Installatievraag signaalniveau.

Started by Dutch2, February 6, 2023, 12:47:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dutch2

Even verplaatst vanuit een ander topicdeel omdat ik denk dat ie hier wellicht beter past.




Hallo; wazige topictitel, ik weet het. Een beetje uitleg:

Ik heb een paar weken geleden 2 Restek Monoblokken van een partikulier gekocht. (Ik heb een restek stereo eindversterker, en het leek mij een mooie upgrade). De stereo staat in een andere kamer (dochterlief) opgesteld met mijn Yamaha en een streamertje, en speelt daar erg fraai.
In de woonkamer ooit gekozen voor minder gedoe, meer gebruiksgemak, stukje modernisering, en 2 jaar geleden een geintegreerde NAD 753V3 gekocht. Heeft me nooit echt kunnen verassen eigenlijk, maar ach, het deed wat het moest doen, en muziek echt "luisteren" deed ik al een jaar of 15 a 20 niet meer echt. (druk, kinderen, etcetera.) Met de monoblokken wilde ik dat nieuw leven inblazen.

Vandaag bezig geweest om de luidsprekerkabels uit de buizen te halen, en de Sommercable Carbocab 225 getrokken, en voor nu even voorzien van tulp (de NAD heeft geen balanced out). E.e.a. aangesloten op de front pre-out van de NAD en unbalanced van de restek's.

Kort en goed: verbetering, dat zeker, maar niet wat ik had verwacht. Klankbeeld is preciezer en gedetailleerder, maar niet sprankelend zoals mijn oude set. (was het puur op de NAD ook al niet; alsof alles een beetje in de speakers verstopt zat, in plaats van dat het er uit sprong...) Het klinkt mij iets te "voorzichtig/zacht" zonder pit zeg maar.

Wat mij verder opvalt is dat ik de NAD vrij hard moet zetten voor een beetje volume. Het lijkt alsof de NAD onvoldoende signaal uitstuurt. Hoe kan ik dit verbeteren?

Uiteindelijk wil ik een goede pre-processor aanschaffen, echter eerst maar eens ontdekken of ik weer ga "luisteren" voor ik de kruiwagens met knaken ga leegstorten op deze hernieuwde hobby  ;)

"Vroeger" speelde ik op een Teac vrds-10, maar die is helaas overleden. Nu spotify hoge resolutie. (okay okay, niet helemaal te vergelijken, i know.)

kleine disclaimer; de restek's hebben wel een opfrisbeurtje nodig. Volume pots kraken een beetje op bepaalde plekken, en het luidsprekerrelais werd een keer niet goed bekrachtigd. Dit kan m.i. hier geen relatie mee hebben, omdat links en rechts dan erg zouden moeten verschillen.

Iemand tips of ideeen?