Oppo 203 1.0 ch LPCM mono C maar is 2.0 FL FR

Started by Erik66, January 9, 2023, 15:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik66

Hallo allemaal,
gisteravond had ik Rosemary's Baby 1968 blu ray in mijn speler, geweldige film heeft de tand des tijds goed doorstaan
als audio zit hierbij een 1.0 ch LPCM (mono, dus enkel C speaker) Audio track je zou denken dat dit signaal dan ook zo wordt uitgestuurd door de Oppo
maar als ik bij de output (Audio over HDMI) informatie van de Oppo kijk zie ik dat dit wordt uitgestuurd als LPCM 2.0 FL FR naar de receiver je hoort dus geluid uit links en rechts
niet enkel uit de center zoals je zou verwachten.
Hoort dit zo of is dit een instelling?

PascalP

Volgens mij is dit normaal en heb ik het wel vaker gezien, ook bij andere mediaspelers.
Krijgt dan gewoon hetzelfde mono signaal uit beide speakers, prima toch?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Erik66

Quote from: PascalP on January  9, 2023, 16:16:45
Volgens mij is dit normaal en heb ik het wel vaker gezien, ook bij andere mediaspelers.
Krijgt dan gewoon hetzelfde mono signaal uit beide speakers, prima toch?
Ohja, is prima voor de rest vroeg me enkel af of dat inderdaad zo hoort dan.

GH

Precies.... gewoon mono kanaal op L/R, dat is de standaard. Als je het alleen op je C wilt dan zal daar wellicht een setting voor zijn op je receiver.

Maar als je er goed voorzit en je L/R staan goed dan heb je een C als geluidsbeeld :-).

Erik66

Quote from: GH on January  9, 2023, 16:49:19
Precies.... gewoon mono kanaal op L/R, dat is de standaard. Als je het alleen op je C wilt dan zal daar wellicht een setting voor zijn op je receiver.

Maar als je er goed voorzit en je L/R staan goed dan heb je een C als geluidsbeeld :-).
Precies wat ik ook dacht, maar als je een beetje purist bent zou je dit zelf moeten kunnen kiezen of je dit zo wilt vind ik, inderdaad zit op de receiver
een stand 'movie' die het geluid naar enkel de center stuurt indien dit ook mono is maar dan moet je hem wel van de 'direct' stand afhalen wat ervoor is het geluid
zonder enige manipulatie door te geven.

Fox

#5
Grappig, mijn originele BD met NL subs heeft een Dolby TrueHD 1.0 track en die komt wel alleen uit het center...

Overigens als je wil dat het Mono geluid uit het center komt, kun je ook Dolby surround inschakelen.
Die plaats het 1.0 en 2.0 mono gelijk netjes in de center.

Erik66

#6
Quote from: Fox on January 10, 2023, 14:02:28
Grappig, mijn originele BD met NL subs heeft een Dolby TrueHD 1.0 track en die komt wel alleen uit het center...

Overigens als je wil dat het Mono geluid uit het center komt, kun je ook Dolby surround inschakelen.
Die plaats het 1.0 en 2.0 mono gelijk netjes in de center.
Ik kan het wel enkel uit de center laten komen maar dan moet ik wat instellen op mijn receiver
de oppo stuurt mono 1.0 C uit als mono 2.0 FR FL dus als ik mijn receiver op source direct zet zonder filters krijg ik het terug op links en rechts wat ook zo zou moeten omdat de oppo het zo uitstuurd.
Maar ik kan op die manier niet het geluid enkel uit de center laten komen zoals bedoeld vanaf de source zonder aanpassingen en dat vind ik zelf een beetje vreemd.
Zoals het komt vanaf de bron volgens het oppo infoschermpje:

Zoals het wordt uitgestuurd over de HDMI audio out van de oppo:

Videosignaal loopt direct van de HDMI naar de tv, niet via de reciever.
Ergens vreemd dat de Oppo bepaalt hoe de audio wordt uitgestuurd als het de bedoeling is van het originele signaal dat het enkel uitgestuurd wordt naar de center speaker,
bepaalt de oppo dat het naar FL en FR gaat.

Ik ben een beetje een purist met dat soort dingen, als er iets wordt veranderd niet gelijk aan de source bepaal ik dat liever zelf.
Het is geen ramp daar niet van enkel wel een puntje.

Fox

Als ik het goed begrijp hebt je Oppo direct aan de TV en gaat het signaal daarna naar je receiver?

Als dit het geval is communiceert de Oppo via de HDMI eerst met de TV.
De TV geeft aan dat er geen Center kanaal aanwezig is en alleen stereo (2 kanalen) kan ontvangen.
Dus past de Oppo dit aan naar 2 kanalen. Die vervolgens ddor de TV worden aangeboden aan je receiver.

Wat ik me afvraag is wat de reden is waarom je de Oppo niet direct op je receiver aansluit?



Quote from: Erik66 on January 11, 2023, 08:32:11
Ik kan het wel enkel uit de center laten komen maar dan moet ik wat instellen op mijn receiver
de oppo stuurt mono 1.0 C uit als mono 2.0 FR FL dus als ik mijn receiver op source direct zet zonder filters krijg ik het terug op links en rechts wat ook zo zou moeten omdat de oppo het zo uitstuurd.
Maar ik kan op die manier niet het geluid enkel uit de center laten komen zoals bedoeld vanaf de source zonder aanpassingen en dat vind ik zelf een beetje vreemd.
Zoals het komt vanaf de bron volgens het oppo infoschermpje:

Zoals het wordt uitgestuurd over de HDMI audio out van de oppo:

Videosignaal loopt direct van de HDMI naar de tv, niet via de reciever.
Ergens vreemd dat de Oppo bepaalt hoe de audio wordt uitgestuurd als het de bedoeling is van het originele signaal dat het enkel uitgestuurd wordt naar de center speaker,
bepaalt de oppo dat het naar FL en FR gaat.

Ik ben een beetje een purist met dat soort dingen, als er iets wordt veranderd niet gelijk aan de source bepaal ik dat liever zelf.
Het is geen ramp daar niet van enkel wel een puntje.

Erik66

#8
Quote from: Fox on January 11, 2023, 11:11:36
Als ik het goed begrijp hebt je Oppo direct aan de TV en gaat het signaal daarna naar je receiver?

Als dit het geval is communiceert de Oppo via de HDMI eerst met de TV.
De TV geeft aan dat er geen Center kanaal aanwezig is en alleen stereo (2 kanalen) kan ontvangen.
Dus past de Oppo dit aan naar 2 kanalen. Die vervolgens ddor de TV worden aangeboden aan je receiver.

Wat ik me afvraag is wat de reden is waarom je de Oppo niet direct op je receiver aansluit?
Niet helemaal, op de oppo heb je 2 HDMI uitgangen waarvan er 1 is voor enkel audio uit voordeel hiervan is
dat als je een receiver hebt die niet compatibel is met 4K doorsturen je toch gebruik kan maken van de receiver met 4K video
de normale HDMI gaat dan naar de tv voor het videosignaal en de audio gaat dan apart naar de receiver ik heb wel een receiver
die 4K kan doorsturen maar ik denk maar zo de kortste weg voor video direct naar de tv is het beste.

Wel kan het zo zijn dat de oppo inderdaad denkt dat de audio naar een tv gaat en er een 2.0 signaal van maakt.
Maar lijkt mij dat wanneer het 1 kanaals mono betreft het zowiezo naar beide speakers gaat, maar ben daar niet zeker van.

Update ik heb nu alles via de receiver laten lopen dus HDMI main out naar receiver, en receiver naar tv maar blijft hetzelfde qua kanaal uitsturing van de oppo
ook weer een 2.0 naar de FL FR speakers.

Erik66

#9
Ik heb nog even op andere fora gekeken, maar het schijnt zo te zijn dat de Oppo inderdaad 1.0 mono omzet naar 2.0 mono
er is dus geen 1.0 over HDMI mogelijk in LPCM formaat.