4K HDR films te donker weergegeven op JVC N5

Started by sandervg, March 4, 2023, 09:42:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Vraag: sinds kort stoor ik me eraan dat HDR films structureel veel te donker worden weergegeven op mijn JVC N5. In het begin had ik hier geen last van. Ik heb de indruk dat het gekomen is tijdens het kijken van één specifieke film. Sindsdien heb ik er structureel last van. Als ik een film in 4K en 1080P heb, zie ik ook structureel dat de 1080P film veel lichter is. Dit kan ik (deels) oplossen door bij 4K de 'theater optimizer' aan te zetten op 'max'. Dan wordt het scherm een stuk lichter. 

Herkennen jullie dat 4K HDR donkerder wordt weergegeven dan 1080P?

Wat is bij jullie het effect van de Theater Optimizer?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

N1v3K

N5 bezitter hier.
Ik herken niet wat je beschrijft. HDR is hier gewoon "helder", zelfs in low lamp mode.

home@the movies

Quote from: sandervg on March  4, 2023, 09:42:33Vraag: sinds kort stoor ik me eraan dat HDR films structureel veel te donker worden weergegeven op mijn JVC N5. In het begin had ik hier geen last van. Ik heb de indruk dat het gekomen is tijdens het kijken van één specifieke film. Sindsdien heb ik er structureel last van. Als ik een film in 4K en 1080P heb, zie ik ook structureel dat de 1080P film veel lichter is. Dit kan ik (deels) oplossen door bij 4K de 'theater optimizer' aan te zetten op 'max'. Dan wordt het scherm een stuk lichter. 

Herkennen jullie dat 4K HDR donkerder wordt weergegeven dan 1080P?

Wat is bij jullie het effect van de Theater Optimizer?

Hoe staan je andere HDR frame adapt settings?

J.A.F._Doorhof

Kun je me aub even een foto sturen van het hoofdmenu en de settings van de laser/HDR
Anders moet ik er hier even naar kijken bij de hercalibratie (of eerder), maar als HD het goed doet moet het een instelling zijn die veranderd is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quotede settings van de laser

Het is een lamp in dit geval  ;)

J.A.F._Doorhof

Ach natuurlijk, sorry ben ziek en probeer tussendoor ook alles nog te beantwoorden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cueball


Jep

Hoi Sander,

Heb je al eens met de iris settings gespeeld? Ik ervaar soms ook een te donker beeld. Ik heb ontdekt (het lijkt er in ieder geval op...) dat de iris van mijn N7 soms verder geknepen staat, dan waar die op zou moeten staan volgens de slider in het menu. Na een keer de slider helemaal naar -15 te schuiven en dan weer terug naar waar die op stond, zorgt ervoor dat de iris verder open staat met als resultaat uiteraard weer een helderder beeld. Alsof de iris soms blijft hangen. Heb ik nu een paar keer meegemaakt en elke keer ook op deze manier kunnen oplossen.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

timster

Ik had het van de week ook ineens bij Edge of tommorow. HDR was ineens erg donker. Ik heb hem ook in 1080p en die scenes waren veel lichter.

williams

Is dit alleen bij Edge of Tommorow in HDR of ook bij andere HDR films ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

timster

Die kans heb ik nog niet gehad haha. Zal vanavond even kijken. Kreeg een vriend op bezoek die graag even de nieuwe beamer wou bekijken.(heb hem nog maar net). Toen zag ik het verschil.

reza

Edge of Tomorrow is donker.
Daar moet je alles wel hoog hebben staan voor een lichter beeld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sandervg

@Jep Iris heb ik geprobeerd, maar dat geeft geen verschil. 1080P is perfect, daar is niets mis mee. Het gekke is dat het voor mijn gevoel ineens gekomen is terwijl we film aan het kijken waren. Heb zelf niet met de settings lopen spelen of zo. Misschien dat er toch ergens een setting spontaan ineens verandert is, geen idee.

@home@the movies HDR frame adapt settings staan op frame by frame. Ik zie geen verschil met scene by scene. Iris staat op automatisch. Ik zal dit weekend even wat foto's maken van de settings zoals Frank ook al vroeg. Had ik wel meteen kunnen bedenken dat dat handig was om te doen.

@timster Ik ben wel benieuwd of je het ook hebt bij andere films dat

@J.A.F._Doorhof Wat is een goed aantal uur voor een eerste hercalibratie? Dan kijk ik even of we het daarmee kunnen combineren.

Maar in het algemeen is bij jullie de UHD versie van een film in basis even licht als de 1080P versie? Dat is bij ons zeker niet het geval. Zeker bij Theater Optimizer uit, is het verschil best dramatisch groot.

Ik zal binnenkort even de settings posten. Eens kijken of daar iets 'mis' mee is.


Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Nee.
1080 is helderder.
Dat kan ook niet anders, dat is een andere gamma curve.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

timster

Quote from: reza on March  6, 2023, 14:16:43Edge of Tomorrow is donker.
Daar moet je alles wel hoog hebben staan voor een lichter beeld.

Als ze landen op het strand is het bij 1080p toch aardig licht. Bij HDR is het erg donker hoor, maar ik moet even wat andere films testen nog ;-). James Bond No Time to Die was ook redelijk donker.

 En misschien heb ik ook wel wat settings niet goed staan.

williams

Denk inderdaad dat er iets niet goed staat want No Time To Die is niet echt een donkere film .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

timster

Zal ook wel even foto`s maken van mijn instellingen. ;-)

timster

Optimaliseer niveau stond bij mij op laag. Dat maakte het beeld ook al een stuk donkerder. Die heb ik nu even op hoog gezet en dat is een behoorlijk verschil.

Wat ik nog niet voor elkaar krijg is dat bij elke film hij automatisch HDR10 pakt ipv Frame adapt. Waar kan ik dat instellen?

williams

Zet de Theather Optimer ook is uit en dan heb je ook iets meer licht .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

timster

Met deze op hoog heb ik voor mijn gevoel voldoende licht.

sandervg

Okay, hier komen de settings....
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

En de volgende set...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

En de laatste vier....
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Geen idee of het ook te maken kan hebben met settings in de Zidoo (mediaplayer).... hier een paar screen shots die mogelijk ook invloed hebben.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Benieuwd of iemand suggesties heeft welke instelling mogelijk niet goed staat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian