kalibratie set die tv, monitor en laptop kan afstellen?

Started by kww, February 8, 2023, 10:54:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww

Voor de professionele fotografie komt er nu een laptop ( Lenovo ideapad 5 pro 120hz)
Hiervoor zal er ook een kalibratie set moeten komen.
Nu zou ik dat graag willen combineren met een set die zowel een gewone monitor als ook een tv af kan stellen.
Ik zie producten van Datacolor en X-rite, maar ik weet niet of die geschikt zijn voor de tv.
Is een set die de tv kalibreert heel anders of uitgebreider dan die een laptop of monitor kalibreert?
Welke adviezen zijn hierin te geven?

J.A.F._Doorhof

Je ken het beste kiezen op dit moment voor Calibrite (dit was vroeger Xrite)

Er is vaak wel een optie voor TVs en Projectoren maar je zal alles met de hand moeten doen, grayscale is vaak nog wel te doen, maar CMS word al een stuk moeilijker, ook missen ze optie voor een correcte afstelling van motion en gamma wat met bv Calman een stuk makkelijker gaat.

Voor HDR moet ik je teleurstellen, daar moet je echt specifieke meters voor hebben en goede software aangezien geen enkel toestel echt 100% HDR kan weergeven zal daar gerekend moeten worden om het CMS in balans te krijgen.

Dus kort antwoord.
Ja het kan, maar het is niet aan te raden.
Gewoon iemand (bv mij) inschakelen die de juiste software en hardware (en kennis) heeft.

Monitoren kalibreren is een eitje.
Let wel op de instellingen.
Koop het liefst een monitor die hardwarematig te kalibreren is (laptops zijn dat niet).

Gebruik voor zowel software als hardware calibraties de volgende instellingen.

D65 (6500, 65k) als witpunt
Gamma 2.2 of 2.4
Colourspace van de monitor start op aRGB maar als je daar te grote Delta fouten krijgt (bijna altijd) kies dan voor Native.

En heel belangrijk kies profiel optie 2 en NIET 4.
Vooral de switch tussen Photoshop en Lightroom gaat met profiel 4 niet altijd helemaal lekker, met profiel 2 gaat dit wel altijd goed.



Ps.
Om volledig te zijn ik ben een van de Global Colorati Pro's (education program) van Xrite/Calibrite, maar mijn advies voor Calibrite is een persoonlijke. (anders zou ik zelf ook wel naar DataColor gaan).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"