Meeting + digi interlink shootout @ Garmt

Started by reMC, June 19, 2004, 14:21:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Ik heb het de hele week al super druk, net als nu trouwens.
Toch wil ik even een klein verslagje schrijven. Omdat ik weinig tijd heb laat ik de verhalende vertelling achterwege en zal ik zeg maar alleen de feiten noemen (probeer ik!);D

Afgelopen woensdag dus bij Garmt.  Het moest er eindelijk eens van komen. We zouden al tijden onze digitale interlinks vergelijken en verder was ik erg beniewd naar het 'geluid' van de KEMP-netfilter en moest ik nog steeds Logic 7 horen.

Natuurlijk veel gepraat en geluisterd, maar daarnaast ook gegeten bij kaarslicht ;D
(Vanzelfsprekend China-Food :D) Even snel de bevindingen, later vul ik deze nog aan.

Digitale interlinks: Ginshi (€130) en de Audio-Note An-Vx (ong. €800?)

Wat Garmt van zijn Audio-note vindt mag bekend zijn. Het is een 75ohm 'echte' digitale kabel waar de Ginshi 110ohm is, beide een S/PDIF aansluiting. De Ginshi is overigens gemaakt van JK acoustics Type III luidspreker kabel en bullet pluggen.
Uiteraard verschillende soorten muziek geluisterd. Onder andere
- Chris Isaac
- Roger Water
- Acda en de Munnik (Geen goede opname maar bekende muziek voor mij)
- Eric Clapton
Er ontbreekt nogal wat in deze lijst (aanvulling, Garmt?) maar vooral Wicked Game van Chris Isaac hebben we veel gedraaid tijdens de vergelijking.

Zoals ik zei snel de bevindingen: :)

Beide zeer goede kabels, behoren naar mijn mening tot de top. Ze zijn beide in staat goed het originele muzieksignaal door te laten, wat belangrijk is voor goede weergave. Beide dus erg gedetailleerd, ritmisch, ruimtelijk en ga maar door.
De verschillen:

Zeer, maar dan ook zeer klein en niet altijd op te merken. Soms dachten we iets te horen maar er moest steeds erg naar gezocht worden. Eigenlijk al een teken dat de verschillen vreselijk klein zijn.
Echter, soms leek de audio-note iets meer ruimte te kunnen weergeven tussen de instrumenten in, wat hem inderdaad vreselijk ruimtelijk maakt, super mooi. Maar ondanks dat was het zo dat ik met de Ginshi vaak meer in de opname zat, ik begon ook steeds gelijk mee te doen met de muziek:D
Het gevoel is er dat de Ginshi wat meer levendigheid en sfeer uit de opname haalt, op welke punten ik dat écht merk kan ik niet omschrijven.
Nogmaals: de verschillen zijn vreselijk klein. Als de kabel stiekem verwisseld zou worden zou ik het wellicht niet eens opmerken.
Ik wacht op Garmt zijn aanvulling op mijn verhaal, wie weet kan ik het dan beter omschrijven.


KEMP POWERSTRIP

Voor specificaties even goed zoeken op deze site en andere op de site van KEMP zelf: http://www.kempelektroniks.nl/index_nederlands.html

Garmt was steeds minder tevreden met het geluid na het komst van de KEMP. Een maand inspelen is echter vereist volgens KEMP dus daar heeft hij braaf op gewacht.  Maar het magische bleek echt verdwenen: wel schoner geluid met meer dynamiek maar het leven en de muzikaliteit leek toch verdwenen. (Garmt kan dit natuurlijk beter beschrijven, geen idee waarom ik het doe eigenlijk ;D)

We hadden besloten alle stekkers uit de KEMP te halen en vervolgens één voor één terug te plaatsen om te zien waar het fout ging.
In het kort:
Zoals verwacht werkt het op het loopwerk perfect maar de versterkers met schakelende voedingen en tevens de processor moeten er niets van hebben. Waarom weet helaas niemand ;)

Mijn ervaring met Logic 7 en uitbreiding op bovenstaande volgt nog, ik ben al veeel te lang bezig met dit stuk..
Ik wacht ook af op Garmt zijn verslag wat betreft de interlinks...;)






garmtz

Quote from: reMC on June 19, 2004, 14:21:35
Wat Garmt van zijn Audio-note vindt mag bekend zijn. Het is een 75ohm 'echte' digitale kabel waar de Ginshi 110ohm is, beide een S/PDIF aansluiting.

Ik weet niet of hij 110 Ohm is hoor, waar heb je die info vandaan?

QuoteEr ontbreekt nogal wat in deze lijst (aanvulling, Garmt?) maar vooral Wicked Game van Chris Isaac hebben we veel gedraaid tijdens de vergelijking.

We hebben ook wel wat andere dingen gedraaid, maar niet echt als vergelijkingsmateriaal.

QuoteBeide zeer goede kabels, behoren naar mijn mening tot de top. Ze zijn beide in staat goed het originele muzieksignaal door te laten, wat belangrijk is voor goede weergave. Beide dus erg gedetailleerd, ritmisch, ruimtelijk en ga maar door.
De verschillen:

Zeer, maar dan ook zeer klein en niet altijd op te merken. Soms dachten we iets te horen maar er moest steeds erg naar gezocht worden. Eigenlijk al een teken dat de verschillen vreselijk klein zijn.
Echter, soms leek de audio-note iets meer ruimte te kunnen weergeven tussen de instrumenten in, wat hem inderdaad vreselijk ruimtelijk maakt, super mooi. Maar ondanks dat was het zo dat ik met de Ginshi vaak meer in de opname zat, ik begon ook steeds gelijk mee te doen met de muziek:D

Absoluut mee eens, de Audio Note is de meest ruimtelijke digi-interlink die ik ken, maar ik vond de Ginshi niet perse meer betrokken klinken. KWestie van smaak misschien...

Quote
Het gevoel is er dat de Ginshi wat meer levendigheid en sfeer uit de opname haalt, op welke punten ik dat écht merk kan ik niet omschrijven.
Nogmaals: de verschillen zijn vreselijk klein. Als de kabel stiekem verwisseld zou worden zou ik het wellicht niet eens opmerken.
Ik wacht op Garmt zijn aanvulling op mijn verhaal, wie weet kan ik het dan beter omschrijven.

Ik vond de levendigheid wel kloppen, maar ik had het idee dat er toch een klein beetje de nadruk werd gelegd op midddenhoog en de aanzet van transiënten, wat de kabel een scherpe aftekening gaf. Ik vond hem toch wel iets platter klinken, maar hij versloeg absoluut zowel de MIT Digital Reference als de Apogee Wyde Eye, niet de minsten!

Quote
Garmt was steeds minder tevreden met het geluid na het komst van de KEMP. Een maand inspelen is echter vereist volgens KEMP dus daar heeft hij braaf op gewacht.  Maar het magische bleek echt verdwenen: wel schoner geluid met meer dynamiek maar het leven en de muzikaliteit leek toch verdwenen. (Garmt kan dit natuurlijk beter beschrijven, geen idee waarom ik het doe eigenlijk ;D)

Ach, je zit er niet ver naast. Het geluid was inderdaad schoner en gedetailleerder, maar was meer 'op de speakers' en het geluidsbeeld werd kleiner en minder 'om je heen'. Verder was gewoon de menselijkheid voor het grootste gedeelte verdwenen, dus geen kippevel meer. Dit was dus met ALLE apparatuur op de KEMP, maar lees verder...

Quote
We hadden besloten alle stekkers uit de KEMP te halen en vervolgens één voor één terug te plaatsen om te zien waar het fout ging.
In het kort:
Zoals verwacht werkt het op het loopwerk perfect maar de versterkers met schakelende voedingen en tevens de processor moeten er niets van hebben. Waarom weet helaas niemand ;)

Tja, ook KEMP weet het niet, zegt dat ik dan hoor wat de apparatuur echt doet, maar ik deel die mening gewoonweg niet. Het effect met mijn apparatuur met schakelende voeding is gewoon compleet anders dan met niet-schakelende apparatuur.

Quote
Mijn ervaring met Logic 7 en uitbreiding op bovenstaande volgt nog, ik ben al veeel te lang bezig met dit stuk..
Ik wacht ook af op Garmt zijn verslag wat betreft de interlinks...;)

Leuk! Over de interlinks kan ik niet zoveel meer zeggen, omdat de verschillen zo vreselijk klein waren... De Ginshi bevindt zich echter wel aan de top en dat is gezien zijn prijs opmerkelijk... Ik vond de MIT wat meer body hebben dan de AN en de Ginshi, maar dat gaat ten koste van wat doorzichtigheid en 'lucht'. De Apogee is technisch gezien geweldig, maar ik vind hem minder muzikaal dan de AN/Ginshi. Gewoon wat 'mechanischer' en statischer.

Joep

Leuke Shoot-out! Grappig dat het prijsverschil het geluidsverschil niet rechtvaardigd tussen de Audio-Note en de Ginshi. Blijft de hobby toch nog interessant!

garmtz

Tja, zeker interessant. Gelukkig heb ik maar €250 betaald voor de Audio Note en vind ik hem nog steeds het mooist... :)  Wilco zou de Audio Note zelf eens moeten testen...

reMC

@ Garmt,

Het is gewoon moeilijk omschrijven. Vaak vond ik de Ginshi wat 'lekkerder' maar dat gevoel had ik ook wel eens met de Audio Note..vreselijk kleine verschillen gewoon.

Jammer wat betreft de reactie van KEMP, nog een mailtje teruggestuurd?

Over Logic 7:

Veel over gehoord van Garmt. :) Als stereoluisteraar stond ik echter helemaal open voor de 7 kanaals muziek- en filmervaring. Laat maar komen dus.

Logic 7 en film

Garmt z'n DVD-speler is tijdelijk weg voor reparatie, dus had mijn eigen Sony DVP-NS905 meegenomen. Geen Hi-end natuurlijk maar genoeg om LOGIC 7 te beluisteren. Waar we beide niet aan gedacht hadden was dat Garmt ongeveer 97% regio 1 DVD's heeft en mijn dvdspeler 100% regio 2 is ;D Helaas weinig keus wat betreft films.

Gelukkig was de audio-topper Brotherhood of the Wolf aanwezig met regio 2! :D
Zoals gebruikelijk vanaf het begin gekeken, inclusief de felbegeerde trap.
(Om even van het Logic 7 af te wijken. Wat een sub zeg die SVS. Zoveel subs heb ik er nog niet gehoord maar wat betreft film is dit toch wel mijn beste ervaring, zoo diep en strak.)

Maar goed, Logic 7: ;)

Eerst draaide we de scene in DTS 5.1. Klonk goed, heel gedefineerd en een goede plaatsing. Maar om een lang verhaal kort te maken; vervolgens de switch naar Logic 7. WAT EEN VERSCHIL. Waar DTS net nog goed klonk bleef het nu heel erg achter. Wat een ruimte in eens. En niet alleen achter en naast je, maar ook zeker in de frontstage. Grote stemmen en....gewoon zoveel natuurlijke ruimte. Vooral die regen die valt..OM JE HEEN. In DTS hoor je ineens 5 speakers in plaats van ruimte waar Logic 7 met gemak superieur is.
Tsja, wat kan ik zeggen? Met film duidelijk beter dan de mix die oorspronkelijk op DVD wordt aangeboden. Ik moet wel zeggen dat we niet heel lang hebben geluisterd en ik dus niet echt heb kunnen opmerken of er met Logic 7 definitie of detail wordt opgegeven voor de de ruimtelijkheid. Het algehele plaatje is in ieder geval goed, aanbevolen :)

Maar dan waar het mij eigenlijk om gaat, daar ik een grotere muziek- dan filmliefhebber ben: LOGIC 7 en muziek!

Logic 7 en muziek

Al snel werd duidelijk lang niet elke cd zich leent voor Logic 7. Zoals eerder vermeld is Acda en de Munnik niet goed opgenomen en dat merk je hier wel. Het plaatje klopt gewoon niet meer. Doordat de Lexicon zo zijn best doet om ruimte te creëren raakt de emotie en sfeer uit de opname helemaal verloren, en dat is (voor mij) toch wel één van de belangrijkste factoren als het om muziek luisteren gaat.
Maar hoe klinkt het beter?

De cd's waren hier Amused to Death van Rogers Waters en het live album van Miles Davis. Beide erg mooie en zorgvuldig gemaakte opnames.
Miles Davis vond ik erg mooi. De jazz werd lekker voor je geplaatst terwijl er wel meer ruimte in het beeld kwam. Natuurlijk werd er geswitched naar 'gewoon stereo'. En dan weet ik niet meer goed wat ik echt mooier vindt. Er lijkt meer definitie te zijn maar een minpunt is nu dat het wat statischer is allemaal. De muziek zit nu gewoon tussen de speakers in en de ruimtelijkheid neemt erg af. Misschien is Logic 7 dan toch mooier. MAAR ik vraag me af of met 'gewone' topspeakers niet een hoger niveau gehaald kan worden. Het probleem in stereo is natuurlijk de beperkte afstraling van elektrostaten. Logic 7 maakt dat bijna helemaal goed. In deze set kon ik toch net iets meer genieten in Logic 7.
Voor Roger Waters geldt eigenlijk hetzelfde verhaal.

Maar vervolgens werd er een voor mij (nog steeds ;D) onbekende cd gedraaid. (Aanvulling AUB Garmt? :D)
Het had soms wat weg van lounge met drum-en-bass invloeden. Maar waar het om gaat:
alhoewel de opname goed is ging het wat mij betreft mis in Logic 7. Je zit op de bank en ineens hoor je (door de opname en vervolgens gemixt door Logic 7) een stem en instrumenten achter je. Als muziek ruimtelijk is en het lijkt alsof het helemaal om je heen is, is dat geweldig, maar dit vond ik toch teveel van het goede. De stem en instrumenten waren ineens achter ons gefoccust. Natuurlijk maar voor enkele seconden, als het niet minder is, maar storend voor mij. Net als bij Logic 7 en een slechte opname verdwijnt de emotie enigszins uit de muziek.

Bij lekker rustige muziek, die goed opgenomen is, doet Logic 7 het erg goed, in deze set beter dan in stereo. Ik snap ook wel degelijk waarom Garmt soms voor Logic 7 kiest, helemaal als het om film gaat.
Echter, nog steeds vraag ik me af of een top stereoset het niet beter doet dan dit. Maar let wel, dit zijn allemaal vergelijkingen op erg hi-end niveau en Garmt zijn set is voornamelijk ingesteld op filmgebruik.






reMC

Quote from: garmtz on June 21, 2004, 14:03:30
Tja, zeker interessant. Gelukkig heb ik maar €250 betaald voor de Audio Note en vind ik hem nog steeds het mooist... :)  Wilco zou de Audio Note zelf eens moeten testen...

Ik heb het al aan hem door gegeven ;)

garmtz

Quote from: reMC on June 21, 2004, 14:29:07
Maar vervolgens werd er een voor mij (nog steeds ;D) onbekende cd gedraaid. (Aanvulling AUB Garmt? :D)
Het had soms wat weg van lounge met drum-en-bass invloeden. Maar waar het om gaat:
alhoewel de opname goed is ging het wat mij betreft mis in Logic 7. Je zit op de bank en ineens hoor je (door de opname en vervolgens gemixt door Logic 7) een stem en instrumenten achter je. Als muziek ruimtelijk is en het lijkt alsof het helemaal om je heen is, is dat geweldig, maar dit vond ik toch teveel van het goede. De stem en instrumenten waren ineens achter ons gefoccust. Natuurlijk maar voor enkele seconden, als het niet minder is, maar storend voor mij. Net als bij Logic 7 en een slechte opname verdwijnt de emotie enigszins uit de muziek.

Was wellicht een em:t opname. Bij veel geprocesste CD's gaat het fout in L7. Bij sommigen die goed zijn gedaan (Waters) juist weer niet. Het blijft garbage in, garbage out... ;D

Maar ik zeg het wel vaker: bij mij klinkt Logic-7 net zo ruimtelijk als bij iemand met een topset met dynamische speakers in een perfect aangepakte ruimte (dus met veel controle van reflecties). En dat is natuurlijk dan dus weer niet met ALLE opnames. Toch doet het meer dan dat: het gevoel er echt 'bij te zijn' krijg ik gewoon zelden met stereo-systemen (bijna de ENIGE uizondering is de top van Avalon, met extreem veel aandacht aangestuurd).

Movievault

Garmtz
Kun jij mij het verschil eens beschrijven tussen een gewone 7.1 en een logic7
Qua Geluidsbeeld in film
scheiding van kanalen
ondersteuning van dvd
en muziek wanneer wel en niet?

Dit topic heeft me aan het twijfelen gebracht over toekomstige upgrades
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Quote from: FrankG on June 22, 2004, 13:58:32
Garmtz
Kun jij mij het verschil eens beschrijven tussen een gewone 7.1 en een logic7
Qua Geluidsbeeld in film
scheiding van kanalen
ondersteuning van dvd
en muziek wanneer wel en niet?

Ik wil beginnen met te zeggen dat ik een 7-kanaals setup duidelijk prefereer (ZEKER voor film) boven een 5.1 setup. Maar dit komt VOORAL door Logic-7. Waar EX/ES/THX Ultra II af en toe informatie sturen naar de rears, wordt door Logic-7 constante sturing gebruikt, wat er voor zorgt dat er nooit een gat in het surroundveld valt. Dit geeft een enorm ruimtelijk beeld achter de luisteraar, waarbij de luidsprekers wegvallen en losser klinken en alleen een 'wolk' van geluid overblijft met tegelijkertijd veel betere pans van geluiden van vóór naar áchter de luisteraar (via de sides). Ook het geluidsbeeld vóór de luisteraar wordt breder en losser. Al met een een ruimtelijker geluidsbeeld, waarbij je meer het idee hebt IN de film te zitten.

Overigens heb ik gelijkwaardige resultaten gehoord met het 7-kanaals systeem van Meridian. Anderen komen niet echt in de buurt vind ik. Ik heb echter ook briljante 5-kanaals systemen gehoord, dus een 7-kanaals systeem is niet persé een MUST, vooral niet als je niet in staat bent de speakers mooi op te stellen.

2-kanaals muziek 7-kanaals afgespeeld is een heel persoonlijk iets en zeker niet altijd fraai, maar ALS het goed gaat, is het echt heel mooi.

Maar waarom doet het je twijfelen over toekomstige upgrades?

Movievault

Omdat ik eerst van plan was om in 5.1 verder te gaan, maar kort geleden hoorde ik een 7.1 opstelling en inderdaad het geluidsbeeld was ruimtelijker, homogener, toen twijfelde ik al even.
Toen las ik dit topic over logic 7 en toen twijfelde ik erg  ;D
Tijdje geleden was ik gaan luisteren naar de set die ik zelf wil gaan bouwen in duitsland.
Hij heeft hem in 7.1 staan en ik zou hem dan bouwen in 5.1 .
Die set heeft volledig mijn smaak qua speakers.
Toen wees me er iemand op dat je makelijker dat beeld kon krijgen in een kleine ruimte door een 7.1 set op te bouwen dan door een 5.1. Ruimte is 4 op 4.5. Klopt dat volgens jullie?

Heb je ervaring met het logic7 systeem van HK ? en wat zijn de eventuele verschillen met jouw setup?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Quote from: FrankG on June 22, 2004, 15:07:19
Omdat ik eerst van plan was om in 5.1 verder te gaan, maar kort geleden hoorde ik een 7.1 opstelling en inderdaad het geluidsbeeld was ruimtelijker, homogener, toen twijfelde ik al even.

Dat hoeft niet aan  7.1 te hebben gelegen. Heb je dezelfde setook in 5.1 gehoord, waarbij uiteraard de surround/side speakers dienen te worden verplaatst?

Quote
Toen wees me er iemand op dat je makelijker dat beeld kon krijgen in een kleine ruimte door een 7.1 set op te bouwen dan door een 5.1. Ruimte is 4 op 4.5. Klopt dat volgens jullie?

Nee, niet waar... Je hebt echt de ruimte nodig voor een 7.1-opstelling. Het wordt allemaal juist kritischer... Ikzelf heb een ruimte van 5.5x5.8, dus het moet net kunnen lukken als je de speakers dicht tegen de wand aanzet en op 1/2 tot 2/3 van je ruimte gaat zitten.

Quote
Heb je ervaring met het logic7 systeem van HK ? en wat zijn de eventuele verschillen met jouw setup?

Volgens mij doet het Logic-7 systeem van HK alleen iets voor 2-kanaals bronnen, niet 5.1, maar dat weet ik niet zeker. Verder is het algoritme wat ouder dan in de huidige MC-8 en MC-12. Ik vind het altijd nog te prefereren boven DPL II.

Movievault

Quote from: garmtz on June 22, 2004, 15:17:15


Dat hoeft niet aan  7.1 te hebben gelegen. Heb je dezelfde setook in 5.1 gehoord, waarbij uiteraard de surround/side speakers dienen te worden verplaatst?



Nee, niet waar... Je hebt echt de ruimte nodig voor een 7.1-opstelling. Het wordt allemaal juist kritischer... Ikzelf heb een ruimte van 5.5x5.8, dus het moet net kunnen lukken als je de speakers dicht tegen de wand aanzet en op 1/2 tot 2/3 van je ruimte gaat zitten.



Volgens mij doet het Logic-7 systeem van HK alleen iets voor 2-kanaals bronnen, niet 5.1, maar dat weet ik niet zeker. Verder is het algoritme wat ouder dan in de huidige MC-8 en MC-12. Ik vind het altijd nog te prefereren boven DPL II.

op de eerste vraag , neen dat heb ik niet kunnen beluisteren. Spijtig genoeg nu achteraf.
Hij speelde die op een HK 7000 reciever

2de antwoord dat is ongeveer mijn plaats, ik zou dan iets naar voor moeten maar dat moet lukken neem ik aan.

Het blijft voor mij een moeilijke keuze, probleem is dat er niet zoveel luistermogelijkheden zijn voor 7.1, 5.1 installaties vind je bij de vleet .
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

reMC

Quote from: garmtz on June 22, 2004, 14:51:04
Ik heb echter ook briljante 5-kanaals systemen gehoord, dus een 7-kanaals systeem is niet persé een MUST, vooral niet als je niet in staat bent de speakers mooi op te stellen.


Vertel is over de 5.1 set-up.. :)

garmtz

De 5.1-setup van Yves/thommy... Klinkt briljant in zijn laatste incarnatie (heb helaas nog niet de set met de JC1's gehoord).

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: garmtz on June 22, 2004, 13:49:04
Toch doet het meer dan dat: het gevoel er echt 'bij te zijn' krijg ik gewoon zelden met stereo-systemen (bijna de ENIGE uizondering is de top van Avalon, met extreem veel aandacht aangestuurd).

Waarom ben ik het hier nou weer mee eens... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz


Shorty

#16
 >:D Maar Erik! Garmtz heeft het toch over de top van Avalon?  >:D  ;D

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!