Problemen met oude platen afspelen op moderne platenspelers

Started by Loek0757, January 28, 2023, 12:38:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loek0757

Goedemiddag,

Ik heb een vraag waar niemand me tot nu toe een antwoord op heeft kunnen geven: hoe komt het dat oudere platen, die in de jaren 60 / 70 afgespeeld werden op een goedkope platenspeler met een saffier en waarvan de naalddruk weleens tussen de 5 รก 10 gram was, in het begin redelijk tot goed klinken en hoe meer naar het einde van de plaatkant gaat, komen hoge tonen uit de speakers alsof ze overgemoduleerd zijn opgenomen. Ik heb altijd gedacht dat dit door de tegendruk van het mechanisme dat zorgt dat de platenspeler afslaat aan het eind van de plaat, dus dat de naald hierdoor "terug wil naar het begin", waardoor de groef beschadigd wordt. Kan dit of is er een andere oorzaak?

Rowdy


Dura

Heel bekend probleem en een van de vele fouten van vinyl, andere zijnde lage dynamiek, in het hoog snel afvallend, slechte kanaalscheiding. Geeft wel een lekker geluid en daar gaat het om natuurlijk.
Hier wordt het uitgelegd.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Mediator

Het proces van vinyl is al sinds jaar en dag hetzelfde. Je hebt een Lacqer en daarvan wordt een stamper gemaakt die de LP perst die je uiteindelijk koopt. Ik zie geen reden in dat proces waarom een bepaalt deel van vinyl slechter zou klinken.

Wat je aangeeft klinkt meer als een slecht afgesteld element. Als je volgens de Bearwald methode je element afstelt dan heb je twee nulpunten op de plaat waar de vervorming minimaal is. Als je een element goed afstelt dan zou je geen last moeten hebben. Kan ook zijn dat je element niet goed meer is. Aan slijtage onderhevig, cantilever geraakt, etc. Kan tot slot ook zijn dat er speling in de lagers van je arm zit. Dat zorgt er ook voor dat je element niet goed spoort.

Kan ook zijn dat het vinyl dat je hebt destijds is afgespeeld op een verkeert afgestelde draaitafel en dat het element het vinyl heeft gesloopt door het (vaker) draaien. Als je het dan alleen over naald druk hebt vaker door te lage naald druk dan te hoge. Voor het behoud van je platen is het ook van belang dat je element goed is afgesteld.

Een top analoog vinyl systeem kent meer dynamiek, meer realisme, meer emotie dan digitaal. Onderstaande link is voor mij meer een bevestiging.

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/digitaal-versus-analoog-een-echt-en-eerlijk-vergelijk/