Van TV naar projector

Started by Hobbykijker, January 12, 2023, 11:18:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hobbykijker

Ik ben verhuist en in mijn nieuwe woning heb ik een muur over van +/- 2.40 meter breed en 2.20 meter hoog.
Mijn tv wil ik vervangen door een beamer alleen is mijn budget niet zo hoog. Ik zat er dan ook aan te denken om tweedehands een model te kopen om eerst eens te kijken of het wel iets voor me is, het kijkt vast een stuk anders.
Wat ik wel wil is in ieder geval full HD beeld. Nieuw is er daar al de Epson CO-FH02 voor €550, wellicht is er tweedehands voor dat bedrag nog iets veel beters te krijgen? Nu heb je op Marktplaats modelletjes van €50 tot duizenden euro's, maar ik weet niet waar ik op moet letten. Natuurlijk hoe lang de lamp al is gebruikt, maar wat zijn de andere aandachtspunten? En zijn er nog andere websites aan te raden waar ik kan zoeken?

J.A.F._Doorhof

NIET doen.
Als je een TV wilt vervangen heb je minimaal een laser nodig.
Een normale UHP lamp gaat maximaal 2000-2500 uur en daarna is de kwaliteit echt flink minder.
We hanteren meestal 1500-2000 uur als je echt optimaal wilt kijken.

Daarnaast zul je met dat soort projectoren enorm teleurgesteld zijn over de kwaliteit van zwart level en contrast.
Ook zul je met een projector een scherm moeten kopen en de ruimte volledig verduisteren, tenzij je een speciaal scherm koopt (lukt niet binnen je budget).

Hoeveel ik ook hou van projectoren kan ik in dit geval alleen maar zeggen, niet doen.
Zodra je richting lasers gaat dan kun je een TV vervangen maar zelfs dan adviseren we ten alle tijden een TV erbij te houden, als je alles op een projector kijkt gaat dat speciale film effect er ook heel snel vanaf.

Wij hebben zelf een 65" achter het scherm staan, de goedkoopste die MM had staan (rond de 800 toen) en daar kijken we TV op en documentaires, sitcoms etc. als dan de projector aangaat is het echt weer de bios ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vampire

#2
WEL doen.  :)

Als je tv kijkt zoals wij dat doen.  ;)

Wij kijken af en toe een serietje op Netflix, AppleTV+ of NPOstart. Ligt een beetje aan het seizoen, maar zo'n 6-8 uurtjes per week gemiddeld denk ik.
Voor ons was de keuze eigenlijk heel eenvoudig. We hadden voor die paar uur tv kijken geen zin om een lel van een zwarte glasplaat in de woonkamer te hebben, die 95% van de tijd niets doet. We hebben een relatief goedkope beamer (Epson TW650) gekocht, en een (elektrisch) rolscherm van ~180cm breed. Als je geen tv kijkt, is het dus amper aanwezig. Als je wel tv kijkt, hebben we met die breedte echt voldoende lichtopbrengst om ook zonder volledige verduistering prima te kijken. Geen echte bios-ervaring nee, maar dat hoeft ook niet altijd.

Als je uitgaat van 8 uur per week en een lamp die 2000 uur meegaat, kun je 250 weken (~5 jaar) tv kijken tot je een keer een nieuwe lamp nodig hebt. En een nieuwe lamp tegen die tijd kost ook geen kapitaal.

Waar je wel rekening mee moet houden is hoe je de kabels netjes wegwerkt - want anders win je niets qua onopvallendheid. Kabels voor stroom, beeld, geluid.. Goed over nadenken :)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

J.A.F._Doorhof

Bij vervanging tv denk ik toch aan meer dan 8 uur per dag.
Bij de meeste mensen gaat het ding aan bij thuiskomst en uit als ze naar bed gaan. Vandaar mijn advies

Daarnaast is een projector zoals deze niet echt de kwaliteit die je wil voor film kijken helemaal niet als je het op een muur gaat doen.

Bij een tv is het leuk natuurlijk maar als vervanging ga je qua formaat vooruit maar op elk ander punt met een achtbaan snelheid achteruit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hobbykijker

Ik wil juist een vervanging voor de tv omdat ik die niet veel gebruik.
Een tv abonnement heb ik niet meer, ik kijk alleen Netflix en Amazon prime.
Om dat dan op groot beeld te kunnen doen zonder meteen een bakbeest van een 75/85 inch tv te hebben staan is wat mij hier aantrekt.
Binnen budget heb ik bijvoorbeeld al een TW5500 gevonden op Marktplaats. Is wel al een hele oude, maar kreeg in de review hier toen echt goede kritieken. Lampwissel voor €100 en dan ben ik voor hetzelfde bedrag al weer klaar toch? Of kan er nog meer kapot waar ik geen rekening mee heb gehouden?

Mc T

Een fraai, klein TVtje om televisie te kijken. En de projector voor filmpjes is inderdaad elke keer weer een belevenis. Over de volle breedte van de wand. Een lichte kamer en/of niet te verduisteren, dan zou m'n voorkeur uitgaan naar een TV zo groot als het budget zou reiken. 

Zou je toch een projector aan schaffen, als probeersel een gebruikte voor een paar honderd euro met weinig uren op de teller? M'n gekoesterde en gewaardeerde Optoma GT1080 is bij de nieuwe eigenaren helemaal op zijn plaats. Die zijn in één klap Super mom&dad geworden;-) Toen bij mij en nu bij hen direct op de wit geschilderde muur. Is de projector een blijvertje kom je er later achter/ leuk om te ervaren, wat een goed projectiescherm kan toevoegen.

Eerst maar 's low-cost en zonder rompslomp/ installatie werken ervaren en van genieten. Om dan tzt met de opgedane kennis je vervolgstappen bepalen?

Richard70…

Waar ga je op projecteren dan ?
Is de ruimte goed te verduisteren, wit plafond en muren ?
en ja er kan nog best wat kapot :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

denoontje

Tw5500 was toen (10 jaar geleden ofzo) mooie projector maar wel in een batcave ( heb hem ook gehad).
Check heel goed op dustblobs en zijkant verkleuring (wit vlak projecteren). Dat lis je namelijk niet op met een nieuwe lamp.

Voor een woonkamer als tv zou je ook kunnen kiezen voor een ultra shortthrow (projector bijna tegen de muur geplaatst en ook kabelellende makkelijk weg te werken).

Zag laats op yt filmpje dat deze in een uittrekbare kast  heel mooi weggewerkt was.
Scherm kwam ook omhoog gerold uit doe kast (daglichtscherm).

Maar iedere projector schreeuwt wel om goed scherm om alles eruit te halen.

Maar goed niet iedereen is een purist als wij en wil het geld eraan uitgeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vampire

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 12, 2023, 13:10:54
Bij vervanging tv denk ik toch aan meer dan 8 uur per dag.
Bij de meeste mensen gaat het ding aan bij thuiskomst en uit als ze naar bed gaan. Vandaar mijn advies

Daarnaast is een projector zoals deze niet echt de kwaliteit die je wil voor film kijken helemaal niet als je het op een muur gaat doen.

Bij een tv is het leuk natuurlijk maar als vervanging ga je qua formaat vooruit maar op elk ander punt met een achtbaan snelheid achteruit.

Niet iedereen heeft dezelfde eisen, wensen en prioriteiten.
Dat jij vindt dat 'een projector als deze' niet ' de kwaliteit die je wil' levert, betekent niet dat het voor sommigen niet in een behoefte kan voorzien.
voor mij is de prioriteit: zo onzichtbaar mogelijk bij niet-gebruik. Dan is een projector een heel goede oplossing voor die paar uurtjes tv kijken. Zo te horen voor TO ook.
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Richard70…

Volgens mij heb je de keuze al gemaakt toch ?
Je vraagt om advies , als iemand die ze zelf verkoopt nou aangeeft dat je het beter niet kan doen?

Dus ik zeg , gewoon doen  :thumbs-up:
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

gewoon doen, en daarna staat onze deur altijd open als je iets ander wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

#11
Een TW5500 zou ik nu niet meer doen. Ik heb tot voor kort een TW5000 gehad, model van (uit mijn hoofd) het jaar ervoor en die heeft het onlangs begeven omdat er iets met de dynamische iris (die ik notabene altijd uit had staan) kapot was gegaan. M.a.w. een projector van zoveel jaren oud kan allerlei andere slijtage verschijnselen krijgen (ook de dust blobs die hierboven genoemd worden) dan alleen de lamp.

Zelf kijk ik ook vrijwel uitsluitend tv via de beamer in een huiskamer achtige setting, gemiddeld een uurtje of 3 à 4 per dag en dat is prima te doen. Lamp duur is dan ook niet echt een issue naar mjin mening, sterker nog: ik draaide bij mijn oude beamer na 14 jaar nog steeds met de originele lamp... Voor een budget van rond de 500 zal er tweedehands vast wel iets te krijgen zijn, maar ik zou dus niet naar al te oude modellen kijken. Ik zie bijv voor 599 een Epson TW7200 op marktplaats staan, denk dat je daar een leuke deal mee hebt.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Fox

#12
Beetje vreemde redenering met een hoog WAF gehalte.
En als je kijk tussen 19-23 uur zit je al op 4 uur per dag.

Wij hebben ook geen Live-Tv abonnement meer en kijken ook veel films (alles op een 83").
Maar de steaming diensten hebben ook allemaal films en veel Tv-series doen ook niet meer onder voor bioscoop films.
Deze zijn in 4K met Dlby Vision en Atmos en verschillende aspect ratios!
Dus als je alleen NF en Prime kijkt gaat dat argument niet op.

Bovendien kun je een beeldscherm ook zo plaatsen dat hij minder opvalt.
Begin maar eens met een donkere muur i.p.v. een spier witte, dan valt de Tv daarin weg.
Maar je bent hier nieuw en wil eigenlijk alleen een bevestiging op je reeds gemaakte keus net al bij de SM.

NB van vloer tot plafon 2.20m is wel laag....

Quote from: Hobbykijker on January 12, 2023, 14:03:14
Ik wil juist een vervanging voor de tv omdat ik die niet veel gebruik.
Een tv abonnement heb ik niet meer, ik kijk alleen Netflix en Amazon prime.
Om dat dan op groot beeld te kunnen doen zonder meteen een bakbeest van een 75/85 inch tv te hebben staan is wat mij hier aantrekt.
Binnen budget heb ik bijvoorbeeld al een TW5500 gevonden op Marktplaats. Is wel al een hele oude, maar kreeg in de review hier toen echt goede kritieken. Lampwissel voor €100 en dan ben ik voor hetzelfde bedrag al weer klaar toch? Of kan er nog meer kapot waar ik geen rekening mee heb gehouden?

nielvm

Ik denk misschien het omgekeerde te doen...

Speel al zo'n 5 jaar met een tw9300 in mijn dedicated ht. Het wordt stilaan tijd voor een upgrade.

Als ik de markt dan bekijk, zie ik weinig mogelijkheden. Een tw9400 lijkt me weinig vooruitgang en de andere projectoren zijn ver boven budget. Sony begint bij €6000, Jvc bij €7000. Mooie projectoren, maar waanzinnige bedragen (voor mij dan toch).

Een mini led (neo qled?) van pakweg 85inch is best betaalbaar, zeker als je een model van een jaartje geleden neemt. Dan moet ik wel inboeten qua schermgrootte, maar beeldkwaliteit zal ongetwijfeld verbeteren.

Of gewoon nog eventjes verder genieten met de tw9300  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Uit ervaring
Een tv is toch een totaal andere ervaring.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Njah, weet ik, ben daarom nog wat terughoudend...

Vind het gewoon frustrerend en bizar dat er in projectorland op 5-6 jaar tijd in die prijsklasse (2000-3000) niet echt verbetering is gekomen.

Tv's daarentegen worden wel steeds groter en goedkoper.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Misschien toch een keer een goed gecalibreerde unit zien ;)

In 5-6 jaar zijn er flinke stappen gemaakt in het segment 5-10k dat is helemaal waar. Maar ook de 9400 is gewoon een fantastisch apparaat en beter dan de 9300.

Persoonlijk zou ik een ls11000 overwegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

9400 is ongetwijfeld beter, maar naar mijn gevoel niet verantwoord als « upgrade » tov de 9300.

De ls1100 is al bijna dubbel zo duur. Voor mij houdt het daar toch wel op helaas.

Op zich ben ik best nog tevreden van de 9300 hoor, maar je zou toch verwachten dat je met de technologische vooruitgang op die tijdspanne heel wat beter zou vinden binnen hetzelfde prijssegment...

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Heb je de 9400 al bekeken naast je 9300 ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Naast elkaar niet nee, afzonderlijk wel.
Als ik je review herlees, geef je toch ook aan dat er geen wereld van verschil tussen de 2 units zit...

Ik kijk al 5 jaar tevreden naar de 9300. Mocht ik nu een 9400 kopen, denk ik niet dat ik daar ook 5 jaar tevreden mee zal zijn.

Mijn opties zijn dus volgens mij
  - Wachten tot Epson een 9500 lanceert  :P
  - Gewoon blijven kijken op de 9300 (voorlopig de voorkeur)
  - Eens een tv uitproberen
  - Budget verdubbelen
  - Tweedehands uitkijken
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Tweedehands zou ik niet doen persoonlijk tenzij het via het forum gaat en je het kan checken.

Als de projector nog bevalt zou ik wachten. Door chip tekorten en covid is alles vertraagd.

De 9300 en 9400 zijn wel verschillend op afhandeling van hdr en motion flow en qua lichtoutput maar ik weet niet wat je verwacht bij een upgrade.

Sommige mensen claimen werelden van verschil tussen beide. Andere zien het amper. Ik ben gewoon eerlijk in mijn reviews. Maar er is wel degelijk een duidelijk verschil. Maar je zou moeten kijken of dit voor jou genoeg is.

Persoonlijk zou ik meteen een laser aanschaffen. Wel iets duurder maar een totaal andere kijk beleving.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Bedankt, Frank.

Ik wacht idd nog wel even af  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof


Denk dat dat de beste oplossing is als je echt meteen een enorme stap wil maken.
En de 9300 is absoluut geen matige projector, geeft gewoon een super mooi beeld.
Zou dan kijken of er een laser versie van komt bv in jouw segment.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fox

Ik weet niet hoe groot je projecteert, maar misschien is deze 98" wat voor je?
https://tweakers.net/pricewatch/1875784/tcl-98c735-zwart.html

Quote from: nielvm on January 28, 2023, 12:38:37Ik denk misschien het omgekeerde te doen...

Speel al zo'n 5 jaar met een tw9300 in mijn dedicated ht. Het wordt stilaan tijd voor een upgrade.

Als ik de markt dan bekijk, zie ik weinig mogelijkheden. Een tw9400 lijkt me weinig vooruitgang en de andere projectoren zijn ver boven budget. Sony begint bij €6000, Jvc bij €7000. Mooie projectoren, maar waanzinnige bedragen (voor mij dan toch).

Een mini led (neo qled?) van pakweg 85inch is best betaalbaar, zeker als je een model van een jaartje geleden neemt. Dan moet ik wel inboeten qua schermgrootte, maar beeldkwaliteit zal ongetwijfeld verbeteren.

Of gewoon nog eventjes verder genieten met de tw9300  :P

nielvm

Had ik inderdaad ook al gezien.

Ik denk dat ik best zou kunnen leven met een kleiner scherm in ruil voor een beter beeldkwaliteit, maar ik geloof best dat de beleving helemaal anders wordt.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X