Verstandig om platendraaier na 40j stilstand te proberen zonder eerst te smeren?

Started by FV, January 16, 2023, 20:49:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FV

Hallo, ik ben recent begonnen met platen draaien als tegengewicht tegen al dat Spotify geswipe van de kinderen. Had een platenspeler van schoonouders maar die gaf snel de geest. Ik botste vandaag via zoekertjes-site op een nooit gebruikte Dual 1225, zowaar nog in doos. Verkoper was oudere man die destijds een electrowinkel in het dorp had en nu op streng verzoek van zijn echtgenote de zolder aan het opruimen was. Ik krijg er voor een prikje ook nog een Dual 1229 en 1219 bij die destijds door klanten waren ingeruild voor een andere speler. Al dit materiaal ligt dus al zo'n 40 jaar ongebruikt opgeslagen. Ik ga ze morgen ophalen en kijk er naar uit om die Duitse mechaniek in huis te halen.

Nu las ik dat de tand des tijds (in het bijzonder bij onbruik) kan wegen op onderdelen die broos kunnen geworden zijn, smeer die hard wordt, etc... Een onderhoudsbeurt zal vermoedelijk dus nodig zijn - zelfs bij een nooit gebruikt toestel. Dat plan ik zeker te doen, maar intussen vraag ik me af of het onverstandig is om ze in afwachting van zo'n onderhoudsbeurt al eens uit te proberen. Zijn daar risico´s aan verbonden? Kan er bij gebrek aan smeer bv iets breken of kan ik andere schade aanrichten? Of gewoon proberen die handel en als alles goed gaat het zo ook laten?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Rowdy

Op het hififorum zit Fotohuis. Hij doet veel met oude platenspelers, vooral Philips. Je zou hem een PB kunnen sturen.