Platenspeler raadsel

Started by edje9, January 18, 2023, 18:08:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edje9

Wie o wie herkent de platenspeler op de bijgaande foto. Ik puzzel me al een aantal dagen suf en heb bijna elke platenspeler op Google voorbij zien komen, maar niks wat er op lijkt. Er staat nergens een merk. Wel weet ik dat de motorsturing van een Thorens TD321 is.

Van binnen is een heel mooi gemaakt gietstuk waar het plateaulager en de bovenplaat aan zijn bevestigd.
De arm is de welbekende SME V.

De speler is te mooi gemaakt voor een zelfbouw project. Spuitwerk is netjes, en zeker het gietstuk is niet zomaar te maken voor een dhz-er. Ook de grijze ronde demper (althans, dat denk ik) naast het plateau lager heb ik nog nooit gezien. Dus wie herkent de speler?IMG_3924.JPGIMG_4035.JPGIMG_3921.JPG   

rdv300b833

Goedemorgen Edje9, volgens mij is dit een Goldmund Studio.
Fraai stuk audio maar al decennia niet meer in productie. Geen wonder dat je hier niet zo maar achter komt.

Laat maar horen of het klopt.

Leuk: puzzelwerk "vergeten" audio ! En er zijn pareltjes die ik echt zo in mijn set zou opnemen....

Met muzikale groet, Reinout

edje9

Moge Reinout, dank voor je bericht. Ik had die ook gevonden, en dat is de speler die er het meeste op lijk. Maar het bovendeck is anders (gleuf erin), de schakelaars zitten op een andere plek en het plateau is bij mij doorzichtig ipv zwart op de Goldmund. Denk dus niet dat het hem is. Weet jij of de Goldmund een geveerd systeem is? Die van mij is dat wel en af te stellen met veren aan de onderkant.
Heb gisteren heb ik voor het eerst naar de speler kunnen luisteren. Hij klinkt serieus goed. Wel heel anders als mijn spacedeck. Wat ronder en warmer.

Vandaag ga ik hem 1 op 1 vergelijken met de spacedeck. Dan weet ik wat meer over de absolute prestaties tov een modern bewezen goed ontwerp.

rdv300b833

Goedenavond Edje9,

de Goldmund (zowel de Studio als de Studietto) zijn zeker voorzien van een aantal veren. Echte "wiebel" draaitafels waarbij de armkeuze al uitdagend was als deze zwaar uitviel. Dan vielen deze draaitafels niet eens meer goed horizontaal te krijgen.....

Succes met de zoektocht.

Grtz, Reinout

edje9

Vandaag uitgebreid geluisterd en vergeleken met mn Spacedeck met Mörch arm. Is toch wel een erg mooie speler hoor. Geluidsbeeld is wat groter dan de Nottingham, maar ook zijn de stemmen realistischer (echter). De spacedeck heeft een iets betere plaatsing in de ruimte, dus meer diepte en alle instrumenten zijn beter verdeeld in de ruimte. Maar kwa muzikaliteit wint de Grote Onbekende met gemak. Ook is het laag op de Spacedeck wat slanker maar wel iets strakker. Op de Spacedeck zit een heel kostbaar ZYX element, op de Grote Onbekende een vd Hul MC10, maar dan eentje van 35 jaar oud.

Ben al met al behoorlijk onder de indruk van de speler.