Nieuw receiver of pre/pro als vervanger van Anthem MRX 720

Started by Flavio, March 11, 2023, 21:33:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flavio

Ik speel nu ruim een jaar met een Anthem MRX 720. In principe naar tevredenheid, maar ik mis de mogelijkheden om 2-kanaals materiaal af te spelen in surround, zoals het vroegere Logic7 van Lexicon.
Ik heb een 4.2.2 opstelling, dus geen center en twee Atmos luidsprekers aan het plafond.
Room EQ gebruik ik wel, maar ik ben geen tweaker die dat handmatig veel zal gaan aanpassen, tenzij het heel erg gebruikersvriendelijk is.

Als vervanging heb ik op het oog:

Denon AVC-X3800H, nieuw model, heel veel toeters en bellen die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, Audyssey XT32, Dirac tegen meerprijs. Leuke feature is het kunnen uitschakelen van bepaalde versterkerkanalen.

Marantz AV8802, wat ouder model, maar ga ik daarmee iets wezenlijks missen t.o.v. de Denon?
En is dit een hoorbare verbetering t.o.v de Denon met de ingebouwde versterkers.
Ik zou dan een losse 4-kanaals eindversterker voor de surround en Atmos kanalen moeten kopen.
Audyssey XT32 Pro. Is dat een voordeel?

Yamaha RX-A4A, nieuw model, heel veel DSP modes, maar YPAO 3D staat minder goed bekend dan Audyssey en ARC?
Yamaha staat over het algemeen wel goed bekend voor de geluidskwaliteit?

Ik wil meer 2-kanaals muziek gaan luisteren op een set Martin Logan Ethos luidsprekers met Hypex NC500 monoblokken. Streamen vanaf een NAS of tablet. Ga ik daarbij verschil merken tussen deze drie opties?

Alle drie apparaten (of de vergelijkbare voorgangers/opvolgers) worden trouwens op AudioScienceReview slecht gemeten, dus daar zal ik maar niet teveel op letten. :D

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

pameijer

Ik heb een MRX1120, maar volgens mij kan ik stereo gewoon in surround afspelen. Ben nu niet thuis maar zal het nog eens checken. Is een bepaalde mode die je moet selecteren. Ik zou hem er zeker niet voor inruilen!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

remanus

Ik heb hier een MRX-1120 een maand in huis gehad en om eerlijk te zijn is het een top receiver. Maar voor mij is de Denon AVC-3800H met Dirac toch wel een verademing. Geen gedoe meer met niet werkende ARC genesis profiles en nog maar niet te beginnen over de android app.

Multi channel stereo of een upmixer moet zeker ook met je huidige AVR gaan, mocht je voor de Denon gaan denk ik dat je met heel weinig bijleggen je Anthem geen dag gaat missen.

Rick-DTS

Quote from: Flavio on March 11, 2023, 21:33:00Ik speel nu ruim een jaar met een Anthem MRX 720. In principe naar tevredenheid, maar ik mis de mogelijkheden om 2-kanaals materiaal af te spelen in surround, zoals het vroegere Logic7 van Lexicon.
Ik heb een 4.2.2 opstelling, dus geen center en twee Atmos luidsprekers aan het plafond.
Room EQ gebruik ik wel, maar ik ben geen tweaker die dat handmatig veel zal gaan aanpassen, tenzij het heel erg gebruikersvriendelijk is.

Als vervanging heb ik op het oog:

Denon AVC-X3800H, nieuw model, heel veel toeters en bellen die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, Audyssey XT32, Dirac tegen meerprijs. Leuke feature is het kunnen uitschakelen van bepaalde versterkerkanalen.

Marantz AV8802, wat ouder model, maar ga ik daarmee iets wezenlijks missen t.o.v. de Denon?
En is dit een hoorbare verbetering t.o.v de Denon met de ingebouwde versterkers.
Ik zou dan een losse 4-kanaals eindversterker voor de surround en Atmos kanalen moeten kopen.
Audyssey XT32 Pro. Is dat een voordeel?

Yamaha RX-A4A, nieuw model, heel veel DSP modes, maar YPAO 3D staat minder goed bekend dan Audyssey en ARC?
Yamaha staat over het algemeen wel goed bekend voor de geluidskwaliteit?

Ik wil meer 2-kanaals muziek gaan luisteren op een set Martin Logan Ethos luidsprekers met Hypex NC500 monoblokken. Streamen vanaf een NAS of tablet. Ga ik daarbij verschil merken tussen deze drie opties?

Alle drie apparaten (of de vergelijkbare voorgangers/opvolgers) worden trouwens op AudioScienceReview slecht gemeten, dus daar zal ik maar niet teveel op letten. :D

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies.

Je kunt met de 720 stereo materiaal gewoon in surround afspelen. Je hebt de keuze uit verschillende modi hierin.Om een 720 in te ruilen voor een Denon etc. Daar ga je echt spijt van krijgen. Ga ze eens naast elkaar beluisteren.Ga niet op testen af, deze zijn doordrenkt van sponsoring, enkele dun gezaaide uitzonderingen daargelaten.Je kunt er altijd nog een extra eindtrap op zetten. Er is echt heel veel mogelijk met de 720. En ja, als je een Android app belangrijk vindt....ik gebruik gewoon de roemde die erbij zit waar je alles mee kan...
Ik speel zelf naar een Arcam nu met de 1140 8K versie. Zelfs mijn kinderen horen verschil