Opgenomen vermogen AB versterkers

Started by Hannibal_, December 22, 2022, 12:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Hi all,

Ik vroeg me af of een AB versterker die bv een opgenomen vermogen heeft van 400W, dat ook continue verbruikt?
Of varieert dit met het volume waarop je speelt?

grtjs, Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

kermy

Quote from: Hannibal_ on December 22, 2022, 12:56:57
Hi all,

Ik vroeg me af of een AB versterker die bv een opgenomen vermogen heeft van 400W, dat ook continue verbruikt?
Of varieert dit met het volume waarop je speelt?

grtjs, Han

De enige versterker die doet wat jij beschrijft, en meer vanwege het belabberde rendement, is een klasse A versterker. Het opgenomen vermogen is constant, of je nu hard draait of dat de versterker alleen maar aanstaat.

Bij klasse A/B loopt er een kleine ruststroom (bias) die maakt dat tot een klein vermogen de versterker in klasse A draait (om schakelvervorming te voorkomen), daarboven gaat deze in klasse B draaien. Bij een dergelijke versterker is het opgenomen vermogen inderdaad afhankelijk van hoe hard je draait.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Hannibal_

Quote from: kermy on December 22, 2022, 13:39:19
De enige versterker die doet wat jij beschrijft, en meer vanwege het belabberde rendement, is een klasse A versterker. Het opgenomen vermogen is constant, of je nu hard draait of dat de versterker alleen maar aanstaat.

Bij klasse A/B loopt er een kleine ruststroom (bias) die maakt dat tot een klein vermogen de versterker in klasse A draait (om schakelvervorming te voorkomen), daarboven gaat deze in klasse B draaien. Bij een dergelijke versterker is het opgenomen vermogen inderdaad afhankelijk van hoe hard je draait.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Okay...

Het was ook een beetje vanwege de aanschaf van een nieuwe versterker die ik wil gebruiken om te bi-ampen.
Die is geintegreerd en blijkt 375W te "vragen" volgens de importeur.
Significant meer dan de huidige voorversterker die hij mogelijk gaat vervangen.

Ik schrok een beetje want ik kon de gegevens niet vinden op het net of op de website van de fabrikant toen ik de deal rond maakte.
Je moet er ook nog 2 eindtrappen bij optellen van ieder 355W en dan zit het totaal op bijna 1100 watt aan versterking alleen.
(er zullen vast een hoop lieden zijn hier die daar om lachen en veel hoger uitkomen ;) )

Maar goed, dat is dan worst case en alleen als de hele straat mee kan genieten, begrijp ik.

Dank je!!

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Dura

Zo erg zal het niet zijn. Wel staan Rega versterkers erom bekend dat ze behoorlijk warm kunnen worden en die energie moet wel ergens vandaan komen.
De ene AB versterker is de andere niet, sommigen kunnen ook in rust al meer dan 30 watt verstoken, anderen minder dan 10.
Maar  dat is de gebruikelijke orde van grootte per apparaat, even meten is weten.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

P_j_V

Quote from: Hannibal_ on December 22, 2022, 14:48:45
Okay...

Het was ook een beetje vanwege de aanschaf van een nieuwe versterker die ik wil gebruiken om te bi-ampen.
Die is geintegreerd en blijkt 375W te "vragen" volgens de importeur.
Significant meer dan de huidige voorversterker die hij mogelijk gaat vervangen.

Ik schrok een beetje want ik kon de gegevens niet vinden op het net of op de website van de fabrikant toen ik de deal rond maakte.
Je moet er ook nog 2 eindtrappen bij optellen van ieder 355W en dan zit het totaal op bijna 1100 watt aan versterking alleen.
(er zullen vast een hoop lieden zijn hier die daar om lachen en veel hoger uitkomen ;) )

Maar goed, dat is dan worst case en alleen als de hele straat mee kan genieten, begrijp ik.

Dank je!!
Je wilt een voorversterker vervangen door een geintegreerde en daarnaast ook nog 2 eindversterkers aansluiten?
Is dat om te bi-ampen, of wat wil je precies bereiken?
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Hannibal_

Quote from: Dura on December 22, 2022, 15:10:27
Zo erg zal het niet zijn. Wel staan Rega versterkers erom bekend dat ze behoorlijk warm kunnen worden en die energie moet wel ergens vandaan komen.
De ene AB versterker is de andere niet, sommigen kunnen ook in rust al meer dan 30 watt verstoken, anderen minder dan 10.
Maar  dat is de gebruikelijke orde van grootte per apparaat, even meten is weten.

Ja, misschien is meten wel eens een keer goed ook.
Het geluid van de TV loopt ook altijd over de set namelijk en dat zijn best een aantal uurtjes per dag.

Wel handig voor inspelen ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: P_j_V on December 22, 2022, 15:43:07
Je wilt een voorversterker vervangen door een geintegreerde en daarnaast ook nog 2 eindversterkers aansluiten?
Is dat om te bi-ampen, of wat wil je precies bereiken?

Inderdaad.
Bi-amp experiment.

Ik heb een tijd terug Totem Forests gekocht en Totem raad bi-amping voor die ls van harte aan.
Ook wat ingelezen en ik denk dat ik begin te begijpen waar die winst zit inderdaad.

Leuk spelen, toch?

Ik hoop alleen dat ik geen kwaliteit/detaillering/resolutie verlies.

Zie ook : https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177344.msg3615190#msg3615190

(veel te lang verhaal, I know)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

P_j_V

Dat zou moeten werken, als de eindtrappen dezelfde gain hebben als de eindversterker in de Elicit, of je ergens de niveaus gelijk kan trekken.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

kermy

Quote from: P_j_V on December 22, 2022, 16:09:50
Dat zou moeten werken, als de eindtrappen dezelfde gain hebben als de eindversterker in de Elicit, of je ergens de niveaus gelijk kan trekken.

Precies, en zo niet, dan niet aan beginnen lijkt me, de winst weegt waarschijnlijk niet op tegen de extra trammelant die je er mee hebt. De meeste winst zou te halen zijn als de eindtrappen direct aan de speaker units hingen, maar dat houdt actief filteren in.

Maar proberen kun je het altijd, en misschien kan je dealer je vertellen hoe hij dit in zijn gedachten had.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Hannibal_

Quote from: P_j_V on December 22, 2022, 16:09:50
Dat zou moeten werken, als de eindtrappen dezelfde gain hebben als de eindversterker in de Elicit, of je ergens de niveaus gelijk kan trekken.

Ja.... was inderdaad ook een zorg en ik kon geen handleiding vinden op internet.
Via de importeur (Joenit antwerpen, hele fijne club trouwens) toch nog een gekregen.

De manual geeft aan dat de power secties dezelfde gain hebben als andere power amps van Rega (en dus ook mijn Exon's).
Die zou inderdaad ook instelbaar moeten zijn, hoop dat ze hem standaard gelaten hebben.

Morgen ophalen als het goed is....
Ben benieuwd.

Dank!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: kermy on December 22, 2022, 16:21:13
Precies, en zo niet, dan niet aan beginnen lijkt me, de winst weegt waarschijnlijk niet op tegen de extra trammelant die je er mee hebt. De meeste winst zou te halen zijn als de eindtrappen direct aan de speaker units hingen, maar dat houdt actief filteren in.

Maar proberen kun je het altijd, en misschien kan je dealer je vertellen hoe hij dit in zijn gedachten had.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Zou dus in orde moeten zijn...
(zie vorige post)

Actief filteren heb ik inderdaad ook over zitten lezen.
Dat lijkt me ook mooi.

Maar mijn totems hebben er altijd het scheidingsfilter tussen zitten, dus dat gaat uberhaubt niet in mijn set
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

Jawel..gewoon het filter er uit halen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Quote from: Hannibal_ on December 22, 2022, 16:31:54
Zou dus in orde moeten zijn...
(zie vorige post)

Actief filteren heb ik inderdaad ook over zitten lezen.
Dat lijkt me ook mooi.

Maar mijn totems hebben er altijd het scheidingsfilter tussen zitten, dus dat gaat uberhaubt niet in mijn set

Kan er ook uit, en dan actief filteren, misschien nog wel en spannender experiment. Werkt het niet naar je zin, dan gewoon filter weer terug in de speaker en niemand die het weet of ziet.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Hannibal_

Quote from: chansig on December 22, 2022, 16:33:18
Jawel..gewoon het filter er uit halen.  :D

Gr. Hans

Bibber.....

Quote from: kermy on December 22, 2022, 16:34:08
Kan er ook uit, en dan actief filteren, misschien nog wel en spannender experiment. Werkt het niet naar je zin, dan gewoon filter weer terug in de speaker en niemand die het weet of ziet.


Met vriendelijke groet,

Kermy

BIBBER!

Nee, serieus.... Dat gaat me dan net weer wat te ver.

Sowieso moet je dan toch ook weer iets hebben om de actieve filtering te doen?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.