Jazzman’s stereo set

Started by Deleted User, December 31, 2022, 18:43:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted User

Ik vond dat het nu maar eens tijd werd om mijn audio geschiedenis op papier te zetten. Soms heb ik een uitgesproken audio mening (wie niet op dit forum :D). Maar wellicht hebben jullie een idee waar dit door komt. Waar is het begonnen? Met een oude buizen Philips Radio met een koffergrammafoon. Mijn eerste 2 singles? Crazy Horses van The Osmonds en Venus van Shocking Blue.. Toen ik 14 á 15 jaar was, was de draagbare radio in trek, radio's met cassettedeck. Ik heb even gezocht, maar de Philips RH522 Portable Radio Cassette Recorder heeft lang dienst gedaan. Was nog van mijn Pa...

Mijn eerste echte stereo was een Marantz tuner-versterker, ik weet het type nummer niet meer, maar de Marantz 2216b receiver lijkt er sprekend op. Met Marantz luidsprekers en een heuze Philips Pickup... Dat was wat.. In die tijd veel muziek gekocht op LP.

Ik was in die tijd een slechte leerling, dus ook mijn school niet afgemaakt. Ik kon vrijwillig een zaterdagbaantje in een audio zaak krijgen. Omdat mijn kennis van muziek en ook daarna audio gewaardeerd werd, werd dat mijn eerste vaste job in de 80-er jaren van de vorige eeuw. Ik had nog steeds die oude Marantz set. Ik had de mogelijkheid om boven de winkel te gaan wonen. Mijn appartement was alleen via de winkel te bereiken. Op audio gebied was dit voor mij een snoepwinkel... Ik sleepte van alles mee naar boven, of ik bleef 's avonds in de winkel luisteren... Merken in die tijd? B&O, Onkyo, Kenwood, B&W, Bose, Luxman, Airtight, Sphinx, Tandberg, Sennheiser... enz.. Wat een mooie tijd was dat, veel geleerd, veel geluisterd... En toen al gemerkt dat er veel onzin verkocht wordt/werd. In die tijd ook mijn 1e CD-speler gekocht.. Philips CD101.

In die tijd ben ik ook met live muziek in aanraking gekomen, we verhuurden namelijk ook Licht en Geluid attributen voor muziek bands. Candy Dulfer trad op in het clubhuis, wij hebben toen het geluid en licht geregeld in die tijd. Vanaf mijn 18e jaar ben ik ook concerten gaan bezoeken, zowel versterkt als onversterkt. Ik heb meegewerkt aan de CD opname van een saxofoon kwartet.. Dus live met je snufferd en oren vrij direct tegen de instrumenten is mij niet vreemd.... Dus toen is mij duidelijk geworden hoe instrumenten, stemmen en dergelijke echt klinken. En ik blijf van mening dat deze klankstructuur in je hersenen blijven hangen als een soort herinnering, herkenning. Tot voor de corona tijd bezocht ik ongeveer 2 á 3 concerten in de maand, natuurlijk vooral Jazzzzzzzzzzz.
 
In 1994 ging het mis, faillissement en ik was mijn woonruimte kwijt. Mijn oude Marantz Tuner Versterker had het inmiddels begeven, ik kreeg vanuit het faillisement een Marantz PM-42 en 2 Onkyo luidsprekers mee... Ik ben toen een IT studie begonnen en na 2 jaar kon ik bij een bank terecht als IT-er. Ik was zo trots op mezelf dat ik van de eerste salarisbetalingen een Marantz PM8000 en CD6000SE en B&W604 S2 kocht. Staat nu nog steeds in de huiskamer, bijna 25 jaar oud... De versterker moet nagekeken worden.

Begin 2005 ben ik gaan samenwonen en had ik de beschikking over een eigen luisterruimte, want mijn vrouw vond mijn muziek maar niets  ;D. De Marantz/B&W set bleef in de huiskamer, en zelf kwam ik bij een demo terecht met een Advance Acoustics Versterker met Final 400i electrostaten, dat gecombineerd met een Marantz SA8400 vM. Dat was bijzonder wat betreft muziek... Een erg muzikale set, ware het niet dat de versterker alleen maar mankementen had en dat Final last had van knetterende panelen. Dat Final daarna Final was, is geschiedenis. Doordat ik toen best goed verdiende kon ik het serieuzer aan gaan pakken. Ik kwam bij een dealer in Amsterdam terecht, en daar waren ze net bezig met een Lyngdorf Demo. En omdat mijn toenmalige luisterruimte vrij klein was, en ik dus akoestische issues had, heb ik de DPA-1 en SDA-2175 als proef thuis gehad. Ik was overtuigd. Niet kort daarna heb ik de Dynaudio Confidence C1 mkII aangeschaft in combinatie met de Velodyne SPL1200-Ultra. De Marantz SA8400 vM is later vervangen door de SACD speler Yamaha CD-S3000 en als streamer is daar de Aurender X100L bij gekomen. Later is daar de Ayre QB-9 DSD DAC bij gekomen, aangezien ik wat combatibiliteits issues had tussen de Aurender en de DAC van de Yamaha.

Na een verhuizing naar de polder, heb ik de beschikking over een eigen luisterruimte van ongeveer 32 m2. Na een hoop verbouwingen aan ons huis, was het dit jaar tijd voor mijn hobby ;D. Ik wilde al een tijd serieuze vloerstaanders en ik heb echt van alles beluisterd in de afgelopen 2 jaar. Of het paste niet in mijn klankbeeld of de prijs- kwaliteitsverhouding was in mijn oren zoek.. (Bowers and Wilkins 800D4 serie, Dynaudio Confidence serie, Wilson Audio, en nog van dat soort merken.)

Totdat ik begin 2022 in aanraking kwam met buizenversterkers in combinatie met Open Baffle luidsprekers... Na meerdere keren luisteren wist ik het zeker... Dit speelde MUZIEK met hoofdletters en dit wilde ik. Inmiddels staat hier een Thivanlabs Gold Lion 805A te spelen (Gold Lion ivm buizenbezetting) en staan de Spatial Europe N07 in bestelling. Met dank aan de dealer staan nu de demo modellen bij mij thuis te spelen.

Einde aan de zoektocht...? je weet het nooit zeker, maar ik denk het wel, mijn eerdere versterkers en luidsprekers hebben ook ruim 10 jaar naar tevredenheid gespeeld... Ik verander niet om het veranderen. Dit is het klankbeeld waar IK naar op zoek was... Dit benadert voor mij, wat ik heel vaak terug hoor in de klankopbouw van instrumenten, stemmen en dergelijke. Aangezien er in het voorjaar nog nieuwe kasten in de luisterruimte gaan komen, mag Rivasono in het najaar de puntjes op de I komen zetten. Want met zulke luidsprekers heb ik akoestisch wel een dingetje :D... Maar wordt aan gewerkt ;D. Nu alleen maar genieten van muziek... en daar gaat het mij om :D

Xander32

Wat een uitgebreid en prima leesbare introductie  :thumbs-up.
Wanneer je nog wat foto's kan toevoegen zou dat helemaal top zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Welkom!! :headbanging: En een fraaie introductie :worship:
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Pathos

Mooi en leuk verslag! Foto's zou het plaatje helemaal compleet maken.

Zelf heb ik ook een aantal keer Spatial Audio mogen horen. Volgens mij de kleine M4, die klonk al prachtig. Laat staan jouw Europe No7.

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Deleted User

Zo ziet het er nu uit vanaf de luisterplek. Ik zal gedetailleerdere foto's maken, wanneer de definitieve luidsprekers er staan.

JoWa

Mooi verhaal en gave set. [emoji1360][emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Deleted User

Ik had geschreven: "... Ik verander niet om het veranderen." Maar er staat na mijn luidsprekers hopelijk op korte termijn nog een upgrade te wachten, was ik even vergeten. Ik heb al weer een aantal maanden geleden de volgende upgrade voor mijn Ayre QB-9 DSD DAC besteld, een upgrade naar de Twenty versie:

https://www.ayre.com/2019/10/11/ayre-qb-9-twenty-update/

Ben benieuwd wanneer dit gaat plaatsvinden. Een mede Ayre DAC bezitter wacht al vele maanden...

Hannibal_

Mooie set, kerel!
Heel anders geworden inderdaad, maar ik moet zeggen, open baffle vind ik ook super klinken.

Veel luister plezier, hope all is well
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Mooi verhaal om te lezen, je zit al een tijdje in de audio  ;D
Aangezien je bij je eerste baan, reeds enige jaren geleden, al hebt ontdekt dat er veel onzin verkocht werd, stel ik mij de vraag. Is dit dan minder of meer geworden vandaag de dag?

Veel plezier met je nieuwe speakers en bijhorende apparatuur. Zelf ook nog ooit zeer blij geweest met de Ayre DAC.
Dat je met al die mooie upgrades dan ook nog ruimte laat voor de akoestiek deftig aan te pakken kan ik alleen maar toejuichen, naar mijn mening is dit de beste upgrade dat iemand kan doen om de audio setup naar een hoger niveau te brengen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Deleted User

Quote from: katwax on January  3, 2023, 08:39:17
Aangezien je bij je eerste baan, reeds enige jaren geleden, al hebt ontdekt dat er veel onzin verkocht werd, stel ik mij de vraag. Is dit dan minder of meer geworden vandaag de dag?
Ik ben er natuurlijk een hele tijd uit (Enige jaren = sinds 1994, dus bijna 30 jaar geleden ;D), ik kan daar niet meer objectief naar kijken. In mijn tijd werd ik verplicht op cursus gestuurd bij diverse importeurs om de juiste productkennis op te doen... Nu hoor ik soms verhalen van verkopers die hun zaakjes echt niet op orde hebben. Misschien komt het nu ook dat ik in de audiowereld gewerkt heb en het bijna dagelijks bij houdt EN ik meer dan 22 jaar ICT-er ben....

Daarom uit andere hoek: Mijn schoonmoeder werd verteld dat ze beter over kon stappen naar Windows 11, omdat de ondersteuning van MS zou stoppen... Er werd haar niet verteld wanneer... Toen ik aangaf dat de allerlaatste ondersteuning ergens in oktober 2025 is... "Dat is mij niet verteld"... Dit schaar ik ook onder onzin....

Op dit forum maar zat voorbeelden van forumgenoten die iets gekocht hebben en niet tevreden zijn, omdat "de winkel zei dat..." Zo bedoel ik het...

Maar goed, het onderwerp is: Mijn set

Over akoestiek gesproken... Dit artikel komt ook uit mijn audiotijd:

https://opusklassiek.nl/audiotechniek/tot_u_spreekt_de_kamer.htm

vanzomereng

Zeer fraai autobiografisch verhaal en een zeer fraaie set Jazzman  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Deleted User

Quote from: VANZOMERENG on January  4, 2023, 10:32:31
Zeer fraai autobiografisch verhaal en een zeer fraaie set Jazzman  ::)
DANK!

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Dura

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Deleted User

Ik schreef het al eerder: "Thivanlabs Gold Lion 805A (Gold Lion ivm buizenbezetting)"

Voor wie het interesseert: De volgende buizenbezetting: De voorversterker buizen zijn de Genalex Gold Lion ECC82/B749 en Linlai Tube 6SN7, de twee gepaarde drivers (voor de eindbuizen) zijn Genalex Gold Lion 6V6GT buizen. De eindbuizen zijn de Linlai Tube 805A.

Deleted User

Vandaag is het dan zover.. Vanmiddag worden mijn nieuwe luidsprekers geleverd. De Spatial Europe N07 MKII.

Volgens de dealer de eerste set in Nederland, zo niet in Europa (voor wat het waard is). Foto's volgen zo spoedig mogelijk  ;D

Xander32




Spannend, veel muziekplezier gewenst 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Vaute kleur  ;D Het wordt de palissander versie...

AudioEnZo

Zeker spannend, wordt een leuke dag, veel plezier :)

Deleted User

Quote from: AudioEnZo on February 17, 2023, 08:48:42Zeker spannend, wordt een leuke dag, veel plezier :)
Dank!!

Xander32

Ik was nieuwsgierig naar het ontwerp, had werkelijk geen idee. Het merk heb ik nog enkel als advertentie in een hifi- magazine voorbij zien komen.

Quote from: Jazzman on February 17, 2023, 08:48:22Vaute kleur  ;D Het wordt de palissander versie...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Volgens mij is er maar 1 dealer in NL die dit merk in zijn assortiment heeft zitten.

Xander32

Hoe ben jij tot deze ls gekomen? Wat spreekt jou zo aan? Het is niet de meest voor de hand liggende keuze, toch?

Quote from: Jazzman on February 17, 2023, 08:56:48Volgens mij is er maar 1 dealer in NL die dit merk in zijn assortiment heeft zitten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

Quote from: Xander32 on February 17, 2023, 09:12:40Hoe ben jij tot deze ls gekomen? Wat spreekt jou zo aan? Het is niet de meest voor de hand liggende keuze, toch?

Ik liep al heel lang 3 á 4 jaar met het idee in mijn hoofd om naar een buizenversterker te gaan, maar die stap kwam maar niet dichterbij. Vorig jaar in januari heb ik een afspraak gemaakt bij Novus Audio. Zit bij mij vlakbij en hoorde voor het eerst de combinatie ThivanLabs 805A met Spatial Europe No5. Ik weet nog dat ik van mijn stoel viel van verbazing. Zoveel muziek voor dat geld, wordt hier ergens een fout gemaakt?

Het staat al in mijn openingspost... Ik wilde al een tijd serieuze vloerstaanders en ik heb echt van alles beluisterd in de afgelopen 2 jaar. Of het paste niet in mijn klankbeeld of de prijs- kwaliteitsverhouding was in mijn oren zoek.. (Bowers and Wilkins 800D4 serie, Dynaudio Confidence serie, Wilson Audio, en nog van dat soort merken.)

Ik geloof dat ik 2 of 3 keer terug ben geweest. Ik wist wat ik maximaal uit wilde geven, en daarom is de keuze gevallen op de N07. Het is een klankbeeld wat ik ook terug hoor tijdens concerten. "Met deze set hoef jij toch niet meer naar het Bimhuis?" werd er door mijn concertmaatje gezegd :clapping:

Heb de MK1 versie nu bijna 2 maanden thuis gehad... ik hoef geen bevestiging meer... Voor dit geld en deze muzikale kwaliteit... Mijn inziens is mijn zoektocht meer dan geslaagd...

Deze set geeft MUZIEK weer..

Xander32

Goed bezig, je bent voortvarend te werk gegaan, hebt ze in eigen ruimte kunnen luisteren 🎶 Waarin verschillen de mk ii van de mk i ?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT