Mac mini met audirvana vervangen?

Started by Sander_Kaa, January 9, 2023, 21:14:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander_Kaa

Dag allemaal,

Mijn mac mini tikt binnenkort de 10 jaar aan, ik draai er Audirvana op welke ik via mobiel of schermdeling bedien. Als bron gebruikte ik in het begin geripte lossless muziekbestanden op mijn NAS maar tegenwoordig alleen maar Qobuz. Tussentijds nog eens een ssd erin gelegd. Ik ben an sich heel erg tevreden. Audirvana werkt heel stabiel, mooi geluid. Vanwege de aansluiting op internet ben ik ook altijd blij met een relatief veilig OS en mogelijkheid deze met wat applicaties nog verder dicht te zetten.

Echter, het OS zal binnenkort aan zijn einde komen, het moment voor vervanging of upgrade.

De rest van mijn systeem is een voor / eind combinatie van chord, b&w 803s en een NorthStar DAC. De DAC heeft helaas drivers nodig voor goede usb implementatie. Later overgegaan naar optisch wat net zo goed speelde maar veel stabieler was. Computertechniek en hifi ging duidelijk niet samen voor de man achter NorthStar.

Keuzemoment bied zich nu dus weer aan, en dat vind ik maar wat lastig. De streamers ogen fantastisch, maar ik maak me zorgen om het gebrek aan cybersecurity kennis. Kleine niche merken zal ik niet snel kiezen in combinatie met producten die uptodate software verlangen. Een pure computer oplossing is ook zeker een optie.

Meningen? Keuzes? Meer dan benieuwd.


paaj

Ik ben zelf erg blij met Roon. Intel NUC met Roon Rock erop en draait al jaren zonder noemenswaardige problemen stabiel. Linux based, automatische updates.

Grote speler als NAD met Bluesound zou ik ook wel vertrouwen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Sander_Kaa

#2
Ik zou natuurlijk ook Roon OS kunnen draaien ipv de verouderde MacOS en dan overstappen naar een Roon abbo? Qua hardware is volgens mij niks met mn MacMini. Of zie ik nu iets over het hoofd?

HQplayer op Linux is dan ook een mogelijkheid, al vermoed ik dat Roon zich wat sjieker laat bedienen vanaf een tablet of telefoon. Maar de abonnementskosten van Roon zijn best hoog vind ik, dus wie weet.

paaj

#3
Zou je kunnen proberen, misschien dat op daar op het Roon forum ervaring mee is, maar ze supporten officieel alleen verschillende NUC's.

Je kunt wel Roon Core in Mac Os draaien maar dan heb je nog je verouderde OS. Om te testen prima natuurlijk.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

paaj

#4
Dubbel
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Sander_Kaa

#5
Ik zie het, Roon Rock draait niet zomaar op de mac mini. Maar kan wel Ubunta en dan Roon Server lijkt me.

Stef

Als je dac/streamer Roon Ready is kan je ook RoonServer op je nas zetten (qnap of synology).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Rob_Dingen

Hoi,

De Mac mini is een zeer goede streamer niks mis mee.
Roon is prachtige software maar klinkt iets minder, maar qua interface super goed en mooi.
Ik heb hier alles staan een Nuc met Roon Rock een Mac Mini met Bitperfect en nu met een zelfbouw streamer.
Roon is klank matig de minste.

Rob

Richi

Mijn Mac Mini i7 server uit 2011 draait op Monterey middels OpenCore Patcher. Dat alles zonder problemen en snel genoeg om Roon 2.0 er op te draaien. Of de laatste Audirvana, dat werkt minstens zo snel. Dus misschien is dat ook een optie voor je?

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

#9
OpenCore patcher ga ik meteen even kijken!

Als Roon een stap achteruit is, is dat voor mij geen optie.

Sander_Kaa

Quote from: Stef on January  9, 2023, 22:44:39
Als je dac/streamer Roon Ready is kan je ook RoonServer op je nas zetten (qnap of synology).

Heb een Synology NAS. DAC is van de begintijd of zelfs voor komst van Roon. Wat moet een DAc kunnen om Roonready te zijn?

paaj

#11
Quote from: Sander_Kaa on January 10, 2023, 07:10:19
OpenCore patcher ga ik meteen even kijken!

Als Roon een stap achteruit is, is dat voor mij geen optie.

Of dat zo is kun he zelf testen in de trial periode.

Als je handig bent kun je dan ook gelijk HQPlayer met Roon uitproberen, sommigen zweren bij die combinatie maar dat werd me te veel gedoe.

Een DAC/Streamer kan Roon Ready zijn, dan werkt het gewoon, of je kunt je huidige uitbreiden met iets als een Raspberry Pi (4) met Ropieee ipv de Mac Mini. Dat laatste klinkt een stuk beter dan de DAC direct op de Mac Mini met Roon Core was mijn ervaring. Een vergelijk met de M50 heb ik niet meer gemaakt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Sander_Kaa

Inmiddels begonnen met OpenCore Legacy Patcher om Mac OS Monterey erop te zetten, het recentste OS dat ik via deze software kan installeren. De eerste keer bleef het laden van de installer hangen, maar afgebroken en inmiddels een USB drive aan het flashen met de installatie-software. De Mini is gelukkig een kale installatie zonder bestanden die ik niet kwijt wil raken. Heb desondanks zelfs een time machine backup.

Spannende stap straks met het laden van het nieuwe OS. Ik zie dat ik mn Mini goed naar de getver kan helpen als het misloopt. Maar no risk no fun, dus we gaan het zien.

Sander_Kaa

Als het allemaal werkt ga ik zowel Roon als Audirvana Studio testen.

Verder heb ik mn DAC nu optisch aangesloten, dit omdat mijn USB DAC drivers nodig heeft op de Mac Mini en die waren al brak toen ze uitkwamen 10 jaar terug en zijn sindsdien niet ge-update. Geen idee hoe lastig is het is de broncode van de drivers te bemachtigen en aan te passen maar wie weet waag ik een poging. Betreft de North Star Design USB32, ervaringen zijn welkom :)

Richi

Quote from: Sander_Kaa on January 14, 2023, 17:43:58
Spannende stap straks met het laden van het nieuwe OS. Ik zie dat ik mn Mini goed naar de getver kan helpen als het misloopt. Maar no risk no fun, dus we gaan het zien.
Als het mislukt, dan kan ik je wel helpen. Heb hier inmiddels aardig wat ervaring mee. En ik heb het altijd nog aan de praat gekregen.

Gaat je lukken!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

superaardig @ Richi! Ik ga ervoor. Zal een update plaatsen als ik wat verder ben.


Richi

Als ie nu blijft hangen bij de installatie van MacOS - dat had ik bij de update van de Mac Mini van een vriend - dan zou ik versie 0.4.6 proberen. Die liep bij mij in één keer goed op mijn 2011 i7 Mac mini server en de update naar 0.5.3 heb ik daarna gedaan.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

#17
Ik krijg een fout bij het flashen van m'n USB: "failed to patch basesystem' Ligt mogelijk aan de usb, nog maar even een en ander proberen en anders de versie die jij aangeeft even proberen.

Diskutil gebruikt om de usb netjes te wissen en te formatteren. Ook 0.4.6. geprobeerd, maar kreeg weer zelfde melding.

Richi

Dat is dan toch echt een ander probleem. Mogelijk met de usb stick. Bij mij werkte een usb stick van 32gb of 64gb goed.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

Inderdaad een brakke usb. Duurde een nacht om de installer op de usb te zetten, en na een dag was de installatie vanaf usb nog niet op 10%. Goede usb staat in bestelling voor ronde 2 van deze onderneming.

Sander_Kaa

Fatsoenlijke usb gekocht, alles stappen gevolgd en nu draait Monterey en Audirvana Studio. Fantastisch advies om dit te doen. Hardware is nog meer dan goed en draait nu als een zonnetje. Heel blij mee.

Richi

Quote from: Sander_Kaa on January 16, 2023, 22:13:56
Fatsoenlijke usb gekocht, alles stappen gevolgd en nu draait Monterey en Audirvana Studio. Fantastisch advies om dit te doen. Hardware is nog meer dan goed en draait nu als een zonnetje. Heel blij mee.
Super! Geniet ervan.  :clapping:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a