B&O Beolab 8000 - new life

Started by Exision, March 7, 2023, 17:00:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Exision

Al een tijdje loop ik rond met het idee om mijn set Beolab 8000 speakers te voorzien van Hypex modules en MiniDSP filtering icm een zelfbouwsub om het gebrekkige laag van de drivers op te vangen. Heeft iemand hier zoiets al eens geprobeerd?

Wat te testen:
- Bassreflex poort open/dicht en reactie van de drivers
- Hoe krijg ik de hypex module's in de behuizing.
- ...

De behuiding is wel echt netjes gebouwd en ziet er (my opinion) na al die jaren nog steeds heel stijlvol uit!

Henkjan_O

waarom wil je de hypex modules in de Beolabs inbouwen?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Exision

Eigenlijk omdat de Beolab's nu ook actief zijn en die opzet me eigenlijk heel goed bevalt. Geen extra versterkers nodig etc. Ik heb ze gekoppeld met een Yamaha WXC-50 als voorversterker voor Spotify, AppleTV, PC en Xbox.

Ik zal nog eens wat onderzoek doen naar wat de meest handige MiniDSP/hypex of alternatief configuratie is voor mijn wensen. vermoed dat ik zal uitkomen op 1 kanaal per driver per speaker, wat de Hypexen eigenlijk te prijzig maakt.

De laatste keer dat ik hier naar gekeken heb was een 5tal jaar geleden en toen waren er nog niet zoveel alternatieven. Volgens mij kan deze combi ook wel af met wat minder vermogen klasse D (weet ik wel zeker) om het maximale uit de drivers te halen.

Tinus_

Heb je beide versies van de Beolab al wel eens geluisterd?
De MK2 versie heeft al een behoorlijke bass update gehad t.o.v. de eerste versie.

Wellicht dat het met een Hypex wel beter wordt maar dat weet ik ook niet.
Rebuilding my HT

Exision

#4
Ik heb de MK2's eerlijk gezegd nooit goed beluisterd. Wat ik wel las is dat deze 'bas boost' door een actief filter wordt gegenereerd als ik het goed begreep. Zie ook ondergaande schema. Dat zorgt ongetwijfeld voor meer lage tonen, maar dit komt de absolute vervorming bij een wat hoger volume weer ten laste.

Quote:
Adaptive Bass Linearisation

Adaptive Bass Linearisation (ABL) is a process patented by B&O and is incorporated in BeoLab loudspeakers. The idea is to use the surplus capacity in amplifiers and driver units, arising by normal listening levels, for a bass extension - a sound reproduction with more bass, than the loudspeaker otherwise would be able to produce.


Mijn uitgangspunt is dat de 4 inch woofers nooit echt heel laag gaan komen op een degelijk SPL en daardoor beter wat eerder afgesneden worden om zodoende met ondersteuning van een goede sub een mooi compleet systeem te vormen.

De drivers die ik voor de sub wil gebruiken heb ik nog liggen. Dit zijn twee wat oudere 12" Seas drivers. Misschien is het nog een optie dat ik de bestaande AB versterker in de Beolab's kan hergebruiken om de kosten laag te houden en te kijken of een verbetering van het originele ontwerp mogelijk is.

Dan zou ik de MiniDSP op de volgende punten moeten aansluiten en de rode gedeelten moeten verwijderen van de print en tevens het analoge gedeelte van het wisselfilter moeten verwijderen.

Screenshot 2023-03-07 at 20.22.47.png

Tien

#5
Er zijn mensen die idd daarom liever de MK1 hebben (met eventueel een sub - de Yamaha heeft overigens daarvoor een aparte aansluiting). Persoonlijk vind ik de MK1 erg mooi in balans en haal ik het diepere geluid uit een goede sub. Ik heb echter V2 nooit zelf beluisterd.

Ik ben, als je dit doorzet, wel heel benieuwd naar het resultaat en vooral hoe je het passend gaat krijgen.

twani

Als je de klank van de 8000 mooi vindt zou ik er verder niets aan doen. B&O heeft een vrij specifieke filtering om deze (mooie)ruimtelijke klank met flinke roll off te bereiken.

Een subje erbij is altijd oke.

En já, ik heb er denk ik wel een 40 tal van in huis gehad. MK1 en MK2.

Een 8000 klank ga jij niet verbeteren met wat noeste huisvlijt...

jahtari

Een sub erbij en het sublaag uit de beolab fillteren lijkt een win-win situatie.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

jossie

Quote from: Exision on March  7, 2023, 20:27:35Ik heb de MK2's eerlijk gezegd nooit goed beluisterd. Wat ik wel las is dat deze 'bas boost' door een actief filter wordt gegenereerd als ik het goed begreep. Zie ook ondergaande schema. Dat zorgt ongetwijfeld voor meer lage tonen, maar dit komt de absolute vervorming bij een wat hoger volume weer ten laste.

Quote:
Adaptive Bass Linearisation

Adaptive Bass Linearisation (ABL) is a process patented by B&O and is incorporated in BeoLab loudspeakers. The idea is to use the surplus capacity in amplifiers and driver units, arising by normal listening levels, for a bass extension - a sound reproduction with more bass, than the loudspeaker otherwise would be able to produce.


Mijn uitgangspunt is dat de 4 inch woofers nooit echt heel laag gaan komen op een degelijk SPL en daardoor beter wat eerder afgesneden worden om zodoende met ondersteuning van een goede sub een mooi compleet systeem te vormen.

De drivers die ik voor de sub wil gebruiken heb ik nog liggen. Dit zijn twee wat oudere 12" Seas drivers. Misschien is het nog een optie dat ik de bestaande AB versterker in de Beolab's kan hergebruiken om de kosten laag te houden en te kijken of een verbetering van het originele ontwerp mogelijk is.

Dan zou ik de MiniDSP op de volgende punten moeten aansluiten en de rode gedeelten moeten verwijderen van de print en tevens het analoge gedeelte van het wisselfilter moeten verwijderen.

Screenshot 2023-03-07 at 20.22.47.png


Niet teveel slopen zou ik zeggen... Als je even wat handig soldeert kun je gewoon laag en hoog op de dinplug insturen en direct op de eindtrappen aansluiten. Is het geheel eenvoudig ongedaan te maken en hoef je niks in te bouwen. Verder zou ik twee componentjes verder links aanhaken in het schema om kortsluiten van de minidsp uitgangen te voorkomen (door de mute transistors) en evt DC fouten niet de eindtrap in te laten gaan (dankzij de C's). Een en ander afhankelijk van wat er in de minidsp uitgangen zit.
Omni !

Henkjan_O

ik zou de hele Beolabs zo laten als ze zijn, en dan de miniDSP tussen de Yamaha en de B&O's zetten.  sub ook vanaf de minidsp  (2x4HD lijkt me?)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Exision

Quote from: Tien on March  7, 2023, 23:38:23Er zijn mensen die idd daarom liever de MK1 hebben (met eventueel een sub - de Yamaha heeft overigens daarvoor een aparte aansluiting). Persoonlijk vind ik de MK1 erg mooi in balans en haal ik het diepere geluid uit een goede sub. Ik heb echter V2 nooit zelf beluisterd.

Ik ben, als je dit doorzet, wel heel benieuwd naar het resultaat en vooral hoe je het passend gaat krijgen.

Thanks voor de respons! Ik zal bij wat meer tijd binnenkort wat metingen doen en kijken wat de uitgangspositie is. Zoals gezegd is het me te doen om het geheel wat voller te laten worden door de Beolabs te ondersteunen en (wellicht) wat af te snijden zodat ze iets meer volume aankunen.

Exision

Quote from: twani on March  8, 2023, 12:16:59Als je de klank van de 8000 mooi vindt zou ik er verder niets aan doen. B&O heeft een vrij specifieke filtering om deze (mooie)ruimtelijke klank met flinke roll off te bereiken.

Een subje erbij is altijd oke.

En já, ik heb er denk ik wel een 40 tal van in huis gehad. MK1 en MK2.

Een 8000 klank ga jij niet verbeteren met wat noeste huisvlijt...

Ik heb er nog niet aan gemeten maar de klant ben ik inderdaad wel over te spreken. Uiteraard met genoemde tekortkomingen. Zou mooi zijn als het originele ontwerp in ere blijft, dan heeft iemand anders er misschien ook wat aan. Al is het maar ter inspiratie.

Exision

Quote from: jahtari on March  8, 2023, 13:45:30Een sub erbij en het sublaag uit de beolab fillteren lijkt een win-win situatie.

ja goede insteek, ga ik zeker proberen!

Exision

Quote from: jossie on March  8, 2023, 14:11:29Niet teveel slopen zou ik zeggen... Als je even wat handig soldeert kun je gewoon laag en hoog op de dinplug insturen en direct op de eindtrappen aansluiten. Is het geheel eenvoudig ongedaan te maken en hoef je niks in te bouwen. Verder zou ik twee componentjes verder links aanhaken in het schema om kortsluiten van de minidsp uitgangen te voorkomen (door de mute transistors) en evt DC fouten niet de eindtrap in te laten gaan (dankzij de C's). Een en ander afhankelijk van wat er in de minidsp uitgangen zit.

Helemaal eens, lijkt me een goed startpunt en dat is inderdaad ook door anderen eventueel makkelijk te doen. Ik heb de printplaten al eens bekeken ivm het bekende probleem met de interne vulling (invreten sporen en overlijden standby-trafo). Daar is best wat op te krijgen schat ik in.

Exision

Quote from: Henkjan_O on March  8, 2023, 14:27:57ik zou de hele Beolabs zo laten als ze zijn, en dan de miniDSP tussen de Yamaha en de B&O's zetten.  sub ook vanaf de minidsp  (2x4HD lijkt me?)

Goed idee. De miniDSP moet ik nog aanschaffen. Twijfel nog tussen een 2x4 of 2x4HD. In het geval van toepassing icm mijn Yamaha levert de HD weinig extra functionaliteit op of mis ik hier iets?

Exision

Resumé na alle reacties (thanks daarvoor!):

Testen:
- Bestaande filtering onaangetast laten + sub en filtering highpass door MiniDSP 2x4(HD?)
- Inbreken op filtering en werken met bestaande versterking + sub door 2x MiniDSP 2x4(HD?) -> met risico dat het niet lukt om betere klank als origineel te verkrijgen omdat dit filter al vrij goed is (actief + passief)

Ongeacht icm met:
- Bassreflexpoort open/dicht

Eerstvolgende stappen:
1) Laagdrivers bekijken/meten en sub bouwen.
1a) Benodigd vermogen bepalen en versterker(module?) selecteren
2) Beolabs in originele staat meten




Henkjan_O

Quote from: Exision on March  8, 2023, 16:48:45Goed idee. De miniDSP moet ik nog aanschaffen. Twijfel nog tussen een 2x4 of 2x4HD. In het geval van toepassing icm mijn Yamaha levert de HD weinig extra functionaliteit op of mis ik hier iets?
de oer-2x4 is niet meer leverbaar  (end of life)

en daarnaast klinkt de HD zo veel beter...   
de meerdere inputs heb je met de Yamaha idd niet nodig
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Exision

Quote from: Henkjan_O on March  8, 2023, 17:11:40de oer-2x4 is niet meer leverbaar  (end of life)

en daarnaast klinkt de HD zo veel beter...   
de meerdere inputs heb je met de Yamaha idd niet nodig

Ha, ik dacht dat de 'niet leverbaar' een tijdelijk fenomeen was. Dat maakt de keuze wat makkelijker ;)