Adeqo Akupanel

Started by HJ, January 23, 2023, 22:35:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

heeft iemand hier ervaring met deze (of andere) panelen?
ik wil zoiets als deze aanschaffen maar er zijn diverse merken die iets soortgelijks maken.
zijn er daadwerkelijk verschillen vwb de akoestische eigenschappen? deze heeft 9MM demping achter het hout.Wandpanelen-geluidabsorpatie__67039.webp

Wandpaneel_licht_bruin__14251.webp

Erniebert

Zeker effect. Meer nog als je ze op 5cm rachels monteerd met daaronder steenwol. Maakt de ruimte meer "doods". Hier een meter of 7 aangebracht. Werkt goed, op gehoor, nooit gemeten.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HJ

Quote from: Erniebert on January 23, 2023, 23:20:57Zeker effect. Meer nog als je ze op 5cm rachels monteerd met daaronder steenwol. Maakt de ruimte meer "doods". Hier een meter of 7 aangebracht. Werkt goed, op gehoor, nooit gemeten.

die rachels klinkt goed maar het is voor in de woonkamer, denk niet dat ik dat ga doen.
lijkt wel of dit merk meer ruimte tussen de latjes heeft.

Erniebert

Bij mij is het ook in de woonkamer aangebracht. Juist die extra steenwol geeft het optimale dempingseffect.

HJ

Quote from: Erniebert on January 25, 2023, 00:11:34Bij mij is het ook in de woonkamer aangebracht. Juist die extra steenwol geeft het optimale dempingseffect.

heb je ook echt dit merk gebruikt?
ik denk dat er ook verschillen zitten in de tussenmaten en de maat vd latjes maw, het totale dempende oppervlak.

schuit

Quote from: HJ on January 25, 2023, 18:49:15heb je ook echt dit merk gebruikt?
ik denk dat er ook verschillen zitten in de tussenmaten en de maat vd latjes maw, het totale dempende oppervlak.

het gaat vooral om welke tonen je wilt dempen.

Deze is bij lage tonen niet echt effectief.

Dus heb je dat nodig?

Exision

#7
Is al dat hout niet juist een reflectie in plaats van absorbtie van geluid? Er zijn ook varianten van zulke producten te krijgen welke helemaal uit vilt bestaan. Ik betwijfel of die demping wel juist is. Zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijk met dergelijke panelen:

https://easewall.com/nl/products/acoustic-panels (even naar beneden scrollen bij vergelijk houten latten panelen)

Van 6-9mm demping kan/mag je niet te veel verwachten. Je moet dan altijd combineren met iets 'erachter' in mijn ervaring als je een echt 'galmprobleem' hebt in je ruimte. Een meting (REW) is eigenlijk nodig om te zien waar het precies beter kan en hoe dat te realiseren.

Tan Morten

Wij plaatsen meerdere projecten per maand met verschillende latten panelen (interieurbouw)
Ze lijken allemaal op elkaar, het vilt halen ze volgens mij allemaal bij dezelfde leveranciers.

jahtari

Quote from: Exision on March  7, 2023, 16:47:09Is al dat hout niet juist een reflectie in plaats van absorbtie van geluid? Er zijn ook varianten van zulke producten te krijgen welke helemaal uit vilt bestaan. Ik betwijfel of die demping wel juist is. Zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijk met dergelijke panelen:

https://easewall.com/nl/products/acoustic-panels (even naar beneden scrollen bij vergelijk houten latten panelen)

Deze zijn voorlopig niet leverbaar. Welke wel?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Exision

Quote from: jahtari on March  7, 2023, 20:51:27Deze zijn voorlopig niet leverbaar. Welke wel?

Zijn wel leverbaar als ik er op klik? Alternatief is Enzo Pellini. Al zijn die wel enkele mm's dunner en daardoor wat goodkoper vermoed ik, hebben ook een andere vorm latten. Net wat je mooi vind. Andere aanbieders weet ik niet.

fredenivanca

zijn nu in de aanbieding bij de gamma, ik heb ze daar ook gehaald. gelijk een uitsparing in gemaakt waar de tv mooi in valt.

https://www.gamma.nl/assortiment/l/hout/wandbekleding
LG Oled 77G1~~Acurus Muse~~Mark Levinson 532H(fronts) + 535H(surround atmos)~~Lumin D1 Sbooster~~Velodyne SPL1200 Ultra~~Monitor Audio PL 300~~MA PLC 350~~MA PL 100~~Nvidia Shield pro~~Appletv 4K~~Dune HD  PRO 4K~~VU solo 4K~~Atmos: Sonus Faber ~~audioquest/inakustik WBT/VDH

Tan Morten

Quote from: jahtari on March  7, 2023, 20:51:27Deze zijn voorlopig niet leverbaar. Welke wel?

Zoek op lattenpanelen en je kunt ze overal kopen, effect is volgens mij niet heel verschillend onderling.
Zijn bijna allemaal van petfelt met zwart mdf met een fineer of hpl.

Pjotrovic

Quote from: Erniebert on January 23, 2023, 23:20:57Zeker effect. Meer nog als je ze op 5cm rachels monteerd met daaronder steenwol. Maakt de ruimte meer "doods". Hier een meter of 7 aangebracht. Werkt goed, op gehoor, nooit gemeten.

Welke dikte steenwol en hoe heb je dit bevestigd?
Marantz SR7005 - Pana TXP 46S10 - B&W CM6 S2 - B&W M1 S2- Pioneer DV 575A (ivm SACD) Mede8er 600xd3 - Synology 212+  -PS4 --PS3 slim- Samsung H380R - Cisco - HD recorder -