Rare ratel/tik via Roon

Started by El Penumbra, December 30, 2022, 12:00:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Penumbra

Hoi allemaal,

Sinds vorige week heb ik mijn set in de huiskamer aangepast naar een heel eenvoudige setup die ook mijn vrouw kan bedienen:

NUC als Roon core via ethernetkabel aangesloten op de Hegel H190 als Roon end point.
So far so good, eenvoudig te bedienen (na de onmogelijk hel van de Cocktailaudio N25).

Het leuke van Roon is natuurlijk de nieuwe muziek en zo kwam ik onder andere dit nummer tegen: Orca by Nicolas Godin.

Daar hoorde ik een tik door muziek heen. Die hoor ik vanaf zo'n 5 seconden tot ongeveer 18 a 20 seconden. Daarna testgeluiden geprobeerd en ook daar een ratel/tik bij zo'n beetje alles boven de 400hz. De tik/ratel is zowel links als rechts hoorbaar. Ik heb wat opnames gemaakt met m'n Iphone maar het lukt me helaas niet die hier toe te voegen.

Wat heb ik geprobeerd:

Draai ik dezelfde testgeluiden via Airplay en Spotify zijn ze kraakhelder.
Daarmee zijn volgens mij problemen met de speakers en problemen met de DAC in de Hegel uitgesloten.

De NUC ipv via een switch aangesloten op de Hegel de NUC verplaatst naar de meterkast en rechtstreeks in de Ziggo router.
Een andere kabel van de Ziggo router naar de hegel geprobeerd.

Probleem blijft gelijk. Daarmee blijft volgens mij alleen de NUC de constante factor.
Echter klinken 99,5% van nummers gewoon goed. Draai ik de hidden a capella track van Alanis Morisette op Jagged little pill dan klinkt het perfect.
Merk wel dat sommige piano/orgelmuziek de tik ook geeft.

Verbinding ook getest, die is stabiel en snel.

Nou ben ik verre van technisch dus alle tips zijn welkom....




Kwabbernoot

De nuc en de Hegel hangen toch beide gewoon in jouw netwerk? Het leest alsof jij beide apparaten middels een Ethernetkabel aan elkaar hebt gekoppeld zonder een router ertussen.

Groeten...

El Penumbra

Ik heb beide getest.

Nu is de NUC direct op de router aangesloten en gaat hij via de router naar de Hegel.

Oude situatie:

Kabel van router naar huiskamer: die naar TP link switch en NUC en Hegel aangesloten op die switch.

naish123

Heb je iets veranderd in de settings van de Hegel in Roon? Denk dat daar iets verkeerd staat.

El Penumbra

Ik heb niets veranderd. Naar welke settings zou ik moeten kijken (NOOB op dat vlak).

naish123

#5
Als in Roon rechtsonder op het speaker icoontje klikt en op het "instelling wieltje" —> apparaat instellingen en dan default of laad standaard instellingen.

Oh ja, heeft de Hegel de laatste firmware?

El Penumbra

Quote from: naish123 on December 30, 2022, 13:25:31
Als in Roon rechtsonder op het speaker icoontje klikt en op het "instelling wieltje" —> apparaat instellingen en dan default of laad standaard instellingen.

Oh ja, heeft de Hegel de laatste firmware?

Al eerder gedaan, geen verschil.



naish123

Dit zijn de dsp settings niet de instellingen van je Hegel.

bmateijsen

Is FFMPEG op de NUC Roon Rock geinstalleerd?

El Penumbra

Quote from: naish123 on December 30, 2022, 14:09:59
Dit zijn de dsp settings niet de instellingen van je Hegel.

Ik kan niets instellen op de Hegel. Er is een menu maar daar kom ik niet verder dan het zichtbaar maken van het IP adres.

El Penumbra


Sjettepet

Wat speel je af? Flac, MP3, WAV? Zijn dat bestanden op je NAS.
Je schrijft dat je nieuwe muziek ontdekte. Dat wijst erop dat je Tidal of een andere service gebruikt.
Wat meer info graag, vooral over bestandsformaten, ook bitdiepte en frequentie (bijv 16bit 44khz). Ik zoek het in de verwerking door de Hegel van bepaalde formaten. Spotify is waarschijnlijk een 'minder' formaat en via Airplay wordt alles sowieso gedownsampled naar 16/44.

Je zou in de DSP van Roon kunnen laten downsamplen en kijken of het probleem dan nog optreedt bij dezelfde nummers.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

El Penumbra

#12
Quote from: Sjettepet on December 30, 2022, 15:44:53
Wat speel je af? Flac, MP3, WAV? Zijn dat bestanden op je NAS.
Je schrijft dat je nieuwe muziek ontdekte. Dat wijst erop dat je Tidal of een andere service gebruikt.
Wat meer info graag, vooral over bestandsformaten, ook bitdiepte en frequentie (bijv 16bit 44khz). Ik zoek het in de verwerking door de Hegel van bepaalde formaten. Spotify is waarschijnlijk een 'minder' formaat en via Airplay wordt alles sowieso gedownsampled naar 16/44.

Je zou in de DSP van Roon kunnen laten downsamplen en kijken of het probleem dan nog optreedt bij dezelfde nummers.

Ik gebruik alleen muziek van Tidal en Qobuz. Geen eigen muziek van een NAS.

Sorry voor m'n gebrek aan kennis maar is je vraag over de bestandsformaten dan nog relevant?

Sjettepet

Ja. Ik ken de Hegel niet maar je kunt kijken of het helpt als je in Roon resampling aanzet en alles naar 44/16 laat downsamplen. Dat doe je in het schermpje waar je een afbeelding van stuurde.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Sample Rate Conversion aanzetten en op het pijltje naar rechts klikken. Daar kun je alle formaten laten omzetten naar 44/16
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Faxe

Quote from: Sjettepet on December 30, 2022, 16:18:10
Sample Rate Conversion aanzetten en op het pijltje naar rechts klikken. Daar kun je alle formaten laten omzetten naar 44/16

Vervolgens mij kun je via instellingen -> diensten -> Tidal -> kwaliteit van stream -> Hifi hetzelfde bereiken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

El Penumbra

Quote from: Sjettepet on December 30, 2022, 16:18:10
Sample Rate Conversion aanzetten en op het pijltje naar rechts klikken. Daar kun je alle formaten laten omzetten naar 44/16

Ben ik nou gek of kan ik dat niet instellen????


Sjettepet

Volgens mij ben je wat op het spoor...
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Hoe heb je de 'Hegel' laten vinden door Roon? Heb je hem uit een lijst gekozen of zelf gedefinieerd?
Laat Roon de 'Hegel' vinden.
Laat eens een overzicht van je audio endpoints zien, in Roon, anders.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

El Penumbra

Quote from: Faxe on December 30, 2022, 16:26:55
Vervolgens mij kun je via instellingen -> diensten -> Tidal -> kwaliteit van stream -> Hifi hetzelfde bereiken.

Dank. Zojuist geprobeerd. Geen verschil.

El Penumbra

Quote from: Sjettepet on December 30, 2022, 16:42:45
Hoe heb je de 'Hegel' laten vinden door Roon? Heb je hem uit een lijst gekozen of zelf gedefinieerd?
Laat Roon de 'Hegel' vinden.
Laat eens een overzicht van je audio endpoints zien, in Roon, anders.

Roon heeft de Hegel zelf gevonden.


naish123

Ja, zo hoort het eruit te zien met het Hegel icoontje.

bmateijsen

Quote from: El Penumbra on December 30, 2022, 16:52:50
Roon heeft de Hegel zelf gevonden.



Waarom staat de Roon Ready Hegel niet op "enable" ?

Ik denk dat je via Airplay speelt...

El Penumbra

Quote from: bmateijsen on December 30, 2022, 17:13:11
Waarom staat de Roon Ready Hegel niet op "enable" ?

Ik denk dat je via Airplay speelt...
Ik heb deze na het maken van de screenshot aangezet. Viel me ook op.

bmateijsen

Quote from: El Penumbra on December 30, 2022, 17:33:13
Ik heb deze na het maken van de screenshot aangezet. Viel me ook op.

Hegel kan ook Roon afspelen via Airplay, maar is echt sterk af te raden. Kies de Roon Ready versie.
Zet Airplay ook het liefst echt uit.

Ik vermoed dat dit de oorzaak was van je probleem...