Kleine bioscoop op zolder creeren. Wat voor soort tussenwand?

Started by SanderM, February 13, 2023, 06:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SanderM

Hoi iedereen,

Mijn zolder heeft een afmeting van 8.8m x 4.2m met schuine daken en een nokhoogte van 4.5m.
Sinds de aanschaf wil ik graag op 2.4m hoogte een vliering laten plaatsen over bijna de gehele zolder.
Daarna wil ik zelf wanden gaan plaatsen om een losse ruimte te creeren van 4.4m x 2.8m voor een kleine thuisbioscoop. 2persoons bank en (voor nu) een 100 inch projectiescherm. Het gedeelte bij de trap naar de vliering zou ik open willen houden om optisch wat meer ruimte te creëren. Ook zal er aan die kant nog een dakraam komen voor daglicht. Daar komen wat kasten te staan en de wasmachine.





Ik wil mijn bioscoop geluid binnen houden in mijn ruimte. Ik heb me daarom verdiept in geluidsisolatie.
Op internet lees ik veel over producten die alleen in amerika en canada te krijgen zijn (SONOpan).
Is het in nederland nog steeds het beste om 2 lagen gips te gebruiken met OF green glue er tussen in OF een laag Massa Geladen Vinyl ertussen? De muren naar de buren van ons nieuwbouwhuis (3 jaar oud) zijn al enorm goed geisoleerd maar wellicht dat ik hier ook een tussenwandje nog (los met 2cm ertussen) ervoor zet.

Ik luister mijn films niet enorm hard maar een beetje volume moet kunnen. Max 70 decibel heb ik gemeten (toen de buren niet thuis waren)

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen!

Henkjan_O

leuk project.   en lekker duidelijke tekeningen

mss heb je wat aan mijn bouwtopic (bij de buren van ZBA) https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=18837

de deur naar de trap heb ik aan beide kanten met tapijttegel met bitumen rug beplakt, en de kieren goed dicht gemaakt, dat scheelt echt veel (binnedeuren zijn normaal een soort karton)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

denoontje

Leuk project, maar ik denk nog ff wat tekenwerk te doen ;-) --> of heb je alles al scherp?
Teken even zittend persoon in de bank, teken de beamer in etc

Check hoe je de speakers wil plaatsen (hoeveel, 2 of toch meer?) en al dan niet inbouw, subwoofer) en of dat qua lengte en breedte vs de bank past.
Nog atmos in het plafond?

Check ook projector..zeker met schuin dak --> ga je de 100 inch wel halen (let op is doek 100 inch of incl zwarte rand) ...waar moet projector dan hangen.
Hou rekening met diepte projector en evt kabels aan achterzijde en dat hij ook boven/over je hoofd moet hangen/beamen)??
Bedenk dat een scherm ook nog iets de kamer inkomt ivm ophangsysteem.
Voorkom ook dat je op uiterste zit qua zoom op je projector.
Of anders een shortthrow?

Check projector central om een en ander te controleren mbt je projector.

Met het gratis programma REW kun je ook een indicatie krijgen wat er op je luisterplek gebeurt qua geluid (staande golven of juist uitdovingen) in de room sim(ulatie) tab. Dus kun je eerste inschatting maken waar speakers vs bank zouden moeten staan door deze virtueel te verschuiven.

Vergeet eventueel ook niet dat absorptie/diffusie panelen nog ruimte kunnen innemen op de muren (niet tegen overlast van geluid maar om geluid in de ruimte te managen).

Mbt geluidsoverlast..even mijn situatie schetsen..ook zelfgebouwd:
Ik heb mijn ht opgebouwd met metalstud tussenmuur. Deze staat ontkoppeld van de houten zolder vloer.
Gipsplaat (dikker versie) met veel glaswol en weer gipsplaat (dikke versie).
Rest waren bestaande muren (houtskelet opbouw)
Verlaagd plafond niet ontkoppeld geen extra isolatie, dunne gipsplaten.
Op vloer 2 lagen groene vezellaminaat plaat en tapijttegels erop (vezelplaten ook ideaal om kabels in weg te werken).
De deur is massief.
Subs op subdudes (tip), speakers met spikes op stenen plaat op de tapijttegels.
Bij ca 70-75db db hoor je direct onder de kamer in de slaapkamer de bassen (vechtscenes) en ook woonkamer daaronder bassen (lijkt wel verder weg).
Buren geven aan geen last te hebben, maar de ht zit in een houtskelet opbouw die de buren niet hebben (huis jaren 60).

Wil je echt geen geluidsoverlast creëren ook in huis: kamer in kamer bouwen en goede deur sluis plaatsen. :devil: Massa helpt mee (dubbel gips etc) maar het moet ook luchtdicht zijn eigenlijk.
Goede zware deur plaatsen dus, wellicht extra deur bij de trap al dan niet op verdieping eronder.
En als alles luchtdicht is gaat het ook warm worden --> airco??

En natuurlijk niet wassen als je filmpje kijkt (ivm centrifuge geluid dat juist binnendringt)  :hehe:

SUC6 met de bouw en ontwerp




timster

Gipsplaat (dikker versie) met veel glaswol en weer gipsplaat (dikke versie).

Dit heb ik ook gedaan. Daarnaast idd ook een zware deur. Helemaal tegenhouden is lastig, maar deze 2 dingen helpen al enorm.

Jep

Massa is ook een belangrijke factor om geluid tegen te houden. Hoe zwaarder hoe beter. Je zou kunnen overwegen om ipv gipsplaat, gipsvezelplaat (Fermacell) toe te passen en dan het liefst twee lagen over elkaar. Die gipsvezelplaat weegt een stuk meer dan de 'gewone' gipsplaat.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Henkjan_O

Quote from: Jep on February 14, 2023, 08:51:16Massa is ook een belangrijke factor om geluid tegen te houden. Hoe zwaarder hoe beter. Je zou kunnen overwegen om ipv gipsplaat, gipsvezelplaat (Fermacell) toe te passen en dan het liefst twee lagen over elkaar. Die gipsvezelplaat weegt een stuk meer dan de 'gewone' gipsplaat.
ja, dat scheelt flink...   ik heb de vloer er mee gedaan, en alles zelf de 2 trappen op gesjouwd
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

SanderM

Super om te zien dat zoveel mensen hebben gereageerd!
Echt fijn!

Ik begrijp uit bovenstaande verhalen dat ik beter nog iets meer context kan geven.
Ik kijk al 2 jaar iedere week een film op zolder dus een aantal spullen heb ik al.
Omdat ik geen muren heb hangt het 100 inch scherm aan 2 kettingen. Op de foto lijkt het trouwens alsof de linker speaker voor het scherm zit maar dat is gezichtsbedrog.



Het plan is een 5.1.2 atmos setup.
Huidige setup is een 3.0.0 setup.

Huidige setup:

Beamer: Optoma HD142X
Scherm: Elite Screens Electric100XH
(Moest elektrische zijn voor de WAF. Hing voorheen namelijk in de woonkamer in het oude huis.)
(Voorheen gekoppeld aan een Sonos Soundbar maar nu echte speakers gekocht.)

Links en rechts voor: Klipsch RP8000F
Center: KLipsch RP504C
Achter: Klipsch R-51M
Subwoofer: Nog niet. SVS PB1000 Pro staat op het verlanglijstje.
2x Atmos: Nog niet.
Versterker: Pioneer 5.1 (Dus heeft een upgrade nodig voor 5.1.2)

De projector is een FullHD model. Verassend scherp, niet het nieuwste maar heb ik ook al 5 jaar.
Een upgrade zou een short throw met 4K zijn misschien wel een 77inch OLED TV.

Van het 100 inch beeldscherm tot "mijn gezicht" is het exact 310cm.

Vanwege mijn dure andere hobby, mijn vrouw, kan ik helaas niet alles gelijk aanpakken en/of kopen en/of voor sparen.
Vandaar het plan om eerst de vliering te laten maken deze zomer,
daarna zelf de metalstud muren te maken met een massieve deur,
de vloer aan te pakken,
En volgend jaar te gaan kijken naar upgrades. Te beginnen met een nieuwe versterker en 2x atmos.

SanderM

Even een update:

De juiste timmerman is gevonden en de vliering/opbergzolder wordt gebouwd.
Dit betekend dat ik hierna de wanden kan gaan zetten.  :clapping:

Dit worden na berekingen wat de wand moet kunnen dragen, toch houten wanden maar wel met dubbel gips.
De muren wil ik ontkoppelen d.m.v Regufoam strips. Overal waar de wanden de vloeren, plafond en muren aanraken.
Deze strips zijn gemaakt om wanden te ontkoppelen bij het bouwen van bijvoorbeeld een geluidsstudio.

Ik zit nog te twijfelen wat ik met de vloer ga doen.
of ik het laminaat eruit haal en kijk voor een zwevende vloer i.c.m tapijt.
Of ik hou het laminaat en gebruik een enorm kleed.
Of geen zwevende vloer maar wel tapijt ipv laminaat.
Het word namelijk al snel vrij prijzig en de vloer eronder is toch dik beton.

Wat raden jullie aan?

Ook kan de timmerman aan 9mm gips komen met flinke korting. Misschien kan ik dit gebruiken voor het plafond? 2 laags eventueel?

FYI:
Beamer: Beamer is vervangen voor een 4K UST Beamer. Demo gehad en ik was verkocht. Ook handig voor kabels en geluid.
Doek: Doek is vervangen voor een iVisions Edge 4K 100inch ALR (16:9) scherm.
Atmos: 2x atmos speaker is al gekocht.



jaco

Als je geen zwevende vloer maakt waar wanden en plafond op staan heb je geen ontkoppelde ruimte. Die heb ik in vorige huis wel gehad en dempte bijna 50 dB.
De beperking was met name de deur.

Bij mij lag er een soort van kokos vilt onder. Dan 2 lagen met overlappende vloerdelen die gelijmd waren. Daar zat dan een OSB plaat op gelijmd en geschroefd, metalstud systeem waar 2 verschoven gips platen op zaten die met green glue verlijmd waren. In de metalstud isolatie materiaal, en dan nog een laag extra erachter. Verloor wel 15 cm muur. Plafon was ook ongeveer zo gemaakt.

Je hebt wel ventilatie en koeling nodig. Dat moet ook allemaal ontkoppeld worden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SanderM

Aha! Zwevende vloer is dus wel degelijk belangrijk en de moeite waard.

Als ik het goed begrijp leg ik dus eerst een zwevende vloer en daarop komen de wanden te staan? (Blauwe lijn is gips.)



Is dan het ontkoppelen van de muur op de vloer met Regufoam strips nog wel nodig? De vloer is tenslotte al losgekoppeld.

En is 2 lagen 9mm gips als plafond plaat nog aantrekkelijk? Zal ik wel weer moeten loskoppelen inderdaad.
Wellicht is dit Merfoflex tussenregels voldoende om op de plafondlatten te schroeven? En daarna Gips er op?

schuit

ik zou de wand niet op de vloer zetten.
maar wel de wand ontkoppelen met regufoam volgens voorschriften fabrikant.

daarna de vloer laten aansluiten op de wand.

jaco

Quote from: schuit on September 26, 2023, 12:37:27ik zou de wand niet op de vloer zetten.
maar wel de wand ontkoppelen met regufoam volgens voorschriften fabrikant.

daarna de vloer laten aansluiten op de wand.
Dat kan ook uiteraard. Als je van metalstud en 2 lagen gips muren maakt werkt het een beetje als buig slappe wand met laag absorbtie. Helaas geen idee hoe daar aan te rekenen. Hoe het bij mij was gemaakt was er geen lucht lek. Zat ook een deur in met dubbele rubbers en extra klemmen om hem dicht te trekken.

Maar als je de aansluiting van zwevende vloer en onkoppelde want goed afdicht met een flexibel blijven iets dan zou het ook lucht dicht kunnen zijn.

Mij is verteld dat elke lucht lek de isolatie en ontkoppeling ongeveer waardeloos maakt. Het is net als je er veel laag in pompt op lage frequencys dat de muur en vloer niet meetrillen (althans lawaai maken) als ze mee resoneren als je ze afzonderlijk ontkoppeld.

Het is maar dat je niet verwacht dat je gedeeltelijk ontkoppeld en dan geen geluid overlast meer hebt. Ik heb het toen zo laten bouwen om film te kijken als de dochter zou slapen. Nooit wat van gekomen dus ik doe het niet weer. Dan maar samen met kinderen kijken en geluidsoverlast,
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SanderM

Ah duidelijk. Kan alle 2 dus. De muur hoeft niet op de zwevende vloer, maar is wel makkelijk met isoleren.
Scheelt een paar meter regufoam. Echter is de 2de optie ook een goeie. Dan kan ik de wanden plaatsen en later bepalen wat met de vloer te doen.

Ook zal ik het plafond moeten loskoppelen. Mijn vliering zou worden opgeleverd met plafondlatten om de 30cm om gipsplaten te bevestigen. Ik zit nu te denken om toch ipv de plafondlatten merfoflex tussenregels te laten monteren.
Dus in plaats van dit:

Dit:

donaldk

77" kan zeker voor het geld van een UST projector. Ik las dat 98" LCD 3300,- was bij de Mediamarkt. Komt er natuurlijk nog wel de kraankosten bij;-).

SanderM

77inch tv heeft mijn buurman. Indrukwekkend maar een te groot verschil met 100 inch vond ik zelf.
85inch+ zou fijner zijn. Daarom toch dus weer gekozen voor een 100inch scherm. Dit keer wel 4K.

Ik heb overegens de leverancier gemaild van Merford.

Dit is mijn tekst:
Aangezien de hoogte van het puntdak 4.5m is, zijn we bezig om een vliering te plaatsen.
Er zijn dus geen muren om deze kamer te realiseren. Dit worden scheidingswanden van hout.

Nu is mijn vraag, wat doe ik onder de houten scheidingswanden om deze los te koppelen van de betonnen vloer?
Ik dacht aan Regufoam strips.

Antwoord leverancier:
Om een (stevige) wand te monteren zul je deze aan de woning vast moeten schroeven. Trillingsisolatie onder/tussen de wand en de woning en dan de wand alsnog vastschroeven zorgt dus weer voor een contactburg, trillingen worden doorgegeven via de schroeven. Weinig nut dus om er dan toch iets tussen te doen. Ik zou gewoon een heel zware scheidingswand maken en niet "ontkoppelen" omdat er toch een fixatie komt. Met andere woorden, een goed geïsoleerde wand is een starre zware wand (basis) met aan de binnenzijde van de te isoleren ruimte een zwevende wand, bijvoorbeeld met Merfoflex gemaakt.


Wat vinden jullie hiervan?
Voor de personen die boven vertelde dat ze Gipsplaat (dikker versie) met veel glaswol en weer gipsplaat (dikke versie) hebben, is dat jullie enige wand op die plek of een voorzetwand?

jaco

#15
Ik denk dat die firma met zware scheidingswand een gemetselde muur of blokken muur bedoeld.
Gipsplaat flexed gewoon met je lage tonen.

Waarom zou je eerst een zware wand maken om je onkoppelde muur aan vast te schroeven.
Ok het is handig als je aan de andere kant iets zwaars aan je muur wilt hangen.
Maar dan blijft een zwevende vloer met een buigslappe wand (gipsplaat op hout of metalstud) erboven op makkelijker ontkoppeld.

Ik had dit spul eronder liggen:
https://www.nevima.nl/index.php?id=53

En dan dit erbovenop:
https://www.nevima.nl/index.php?id=66

En daarna nog een dikke OSB plaat.
Daar stonden de muren op en plafond zat aan muren vast.
Compleet ontkoppeld van het huis.

Maar ik lees net in de openingspost dat je een stuk open wilt laten naar de trap.
Dan zou ik niets ontkoppelen, alle geluid gaat dan toch al door trapgat naar rest huis.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SanderM

Ik laat inderdaad een stuk open maar dat is in de andere ruimte. Daar staan de wasmachines en een paar kledingkasten. (en trap naar vliering.)

De muren in het blauw moet ik dus maken, inclusief een deur natuurlijk.
Aan de andere kant van de muur komt dus ook niks te hangen, puur kledingkasten.

Maar ik snap wat je bedoeld. Als ik een zwevende vloer monteer (bedankt voor je linkjes overigens) en daarop de (blauwe) muren laat rusten, dan zijn deze ontkoppeld.

Maar hoe kan ik deze ontkoppelen van de plafondlatten? Als ik Regufoam ertussen doe en deze vastschroef, dan geven de schroeven de trillingen door. Zo'n merfoflex tussenregel zou kunnen, dan is deze ontknoppeld maar is dat stevig om een muur op vast te schroeven? Denk het wel.

jaco

Je moet ofwel een hele ruimte in een ruimte maken met alle muren of je laat het maar zo. Dan ben je beter uit om bass traps voor de probleem frequenties te maken, of dit met een dsp weg te halen.
Op zich gaat het wel helpen om die blauwe muur wat te isoleren want anders lekt alles direct weg trapgat / open ruimte in. Maar dan ga je geen hele grote isolatie waarde maken. Als die kap ook door loopt voor de verdieping eronder, dan krijg je daar ook geluids overdracht.

Als je dus 100 dB produceert horen ze je 2 verdiepingen lager ook nog.

Maar wat is je doel ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SanderM

Een hele Box in box maken gaat haast niet lukken. Dan moet ik ook de hele schuine wand loskoppelen inclusief dakraam. Leuk idee voor als ik ooit ga verhuizen naar iets groters (lees 8+ jaar minimaal)

Waar ik naar opzoek ben hoe ik het geluid enigzins kan binnenhouden.
Ik wil een film kunnen kijken net iets luider dan de tv beneden staat zonder dat de slaapkamers op de verdieping eronder daar erg last van hebben.  :popcorn:
Tuurlijk zullen ze het kunnen horen, dat is niet erg maar ik hoop aardig gedempt.

Dat hoopte ik te bereiken voor een dikke wand te plaatsen met dubbel 1.25cm gips aan beide kanten en glaswol.
Een goeie deur en inderdaad bass traps / absorptie/diffusie panelen moeten.

Maar ik begin me nu inderdaad af te vragen wat producten zoals regufoam strips in mijn situatie nog kunnen toevoegen, of dat dit zonder van het geld is.

Wel wil ik tapijt, waardoor de vraag openstaat, als laminaat toch weg gaat, helpt dan een zwevende vloer niet wat, of is ook dit zonde van het geld.

Christof_G

Zelf heb ik eerst een laag OSB geplaatst en dan een 12mm gipsplaat. Dit werkt veel gemakkelijker omdat de OSB een tand-groef heeft en het is steviger. Alles met metalstuds van 75mm zodat de isolatie ook wat dikker kan. De bass hou je er helaas niet mee tegen, dan moet je inderdaad alles zwevend maken.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

jaco

Ik hoop dat er meer mensen met ervaring zijn. Ik weet alleen wat een kamer in kamer opleverde: ongeveer 50dB demping.

Ik zet alles nu in een kamer op 2 hoog en doe niets aan ontkopplen of isolatie.
Dat houdt in kijken als er niemand is, of in overleg. De dochter heeft nu de leeftijd dat ze films wil kijken dus dan is het 2 tegen 1 (de andere dochter is maar helft van tijd bij ons)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

schuit

Hoe meer zwevend hoe beter dat lijkt me duidelijk.

Maar heb je niet eventueel last van de wasmachine achter de wand? Die wand zou ik dan aanpakken met extra zwevende laag. Als die toch nieuw is is dat nu gelijk meegenomen.

Als nu op de vloer extra laag ligt zou ik deze laag laten liggen en daar tapijt over leggen.

ZO heb je gemakkelijk veel gedaan voor geluid, de rest komt waarschijnlijk toch door de deur als zwakke plek. Of je moet een buitendeur monteren oid.

TornadoGo

Een ruimte geluidsdicht maken is echt extreem moeilijk en bovendien moet je altijd bedenken dat als er geen geluid doorheen gaat, er ook geen lucht doorheen gaat. Denk dus ook aan hoe je gaat ventileren. Zo te lezen heb je een nieuwbouwhuis die al aardig stil is gebouwd, ik zou me dan vooral focussen op het beperken van geluidsoverdracht binnen je woning. Wil je ook naar de buren toe isoleren dan moet je echt box-in-box gaan en dat is heel lastig en duur.

Voor ontkoppelde metalstud wanden is er volgens mij niets beter en meer praktisch dan de Nevima IVI profielen:




De bevestiging van deze profielen is d.m.v. een schroef door een (carosserie)ring die alleen contact maakt met het vilt, het vilt zit bevestigd aan het metalstud. Echt volledig ontkoppeld. Ik heb zelf zo'n 300m van deze profielen in mijn huis, als verticale studs kan je dan gewoon een willekeurig merk nemen (tip: neem de 75mm variant en stop er de zwaarste variant wol tussen die je kunt vinden). Dan aan twee kanten bekleden met 2x12mm Fermacell platen of Knauff Diamondboard gipsvezelplaten (die zijn iets makkelijker te verwerken).

Nevima heeft ook een vergelijkbare oplossing voor metalstud plafonds, je hebt dan keuze tussen hangers (heb ik door hele huis want plafond is 40cm verlaagd) of regels. Beide systemen zijn ook volledig ontkoppeld.

Ook voor zwevende vloeren is er een hele mooie oplossing van Fermacell:



Zorg dat dit rondom ook los van de constructieve wanden ligt dmv 10mm steenwol stroken. Daar overheen gaan 18mm plinten, die op alle wanden een paar mm boven de vloer laten zweven en die naad netjes afkitten met flexibele kit.

Dan een fatsoenlijk hardhouten kozijn en volkern deur erin en je hebt het denk ik aardig voor elkaar. Nogmaals; je kunt veel verder gaan maar kosten/baten verhouding gaat dan waarschijnlijk de verkeerde kant op.

Edit:
Als je ook je constructieve wand wilt isoleren en ontkoppelen kan je naar de producten van polypress.nl kijken. Je kunt dan de veerregels in de gewenste dikte met schroeven bevestigen aan de constructieve wand en dan de ruimte tussen de veerregels opvullen met vlokkenschuim platen (ook hier weer de zwaarste variant kiezen). Je kunt de vlokkenschuim platen met spuitlijm bevestigen aan de constructieve wand. Daar overheen dan een laag OSB met schroeven (op de veerregels) en spuitlijm (op de platen) en dan daaroverheen een laag gipsvezelplaat. Ik heb zo een wand in mijn keuken geïsoleerd en 'hangt' er nu al vier jaar zo bij zonder enige werking/scheuren.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

jaco

De muren bij mij stonden ook in die ivi profielen volgens mij, ze komen me bekend voor. Ik was destijds 11k € kwijt. Zelf green glue aangeleverd (smerig spul om te verwerken) en ook alles zelf afgekit.

En ventilatie was inderdaad een uitdaging, daar onsnapt ook makkelijk weer geluid door. Dus dempers erin en een soort van labyrinth ventialator huis.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

TornadoGo

De IVI profielen zijn inderdaad duur, ik heb toen voor een paar € per m1 een restpartij op de kop kunnen tikken en heb dat aangevuld met 'nieuw. Ik zie dat de 75mm variant nu voor ongeveer €18 per m1 gaat.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX