Ethernet kabels en switches

Started by Spijkie, February 28, 2023, 18:31:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Quote from: Laan on March  6, 2023, 20:30:14Grammaticaal lijkt het wel ok. Spelfouten misschien? Wie is m en wie is T?


Dan heb je vast de x ook niet begrepen.

Laan

Ik vermoed dat x keer betekent. Kan het mis hebben. Verder kan ik je helaas niet volgen slimmert  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

vanzomereng

Quote from: Laan on March  6, 2023, 22:18:44Ik vermoed dat x keer betekent. Kan het mis hebben. Verder kan ik je helaas niet volgen slimmert  :colgate:
Als je een uitnodiging krijg voor een "BBQ",
dan begrijp je het zeker wel  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tjeb


John Wx

Quote from: Spijkie on March  4, 2023, 14:58:50Ik kan zelf niet beoordelen of t veel geld is of niet.

Gr Spijkie

kosten nog geen 10 euro
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

schuit

Quote from: Spijkie on February 28, 2023, 18:31:22Mijn eigen situatie:

Glasvezel komt binnen cat8 Supra naar modem kpn, van modem cat5e naar wcd van wcd Supra cat8 naar linksys switch, switch voeding ifi power X, Supra cat 8 naar Lumin u2 mini.

In de toekomst cat5e van modem naar switch vervangen door cat6e. Wellicht nog de voeding van t modem vervangen en die isilencer proberen.

Gr Spijkie

Toevallig weet ik dat er verschil is in kabeldiktes en afscherming ook als de cat waarde identiek is.
Er zijn zelfs bedrijven die allerlei zaken op de kabel knopen zoals ledverlichting etc dus er zal best vervuiling op komen.


Maar mijn situatie:
Ik weet niet zo goed waarom een netwerkkabel nodig is? Ik heb gewoon een glasvezelmodem waar gelijk het signaal wordt vertaald etc.
En dan draadloos ontvangst op de streamer/versterker combi.

mmuetst

Quote from: schuit on March 20, 2023, 19:14:23Toevallig weet ik dat er verschil is in kabeldiktes en afscherming ook als de cat waarde identiek is.
Er zijn zelfs bedrijven die allerlei zaken op de kabel knopen zoals ledverlichting etc dus er zal best vervuiling op komen.


Maar mijn situatie:
Ik weet niet zo goed waarom een netwerkkabel nodig is? Ik heb gewoon een glasvezelmodem waar gelijk het signaal wordt vertaald etc.
En dan draadloos ontvangst op de streamer/versterker combi.

En wist je dat draadloos nog wel eens een pakketje opnieuw moet versturen? Maar ik ga er even van uit dat je systeem niet hapert bij het afspelen van muziek via streaming. Het WiFi signaal werkt in de praktijk meer zoals vroeger een hub. Alle apparaten mogen zenden, maar moeten op hun beurt wachten totdat er ruimte is voor communicatie (daarom is de snelheid niet hetzelfde als bij kabel) we noemen dat collision. Als dat te veel gebeurd zal de buffer van je streamer leeg raken en stopt de muziek. Bij een goede WiFi verbinding zal dit niet gebeuren (en met goed bedoel ik signaal sterkte en storende zenders in de buurt die invloed kunnen hebben).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jazzy

En dat is ook waarom streaming apps altijd een buffer gebruiken. Wifi wat even wegvalt of zelfs iemand die per ongeluk de verkeerde netwerkkabel loskoppelt, merkt je niets van want er staat al genoeg data in de buffer zodat de streamer gewoon door kan gaan op digitale gegevens om te zetten naar audio signalen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

schuit

Ik heb laatst wel even wat hapering gehad maar met reset was het weer weg. Nu geen last meer.

Kan nog niet concluderen dat het beter is om naar een bedraad netwerk over te stappen dus houd ik alles maar zoals het is. Wel zo makkelijk zonder netwerk stekker in de buurt.

Spijkie

Quote from: schuit on March 21, 2023, 14:56:48Ik heb laatst wel even wat hapering gehad maar met reset was het weer weg. Nu geen last meer.

Kan nog niet concluderen dat het beter is om naar een bedraad netwerk over te stappen dus houd ik alles maar zoals het is. Wel zo makkelijk zonder netwerk stekker in de buurt.

Snap ik en volgens mij geeft Auralic aan liever WiFi te gebruiken en Lumin liever bedraad ( heeft geen WiFi volgens mij). Ik prefereer zelf een kabel omdat dit mij stabieler lijkt.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Quote from: Spijkie on March 21, 2023, 21:10:05Snap ik en volgens mij geeft Auralic aan liever WiFi te gebruiken en Lumin liever bedraad ( heeft geen WiFi volgens mij). Ik prefereer zelf een kabel omdat dit mij stabieler lijkt.

Gr Spijkie
Klopt, met kabel heb je de minste factoren dat het mis gaat. Maar heb in de praktijk ook gezien dat het niet goed gaat zoals kabels die langer zijn dan 100 meter of poorten die niet goed geconfigureerd zijn (laatste komt bijna niet meer voor, gezien 1GBs auto config standaard is bij ethernet). Maar ook vervuilde glasvezel kabels kunnen problemen opleveren. Persoonlijk ben ik niet vies van een goed WiFi netwerk, hoewel mijn eigen netwerk soms hapert (je weet wel, de netwerkbeheerder thuis  :D ). Dat komt omdat mijn repeater in de mancave soms een slechte verbinding heeft met de router in ons appartement. Ook kan WiFi apparatuur storen op je audio apparatuur zoals mijn Project Phono versterker, die gaat als een motorboot tekeer als er een WiFi zender/ontvanger in de buurt is (beetje vergelijkbaar als je op TV iemand hebt in een talkshow met een zendmicrofoon waarvan de mobile telefoon af gaat). Maar een paar meter verwijderd van mijn Phono versterker is het probleem niet meer aanwezig.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Sopper

#36
Ziggo modem > BJC Cat 6a 2,5m > Amplifi HD Router > WiFi > Amplifi HD Router > BJC Cat 6a 2,5m > TP-Link GS-108T v2 poort 7 > BJC Cat 6a 2,5m poort 8 > Lejonklou KÄLLA (of welke streamer dan ook)

Om de discussie aan te wakkeren...
Probeer het eens zou ik zeggen  ;)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

chansig

KPN modem, cat 5 kabel, Paradigm PW Link (of welke streamer dan ook)

Niet voor de discussie, maar probeer het eens zou ik zeggen. 👍

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sopper

Quote from: chansig on March 29, 2023, 17:10:50KPN modem, cat 5 kabel, Paradigm PW Link (of welke streamer dan ook)

Niet voor de discussie, maar probeer het eens zou ik zeggen. 👍

Gr. Hans

Maar Hans, je moet wel merk en lengte kabel noemen  ;)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

chansig

Ah sorry: no name en 15 meter lang.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: Sopper on March 29, 2023, 17:04:57Ziggo modem > BJC Cat 6a 2,5m > Amplifi HD Router > WiFi > Amplifi HD Router > BJC Cat 6a 2,5m > TP-Link GS-108T v2 poort 7 > BJC Cat 6a 2,5m poort 8 > Lejonklou KÄLLA (of welke streamer dan ook)

Om de discussie aan te wakkeren...
Probeer het eens zou ik zeggen  ;)
Waarom 2 routers?
Die Wifi is dat dan een Access Point of de wifi van 1 van de routers?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sopper

Quote from: katwax on March 29, 2023, 18:19:05Waarom 2 routers?
Die Wifi is dat dan een Access Point of de wifi van 1 van de routers?

Ik heb via de Amplifi HD een apart WiFi netwerk waar alleen mijn audio op is verbonden. Ze fungeren niet als dhcp server, dat doet de ziggo modem/router.

De reden van deze setup is dat de KÄLLA niet bedraad in verbinding staat met het "hele internet systeem" en dat zou de kwaliteit ten goede komen  :wow:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

jazzy

Quote from: Sopper on March 29, 2023, 18:31:09De reden van deze setup is dat de KÄLLA niet bedraad in verbinding staat met het "hele internet systeem" en dat zou de kwaliteit ten goede komen  :wow:
Kun je dat uitleggen?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Sopper

Quote from: jazzy on March 29, 2023, 19:24:06Kun je dat uitleggen?

De streamer is verbonden met cat kabel aan switch (is overigens ook wat Linn altijd aanbeveelt)
De switch is verbonden met cat kabel aan de Amplifi router
De Amplifi router is via WiFi verbonden met de Amplifi router bij de meterkast
Er zit dus geen fysieke verbinding tussen streamer en modem
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

jazzy

Quote from: Sopper on March 29, 2023, 20:07:12Er zit dus geen fysieke verbinding tussen streamer en modem
Dat begrijp ik, bedoelde meer hoe dit de kwaliteit ten goede moet komen. Welk probleem treed er op als er een fysieke verbinding tussen de streamer en modem zit?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Sopper

#45
Quote from: jazzy on March 29, 2023, 20:10:44Dat begrijp ik, bedoelde meer hoe dit de kwaliteit ten goede moet komen. Welk probleem treed er op als er een fysieke verbinding tussen de streamer en modem zit?

Geen problemen met fysieke verbinding hoor
Maar Fredrik en z'n aanhangers vinden op deze manier aangesloten de muziek meer "engaging"
Nogmaals, ik hoor het zelf niet zo... maar heb alles aangesloten en verbonden zoals Fredrik dat adviseert en bij elkaar opgeteld is het muzikaal Valhalla hier in huize Sopper  :clapping:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

katwax

Quote from: Sopper on March 29, 2023, 20:30:42Geen problemen met fysieke verbinding hoor
Maar Fredrik en z'n aanhangers vinden op deze manier aangesloten de muziek meer "engaging"
Nogmaals, ik hoor het zelf niet zo... maar heb alles aangesloten en verbonden zoals Fredrik dat adviseert en bij elkaar opgeteld is het muzikaal Valhalla hier in huize Sopper  :clapping:
Quote from: Sopper on March 29, 2023, 18:31:09Ik heb via de Amplifi HD een apart WiFi netwerk waar alleen mijn audio op is verbonden. Ze fungeren niet als dhcp server, dat doet de ziggo modem/router.

De reden van deze setup is dat de KÄLLA niet bedraad in verbinding staat met het "hele internet systeem" en dat zou de kwaliteit ten goede komen  :wow:
Dat apart Wifi netwerk kan je toch ook gewoon maken op zelfde router en met vlans kan je ook netwerken veilig scheiden van elkaar.
In the end komt het toch via dezelfde Zigo modem binnen of speel je enkel van NAS af?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MichielB

Binnen kort de Ediscreation Fiberbox, Switch en Power Supply over de vloer.   8)
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

mmuetst

#48
Ik denk dat ik binnen kort maar iets moet gaan verkopen als audiofiele microsegmentatie, als mensen van alles geloven, kan ik dit ook aan de de man brengen  :D  Heb al ruim ervaring met VMware NSX dus....
Wat dachten jullie van: Chinese hackers kunnen je microdetails beïnvloeden, maar met audiofiele microsegmemtatie kun je dit voorkomen  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#49
Quote from: Sopper on March 29, 2023, 18:31:09Ik heb via de Amplifi HD een apart WiFi netwerk waar alleen mijn audio op is verbonden. Ze fungeren niet als dhcp server, dat doet de ziggo modem/router.

De reden van deze setup is dat de KÄLLA niet bedraad in verbinding staat met het "hele internet systeem" en dat zou de kwaliteit ten goede komen  :wow:
Dat verbinden met het "hele internet" veranderd niet door een ander transport media tussen je router en streamer te plaatsen. Maar het is me duidelijk dat je geen verstand hebt van netwerktechniek. Het component wat tussen het internet en jou privé netwerk staat is een modem/router die SNAT uitvoert zodat jou privé netwerkje (gokje 192.168.x.x ) gescheiden is van internet. Afhankelijk van de kwaliteit van je router/modem zit er nog een firewall functie tussen. Maar die is vaak heel simpel tot maximaal laag 4 in het OSI model.
De extra WiFi verbinding zou in theorie het alleen slechter kunnen maken. Maar dat hangt van een aantal factoren af.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.