Atmos Puinhoop, hoe hebben jullie het opgelost mbt 7 kanaal versterker?

Started by Ghia, January 8, 2023, 08:35:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghia

Tja, channels, channels and channels ;-)

Atmos wordt echt leuk vanaf 6, met 6 laag erbij stuitert het helemaal door de kamer.
Maar ja, ik heb ook maar slechts 2 kanaaltjes vrij.
Voorlopig maar even zo.
Ik plaats ze ook dicht bij MLP (net iets ervoor).

Steunen zijn binnen, dus kan binnenkort gaan monteren.

Hartelijk dank voor jullie inzichten.

FrankBe

Ik heb een héél groot probleem met het Dolby voorschrift mbt tot de luisterpositie. Op bijna elk schema staat die zitbank knal in het midden en ik denk dat ik hier niet alleen mee worstel?
Verder hangt het Atmos resultaat ongelooflijk sterk af van de kennis van de recording & mixing engineer alsook de tijdsdruk. De sound mixing gebeurt helemaal op het laatst en de druk om de film af te leveren is blijkbaar immens groot en dan zeker als bv opnames uitgelopen zijn.

Ik kom van 5.1 met de zetel tegen de achterste muur en met de surrounds >2m hoog.
Dan 5.1.4 met nog steeds de zetel tegen de wand en de surrounds op oorhoogte.
Daarna 7.2.4 met de zetel 1m naar voor omdat de tweede sub die plaats inneemt. De surrounds staan toch niet rechtstreeks naar de MLP gericht omdat ik de dichtste exemplaren veel te nadrukkelijk vind klinken. De gewone surrounds staan ook iets naar achter en de rear surrounds staan met de rug naar mekaar. Deze configuratie geeft voor mij met de beperkte ruime achter de zitbank de beste bubbel/beleving.

Momenteel ben ik bezig met een geheel nieuw plafond met koof + LED strips en hier was het plan om de inbouw Atmos ook onder een hoek naar de MLP in te bouwen maar ik heb schrik dat ze zo visueel teveel aandacht gaan opeisen. Misschien probeer ik het nog weg eens met 22.5°? Nu zijn ze wel dichter naar het midden ingebouwd en staan woofer en tweeter haaks op de MLP zodat er geen looptijd verschil tussen beiden ontstaat. Dit resulteert meteen al in een veel betere Atmos beleving. Tevens heb ik een derde rij Atmos speaker ingebouwd en deze zouden het gat moeten dichten met de front speakers.


FrankBe

Quote from: Kjelt on January  8, 2023, 10:32:48
Ik heb sinds 2014 alweer een  7.4.2 setup: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2722928#msg2722928

Je hebt het over tegenvallen, mijn mening daarover is de volgende:

Wat mij vaak opvalt is dat bepaalde mensen graag een Big Boom ervaren.
Deze personen willen dat een film knalt, alles moet trillen de beleving zoals bij een pretpark bioscoop.
Zeer grote subwoofers, hele zware dikke speakers met hoog vermogen versterkers.

Ik wil hier geen waarde oordeel over geven want die mensen zoeken dat en dat is prima.
Alleen voor deze groep mensen doet Atmos height channels  relatief weinig, alleen bij extreme situaties als een ontploffing, overvliegende straaljager helicopter kogelregens e.d. zullen de height kanalen flink bijdragen. De rest vd film zijn ze omni present, ze geven subtiele echo's reflecties, achtergrond geluiden etc.

Dit is wel iets om te bedenken voor je flink in de hoogte kanalen gaat investeren, het voegt mijn inziens heel veel toe vooral ook bij spannende scenes waar het sfeer verhogend is maar het zijn zeker geen Big Bada Boem verhogende toevoegingen.

Daarnaast zou ik eerst eens bij wat forumgenoten gaan luisteren. Luister dan niet alleen de Atmos democlips want juist daar is alles overdreven. Maar vind je het een toevoeging dan zou je ook kunnen denken om je receiver te vervangen door een processor en losse versterkers of aktieve monitoren afhankelijk van je situatie. Dan ben je ook veel flexibeler in upgrades voor de toekomst.

Ik hou toch ook van grote subs. Af en toe inderdaad om eens dolle pret mee te beleven maar in hoofdzaak omwille van de moeiteloze weergave. Zo'n paar 21" zie je amper bewegen terwijl een 12" als gek staat te wapperen voor hetzelfde niveau.

Fox

Heb je wel eens aan In-ceiling speakers gedacht die je kan richten?

Ik ben van plan deze in een verlaagt plafond toe te passen in onze volgende woning.
https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/integrated-solutions/home-audio


Je kan deze dus zowel horizontaal als verticaal op de luisterpositie richten.
Echter aan de plafonzijde zie net als bij een gewone LS alleen het front.

Quote from: FrankBe on January 15, 2023, 14:13:13
Ik heb een héél groot probleem met het Dolby voorschrift mbt tot de luisterpositie. Op bijna elk schema staat die zitbank knal in het midden en ik denk dat ik hier niet alleen mee worstel?
Verder hangt het Atmos resultaat ongelooflijk sterk af van de kennis van de recording & mixing engineer alsook de tijdsdruk. De sound mixing gebeurt helemaal op het laatst en de druk om de film af te leveren is blijkbaar immens groot en dan zeker als bv opnames uitgelopen zijn.

Ik kom van 5.1 met de zetel tegen de achterste muur en met de surrounds >2m hoog.
Dan 5.1.4 met nog steeds de zetel tegen de wand en de surrounds op oorhoogte.
Daarna 7.2.4 met de zetel 1m naar voor omdat de tweede sub die plaats inneemt. De surrounds staan toch niet rechtstreeks naar de MLP gericht omdat ik de dichtste exemplaren veel te nadrukkelijk vind klinken. De gewone surrounds staan ook iets naar achter en de rear surrounds staan met de rug naar mekaar. Deze configuratie geeft voor mij met de beperkte ruime achter de zitbank de beste bubbel/beleving.

Momenteel ben ik bezig met een geheel nieuw plafond met koof + LED strips en hier was het plan om de inbouw Atmos ook onder een hoek naar de MLP in te bouwen maar ik heb schrik dat ze zo visueel teveel aandacht gaan opeisen. Misschien probeer ik het nog weg eens met 22.5°? Nu zijn ze wel dichter naar het midden ingebouwd en staan woofer en tweeter haaks op de MLP zodat er geen looptijd verschil tussen beiden ontstaat. Dit resulteert meteen al in een veel betere Atmos beleving. Tevens heb ik een derde rij Atmos speaker ingebouwd en deze zouden het gat moeten dichten met de front speakers.

Fox

Quote from: Fox on January 16, 2023, 13:38:33
Heb je wel eens aan In-ceiling speakers gedacht die je kan richten?

Ik ben van plan deze in een verlaagt plafond toe te passen in onze volgende woning.
https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/integrated-solutions/home-audio



Je kan deze dus zowel horizontaal als verticaal op de luisterpositie richten.
Echter aan de plafonzijde zie net als bij een gewone LS alleen het front.

Fox


FrankBe

Quote from: Fox on January 16, 2023, 13:38:33
Heb je wel eens aan In-ceiling speakers gedacht die je kan richten?

Ik ben van plan deze in een verlaagt plafond toe te passen in onze volgende woning.
https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/integrated-solutions/home-audio


Je kan deze dus zowel horizontaal als verticaal op de luisterpositie richten.
Echter aan de plafonzijde zie net als bij een gewone LS alleen het front.

Ik deze optie inderdaad al bekeken. Maar dit type speaker heeft doorgaans een grotere inbouwdiepte vergeleken met andere in-wall/ceiling exemplaren en zijn meestal ook vrij prijzig. Mijn 'budget' QAcoustics QI-80RP blijven onder 10cm diepte en dat was in 2016 voor mij doorslaggevend. Ik zou met het nieuwe plafond alle 6 kunnen vervangen door nieuwe maar dat vind ik eerder zonde, temeer omdat Atmos eerder over een evenwichtige surround bubble gaat dat over uiterst precieze weergave. En met de nieuwe oriëntatie vind ik de Atmos werking sowieso al een pak beter. Maar zolang het plafond nog niet geschilderd is, hou ik de 22.5° optie nog steeds open.

Fox

Een Bubbel creëer je door een overlappende afstraling. Daarom is de hoek van de afstraling zeer belangrijk.
Vergelijk het maar eens met een pure stereo opstelling. Als de hoek daar tussen de 2 LS niet goed is zal je merken dat of links of rechts snel gaat overheersen bij een kleine positie verandering. Oftewel je krijg een zeer kleine hotspot.
Maar... er worden wel degelijk effecten in de Atmos LS geplaatst en die wil je toch ook horen?

Overigens de B&W heeft een inbouw diepte van 134mm.
Succes met je project.

Quote from: FrankBe on January 16, 2023, 20:10:59Ik deze optie inderdaad al bekeken. Maar dit type speaker heeft doorgaans een grotere inbouwdiepte vergeleken met andere in-wall/ceiling exemplaren en zijn meestal ook vrij prijzig. Mijn 'budget' QAcoustics QI-80RP blijven onder 10cm diepte en dat was in 2016 voor mij doorslaggevend. Ik zou met het nieuwe plafond alle 6 kunnen vervangen door nieuwe maar dat vind ik eerder zonde, temeer omdat Atmos eerder over een evenwichtige surround bubble gaat dat over uiterst precieze weergave. En met de nieuwe oriëntatie vind ik de Atmos werking sowieso al een pak beter. Maar zolang het plafond nog niet geschilderd is, hou ik de 22.5° optie nog steeds open.

FrankBe

Quote from: Fox on January 17, 2023, 11:53:44Een Bubbel creëer je door een overlappende afstraling. Daarom is de hoek van de afstraling zeer belangrijk.
Vergelijk het maar eens met een pure stereo opstelling. Als de hoef daar tussen de 2 LS niet goed is zal je merken dat of links of rechts snel gaat overheersen bij een kleine positie verandering. Oftewel je krijg een zeer kleine hotspot.
Maar... er worden wel degelijk effecten in de Atmos LS geplaatst en die wil je toch ook horen?

Overigens de B&W heeft een inbouw diepte van 134mm.
Succes met je project.


Dankjewel

Ik ben als Atmos adept van het eerste uur jaar zeker overtuigd van een correcte afstraling en zoals ik eerder al zei, is de verbetering nu al indrukwekkend (De tweeters op de QI80RP staan trouwens al maximaal ingedraaid naar de MLP).
De afstraling onder de juiste hoek wordt dus zeker nog aangepakt met een MDF opzetstuk. Maar de zoveelste demontage heeft zijn tol geëist van de zogenaamde dog legs zodat ik tegelijk een alternatieve bevestigingsmethode moet uitwerken om deze speakers stevig op hun plaats te houden. Waarschijnlijk een kwestie van een beetje doorzettingsvermogen zeker  ;D
Daarna volgt nog de grootste uitdaging: een nieuwe (minimalistisch design) AV muur met dikke (liefst high-end) DIY LCR speakers en ingebouwde subs met enkel de TV als zichtbaar element...