4k beamer

Started by vet, February 12, 2023, 22:46:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vet

Goedenavond,

Wij kijken al jaren tv met een epson tw6800 op een witgeschilderde muur. Projectiediameter is nu 250cm
Voor de slaapkamer hebben we nu een LG OLED65G26LA, want oled zou fantastisch zijn.
Ik vind het helaas wat onnatuurlijk aandoen. Waarschijnlijk omdat we al jaren naar een beamer kijken.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe beamer voor de woonkamer. We gaan weer projecteren op een geschilderde muur. Projectiediameter is 350cm dus ik denk dat 4k een meerwaarde heeft. De ruimte is niet goed te verduisteren, maar we kijken bijna alleen tv als het donker is. Wat adviseren jullie?

Kerre

Epson ls11000/12000
Jvc NP5
Sony XW5000/7000

Ligt ook aan het budget en hoeveel je hem wilt gaan gebruiken (Laser/lamp).
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Led

#2
Ik heb net een Epson LS11000 bij Frank gekocht en ik ben er supertevreden mee.
Ik was verrast om te zien dat - na eenmaal goed afgesteld te zijn - hij in een verduisterde kamer dieper zwart gaf dan mijn weliswaar goedkoop model Philips Ambilight TV :-)

Maar ik heb vanmiddag zelfs Mortal Kombat op de PS5 kunnen spelen met m'n kinderen met de gordijnen open.

Dus zowel in een verduisterde kamer als in eentje met omgevingslicht ben ik erg tevreden!



PS. Ik heb er een HDFury VRROOM bijgekocht omdat ik toch een splitter nodig had en op die manier zelfs Dolby Vision kan afspelen op de LS11000.


J.A.F._Doorhof

4K kan al snel uit bij een projector :D
Er speelt meer dan alleen resolutie namelijk, ook HDR afhandeling en dat ziet er gewoon een stuk beter uit dan standaard materiaal.

Qua projectoren ligt het aan je budget.
Epson TW9400 is een absolute no brainer.
Wil je richting laser dan de LS11000 en als je zwart wil de LS12000 ook beide Epson

Daarna word het persoonlijker.
Hou je van perfecte scherpte bij bewegingen en wat meer rust in het beeld dan de Sony serie 5000/7000
Hecht je meer waarde aan een klein beetje beter zwart en over het gemiddelde iets betere HDR afhandeling dan kun je ook zonder twijfel aan JVC denken.

Mijn PERSOONLIJKE voorkeur is op dit moment Sony, door de betere scherpte en ik vind het zwart niveau van de 5000 en HDR afhandeling al meer dan genoeg, dus vandaar die voorkeur, maar met beide merken koop je gewoon de absolute top.

Je mag ons altijd mailen voor een offerte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Toni71

Van een 6800 naar een JVC , Sony of een laser Epson zal zeker veel beter zijn.

Qua prijs ook.

Misschien voldoet een Epson 7000 serie ook wel.

vet

De hele dure beamers vallen denk ik af omdat we geen scherm gaan gebruiken.
Tw9400 zou wel kunnen.

Toni71

Zeker ook de moeite waard. En wat goedkoper.

Ik heb er ook een, na een JVC.


J.A.F._Doorhof

We hebben nog een 7000 staan nieuw in doos die voor een leuke prijs weg mag.
Dat is dan op een muur denk ik de beste oplossing.
TW9400 is zonde zonder schem
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

#8
Waarom ga je geen scherm gebruiken als ik vragen mag?

Persoonlijk zou ik in dat geval eerder gaan voor een *goede* 1080P projector. 
Je hebt dan (naar mijn mening) veel meer aan goede kleuren en goed zwart niveau dan aan hogere resolutie.

J.A.F._Doorhof

Je "moet" gewoon een scherm gebruiken als je projecteert vind ik persoonlijk. Het verschil is gewoon enorm

In het verleden hebben we speciale verf gehad die je op de muur kon aanbrengen en zelfs met een volledig vlakke muur was het gewoon veel minder dan een scherm.

Het hoort gewoon bij elkaar
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

@Frank helemaal mee eens, maar ik ben bekend met de situatie dat een scherm even geen optie is om de een of andere reden.

Daarom - als je projectie-oppervlak dan toch al sub-optimaal is (om het mooi te zeggen) heb je denk ik meer aan een beamer die kleuren en zwart niveau heel goed doet, dan eentje die dat minder goed doet maar een hogere resolutie heeft. 

Het reliĆ«f van de gemiddelde "vlakke" muur is genoeg om het oplossingsvermogen teniet te doen. 
En de weerkaatsingswaarde van de gemiddelde witte muur is dusdanig dat wat meer zwart niveau welkom is.

..althans in mijn ervaring, 2 jaar geprojecteerd hebbende op een witte muur voordat ik eindelijk met een scherm kon werken.

En zelfs afgezien daarvan kijk ik persoonlijk liever naar een goede 1080p projector dan een budget 4k projector ;-)

J.A.F._Doorhof

Nadeel is dat je dan eigenlijk meer in de data projectoren komt. De meeste ht projectoren zijn 4k.

Maar je zou dan misschien inderdaad eens naar BenQ kunnen kijken als optie. We hebben daar wat units van gezien en voor het geld krijg je dan veel licht en een relatief leuk plaatje.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: Kerre on February 12, 2023, 23:38:55Epson ls11000/12000
Jvc NP5
Sony XW5000/7000

Ligt ook aan het budget en hoeveel je hem wilt gaan gebruiken (Laser/lamp).

Of een stap erboven op. Echte 4K, echte RGB LASER, Christie Gryffin. Gezien de onverdonkerde ruimte kun je mogelijk besparen op AS/ARLED versies en gewoon voor de standaard Christie, met standaard lens (de christie High Contrast lens duurt al en nog een hele tijd) gaan.

Maar dat is net als de andere genoemde opties een heel eind boven de Epson 6800, maar ja met 3,50 meter beeld heb je heel wat licht nodig.

Is pixel shift ook acceptabel voor je of wil je echt 4K.

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 18, 2023, 22:42:15Nadeel is dat je dan eigenlijk meer in de data projectoren komt. De meeste ht projectoren zijn 4k.

Maar je zou dan misschien inderdaad eens naar BenQ kunnen kijken als optie. We hebben daar wat units van gezien en voor het geld krijg je dan veel licht en een relatief leuk plaatje.

De meeste HT projectoren zeggen dat ze 4K zijn, maar zijn dat niet. De spatial resolution is gewoon minder. Zelfs bij een hele dure zoals de Christie M25. Er zijn hele dure 1080P only projectoren, zoals de 3D Sim2 van een ton, komt echt geen 4K opvolger van. Maar meeste HT spul gebruikt pixelshifting, soms met echt hele kleine imagers. 

donaldk

Quote from: Led on February 15, 2023, 15:21:23Waarom ga je geen scherm gebruiken als ik vragen mag?

Persoonlijk zou ik in dat geval eerder gaan voor een *goede* 1080P projector. 
Je hebt dan (naar mijn mening) veel meer aan goede kleuren en goed zwart niveau dan aan hogere resolutie.
3,5 meter scherm is een flinke investering en volgens sommigen een 'eyesore'. Ik zag dat Werner distributeur is voor Dreamscreen. Vraag eens wat alleen al het V7 stofje moet kosten...

J.A.F._Doorhof

Laten we het erop houden dat je het verschil tussen een 1080p en 4k projector heel goed ziet. En dat pixelshift steeds beter word.

Sony heeft trouwens al tijden echte 4k sensoren en JVC ook.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"