Dynaudio XEO3 versterkers vervangen…

Started by twani, January 7, 2023, 21:51:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Ik heb al een tijdje een setje actieve Dynaudio XEO 3 monitorspeakers staan waarvan in ieder geval één exemplaar niet meer actief is. 

Één Class D amp is defect en daar zijn geen onderdelen meer voor te krijgen..

Ik vroeg mij af of hier goede alternatieven voor te vinden zijn in de vorm van aftermarket plate amps.

Kwam oa Mini DSP versterkers tegen..

Iemand ideeën of suggesties?


twani

De XEO 3 is een tweeweg monitor trouwens...

Dura

#2
Dit is nou precies waarom ik mijn aanvankelijk enthousiasme over actieve speakers kwijt ben geraakt. Enerzijds duidelijke voordelen, zeker zoals Dynaudio het aanpakt (digitale versterkers waarmee ik bedoel dat de klas D eindversterkers PWM aangestuurd worden, cross-overs geheel in DSP gerealiseerd) maar anderzijds het botte feit dat speakers langer meegaan dan versterkers. Een keten is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Sorry Theo, voor de inbraak, moest er even uit. Ik hoop dat er snel iemand een wel bruikbaar antwoord geeft.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

P_j_V

Het wordt al gauw een groot project, maar ik zou aan beide kanten de electronica eruit halen.
En 2x een aluminium plaat laten maken met daarin een 4-pools Speakon connector en rechtstreeks op de drivers aansluiten.
(Ik zou de tweeter beschermen door een condensator in serie op te nemen.)
Als je in jouw verzameling nog een 4 kanaals eindversterker hebt, heb je alleen nog een mini-dsp (o.i.d.) en veel tijd nodig.
Begin met de drivers meten in de box, zodat je een filter kan maken.

Mogelijk de goedkoopste oplossing is een Raspberry Pi, met een Allo Piano 2.1 en Moode.
De Piano 2.1 heeft 2 TI DACs, met beperkte DSP, en 4 rca uitgangen.
Daarmee kan je een eenvoudig scheidingsfilter maken.
Je kunt er de configuratiebestanden voor genereren en dan naar de SD kaart schrijven.
Met de PEQ of Camilla DSP in Moode, kan je de frequentiekarakteristiek van het geheel aanpassen.

Of, een buffer met analoog filter maken, ook leuk.

Er is heel wat mogelijk...
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

chansig

Of stuur de plaat eens naar Jossie op. Wie weet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: Dura on January  7, 2023, 22:43:10
Dit is nou precies waarom ik mijn aanvankelijk enthousiasme over actieve speakers kwijt ben geraakt. Enerzijds duidelijke voordelen, zeker zoals Dynaudio het aanpakt (digitale versterkers waarmee ik bedoel dat de klas D eindversterkers PCM aangestuurd worden, cross-overs geheel in DSP gerealiseerd) maar anderzijds het botte feit dat speakers langer meegaan dan versterkers. Een keten is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Sorry Theo, voor de inbraak, moest er even uit. Ik hoop dat er snel iemand een wel bruikbaar antwoord geeft.

Helemaal mee eens hoor Dura😉.  Maar dit set is óver en een vreemde eend in de Dynaudio verzameling....

En jij mag altijd inbreken :)

twani

Quote from: chansig on January  8, 2023, 08:46:08
Of stuur de plaat eens naar Jossie op. Wie weet.

Gr. Hans

Weet niet of Jossie heel blij wordt van Class D reparatie Hans.....

chansig

Hij maakt subs....met plate amps. Dusssss.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#8
Quote from: twani on January  7, 2023, 21:51:22
Ik heb al een tijdje een setje actieve Dynaudio XEO 3 monitorspeakers staan waarvan in ieder geval één exemplaar niet meer actief is. 

Één Class D amp is defect en daar zijn geen onderdelen meer voor te krijgen..

Ik vroeg mij af of hier goede alternatieven voor te vinden zijn in de vorm van aftermarket plate amps.

Kwam oa Mini DSP versterkers tegen..

Iemand ideeën of suggesties?
Bedoel je dat een van de twee versterkers in een unit defect is en dat er al iemand naar gekeken heeft?

Vrijwel alle subs die ik repareer zijn klasse d. Maar ontbrekende onderdelen zijn natuurlijk niet handig.

Je kunt twee hypex of minidsp units kopen en de boel inmeten. Maar ja... in de kast gaat het niet passen...
Omni !

Rowdy

Is de Dynaudio XEO 3 niet tweedehands te krijgen?


twani

#11
Quote from: jossie on January  8, 2023, 09:54:30
Bedoel je dat een van de twee versterkers in een unit defect is en dat er al iemand naar gekeken heeft?

Vrijwel alle subs die ik repareer zijn klasse d. Maar ontbrekende onderdelen zijn natuurlijk niet handig.

Je kunt twee hypex of minidsp units kopen en de boel inmeten. Maar ja... in de kast gaat het niet passen...

Hier heeft nog niemand naar gekeken Jossie😉



Ze zijn nog maagdelijk kapot....

Op het internet roept men dat er geen vervangende versterkers meer te verkrijgen zijn maar dat slaat denkelijk op complete plates...

Losse onderdelen misschien wel...

Je mag altijd een blik werpen Jossie of er haalbaarheid in zit.  Vanaf dat moment hoor ik wel wat de kosten zijn...


Deleted User

Heb je Dynaudio zelf al eens benaderd?


twani

Quote from: Jazzman on January  8, 2023, 21:21:26
Heb je Dynaudio zelf al eens benaderd?

Nee, maar heb inmiddels uit de vele verhalen op het net wel begrepen dat zij niets doen..

Zij repareren niets, lever(d)en alleen complete plates en juist die zijn er niet meer...

Er zijn best heel veel boze eigenaren met amper 5 jaar oude actieve Dynaudio's die daar heel boos over zijn.

Dat heb ik niet, mijn set was gratis maar ik snap ze wel heel goed....

Misschien dat Jossie toch een blik wil werpen....

jossie

Omni !

Rowdy


Deleted User

Quote from: twani on January  9, 2023, 08:10:05
Nee, maar heb inmiddels uit de vele verhalen op het net wel begrepen dat zij niets doen..

Zij repareren niets, lever(d)en alleen complete plates en juist die zijn er niet meer...

Er zijn best heel veel boze eigenaren met amper 5 jaar oude actieve Dynaudio's die daar heel boos over zijn.

Dat heb ik niet, mijn set was gratis maar ik snap ze wel heel goed....

Misschien dat Jossie toch een blik wil werpen....

Dan ben ik blij dat ik geen Dynaudio meer heb... Hoop voor je dat Jossie je kan helpen...

twani

Quote from: Jazzman on January  9, 2023, 20:02:14
Dan ben ik blij dat ik geen Dynaudio meer heb... Hoop voor je dat Jossie je kan helpen...

Ach, t is niet echt iets om je druk over te maken.

Jossie zal vast z'n best doen :)