Darko pakt zijn ruimte aan

Started by katwax, March 1, 2023, 12:26:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Bedankt Bert van ons Hans.

Tapijt dempt meer weerkaatsing als laminaat.
Dat bedoel ik.

Mbt de panelen hoogte.
Dat kan op het akoestiekforum geweest zijn.
Waar ik wat links van hem gelezen heb.
Dat ging over waar panelen langs het plafond te plaatsen op de muur.

Aangezien ik niet de kennis had te bepalen waar te plaatsen.
Koos ik op meer plekken wat te plaatsen,
Als ik me goed herinner was het wel hij die zei,hangen en proberen is beter als niks.
Al zal je dan niet optimaal resultaat behalen.
Tussen niks en optimaal, is altijd beter als niks ophangen  ;D

Ik ben geen expert.
Dat zijn we hier allemaal niet.
Neemt niet weg dat het werkt voor mij.
Alles wat ik nu gedaan heb, heeft tot een zeer strak geluid gezorgd voor een huiskamer,
Waarbij ik denk dat die kussens het grootste verschil geeft, tov de groote vd demping.
Kleine oppervlakte GROOT resultaat  :music:

denoontje

Ik hoop dat Darko een keer de nieuwe Dirac test en eerst zijn akoestische middelen eruit haalt.


Mbt akoestisch plafond: vaak zie je juist diffusie en demping op een plafond.
Hoe doe je dat dan met een akoestisch spanplafond (diffusie?).

In mijn ht heb ik ook diffusiepanelen op het plafond en demping op de muren, maar in de woonkamer is diffusie plafon wel de wav extreem pushen ;-)

katwax

Quote from: denoontje on March  2, 2023, 21:13:13Ik hoop dat Darko een keer de nieuwe Dirac test en eerst zijn akoestische middelen eruit haalt.


Mbt akoestisch plafond: vaak zie je juist diffusie en demping op een plafond.
Hoe doe je dat dan met een akoestisch spanplafond (diffusie?).

In mijn ht heb ik ook diffusiepanelen op het plafond en demping op de muren, maar in de woonkamer is diffusie plafon wel de wav extreem pushen ;-)
Dirac gaat niets doen aan de uitdooftijd. Als hij dus alles eruit zou nemen en dan dirac gebruikt zal zijn waarde boven de 300 zitten. Met dirac kan je enkel je SPL verbeteren.
Uit eigen vaststelling kan ik zeggen dat het aanpakken van je uitdooftijd (spectrogram) meer invloed op een beter geluid dan je SPL aanpakken.

Diffusie is er niet bij een spanplafond en waarom zou je, zoals John ook toelicht en wat Bert ook zegt, diffusie is brengt veel minder op dan absorberen.
Persoonlijk zou ik in een standaard kamer ook kiezen om uitsluitend de oppervlakte te gebruiken om te absorberen ipv diffusie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Ik demp ook Liever.
De weerkaatsing moet weg zijn imo.
Niet versplinterd in alle richtingen.

Het is even wennen.
Omdat het minder ruimtelijk klinkt.
Maar de speakers komen dan nog beter tot hun recht imo. (Oren ipv ogen) :D

jahtari

Quote from: denoontje on March  2, 2023, 21:13:13Ik hoop dat Darko een keer de nieuwe Dirac test en eerst zijn akoestische middelen eruit haalt.

Wat zou dirac dan kunnen doen met reflecties? Dirac helpt niet tegen galm, of de nieuwste versie dan wel?  :wow:

Volgens mij is een hoop absorptie EN ruimtecorrectie (en wellicht meerdere subwoofers) de snelste weg naar objectief goed geluid.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

denoontje

Quote from: jahtari on March  3, 2023, 07:44:09Wat zou dirac dan kunnen doen met reflecties? Dirac helpt niet tegen galm, of de nieuwste versie dan wel?  :wow:

Volgens mij is een hoop absorptie EN ruimtecorrectie (en wellicht meerdere subwoofers) de snelste weg naar objectief goed geluid.

Ik doel ook op de nieuwe dirac idd.

katwax

Quote from: denoontje on March  3, 2023, 12:55:36Ik doel ook op de nieuwe dirac idd.
Wat zou de nieuwe Dirac dan doen? Voor zover ik weet blijft dit toch DSP.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

katwax

#33
Thanks.
Ziet er zeker goed uit, maar werkt alleen als je veel speakers in de ruimte gaat zetten.
Om het echt tot zijn recht te laten komen ga je ook moeten zorgen dat alle speakers even groot bereik hebben -> dat alleen gaat de prijs al opdrijven. Dan is er ook nog het vermogen dat je gaat nodig hebben van je versterker(s).

Op zich wel een zeer goed concept en eigenlijk vergelijkbaar met de direct wave zoals men bij Kii gebruikt, maar door gebruik van de surround speakers veel uitgebreider.
Het pakt ook het "moeilijkere" echt het laag en stukje erboven.
Het gaat alvast niet enkel SPL aanpakken zoals de huidige Dirac, maar zou ook invloed moeten hebben op de RT/uitdooftijd en dat laatste is wel nieuw. Hoewel dat een Actieve basstrap dit in theorie ook doet, maar na testen vond ik dat zeer bedroevend.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Quote from: Sjaak_Banaan on March  4, 2023, 00:02:41
Ah ja die ken ik, maar dat is voor surround. Voor stereo heb je daar niets aan qua reflecties.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub