Epson TW5000 cinema filter fout

Started by jasjenl, December 19, 2022, 21:33:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jasjenl

Mijn Epson TW5000 beamer gaf vanavond ineens de melding 'fout in de Epson cinema filter' en sindsdien wil ie niet meer aan en gaan er twee rode lampjes branden. Weet iemand wat dit precies inhoudt en is het nog de moeite om dit te laten repareren? Of is dit einde verhaal?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

reza

Ik vind het sowieso geen optie om dit ding te repareren..
Mooi moment voor iets van deze tijd  :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jasjenl

#2
Dat snap ik, maar op zich gaf hij nog prima beeld, dus als het niet al te duur is zou ik reparatie nog wel een optie vinden.

Heb inmiddels wel dit oude topic gevonden wat precies omschrijft wat er bij mij aan de hand is, alleen zie ik de stappen die daar genomen worden echt niet zitten om zelf te gaan doen. Dus tenzij de beamer het op wonderbaarlijke wijze toch weer gaat doen, vrees ik dat ik m moet afschrijven. Wat me ergens toch ook een beetje tegenvalt, want volgens de teller zat er geloof ik nog maar iets van 3500 uur op (zit zelfs nog de eerste lamp in). Maar goed, anderzijds is 14 jaar ook weer niet heel gek om zo'n apparaat te moeten vervangen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Hi
Repareren is inderdaad vrees ik te duur.
14 jaar is inderdaad een lange tijd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

#4
Daar was ik al bang voor ja. De timing is wel heel vervelend, zo vlak voor de feestdagen, want juist in de kerstvakantie willen we nog wel eens graag films en zo kijken...

Frank, heb jij misschien nog advies voor een waardige vervanger voor deze beamer die op korte termijn leverbaar is? Om wat context te geven: ik heb een vast Adeo ALR scherm van 90 inch. Ik speel in een woonkamer met witte muren/plafonds met aan één kant van de kijkruimte ramen, vandaar het ALR scherm, om zowel de reflecties van het witte plafond alsmede het invallende licht van buiten wat minder storend te maken. Kijkafstand is ongeveer 4 meter. We kijken gemiddeld zo'n 2 uur per dag. Ik draai altijd met FI aan, dus dat is wel een belangrijke feature voor mij.

Ik snap dat er natuurlijk afhankelijk van de prijsklasse van alles te koop is en dat het sterk afhangt van het budget. Daar ben ik nog niet echt over uit. Gezien het feit dat ik met deze Epson zo'n 14 jaar gedaan heb, denk ik wel dat ik iets wil waar ik weer de nodige jaren mee vooruit kan. 4K lijkt me dus sowieso wel een must, maar ik heb nog helemaal niets qua 4K apparatuur, dus dan moet ik ook de rest van mijn spullen gaan vervangen. Natuurlijk heb ik al even wat her en der gekeken wat er nu te koop is, zo lijkt me een Sony 5000 een fantastisch apparaat, maar wat een geld... Dan denk ik ook weer, zou bijv. een Epson 9400 al niet mans genoeg zijn voor ons gebruik? (die ik bijv. hier nog zag staan)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Richard70…

Ik ben geen Frank  :D
Maar ik denk dat die 9400 al een mega upgrade zal zijn tov de 5000 die je nu hebt.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

jasjenl

Wellicht wel ja, heb daar op zich wel goede reviews over gelezen. Waar ik alleen over twijfel is hoe (on)rustig het beeld op die 9400 bij 4K zal zijn, aangezien deze daar pixel shift voor gebruikt, en hoe goed (of slecht) de FI is (daar las ik minder positieve verhalen over, alhoewel ik het op mijn TW5000 altijd ook al wel acceptabel vond). Dus ik zou m dan toch eerst in het echt moeten zien.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Richard70…

Quote from: jasjenl on December 21, 2022, 11:24:28
Wellicht wel ja, heb daar op zich wel goede reviews over gelezen. Waar ik alleen over twijfel is hoe (on)rustig het beeld op die 9400 bij 4K zal zijn, aangezien deze daar pixel shift voor gebruikt, en hoe goed (of slecht) de FI is (daar las ik minder positieve verhalen over, alhoewel ik het op mijn TW5000 altijd ook al wel acceptabel vond). Dus ik zou m dan toch eerst in het echt moeten zien.

Even Frank bellen , wellicht kan hij je daar meer over vertellen.
De Epson laser schijnt ook voor het geld erg goed te zijn, maar wel een andere prijsklasse
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

reza

Eshift staat (bijna) gelijk aan native. Alleen met stil staande beelden zie je het verschil wel.
Er zit wel meer "onrust" in het beeld vergeleken met native. De 9400 heeft geen motion op het 4K signaal hou daar rekening mee!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jasjenl

Quote from: reza on December 21, 2022, 15:35:48
De 9400 heeft geen motion op het 4K signaal hou daar rekening mee!
Daar bedoel je mee geen frame interpolatie op 4K? Dan is dat sowieso al een no go voor mij...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Qua rust in het beeld is het niet echt een issue meer tussen native 4k en de alternatieven. Wel kun je het zien als je heel dicht bij gaat staan in kleine details. Maar meestal kijk je film op de bank op een paar meter afstand.

Als je motion flow mooi vind zou ik je naar Sony adviseren. Vooral de nieuwe serie heeft echt sublieme processing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 21, 2022, 17:23:43
Qua rust in het beeld is het niet echt een issue meer tussen native 4k en de alternatieven. Wel kun je het zien als je heel dicht bij gaat staan in kleine details. Maar meestal kijk je film op de bank op een paar meter afstand.
Dat klopt. Ik ben echter wel heel gevoelig voor onrust in beeld. Single chip DLP kan ik bijvoorbeeld echt niet naar kijken, maar ook plasma tv's had ik soms al moeite mee.
Quote
Als je motion flow mooi vind zou ik je naar Sony adviseren. Vooral de nieuwe serie heeft echt sublieme processing.
Hm ja, dat geloof ik... maar dan zit je wel aan een investering van minstens 6000 euro. Ik weet niet of ik dat er nu (of ooit) voor over ga hebben, daar moet ik nog maar eens goed over nadenken dan. Vooral omdat ik er dan dus met alleen een beamer niet zou zijn, dan zou ik ook nieuwe hdmi bekabeling (meter of 10), nieuwe receiver en een nieuwe Apple TV moeten aanschaffen, want wat ik nu heb is dus allemaal nog alleen full HD spul. En dan zit je dus tegen nog eens een paar duizend euro erbij te kijken, verwacht ik.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Toni71

Of de tweedehands 9400 kopen van Frank en op 1080p kijken dan. Ook geen straf. Ben je niet duur uit. Ik heb er ook een.

jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

reza

#14
Quote from: jasjenl on December 21, 2022, 15:53:35
Daar bedoel je mee geen frame interpolatie op 4K? Dan is dat sowieso al een no go voor mij...

Dat bedoel ik indd.
Maar ik geloof niet dat je echt heel kritisch bent als je al 14 jaar naar dezelfde projector kijkt...
Geloof me.
Alles is beter als wat je had!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

9400 nieuw is goed te doen.

Ik hoor ook bij die groep die voor gek verklaard word omdat ik kotsmisselijk word van dlps. En de eerste eshifts heb ik geen last gehad maar je ziet het meer als een hele kleine onrust in het beeld. Beetje vergelijkbaar qua irritatie met de ruis van bepaalde series JVC. Sommige zien het totaal niet andere alleen als je ze erop wijst.

Ik zie het dus meteen jammer genoeg
Dus ik snap je helemaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Ik heb het er ook thuis nog eens over gehad en ik ga eerst wel eens die 9400 bekijken. Ik heb Annewiek een PM gestuurd over die 9400W die te koop staat.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Top. Dat zijn echt super mooie projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Dan hoop ik dat ik m op korte termijn nog bij jullie kan komen bekijken :)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

jasjenl

#19
Inmiddels ruim een maand verder, de TW5000 is vervangen door de TW9400W die hier te koop stond, naar alle tevredenheid :)
Nu is de vraag: wat doe ik met die defecte TW5000? Zou dit voor iemand nog interessant zijn als hobby project of voor onderdelen? Of moet ik m toch maar gewoon naar de milieustraat brengen?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

denoontje

Quote from: jasjenl on January 23, 2023, 14:39:17Inmiddels ruim een maand verder, de TW5000 is vervangen door de TW9400W die hier te koop stond, naar alle tevredenheid :)
Nu is de vraag: wat doe ik met die defecte TW5000? Zou dit voor iemand nog interessant zijn als hobby project of voor onderdelen? Of moet ik m toch maar gewoon naar de milieustraat brengen?

Dat vraagt natuurlijk om een fotoooo!

Je kunt hem met de beperking adverteren toch...weggooien/milieustraat kan altijd nog.

jasjenl

Quote from: denoontje on January 23, 2023, 19:45:48Dat vraagt natuurlijk om een fotoooo!
Haha, naja, op zich valt er niet zoveel anders te zien dan dat er nu een wat grotere witte beamer staat ipv een iets kleinere zwarte :P
QuoteJe kunt hem met de beperking adverteren toch...weggooien/milieustraat kan altijd nog.
Ja, denk dat ik dat ook maar ga doen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Luk

#22
Bekend verhaal met de TW-5000 (Eerste echte 1080p ''Dark panel``)

Door (over)hitte wordt de Optical Engine (plastic) vervormd, waardoor rare groen links , rood rechts gloed komt.
Of... Vertical strepen , of onscherpe hoeken, OF zoals bij jou (en ook vroeger bij mij) ''einde oefening'' totall loss is.

Helaas gezien de kosten van een optical engine, software aanpassing en alle arbeidsloon niet rendable.

Wel een kleine opmering; Er wordt soms lacherig gesproken over de TW-5000, vergis je niet , de latere TW-5500 en alles tot en met 9000 serie waren het kleine 'E'volutionere stapjes gezet (lees , goedkopere onderdelen en andere besparingen. Dit was een High-End 'R'evolutionere projesctor ( in de tijd van de TW-500 , 720p).


Maargoed nu heb je een dure ''paper weight'', je zou hem gratis kunnen aanbieden op interwebs, altijd wel een technisch iemand die total loss electronica nodig heeft voor ''mission impossible'' reparatie uitvoeren.(Zo krijg je een nieuw , waardevol technisch contact :)

En kijk gewoon voor een nieuw , modern projector.
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

jasjenl

Dit bericht was al bijna van een jaar geleden :D Ik heb inmiddels al weer bijna een jaar een TW9400, zoals ik hierboven had vermeld. En de oude TW5000 heb ik destijds toch nog voor een symbolisch bedrag aan een hobbyist weten te verkopen :)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5