Van TV naar projector

Started by Hobbykijker, January 12, 2023, 11:18:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vet

Wij kijken al jaren TV op een epson tw6800 op een witte muur. En hebben een net LG OLED65G26LA in de slaapkamer. Persoonlijk vinden wij(en de kinderen) het beeld van de beamer aangenamer, natuurlijker en rustiger voor je ogen. We gaan in de woonkamer dus weer een beamer gebruiken.

J.A.F._Doorhof

Probeer eens een scherm. Je gaat echt enorm vooruit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flavio

#27
Ik wil van een UST projector terug naar een TV. Bij welke zaak (behalve MediaMarkt) kan ik momenteel de TCL 98C735 voor de scherpste prijs kopen?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Robbo

Die TCL zag ik gisteren ook voorbijkomen  :clapping:   Wat een ding.
Op Youtube kanaal HDTVtest wordt deze vergeleken met een UST laser projector.

pameijer

Quote from: Flavio on May 10, 2023, 09:57:43Ik wil van een UST projector terug naar een TV. Bij welke zaak (behalve MediaMarkt) kan ik momenteel de TCL 98C735 voor de scherpste prijs kopen?
Dan moet je voor deze ene keer bij de Mediamarkt zijn.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Flavio

Ik zag gisteren dat de TCL 98C735 weer in de aanbieding is bij MediaMarkt. Voor €3.333 de knoop maar doorgehakt.
Morgen wordt die geleverd.
Van een 110-inch UST projector naar een 98-inch TV. Ik ben benieuwd.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Rivak

Quote from: Flavio on May 22, 2023, 13:54:32Ik zag gisteren dat de TCL 98C735 weer in de aanbieding is bij MediaMarkt. Voor €3.333 de knoop maar doorgehakt.
Morgen wordt die geleverd.
Van een 110-inch UST projector naar een 98-inch TV. Ik ben benieuwd.

Voor deze prijs zit ik ook heel erg te twijfelen, maar het stroomgebruik van 540w houdt me nog tegen.
Later dit jaar komt er ook een mini-led van TCL in dit formaat die wat lager in het gebruik zou moeten zijn. Maar goed, die is ook weer een stuk duurder met een adviesprijs van 10000 dollar.

Ben iig benieuwd naar je ervaring met de TCL.

J.A.F._Doorhof

Die paar euro die je aan stroom bespaart weegt niet op tegen het prijsverschil;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rivak

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 23, 2023, 06:55:06Die paar euro die je aan stroom bespaart weegt niet op tegen het prijsverschil;)
Dat is ook waar.

Flavio

Nou, de TCL staat. Het was wel even een operatie om dit bakbeest in mijn eentje op zijn plek te krijgen maar het is gelukt.
De eerste subjectieve indruk is dat HDR content aanzienlijker mooier is dan met de UST projector. Je merkt dan toch dat de extra helderheid die een TV kan geven voor een veel mooier beeld zorgt.

Ik krijg alleen ARC nog niet aan de gang i.c.m. met mijn Philips Hue HDMI Sync box. De Anthem receiver herkent geen audiosignaal. Dat wordt dus waarschijnlijk gewoon weer een TOSlink kabeltje.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Rivak

Laat ik nu ook een Anthem avr hebben  :( ,maar wel goed om te lezen dat ie verder bevalt.
Wel knap trouwens dat je hem in je eentje geplaatst hebt.

Flavio

Quote from: Rivak on May 24, 2023, 14:44:06Laat ik nu ook een Anthem avr hebben  :( ,maar wel goed om te lezen dat ie verder bevalt.
Wel knap trouwens dat je hem in je eentje geplaatst hebt.

De verpakking zit slim in elkaar (check YouTube unboxing video's) en de poten zitten op de hoek en dat maakt het verplaatsen en tillen een stuk makkelijker.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Rivak

Video net bekeken, dankjewel en is inderdaad een handige verpakking. Tevens is ook de wandmontage te zien in het filmpje, alleen het vinden van een wallmount voor deze tv wordt even een ding denk ik.

Nog een vraag over het stroomgebruik: opgegeven is 540w wat best veel/hoog is, maar gebruikt hij dat ook echt, of is dat maximaal?



Flavio

#38
Quote from: Rivak on May 24, 2023, 21:55:27Video net bekeken, dankjewel en is inderdaad een handige verpakking. Tevens is ook de wandmontage te zien in het filmpje, alleen het vinden van een wallmount voor deze tv wordt even een ding denk ik.

Nog een vraag over het stroomgebruik: opgegeven is 540w wat best veel/hoog is, maar gebruikt hij dat ook echt, of is dat maximaal?

Stroomverbruik interesseert mij totaal niet.  :D
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

nielvm

Ik vind de "betaalbaarheid" van deze 98" schermen toch wel erg interessant. De nieuwe tcl qm8 serie (enkel usa blijkbaar) ziet er erg veelbelovend uit volgens de eerste indrukken.

In de dedicated Ht ruimte draai ik momenteel nog met een Epson tw9300 die al enige jaren oud is. In principe zin om te upgraden, maar de huidige generatie projectoren zijn me toch wel te duur. €5000-€6000 voor een projector komt er bij mij niet in. Nadeel van lampen, panelen die achteruit gaan, weinig lichtopbrengst (vgl met tv's),... doen me toch meer neigen naar een tv.

Al eens gekeken naar een 83" oled, maar dat is dan weer net te klein vergeleken met mijn huidige projectiescherm. Verkleinen naar 98" zou denk ik prima te doen zijn, in ruil voor betere zwartwaarde, piekhelderheid, HDR weergave, scherpte, gebruikersgemak,...

Zo'n scherm de trap op krijgen lijkt me ook nog wel een dingetje  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Een UST projector staat niet bekend om goede beeldkwaliteit :D
Een TV zal dan altijd winnen.

Zet hem naast een goede HT projector en ik blijf de ervaring en look van het beeld veel mooier vinden op een projector, minder hard en veel meer diepte mede ook door de grote.

Maar in een woonkamer of met invallend licht kan ik me 100% indenken dat je de TV prefereert en 98" is natuurlijk een flink toestel :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SjoerdvR

Quote from: nielvm on May 25, 2023, 14:26:08Ik vind de "betaalbaarheid" van deze 98" schermen toch wel erg interessant. De nieuwe tcl qm8 serie (enkel usa blijkbaar) ziet er erg veelbelovend uit volgens de eerste indrukken.

In de dedicated Ht ruimte draai ik momenteel nog met een Epson tw9300 die al enige jaren oud is. In principe zin om te upgraden, maar de huidige generatie projectoren zijn me toch wel te duur. €5000-€6000 voor een projector komt er bij mij niet in. Nadeel van lampen, panelen die achteruit gaan, weinig lichtopbrengst (vgl met tv's),... doen me toch meer neigen naar een tv.

Al eens gekeken naar een 83" oled, maar dat is dan weer net te klein vergeleken met mijn huidige projectiescherm. Verkleinen naar 98" zou denk ik prima te doen zijn, in ruil voor betere zwartwaarde, piekhelderheid, HDR weergave, scherpte, gebruikersgemak,...

Zo'n scherm de trap op krijgen lijkt me ook nog wel een dingetje  :P

Mocht je wel verleidt worden tot de aanschaf van een TV, ik ben geinteresseerd in een TW9300 in de tweedehands markt...  ;)

nielvm

Ik wacht nog vol ongeduld op de ervaringen van Flavio  ;D .

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

donaldk

Quote from: Vampire on January 12, 2023, 14:54:47Niet iedereen heeft dezelfde eisen, wensen en prioriteiten.
Dat jij vindt dat 'een projector als deze' niet ' de kwaliteit die je wil' levert, betekent niet dat het voor sommigen niet in een behoefte kan voorzien.
voor mij is de prioriteit: zo onzichtbaar mogelijk bij niet-gebruik. Dan is een projector een heel goede oplossing voor die paar uurtjes tv kijken. Zo te horen voor TO ook.

Yup, voor sommigen is alleen de Eclipse goed genoeg-).

Overigens is al jaren de trend omgekeerd het vervangen van projectie door vaste platte schermen, zowel in zakelijke omgeving, als R&S en entertainment, als in thuis toepassingen. Door LCD en in de high-end door LED. Een 98" LCD TV is nu immers verkrijgbaar voor hetzelfde of zelfs minder geld als een UST LASER fosfor 1080P projectortje.

H&C Hifi

Ik heb de 98inch TCL nu al een weekje of 2 hangen  (overstap van een JVC naar deze)

ik ben eigenlijk super tevreden, beeld is gewoon echt goed, in de woonkamer en op de slaapkamer een
oled en daar doet het weinig voor onder eigenlijk.

ARC etc werk zoals het hoort en apps werken snel en correct


voordeel is toch echt grotere lichtopbrengst, niks hoeven opstarten / snel schakelen en niet zo op branduren hoeven letten.

Beeld is iets kleiner dan mn oude 113inch en de kleuren van de JVC samen met het ALR doek waren wel iets filmischer wanneer alles donker was (wellicht deze tv nog ff goed kalibreren) maar overal echt blij met de overstap.

maak nu sneller gebruik van de HT ruimte merk ik.