Hoe zit dat nou met een switch

Started by kappa9, February 10, 2023, 22:18:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John Wx

Quote from: Rowdy on February 27, 2023, 21:01:05Alle vervuiling wat in het signaal zit, zit dan al in het buffer.

Welke vervuiling en waar zit het in dan?  in data of ?


vr gr John
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: gizmo2 on February 27, 2023, 22:40:56heb hier de vraag gesteld en men wist met te vertellen dat ruis/vuil meelift.
dit was naar aanleiding dat als je de internet stekker uit de switch haalt de streamer vrolijk door blijft spelen....men gaf aan dat het dan al in de buffer zat.

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/hoe-een-netwerkswitch-de-audioweergave-beinvloedt-een-extreme-deep-dive/#comment-47104

en deze zegt weer van niet.
zoek het dan maar eens uit wie er nu gelijk heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=BHPwPRLxDWc&t=6s

Ik heb altijd geleerd.
We sturen een digitaal pakket en die kan pas door als het totale pakket is overgedragen en dat is een protocol van A tot Z en kan niks in of bij of af anders komt het niet aan en word het niet verwerkt
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

kappa9

Quote from: mmuetst on February 27, 2023, 23:37:15Heel simpel, Amir laat het gewoon zien in een meting.
Met een goedkope switch en met de speciale audio switch meet hij het analoge signaal wat uit de DAC komt en daar zie je in de meting dat er geen verschil is.

Zou dit ook te meten te zijn met luidsprekerkabels of interlinks? Dus wisselen van kabel/interlink en dan het analoge signaal meten?
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Laan

Quote from: kappa9 on February 28, 2023, 15:26:57Zou dit ook te meten te zijn met luidsprekerkabels of interlinks? Dus wisselen van kabel/interlink en dan het analoge signaal meten?

Jazeker! Ook dat meet Amir geregeld. En je raad het al: hij meet geen verschil.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Quote from: Laan on February 28, 2023, 15:33:31Jazeker! Ook dat meet Amir geregeld. En je raad het al: hij meet geen verschil.
Misschien moet je dan toch beter de reviews lezen op ASR. Hij meet soms wel degelijk verschil, maar niet altijd in het voordeel van de duurdere kabel. Het is ook afhankelijk wat je meet en waarvoor je iets meet.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jazzy

#55
Zou het voor deze discussie misschien een idee zijn om het bij ethernetkabels en -switches te houden? In de digitale wereld is het al ingewikkeld genoeg om feit en fictie te scheiden, maar niet onmogelijk. Als we het ook over het meten van interlinks en luidsprekerkabels hebben,  gaan we al snel discussies herhalen die we ook al in legio andere topics voeren.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Laan

Ik meen dat Amir om het effect van een switch te meten dat doet via het analoge signaal wat de dac verlaat. Wat mij betreft verder geen discussie over het digitale deel. Heb er geen verstand van.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

#57
Quote from: Laan on February 28, 2023, 17:41:56Ik meen dat Amir om het effect van een switch te meten dat doet via het analoge signaal wat de dac verlaat. Wat mij betreft verder geen discussie over het digitale deel. Heb er geen verstand van.
klopt, dat is ook het eindproduct waar we naar luisteren. Naar nullen en enen luisteren is een beetje saai (als je er überhaupt naar kunt luisteren). Dus als zo'n speciale switch daadwerkelijk verschil maakt, zou je het resultaat in het analoge gedeelte moeten terug zien, lijkt mij logisch.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Quote from: mmuetst on February 28, 2023, 20:50:31klopt, dat is ook het eindproduct waar we naar luisteren. Naar nullen en enen luisteren is een beetje saai (als je er überhaupt naar kunt luisteren). Dus als zo'n speciale switch daadwerkelijk verschil maakt, zou je het resultaat in het analoge gedeelte moeten terug zien, lijkt mij logisch.

Mee eens, behalve dat ik zou zeggen dat je het niet moet zien maar horen. :tongue2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

katwax

Quote from: John Wx on February 28, 2023, 09:24:59Ik heb altijd geleerd.
We sturen een digitaal pakket en die kan pas door als het totale pakket is overgedragen en dat is een protocol van A tot Z en kan niks in of bij of af anders komt het niet aan en word het niet verwerkt
Zo is het inderdaad (bij TCP), er zit een controle op dat wat ontvangen wordt 100% gelijk is aan wat er verstuurd wordt. Hierdoor is de uitspraak van Rowdy dan ook totaal teniet gedaan, als er iets mee zou komen in de buffer zou de controle dit zien en het pakket droppen/opnieuw vragen.
Zo'n controle bestaat niet in de analoge wereld en ik begrijp dus best dat mensen die al langer bezig zijn met audio hier dan de fout maken door wat ze weten van de analoge wereld te spiegelen op de digitale.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mmuetst

#60
Quote from: Laan on February 28, 2023, 21:51:27Mee eens, behalve dat ik zou zeggen dat je het niet moet zien maar horen. :tongue2:
Wat iemand hoort is natuurlijk geen discussie punt, kan het niet bevestigen nog ontkennen.
De vraag van @kappa9 is volgens mij beantwoord als ik zijn reactie lees:
Quote from: kappa9 on February 27, 2023, 17:00:30In mijn oren klinkt het een beetje als psychoakoestiek.

Ik ga mijn geld toch maar liever in echte akoestiek steken waar evt. winst niet te betwisten is.

Gr Joost
Als hij alsnog het wil beoordelen op basis van alleen horen staat hem dat vrij.
Ik hoop dat onze uitleg over het nut van een audiofiele switch hem nu duidelijk is.
Voor mij is de discussie verder klaar en hoop dat @kappa9 nog winst kan halen op verbetering van akoestiek.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

#61
Quote from: jazzy on February 27, 2023, 21:17:15Dat kan niet. Kijk eens naar het OSI-model (https://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model), dat helpt begrijpen hoe digitaal signaal wordt overgedragen en waar het eventueel fout kan gaan. Tussen laag 0, waar eventueel een verstoring kan optreden in extreme gevallen, en laag 7 waar de data gebufferd wordt zit geen logische verbinding.
Heb navraag gedaan bij Alpha-Audio, omdat ik 2 tegenstrijdigheden lees. Hieronder staat hun antwoord:

"Het gaat niet om de data kant van het verhaal, maar om de elektrische verbinding. OSI is een conceptueel model, een raamwerk om de verschillende niveaus van connectiviteit te beschrijven. Elektrische verbindingen zijn daar nadrukkelijk geen onderdeel van, OSI beschrijft IT."

katwax

Quote from: Rowdy on March  3, 2023, 20:45:20Heb navraag gedaan bij Alpha-Audio, omdat ik 2 tegenstrijdigheden lees. Hieronder staat hun antwoord:

"Het gaat niet om de data kant van het verhaal, maar om de elektrische verbinding. OSI is een conceptueel model, een raamwerk om de verschillende niveaus van connectiviteit te beschrijven. Elektrische verbindingen zijn daar nadrukkelijk geen onderdeel van, OSI beschrijft IT."
:withstupid:  Ze zaten al dicht bij 0, maar nu zitten ze onder 0.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jazzy

#63
Quote from: Rowdy on March  3, 2023, 20:45:20Heb navraag gedaan bij Alpha-Audio, omdat ik 2 tegenstrijdigheden lees. Hieronder staat hun antwoord:

"Het gaat niet om de data kant van het verhaal, maar om de elektrische verbinding. OSI is een conceptueel model, een raamwerk om de verschillende niveaus van connectiviteit te beschrijven. Elektrische verbindingen zijn daar nadrukkelijk geen onderdeel van, OSI beschrijft IT."
Wederom een statement dat kant noch wal raakt. Zeggen dat het niet om data gaat maar dat "rommel" wel in de buffer terecht zou kunnen komen, niet onderkennen dat elektrische verbindingen op laag 1 van het OSI model plaats vinden... De schrijver heeft overduidelijk geen verstand van de materie.

Bovenstaande reactie kwam trouwens niet van de auteur, op jouw vraag antwoordt hij:
"De persoon die dit heeft geschreven heeft dit verhaal niet gelezen. En volgens mij staat er nog een hele dikke kop met "KIJK NIET NAAR DE DATA!". Ik weet niet hoe ik het NOG duidelijker moet maken..."

Op een eerdere vraag die aangeeft dat je dan de stekker moet loshalen en kunnen horen wanneer de buffer leeggespeeld wordt zonder elektrische verbinding zegt hij:
"Dag Michel,

Zo simpel is het niet te vergelijken. Je speelt een buffer leeg waarbij de effecten van de switch al zijn meegenomen. Je zou wel direct in de router en via de switch kunnen vergelijken waarbij je de track opnieuw start. Dan zou je verschillen kunnen waarnemen."

Het enige wat hij duidelijk hoeft te maken hoe die eventuele storing dan in de buffer terecht zou komen. De buffer is een verzameling data, die gewoon ongewijzigd over het netwerk getransporteerd is, zoals we al eerder vastgesteld hebben. Je kunt niet een heel verhaal houden over eventuele ruis die op de lijn zou komen zonder je te realiseren dat je het over transport van data hebt, niet audiosignalen. De mensen hier blijven die concepten door elkaar halen en proberen hun verkeerde aannames recht te praten.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

Quote from: jazzy on March  5, 2023, 10:25:51Wederom een statement dat kant noch wal raakt. Zeggen dat het niet om data gaat maar dat "rommel" wel in de buffer terecht zou kunnen komen, niet onderkennen dat elektrische verbindingen op laag 1 van het OSI model plaats vinden... De schrijver heeft overduidelijk geen verstand van de materie.
Haha ik wou het zo niet zeggen, maar het is wel zo.
Daar zit het probleem, dat de mensen die aanzien worden als experts op gebied van audio eigenlijk de expertise missen en hierdoor valse claims als waarheid gaan geven aan de consumenten die hen vertrouwen.
In mijn ogen heeft Alpha-Audio in het verleden al bewezen dat ze weinig geloofwaardig zijn en dit is nogmaals een bevestiging.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jazzy

Quote from: katwax on March  5, 2023, 10:30:47In mijn ogen heeft Alpha-Audio in het verleden al bewezen dat ze weinig geloofwaardig zijn en dit is nogmaals een bevestiging.
Ik ken ze verder niet maar een leek kan zien dat de benadering niet klopt. Elke kritische vraag die de uitkomst van hun artikel zou kunnen betwisten wordt met vage statements weggewuifd. Dat staat haaks op de wetenschappelijke benadering waar je begint met een hypothese een aan het eind van de rit aan je peers vraagt om je ongelijk aan te tonen. Die oprechte nieuwsgierigheid mis ik hier.

Dit is toevallig een onderwerp waar ik verstand van heb, maar op basis van dit artikel en met name de rol van de auteur in de discussie daaronder zou ik de bron ook over andere onderwerpen niet te serieus nemen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

gizmo2

Quote from: jazzy on March  5, 2023, 10:25:51Wederom een statement dat kant noch wal raakt. Zeggen dat het niet om data gaat maar dat "rommel" wel in de buffer terecht zou kunnen komen, niet onderkennen dat elektrische verbindingen op laag 1 van het OSI model plaats vinden... De schrijver heeft overduidelijk geen verstand van de materie.

Bovenstaande reactie kwam trouwens niet van de auteur, op jouw vraag antwoordt hij:
"De persoon die dit heeft geschreven heeft dit verhaal niet gelezen. En volgens mij staat er nog een hele dikke kop met "KIJK NIET NAAR DE DATA!". Ik weet niet hoe ik het NOG duidelijker moet maken..."

Op een eerdere vraag die aangeeft dat je dan de stekker moet loshalen en kunnen horen wanneer de buffer leeggespeeld wordt zonder elektrische verbinding zegt hij:
"Dag Michel,

Zo simpel is het niet te vergelijken. Je speelt een buffer leeg waarbij de effecten van de switch al zijn meegenomen. Je zou wel direct in de router en via de switch kunnen vergelijken waarbij je de track opnieuw start. Dan zou je verschillen kunnen waarnemen."

Het enige wat hij duidelijk hoeft te maken hoe die eventuele storing dan in de buffer terecht zou komen. De buffer is een verzameling data, die gewoon ongewijzigd over het netwerk getransporteerd is, zoals we al eerder vastgesteld hebben. Je kunt niet een heel verhaal houden over eventuele ruis die op de lijn zou komen zonder je te realiseren dat je het over transport van data hebt, niet audiosignalen. De mensen hier blijven die concepten door elkaar halen en proberen hun verkeerde aannames recht te praten.

ik ben hier in verleden ook al eens mee bezig geweest door de router en switch aan te sturen via een accu, ik hoorde 0,0 verbetering/verandering ten opzichte van de standaard psu.
je zou dan toch moeten denken dat eventuele vervuiling niet meer aanwezig zou moeten zijn.

daarom was ik benieuwd wat hun er over te vertellen hadden.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

Het zou mij niks verbazen als er een fabrikant komt met een speciale groene audio stift om strepen op je UTP kabel te zetten om jitter te voorkomen  :D (goed idee trouwens om snel geld te verdienen). Beetje humor mag toch wel hè heren Administrators?  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

heb toch maar een aanvullende vraag gesteld op een eerdere vraag van mij naar aanleiding stekker uit de switch en de vervuiling zit dan al in de buffer.
je zou dan kunnen stellen dat van het begin keten tot het eind die verschillen dan te meten zijn.
benieuwd wat ik hier voor een antwoord op krijg.

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/hoe-een-netwerkswitch-de-audioweergave-beinvloedt-een-extreme-deep-dive/#comment-47104



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rowdy

#69
Hieronder een link van een discussie over "Audiofiele netwerkswitches" tussen 2 forumleden:
http://www.zenaudio.be/digitale-bronnen/audiofiele-netwerkswitches/

mmuetst

Quote from: gizmo2 on March 12, 2023, 12:41:53heb toch maar een aanvullende vraag gesteld op een eerdere vraag van mij naar aanleiding stekker uit de switch en de vervuiling zit dan al in de buffer.
je zou dan kunnen stellen dat van het begin keten tot het eind die verschillen dan te meten zijn.
benieuwd wat ik hier voor een antwoord op krijg.

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/hoe-een-netwerkswitch-de-audioweergave-beinvloedt-een-extreme-deep-dive/#comment-47104




Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het wel meetbaar is. Hoe meer geld er van je bankrekening af gaat om zo'n audio switch te kopen hoe hoger het audiokwakzalverij gehalte is. Ik heb er nog geen eenheid voor gevonden, misschien AKZ/€ een goed idee. Maar verder iedereen leven en laten leven hoor. Dit was alleen nog een objectieve meting van mijn kant  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

#71
Quote from: mmuetst on March 12, 2023, 13:30:12Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het wel meetbaar is. Hoe meer geld er van je bankrekening af gaat om zo'n audio switch te kopen hoe hoger het audiokwakzalverij gehalte is. Ik heb er nog geen eenheid voor gevonden, misschien AKZ/€ een goed idee. Maar verder iedereen leven en laten leven hoor. Dit was alleen nog een objectieve meting van mijn kant  :D
ha ha ja die bankrekening altijd weer ;D
ik kreeg toch toch een beetje een apart gevoel bij hun antwoord.
andwoord op vraag: Zo simpel is het niet te vergelijken. Je speelt een buffer leeg waarbij de effecten van de switch al zijn meegenomen. Je zou wel direct in de router en via de switch kunnen vergelijken waarbij je de track opnieuw start. Dan zou je verschillen kunnen waarnemen."

hoezo kunnen had dan net zo kunnen zijn "op goed geluk" waarschijnlijkerwijs of geen verschil.
dus had meteen zoiets van, als er verschil is en het is te horen dan zou je het verschil toch ook aan het eind van de keten moeten kunnen meten want met of zonder switch is het toch te horen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mmuetst

#72
Quote from: gizmo2 on March 12, 2023, 13:47:47ha ha ja die bankrekening altijd weer ;D
ik kreeg toch toch een beetje een apart gevoel bij hun antwoord.
andwoord op vraag: Zo simpel is het niet te vergelijken. Je speelt een buffer leeg waarbij de effecten van de switch al zijn meegenomen. Je zou wel direct in de router en via de switch kunnen vergelijken waarbij je de track opnieuw start. Dan zou je verschillen kunnen waarnemen."

hoezo kunnen had dan net zo kunnen zijn "op goed geluk" waarschijnlijkerwijs of geen verschil.
dus had meteen zoiets van, als er verschil is en het is te horen dan zou je het verschil toch ook aan het eind van de keten moeten kunnen meten want met of zonder switch is het toch te horen.

Je kunt nu gaan wachten op de reactie "niet alles wat we kunnen horen kunnen we meten" ben je weer klaar met de discussie  :D, Nog (effen offtopic) de vraag, horen audifielen die niet roken beter dan die dat wel doen? Want als je rookt heb je waarschijnlijk een zwaardere ademhaling waardoor je omgevingsgeluid hoger is dan iemand die niet rook. Ik heb het nog niet objectief gemeten, was zomaar een spinsel in mijn hoofd...misschien iemand die rookt zijn adem inhouden en dan vergelijken met wanneer hij wel ademt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jazzy

Zie nu dat ze geen antwoorden meer willen geven totdat je betaalt en het hele artikel kunt lezen. Jammer hoor.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

Voor mij is het wel duidelijk wat Alpha Audio betreft.
Ze doen zich voor als experts en laten uitschijnen dat hun vergelijken/reviews objectief zijn/ongekleurd.
In werklelijkheid zijn het gewoon puur promo's om te verkopen. Je mag er dus weinig waarde aan hechten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543