Gekochte iTunes films DRM verwijderen/lossless omzetten - opnemen?

Started by Teejoo, December 29, 2022, 09:29:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik heb best een verzameling iTunes films, en zou deze graag willen opnemen in mijn collectie geripte blu-ray en UHD discs. Deze staan op mijn Unraid server en speel ik af met de Zappiti.

Ik heb helaas geen tools gevonden om de bestanden lossless om te zetten.

Zou het een optie kunnen zijn om via de HDMI uitgang van de ATV het signaal via een capture card op te nemen? Kan dat dan lossless incl. lossless audio? Wat heb ik dan nodig en wie heeft hier ervaring mee?

williams

Hoi Teejoo je kunt is kijken of Blackmagic Decklink hier een oplossing voor heeft .
Zelf heb ik hier ook een capturekaart in mijn htpc zitten om zo bv de Apple TV te laten renderen door madVR maar deze ondersteund geen audio maar misschien zijn daar wel andere oplossingen voor bij Blackmagic .
Hou er ook rekening mee dat er HDCP op zit wat zich niet zomaar laat capturen of afspelen door derden .

Om HDCP te verwijderen zijn er op Amazon diversen HDMI splinters te vinden die dit kunnen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on December 29, 2022, 17:04:48
Hoi Teejoo je kunt is kijken of Blackmagic Decklink hier een oplossing voor heeft .
Zelf heb ik hier ook een capturekaart in mijn htpc zitten om zo bv de Apple TV te laten renderen door madVR maar deze ondersteund geen audio maar misschien zijn daar wel andere oplossingen voor bij Blackmagic .
Hou er ook rekening mee dat er HDCP op zit wat zich niet zomaar laat capturen of afspelen door derden .

Om HDCP te verwijderen zijn er op Amazon diversen HDMI splinters te vinden die dit kunnen .
HDCP heb je helemaal gelijk in. Van wat ik tot nu toe lees is vooral het capturen van de embedded multichannel audio de uitdaging. Ik kan nergens duidelijk vinden dat dat lukt en hoe dat lukt.

Deze kaart lijkt dat te kunnen?: https://www.streamingvalley.nl/product/magewell-pro-capture-hdmi-4k-plus/

Maar dan? Verrassend dat je zo weinig concreets vindt op het web.

williams

Deze kaart lijkt het inderdaad aan te kunnen maar om nou zomaar even 900 euro neer te leggen om te kijken of het werkt is ook wel wat .
Ik had ergens op YouTube gelezen/ gezien welke kaart er in de Envy zit maar kan zo snel niet meer op de naam komen ,want deze zou het dan ook moeten kunnen in mijn beleving .
Ik ga dan is kijken of ik dat terug kan vinden .

Vraag me eigenlijk af welke kaart de jongens gebruiken die bv de wedDL rips op usenet gooien .




JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on December 30, 2022, 14:05:22
Deze kaart lijkt het inderdaad aan te kunnen maar om nou zomaar even 900 euro neer te leggen om te kijken of het werkt is ook wel wat .
Ik had ergens op YouTube gelezen/ gezien welke kaart er in de Envy zit maar kan zo snel niet meer op de naam komen ,want deze zou het dan ook moeten kunnen in mijn beleving .
Ik ga dan is kijken of ik dat terug kan vinden .

Vraag me eigenlijk af welke kaart de jongens gebruiken die bv de wedDL rips op usenet gooien .
Idd te veel te duur om even te testen. Ik vroeg me dat van die webrips ook al af.

De envy gaat hem niet worden. Die is verzegeld. En doet alleen iets met video natuurlijk.

Teejoo

Dit zou wellicht ook iets kunnen zijn, ondanks dat het eigenlijk voor iets anders bedoelt is. Wel handig als het zou werken: harde schijf eraan en opnemen.

Alleen vraag ik me af of je dan iets met dat video formaat kunt.

https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicvideoassist

williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on December 31, 2022, 00:52:22
Nu ik je link zo ziet denk ik dat de Atomos Ninja v het ook zou moet kunnen .

https://www.atomos.com/products/ninja-v?gclid=Cj0KCQiAtbqdBhDvARIsAGYnXBMF5M4kj3WPm7RmATn6j7r9AhY-GetXVB9hF14Oxwvi3y1h2ONJ2UwaAqK2EALw_wcB

Hiermee kun je gelijk een 3Dlut inladen en HDR files mee analyseren .
Dat laatste hoef ik allemaal niet, maar wel een interessante optie lijkt het. Alleen uitzoeken hoe hij omgaat met multichannel audio.

Teejoo

Ik heb inmiddels een switch binnen die HDCP verwijderd en de Blackmagic Video Assist 12G HDR besteld om te capturen. Volgens Thomann zou deze idd 8channel pcm kunnen rippen qua audio.

Ik ga het maar eens testen, want als het werkt is dat wel een mooie mogelijkheid om de collectie volledig onder te brengen op mijn server. Ook opent het mogelijkheden voor films die alleen op bijvoorbeeld Netflix verschijnen op te slaan. Wat me nog niet helemaal duidelijk is welke codec ik dan kan gebruiken zodat deze ook door de Zappiti te lezen is, maar daar kom ik wel achter.

williams

Neem aan dat je dan bv de Apple TV4K HDMI out rechtstreeks op de Decklink kaart aansluit ?
Met de HDCP stripper er dan natuurlijk nog tussen 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on January  6, 2023, 15:53:08
Neem aan dat je dan bv de Apple TV4K HDMI out rechtstreeks op de Decklink kaart aansluit ?
Met de HDCP stripper er dan natuurlijk nog tussen 😊
Die zit er idd tussen, maar het is dus geen kaart maar zo'n apparaat. Lijkt me wel heel handig als het werkt omdat je dan verder geen stevige pc hoeft te hebben en direct kunt capturen op een externe ssd.

Ik ben wel benieuwd hoe lossy hij die HDMI stream opneemt, maar dat geldt eigenlijk voor alle capture oplossingen. Van de andere kant doet de envy het ook capturen en bewerken.

williams

Ok ik zie wat je bedoelt en deze lijkt ook op de Atomos Ninja V .
Op zich wel handig daar je inderdaad geen zware pc erbij nodig hebt maar blijft zoals je al zei in welke codec het wordt weggeschreven en of dit dan eventueel gecomprimeerd wordt .

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Ben trouwens benieuwd of dit ook zou werken om zo de files van Kaleidescape te capturen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on January  6, 2023, 20:31:21
Ok ik zie wat je bedoelt en deze lijkt ook op de Atomos Ninja V .
Op zich wel handig daar je inderdaad geen zware pc erbij nodig hebt maar blijft zoals je al zei in welke codec het wordt weggeschreven en of dit dan eventueel gecomprimeerd wordt .
Ik ga toch switchen naar de Atomos Ninja V. Daar las ik eerst van dat hij de audio niet goed zou doen, maar op deze pagina staat dat het wel zou kunnen. En meteen in de juiste codec waar de Zappiti ook wat mee kan.

https://www.adorama.com/alc/how-to-record-gaming-with-the-atomos-ninja-v/


williams

Nu ik er zo over denk zou dit misschien ook een mooie manier kunnen zijn om je blu ray of uhd films op je HDD te zetten of je Nas .
En kwa kosten een stuk goedkoper als wat bv de Zappiti doet .
Ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Quote from: williams on January  7, 2023, 09:01:55
Nu ik er zo over denk zou dit misschien ook een mooie manier kunnen zijn om je blu ray of uhd films op je HDD te zetten of je Nas .
En kwa kosten een stuk goedkoper als wat bv de Zappiti doet .
Ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen .
Dat kun je veel beter doen met MakeMKV. Zo heb ik al mijn films geript en dat is ook lossless.

Dit is toch lossy, maar ik verwacht toch erg goed.

Teejoo


Teejoo

Quote from: Teejoo on January  7, 2023, 00:00:36
Ik ga toch switchen naar de Atomos Ninja V. Daar las ik eerst van dat hij de audio niet goed zou doen, maar op deze pagina staat dat het wel zou kunnen. En meteen in de juiste codec waar de Zappiti ook wat mee kan.

https://www.adorama.com/alc/how-to-record-gaming-with-the-atomos-ninja-v/
Inmiddels is de Ninja retour.. Hij wisselt toch center en sub kanaal om, dus daar heb ik niks aan.

Nu zag ik bij deze kaart https://www.streamingvalley.nl/product/magewell-pro-capture-hdmi-4k/ het volgende staan:

Support for extraction of audio formation information & channel status data

Dat is volgens mij waar het om gaat!

De vraag is alleen wat je verder qua hardware nodig hebt om te capturen, en welke software..



Teejoo

Ik heb inmiddels contact gehad met Magewell. De genoemde kaart werkt niet, maar ben wel uitgekomen op de Magewell Ultra Encode AIO.. Die zou moeten kunnen wat ik wil.

Hij is besteld bij streamingvalley en zou volgende week binnenkomen. Ik kan hem dan testen, ben benieuwd!

Kan ik me eens gaan verdiepen in welke codec nu handig is. H.265 lijkt mij het meest voor de hand liggen? Dat wordt toch ook gebruikt op een UHD disc?


Teejoo

Inmiddels kan ik helaas rapporteren dat dit ook niet werkte:

- Ook hier Sub & Center channel verwisseld met de weergave
- Max 120 minuten opname
- Gekke stottering/framedrop?elke x seconden

Echt balen, maar ik ben nu wel even klaar met experimenteren. Het was een mooie oplossing geweest, ook om Netflix originals te capturen zodat alles onder één verzameling kon worden opgeslagen.

Het was verder wel een heel mooi apparaat, maar ik kon uiteraard niet wachten dat dit soort zaken tzt worden opgelost met firmware.