MM of MC naald?

Started by ritchard, February 28, 2023, 21:20:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ritchard

Beste,

Op dit moment heb ik een Thorens 125 MK2 staan met een goldring G1042 MM naald erin.
En nog een losse naald van Linn type Klyde wat een MC naald is.
Kan iemand vertellen of het de moeite is om deze naalden te wisselen?
Mijn voor versterker van Mcintoch heeft wel een MM ingang maar geen MC ingang.
Is het verschil het waard om dan ook een MC voorversterker te kopen?
Alvast hartelijk bedankt voor het antwoorden.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

minplus

MM en MC gaat niet zozeer over naalden maar over elementen
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tien

Moet je ook niet onderzoeken of het Linn MC element bij de arm past (eigenlijk andersom)?

De 1042 is geen slecht element dus je zal serieus aan de slag moeten als je merkbare geluidsverbetering wil, denk ik zo.

Nosferatu

Aan je sig te zien heb je een Arcam rPhono voorversterker. Dacht dat die ook MC's kan versterken dus probeer het uit zou ik zeggen.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Mediator

Quote from: minplus on February 28, 2023, 21:51:12MM en MC gaat niet zozeer over naalden maar over elementen

+1 en vooral dan over bewegende magneetjes of bewegende spoeltjes

minplus

Waarbij een high output MC element probleemloos op een MM input kan.
Maar er zijn mooie MC elementen van 5K of 10K die dat niet kunnen.
Voor mij totaal niet interessant.

Maar op een MM of high output MC kun je een matige naald of een schitterende naald zetten.
Zo eentje zal vast wel op een 5K MC element zitten, maar je kunt dus heel veel goedkoper een fantastisch geluid uit een MM of high output MC halen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

B-art

#6
Heb zelf een mc high output en bevalt uitstekend
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note