviel ons slecht ;-)

En of überhaupt ergens naar klinkt, volgens mijn standaard wel en heden nog geen opmerkingen van die doorgaans zeer kritische luisteraars uit mijn vrienden kring. 'Het klinkt wel anders bij ons' en net als in de bios of bij een concert maar dan zonder bloed uit je oren of piep als na-plezier ;-) Als ze hadden gezegd het klinkt apart zonder die lag op hun gezicht en daarna een stilvallend gesprek. Die makkers zijn van eerlijke antwoorden en opmerkingen, niet van aardige of naar de bekpraten ;-)

Eerlijk is eerlijk, als je goed luistert hoor je de ventilator uit de stage accompany versterker voor de sub, de rest allemaal passief gekoelde 4 kanaals versterkertjes. Staat de beamer aan hoor je de ventilator van de beamer maar da's ook zeker geen herrie schopper. Uit trafo voor de voeding van het beeldscherm komt  af en toe een heel klein brommertje. En ook heel af en toe een klein brommetje uit links voor maar dat zit volgens mij in die 108 connector of de kabel naar dat kanaal op de mengtafel.

Die 01v96. Er zijn er genoeg die beweren geen verschil te horen (ook de jongen met die bakken werkte in de theaters) tussen 48khz en op 96khz. Terwijl dat verschil met die tafel net het verschil maakt tussen prima en veel beter qua transparantie in het geluid, grid/ resolutie in de effectbakken, detail. Van toen ze nieuw waren al met die 01v96's aan het slepen, aan kleine speakers tot aan vrachtwagens vol gehangen. Zo muisstil dat de betreffende leverancier even bij me kwam kijken wat er voor stond (en het paste ook nog 's onder mijn  arm, ook prettig ;-)

Het verbaast mij dat tegenwoordig nog bij live voorstellingen hoe vaak het zo ongeveer stormt uit een PA die alleen aan staat (kanalen gemuted en nog geen band of microfoon ingeprikt). Daargelaten die dat ondervangen met een gate, begint de presentator ze ding te doen komt die grondruis er ook bij staan ;-). Ook nu nog met de nieuwste en mooiste apparatuur dus. Lekker bij een (klassiek-)concert met zachte passagen en verstilde momenten. Ook meer dan eens in de bios gezeten met flinke knerpen en ruis in de zaal en duidelijke aanlopende speakers of juist zwijgende units hier en daar.     

Het was eigenlijk ook zo met muzikanten. wil je perse bepaalde apparatuur hebben dan moet je naar een ander gaan. Amateurs en semi-pro jongens, onder hen veel die zonder een noot gespeeld te hebben al begonnen met emmeren en monitor wens op standje blaf je trommelvliezen er uit. Terwijl pro jongens zo iets hadden daar is dat kereltje achter de mengtafel voor verantwoordelijk. Als het niet goed is schopt mijn manager 'm wel in elkaar en/of hoor dat wel van mijn trouwe fans.

Nogmaals, van mijn kant geen eigenwijsheid zeker niet richting jou. Het is volledig tegen de stroom in zoniet tart het het mogelijke, dat besef ik. Maar als het werkt, werkt het en als het voor mij die norm van goed krijgt (en van andere), leuk toch?


J.A.F._Doorhof

#13
Probleem met ruis is heel simpel
Heel veel "technici" hebben de ballen verstand van gain staging en snappen zelfs vaak de schaalverdeling niet.

Zoals gezegd gewoon doen wat je wil. Maar ik zie het nut er absoluut niet van.
En als ik zeg ruizige preamps dan betekend dit niet dat je ruis uit je speakers hoort maar wel dat je een hogere ruisvloer hebt. En op de BD staat het geluid perfect met de juiste verhoudingen en balans. En helemaal de compressie in de Yamaha vond ik echt zeer matig. De x32 is al stukken beter. Maar als je het goed wil doen pak dan outboard gear. Maar zoals gezegd voor een dolby Digital of DTS stream moet je eigenlijk niets aan doen tenzij je het leuk vind om mee te spelen. Dan kan alles. Maar realiseer je gewoon dat je flinke concessies doet. That's all.

Je gaat dus van 4K HDR naar een gestripte 1080p versie
En van perfect geluid naar een eigen gemaakte mix op verouderde apparatuur welke absoluut goed was, heb de Yamaha flink intensief gebruikt maar uiteindelijk eruit gegooid omdat de interne effecten gewoon niet goed genoeg waren en ik vind de tafel niet dynamisch genoeg. Als je het toch op die manier wil doen pak dan een x32 of Midas (Zelfde basis maar de Midas heeft een iets lagere ruisvloer). De onboard effecten in die consoles zijn zeer redelijk.

Heb hier een echte Edison staan en die klinkt wel beter dan de interne Edison maar ze komen wel heel dicht bij elkaar.

Wil je room correctie heeft Behringer een relatief goedkope eq met microfoon die dit kan doen, maar nog beter is een processor waar een soort van arc inzit. De Yamaha doet geen surround room correctie zover ik weet.

Zoals gezegd ik probeer je advies te geven naar aanleiding van de exacte apparatuur die ik heb (Rgb Mini link) en had (Yamaha 96v2) maar als jij er blij mee bent subliem toch ?

Dat het anders klinkt geloof ik meteen.
En dat mensen niet klagen zegt weinig. De meeste mensen zijn al onder de indruk van alles wat groter is dan een Soundbar en 50"

Koop de Rgb Mini link en kijk of het werkt voor je.
Scheelt ook geld qua projectoren. 4K HDR is dan geen probleem meer.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

Blu-ray 1080P > DENON > yamaha > mengtafel > amps > speakers     = goed
                DENON > projector + upscale +tweak instellingen  = goed

Blu-ray 4K HDR > DENON > yamaha > mengtafel > amps > speakers = goed geen geluid dus.
               > projector HDR                                   = ja, het is wel wat beter, de fijnproever zal het wellicht opmerken. Maar de film blijft even goed of slecht als hij is, dat klein beetje verschil doet amper wat voor de beleving.

Ik begrijp wel, 'dat heb je natuurlijk met die budget en antieke zooi' (speakers Galaxy hot spots uit het jaar kruk tot ca. 1980 ááaarghhh) die we gebruiken, dan hoor je dat niet en zie je snot voor ogen ;-)

Een stapeltje blu-rays met een 1080P en 4k schijfje in het doosje uitgeprobeerd. Zelf vond ik het verschil op het scherm tussen de twee bovenstaande setups erg goed maar geen euro meer waard of reden om de Denon er tussen uit te mikken.

N.b. als test deze tests herhaald voor de kritische vriendenclub als publiek omdat ik zelf zoiets had van dat kan niet waar zijn (lees: mijn beïnvloeding door mijn lezerij op dit forum). Aldus bij mijn besluit gebleven, geen euro meer voor nu.

N.b., de mengtafel staat er tussen als dsp / roomEQ, ruimte rechttrekken en op smaak brengen. Da's heel persoonlijk en een groot plezier. Hoe heb ik concerten of films beleefd waar ik echt van genoten heb? Die vibe creëren bij elk dingetje die ik afspeel, geweldig, heerlijk, heerlijk! Met het fijne van op laag volume, ook dat nog... (kan je nog steeds een flinke beuk op je middenrif verwachten ;-)

Vrij snel na de introductie van de 01v96b begon het gezeik ook over die tafel (volgens mij zeuren gebruikers van andere merken allemaal over de preamps van Yamaha ;-). Zoals dito bij Yamaha gebruikers zelf na een nieuw verworven speeltje voor hun neus naar beneden gingen trappen Het lot van alle voorgaande tafels en eender lot voor elk nieuw geïntroduceerde tafel die er nog komt (of bij eender merk of apparatuur dan ook). Bij die mengtafels werd het helemaal leuk toen Behringer kwam met zijn digitale tafeltjes en nog eens maal twee toen die rijkelijk werden voorzien van Midas logo's.

Het resultaat wat ik voor ogen heb is mijn doel. Met wat of op wat dat maakt mij niet uit als goed er maar mee voor mee elkaar komt.

Volgens mij niets eigenwijs aan, onderzoekend en met het plezierige van hand op de knip. Enjoy en dank je wel!     

J.A.F._Doorhof

Voor de duidelijkheid je vraagt naar het probleem van switchen.

We zeggen dat dit normaal is
Je vraagt naar de rgb mini link en ik vertel je uit ervaring dat dit niet het apparaat is wat je wil.

Mede omdat hij geen 4k ondersteund, hdmi stripped en gewoon niet bedoeld is voor die toepassing en daarnaast bloed heet word.

Je haalt zelf erbij dat je een tafel gebruikt voor het geluid en daar reageer ik op.

Daarnaast zal ik de laatste zijn die vintage apparatuur afkraakt. Ik speel op vintage gitaren via vintage buizen versterkers en mijn effect apparatuur voor opnames is allemaal vintage. En gebruik daarnaast nog soms een band recorder om het geluid wat meer organisch te maken.

Wat ik je probeer uit te leggen ;)
Op de disc staat een volledig processed geluid. Dus echt optimaal op peperdure apparatuur gemixt in luisterruimtes waar alles klopt (als het goed is) maar bovenal met de juiste compressie.

Als je een hele track weer uit elkaar trekt en je route dit naar een console waar je WEER compressie gaat toevoegen op alle 7.1 kanalen dan trek je dus het hele geluidsbeeld en dynamiek van de film uit elkaar. En je wint er niets mee qua output. Als je speakers teveel of te weinig vermogen hebben is een console niet de oplossing en compressie al helemaal niet.

Ik gebruik zelf ook alleen de apparatuur bij opnames en mastering en tegenwoordig met digitaal eigenlijk alleen bij mastering ruis vloer bij digitale opnames is sowieso amper tot geen probleem (niet verwarren met pre amp ruis).

Hoop gewoon dat je er wat uit kan halen waar je wat aan hebt. Maar ik denk dat je overtuigt bent dat je het helemaal goed doet en dan kan ik je ook geen advies geven. Dus koop de rgb mini link maar zorg wel voor koeling en offer dus inderdaad multichannel audio op en 4k. Wil je dat offer brengen. Is het een fantastische switcher.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

Zoals in veel topic op dit forum en de topics begrijpen we elkaar prima en hoeven we elkaar niet te overtuigen. Met inderdaad bij elkaar rapen ,onderwerpen er bij halen aan toe te voegen vermeende wederzijdse onduidelijkheden te verduidelijken. Hier en daar net zo wederzijds scherp op de snede maar volgens mij met geen onvertogen woord, wederom wederzijds, top!

Om het nog leuker te maken. Het zijn allemaal die perfecte geluidsdragers maar als ik dat zelfde schijfje de verschillende luisterruimtes in neem zijn de verschillen naar mijn mening voor één zelfde waarheid op zijn minst opmerkelijk. En dat is dan in allemaal identieke akoestische omgeving. En gaat naar mijn beleving ver voorbij smaak verschillen.

Als ik vervolgens deze perfecte geluidsdrager op één en dezelfde installatie draai, zelfde genre of zelfs artiest maar van een andere labels kunnen er zomaar weer allemaal naar mijn mening (te-) grote verschillen.

Dus dat maakte dat na mijn centen gestort te hebben in de perfectie daar heel snel mee gestopt ben. En zet ik het nu zelf liever zelf na mijn hand bij elke track en film. Leuk tijdverdrijf ook.

Met al die perfectie en zeker in bijvoorbeeld bioscopen blijft het verbazend hoe regelmatig er iets aan poeier gespeeld wordt puur door de tracks (en niet door bijvoorbeeld fabrieksfout ofdoor de uren die daar gemaakt worden, puur door het aangeleverde en perfecte medium). Zelf aan de instellingen zitten is daar tegenwoordig op straffe des doods of onmogelijk, da's die oorzaak is ook min of meer voorbij.

In de bioscoop heb ik het nog zelden nog naar mijn zin (daargelaten veel filmhuizen). Het is eigenlijk altijd onnodig te hard. En het moet uber hoog, laag en verpletterend zijn. Ook als een Margrietje omvalt op het scherm kan je zomaar nog een beuk verwachten terwijl dat voor het filmische op dat moment weinig relevant is. Ook zo met de projectie, je zou af en toe overwegen om zonbrand mee te nemen of tandpasta tegen de zuurstok kleurtjes ;-)

Alles heeft tegenwoordig zijn eigen toon, live geluid, bioscoop, streaming en radio, sonos speakertjesachtige. Allemaal indrukwekkend maar zo vermoeiend en/of a comfortabel bij een lange zit of in de wachtkamer of bij mede filmliefhebbers thuis. Ik zal wel een oude zak worden of al zijn ;-)

Dus als ik het daar vaak zo zo ervaar zou het met mijn peppie&kokkie setup gauw tot drama kunnen leiden. Of niet, of wel, etc etc. Als we, ik en toeschouwer het maar naar ons zin hebben denk ik dan. Zo geweldig niet meer die perfectie na te streven maar gewoon goed volgens eigen standaard. En subtiel processen met de Yamaha toolkit voor mijn neus op weinig smaakvol perfect materiaal maakt een stuk beter te haggelen ;-)

Nb. is het goed dan gaat alles bij mij net zo graag of zelfs liever dan dat alles in het midden of uit.

Vintage, inderdaad, een prachtige manier van hergebruik en spul met historie en vaak wel nog een eigen toon.

Het bovenstaande zal weer tot reactie leiden en dat is net zo leerzaam en leuk, oprecht, dank je wel voor deze gezellige middag.

Nb. de RGBmini Pro is volgens mij wel 4k maar we houden het ondertussen op de oplossing voor een laptopje voor de voorgenomen flauwekul van reclameboodschappen en voorfilms met 1x switchen naar de hoofdfilm . Gaan we weer meemaken hoeveel plezier ik daar aan ga  beleven en of bezoekers door hebben dat ze naar een quick&dirty oplossing daar voor aan het kijken zijn. Maar dat is voor nu nog even toekomst muziek.       
 

J.A.F._Doorhof

RGBlink Mini-Pro
videomixer
inputs:
1x HDMI-A 2.0
3x HDMI-A 1.3
3.5 mm stereo
outputs:
HDMI-A 1.3
USB-A 3.0
USB-A 2.0
3.5 mm stereo
1x RJ45
stroomconnector: Type-C PD
input-resoluties:
HDMI
SMPTE: 720p@50/60 | 1080i@50 | 1080p@24/30/50/60 | 2160p@60
VESA: 1024x768@60 | 1280x720@60 | 1280x768@60 | 1280x800@60 | 1280x1024@60 | 1360x768@60 | 1366x768@60| 1440x900@60 | 1600x1200@60 | 1680x1050@60 | 1920x1080@60 | 1920x1200@60 | 3840x2160@60 | 4096x2160@60
output-resoluties:
HDMI
SMPTE: 720p@50/60 | 1080p@24/25/30/50/60
VESA: 1024x768@60 | 1280x720@50/60 | 1280x768@60 | 1280x1024@60 | 1360x768@60 | 1920x1080@24/25/30/50
USB Streaming
H.265
ondersteunde standaarden:
HDMI 2.0
USB 3.0
H.265: ITU-T H.265/ ISO/IEC 23008-2
PTZ: VISCA
Color Space: RGB
Video Sampling: 4:4:4 YUV
Latency: < 4 frames
Line In Delay: tot 8 frames
gebruikstemperatuur: 0 - 60°
werkbare luchtvochtigheid: 10 - 85%
inclusief stroomadapter
afmetingen: 180 x 118.3 x 58.4 mm
gewicht: 500 gr


Input resoluties tot 4k
Output niet. Output is zoals eerder gezegd een monitor output. Je ziet er 4 cameras op en een live en pre live beeld op oa. Je kan er nog wat bij instellen zoals alleen live wat een gescalede versie is van het input signaal

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mc T

...dat had ik er niet 123 uitgehaald, dank je wel voor je assistentie!