John Darko test akoestische waarde tapijt

Started by katwax, February 17, 2023, 23:38:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Faxe

Volgens mij is het doen van een RT60 meeting met de luidsprekers die hij gebruikt niet zo zinvol.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

katwax

Quote from: Faxe on February 18, 2023, 20:20:46Volgens mij is het doen van een RT60 meeting met de luidsprekers die hij gebruikt niet zo zinvol.
Dat begrijp ik niet helemaal, je doet een RT meeting toch met elke speaker, waarom zou je dit wel doen met de ene en niet met de andere?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Quote from: VANZOMERENG on February 18, 2023, 15:38:59Zou een kerkorgel nog steeds zo magistraal klinken, als je de hele kerk gaat dempen met matrassen  :butbut:

Dat niet het punt. Gaat de opname van dat orgel, inclusief alle nagalm, op jouw set net zo lekker klinken als je kamer meegalmt of juist gedempt is? In een gedempte kamer hoor je meer van de opname van het orgel en hoe levendig die klonk in de kerk door de mee opgenomen galm, in een galmende kamer krijg je versmering en verlies van details. De galm van jouw kamer is niet hetzelfde als de galm in de opname. En juist die twee gaan versmeren. Ik luister liever naar de opname dan naar mijn kamer.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Master of demping was wat mij betreft Jerry. Zijn filosofie was: dempen, dempen, dempen en als je denkt dat je teveel dempt: dempen.

Magistrale weergave was het effect. Je moet er wel van houden, het is enorm scherp, strak, open etc.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Quote from: DofN on February 19, 2023, 00:03:23Dat niet het punt. Gaat de opname van dat orgel, inclusief alle nagalm, op jouw set net zo lekker klinken als je kamer meegalmt of juist gedempt is? In een gedempte kamer hoor je meer van de opname van het orgel en hoe levendig die klonk in de kerk door de mee opgenomen galm, in een galmende kamer krijg je versmering en verlies van details. De galm van jouw kamer is niet hetzelfde als de galm in de opname. En juist die twee gaan versmeren. Ik luister liever naar de opname dan naar mijn kamer.
Maar dan moet je het wel in surround beluisteren om het effect van het in-de-kerk-zitten te kunnen benaderen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

En van wie mag je dan nu niet teveel dempen ?

Quote from: MichelDW on February 19, 2023, 09:49:37Maar dan moet je het wel in surround beluisteren om het effect van het in-de-kerk-zitten te kunnen benaderen.

Je moet niets. De beperking van stereo zit niet alleen in orgelmuziek in een kerk. Niet dat jij dat zegt...gewoon als aanvulling.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: DofN on February 19, 2023, 00:03:23Dat niet het punt. Gaat de opname van dat orgel, inclusief alle nagalm, op jouw set net zo lekker klinken als je kamer meegalmt of juist gedempt is? In een gedempte kamer hoor je meer van de opname van het orgel en hoe levendig die klonk in de kerk door de mee opgenomen galm, in een galmende kamer krijg je versmering en verlies van details. De galm van jouw kamer is niet hetzelfde als de galm in de opname. En juist die twee gaan versmeren. Ik luister liever naar de opname dan naar mijn kamer.

Ik snap je, het kerkorgel met je dan qua microfoons niet near field opstellen maar moet je de kerkruimte bewust mee opnemen.
Deze ruimtelijke info (incl.galm) zit dan in al je opname en wil je later niet nogmaals toevoegen aan de ruimte, waarin deze opname wordt afgespeeld.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

DofN

#32
Quote from: MichelDW on February 19, 2023, 09:49:37Maar dan moet je het wel in surround beluisteren om het effect van het in-de-kerk-zitten te kunnen benaderen.

Een stereo opname afgespeeld op 2 luidsprekers in een min of meer normale luisterruimte heeft zijn beperkingen. Ik heb sets gehoord die dat deels oplosten met "fluisteraars", zie hiervoor mijn draadje. Ik heb er weleens mee geëxperimenteerd maar in mijn woonkamer vind ik het teveel gedoe. Ik vond de "stereo-weergave" bij Jossie met een soort van 3D rondstralers fascinerend. Ik heb weleens in een volledig gedempte kamer in een overkapte (met akoestisch materiaal) luisterstoel geluisterd en daarin werden de beperkingen van stereo weergave ook grotendeels opgeheven. Dat klonk heel ruimtelijk en ik hoorde bij bepaalde opnames zelfs geluid achter me. Kan allemaal in met stereo en heel heel heel veel demping. MAar in normale woonkamers, of zelfs de akoestisch aangepakte als de mijne, heeft stereo zeker zijn beperkingen. Ik zou dat niet willen oplossen door surround af te dwingen op stereo-opnames.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

#33
Ik vind de ruimtelijkheid van muziekweergave in een gedempte ruimte overigens veel ruimtelijker en fraaier dan in een galmende kamer. Zeker ook bij stereo weergave. Die levendigheid door de kamer die de meeste mensen mooi vinden, vind ik storend. Daarom is mijn credo: absorberen tot je niet meer kan. Maar wel over het hele spectrum, dus niet alleen in midhoog of hoog. Dan klinkt het dof en suf. Hier klinkt een opname in een kerk ruimtelijker en fraaier dan in de minder gedempte ruimtes .

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Ik zou dan ook geen stereo opname in surround afspelen maar een dedicated surround registratie gebruiken.
Maar een goede ruimtelijke set kan zeker 'verder' klinken dan tussen de speakers in stereo ook.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

DofN

Doe dat vooral als je een surround opname hebt van muziek en een surround set.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

SpeedyAndré

Quote from: DofN on February 19, 2023, 10:51:05Ik vind de ruimtelijkheid van muziekweergave in een gedempte ruimte overigens veel ruimtelijker en fraaier dan in een galmende kamer. Zeker ook bij stereo weergave. Die levendigheid door de kamer die de meeste mensen mooi vinden, vind ik storend. Daarom is mijn credo: absorberen tot je niet meer kan. Maar wel over het hele spectrum, dus niet alleen in midhoog of hoog. Dan klinkt het dof en suf. Hier klinkt een opname in een kerk ruimtelijker en fraaier dan in de minder gedempte ruimtes .


Mee eens, ik kan het toevallig goed vergelijken doordat ik vloerbedekking heb en beide buren plavuizen.
Bij de buren word ik doodmoe van het gegalm terwijl het bij mij pas op oorlog volume  :bigsmile:  wat galmt.
Je hoort dat met een gesprek bijzonder goed, de verstaanbaarheid verschilt enorm.
Mijn ramen zijn bedekt met gordijnen en de buren hebben kunststof lamellen of vitrage die niks doet.

In m'n vorige woning was de kelder lekker 'rustig' door een verlaagd plafond met geperforeerde tegels.
Op de vloer laminaat maar het plafond compenseerde dat prima.
Destijds heeft Thingman daar een meting gedaan die weinig te wensen over liet :)

Ik kan het wellicht nog met een meting bevestigen, mijn oude trouwe Ultracuve 2496 kan een RTA meting doen.
Sterker nog, lang geleden hebben we bij een luistersessie 2 stuks gebruikt om via een delay met achter speakers
 een ruimte beter te laten klinken, dat lukte aardig maar je hebt wel meer versmering wat het 3D beeld niet ten goede kwam.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je een paar dingen echt los moet zien.

Bij een opname worden op een paar manieren gewerkt.

Je kan direct mics gebruiken en via reverb en pre-delay met pan de positie bepalen van de instrumenten.

Of je gebruikt direct mics in combinatie met room mics waardoor je echt de ruimte vangt.

En tegenwoordig kun je ook een IR maken van de reverb van een ruimte.

Dit is in de opname/mastering kant.

Net als met een ISF calibratie zou je de opnamen moeten afluisteren in een ruimte die voldoet aan de eisen en het liefst een zo vlak mogelijke respons heeft. Dit kun je absoluut vergeten dus moet je door plaatsing eerst de phase problemen voorkomen (als signalen op verschillende tijden bij je aankomen)

Daarna heb je de ruimte zelf. Zolang we parallelle muren/plafond/vloer hebben begin je eigenlijk al met een achterstand, onze studio vroeger had in de afluister ruimte bv al een gecurvde muur en ongelijklopende muren. Wat met de monitoren niet zoveel impact had maar wel met de grotere set.

Qua aankleding is achterin de ruimte een open kast bv in veel gevallen al een bizarre verbetering. Daarnaast niet in het midden gaan zitten.

En de rest is aankleding.
Kleden, vloerbedekking etc doen weinig voor de echte klant en response van een ruimte maar kunnen een gigantisch verschil maken in ITDG/RT60.

Acoustische aanpassingen moet je echt door een expert laten doen. Ik kan het wel (heb mijn certificaten ervoor en software) maar begin er ook niet aan behalve voor mezelf.

Mensen schrikken zich vaak lam van de investeringen en aanpassingen als ze voorgaande dingen al gedaan hebben en nog verder willen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Quote from: katwax on February 18, 2023, 22:14:45Dat begrijp ik niet helemaal, je doet een RT meeting toch met elke speaker, waarom zou je dit wel doen met de ene en niet met de andere?
Officieel niet.
Dat doe je met een rond stralende bron zoals bijv een Dodecahedron Speaker.
Het is belangrijk dat je alles tegelijk aanstoot bij een serieuze meting.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het met je eigen speakers helemaal niks word maar het is zeker niet de beste methode.

ds3-view-500x591.jpg

vanzomereng

Quote from: DofN on February 19, 2023, 10:51:05Daarom is mijn credo: absorberen tot je niet meer kan. Maar wel over het hele spectrum, dus niet alleen in midhoog of hoog. Dan klinkt het dof en suf. Hier klinkt een opname in een kerk ruimtelijker en fraaier dan in de minder gedempte ruimtes .

Bedankt voor de reactie maar je bent nog niet helemaal van mij af....  ;)

Ik wel best geloven dat veel dempen veel kan brengen en dat rukbunkers het audiowalhalla zijn, echter ik meen meerdere keren vernomen en gelezen te hebben, dat een nagalmtijd in een huiskamer van 0,2 tot 0,4 best wel OK is.
Dit in tegenstelling tot een volledige gedempte kamer (= dode kamer) welke ideaal helemaal geen nagalm heeft.

Verder zijn er ook luidsprekers op de markt geweest of bestaan nog steeds, waarbij men bewust gebruikt maakt van
reflecties van de wanden, denk zoals vroeger aan de Bose 901 en tegenwoordig aan de rondstraler van zoals van het merk Duevel.

Zo ver ik de luisterervaringen/recensies van rondstralers mag geloven, is wat er op de buhne (podium) gebeurt wat diffuser t.o.v. gewone luidsprekers maar is de ruimtelijke bubble groter en zou het een smaakkwestie zijn, wat je voorkeur geniet.

Je snap nu wel, dat ik nu compleet in verwarring ben geraakt door al deze verschillende inzichten  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

J.A.F._Doorhof

Die ontwerpen waren volgens mij meer om de plaatsing "ruimtelijker" te maken. Wat nog steeds beter klinkt in een behandelde ruimte dan onbehandeld.

Die bose serie klonk trouwens niet verkeerd. Maar wel voor toen heel apart qua plaatsing. Soort semi surround.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Mijn rukbunker is mijn audiorukwalhalla. Niet die van iemand anders. Het is net zoals met kabels: Zelf luisteren wat je fijn vindt.

Men kan zeggen dat iets niet mag, of dat iets moet. Maar je bepaalt het allemaal lekker zelf. Ik hou minder van de levendigheid van de ruimte. Wel meer van de levendigheid van de opname.

De levendigheid van de ruimte heb ik al zo vaak ervaren, bij mezelf en anderen. Idem voor de levendigheid in de opname. Zowel bij anderen als bij mezelf. Dus ik weet wat ik prettig vind. Maar ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt als je 1 van de 2 niet ervaren hebt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: MichelDW on February 18, 2023, 12:53:43Je mag een kamer zeker niet overmatig dempen.

Het is niet handig/slim/juist of wat dan ook om onevenwichtig te dempen. Dat is wat er nu van gemaakt is in een ander topic.

Nou ja...klopt. Iets wat uit evenwicht is over het algemeen niet oke. Dus weinig gezegd en stevig opgeschreven.

Gewoon proberen zoals ik al eerder schreef. En net zoals met kabels, stekkers, stroom etc gewoon lekker zelf ervaren.

Wat theoretisch juist is, doet er weinig toe.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Zolang je klankbeeld stabiel is en de stemmen goed te volgen zijn en je bent tevreden is de kamer goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CinéHome

@chansig
Ik heb geen weet van mensen die een luisterruimte ombouwen tot een anechoïsche ruimte of 'dode kamer'.
In jouw redenering (of die van Jerry) zou dat dan toch het ideaal zijn?

Maar uiteraard... ieder zijn ding.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Quote from: MichelDW on February 19, 2023, 14:55:19@chansig
In jouw redenering (of die van Jerry) zou dat dan toch het ideaal zijn?

Ik heb al aangegeven waar mijn voorkeur ligt. Die van Jerry doet er verder niet toe. Ik spreek hem helaas niet meer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Faxe

Quote from: Rob_Dingen on February 19, 2023, 13:39:59Officieel niet.
Dat doe je met een rond stralende bron zoals bijv een Dodecahedron Speaker.
Het is belangrijk dat je alles tegelijk aanstoot bij een serieuze meting.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het met je eigen speakers helemaal niks word maar het is zeker niet de beste methode.

Dat was inderdaad mijn punt. Heb wel eens gelezen dat je met normale luidsprekers betere resultaten krijgt als je ze plat neerlegt.

Heb geprobeerd om de opname van een "ontploffende" balloon te importeren in REW maar dat is me nog niet gelukt.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

jahtari

#47
Na vele vele speakers, versterkers, etc. sinds 1988, de start van de hobby, kwam ik in het huidige huis terecht. Met kelder alwaar ik apeshit kon gaan qua aanpassingen.

Zo, ook eens aan het plafond dempen als probeersel. Wtf, wat is dit? Wat hoor ik nu opeens?

 :wow:

Mmm. Nog meer dempen. Lekker.

Nog meer. Nog beter.

Tot slot grote bass traps in de hoeken. Inmiddels bijna 3.000 liter aan akotherm in de ruimte.

Het stereobeeld is breed, zo 3D, heerlijk. Waaiert ver buiten de speakers de kamer in. Of juist niet bij een opname zoals little room van norah jones. Dan klinkt het klein en intiem tussen de speakers. Ook laurie anderson met my compensation, ja dat gaat echt achterlangs de oren.

Verder is het geluid veel strakker, minder vertroebeld door echo's. De ruimte informatie en galm zit al IN de opname.

Beste sound upgrade ooit.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

morca

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 19, 2023, 11:58:08Ik denk dat je een paar dingen echt los moet zien.

Bij een opname worden op een paar manieren gewerkt.

Je kan direct mics gebruiken en via reverb en pre-delay met pan de positie bepalen van de instrumenten.

Of je gebruikt direct mics in combinatie met room mics waardoor je echt de ruimte vangt.

En tegenwoordig kun je ook een IR maken van de reverb van een ruimte.

Dit is in de opname/mastering kant.

Net als met een ISF calibratie zou je de opnamen moeten afluisteren in een ruimte die voldoet aan de eisen en het liefst een zo vlak mogelijke respons heeft. Dit kun je absoluut vergeten dus moet je door plaatsing eerst de phase problemen voorkomen (als signalen op verschillende tijden bij je aankomen)

Daarna heb je de ruimte zelf. Zolang we parallelle muren/plafond/vloer hebben begin je eigenlijk al met een achterstand, onze studio vroeger had in de afluister ruimte bv al een gecurvde muur en ongelijklopende muren. Wat met de monitoren niet zoveel impact had maar wel met de grotere set.

Qua aankleding is achterin de ruimte een open kast bv in veel gevallen al een bizarre verbetering. Daarnaast niet in het midden gaan zitten.

En de rest is aankleding.
Kleden, vloerbedekking etc doen weinig voor de echte klant en response van een ruimte maar kunnen een gigantisch verschil maken in ITDG/RT60.

Acoustische aanpassingen moet je echt door een expert laten doen. Ik kan het wel (heb mijn certificaten ervoor en software) maar begin er ook niet aan behalve voor mezelf.

Mensen schrikken zich vaak lam van de investeringen en aanpassingen als ze voorgaande dingen al gedaan hebben en nog verder willen.


Waarom moet?
Ik heb het op advies van bert zelf gaan testen waar wat op te hangen.
Met wat advies van hem.
Maar het meeste heb ik zelf uitgevoerd en gekozen waar.

Het resultaat is erg goed.
Ik vind moet een groot woord.
Moet je eens hier komen luisteren  ;D

vanzomereng

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 19, 2023, 14:50:50Zolang je klankbeeld stabiel is en de stemmen goed te volgen zijn en je bent tevreden is de kamer goed.

Yep, gelukkig maar is dit bij mij OK....maar voor niet iedereen
is "goed", goed genoeg en dan kan ik me dit soort extra akoestische maatregelen zeer goed voorstellen.
Heb je een eigen mancave (of je vrouw heeft thuis helemaal niks te vertellen  :D ) kan je helemaal los gaan. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD