Midwoofers Scan Speak Reference Monitor SE defect - hulp gevraagd

Started by Rondr, December 19, 2022, 12:19:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rondr

Beste forummers,

Dit weekend zijn mijn geliefde Scan Speak Reference Monitors SE iets te enthousiast gebruikt  :unhappy:
Waarschijnlijk heeft iemand de volumeknop op enig moment teveel rechtsom gedraaid.

Met beide midwoofers (18W/4531G00 SE) is in ieder geval iets mis:
De ene geeft een krassend geluid; de spoel ziet er zwart uit.
De andere geeft geen geen enkel geluid meer, maar hier is niets te zien aan de spoel, zo lijkt het.
Het is lastig te bepalen of speakers schrapen als ik ze handmatig naar binnen druk: als ik precies in het midden druk niet, iets daarbuiten wel.
Ik heb weinig tot geen technisch kennis, dus verder kom ik zelf niet  :smile:

Of er iets mis is met de tweeters, weet ik niet.

Wie zou mij kunnen helpen om een juiste diagnose te stellen en te bepalen wat er nodig is om ze in ere te herstellen?
Als dat in de buurt van Breda is, zou dat fijn zijn.

NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

dre73

Zo te horen zijn de spreekspoelen te heet geworden.
Bij de krakende is spreekspoel waarschijnlijk vervormd:dan is het einde verhaal.....

Ik wil ze best voor je opmeten,maar Noordwijk aan zee is niet om de hoek.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.


mmuetst

Weet niet of Utrecht te doen is. Om te bepalen wat werkt,  sluit de luidsprekers afzonderlijk van elkaar aan (mono dus,één luidspreker) je hoort heel snel of de tweeter dan defect is, geluid is dof.
Je geeft aan dat de spoel van een van de woofers zwart is...welke spoel bedoel je dan, want de spoel van de woofer zelf kun je niet zonder de woofer te slopen zien.
Met een Ohm meter kun je de spoel van een luidspreker doormeten om te zien of deze beschadigd is.
Het klinkt helaas wel naar het vervangen van de woofers...
https://www.speakerland.nl/luidspreker-chassis/scan-speak/revelator/revelator-midwoofers/scan-speak-18w-4531g00/
Geen goedkope units...kwaliteit spul dus....misschien verzekering werk?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rondr

Bedankt voor jullie reacties, ik kijk er later even naar.
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

Rondr

Quote from: dre73 on December 19, 2022, 20:02:12
Zo te horen zijn de spreekspoelen te heet geworden.
Bij de krakende is spreekspoel waarschijnlijk vervormd:dan is het einde verhaal.....

Ik wil ze best voor je opmeten,maar Noordwijk aan zee is niet om de hoek.

Ze zijn aardig belast idd, maar ik zie nu dat ik dat niet in mijn tekst heb gezet: ik heb ze gebruikt op een (verder heel leuk  ;D) feest, waarbij ze een uurtje of 5 op volume -15 tot -10 DB (of 60%) hebben gespeeld . Klonk geweldig. Ik was daarna even niet in de buurt, toen iemand kwam zeggen dat de speakers opeens geen geluid meer gaven. Ik denk dat iemand de versterker nog een tandje had gegeven.
I
De conus van de midwoofer die nu kraakt, stond helemaal naar buiten, terug kunnen duwen.

Bij de andere speaker waren de rietjes die in de basreflexpoort zitten (is blijkbaar onderdeel van het ontwerp) grotendeels naar buiten geblazen (?) en een aantal rietjes vond ik in de kast toen ik deze openmaakte.

En idd: Noordwijk aan Zee is niet om de hoek, maar bedankt voor je aanbod.
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

Rondr

Quote from: mmuetst on December 19, 2022, 21:50:59
Weet niet of Utrecht te doen is. Om te bepalen wat werkt,  sluit de luidsprekers afzonderlijk van elkaar aan (mono dus,één luidspreker) je hoort heel snel of de tweeter dan defect is, geluid is dof.
Je geeft aan dat de spoel van een van de woofers zwart is...welke spoel bedoel je dan, want de spoel van de woofer zelf kun je niet zonder de woofer te slopen zien.
Met een Ohm meter kun je de spoel van een luidspreker doormeten om te zien of deze beschadigd is.
Het klinkt helaas wel naar het vervangen van de woofers...
https://www.speakerland.nl/luidspreker-chassis/scan-speak/revelator/revelator-midwoofers/scan-speak-18w-4531g00/
Geen goedkope units...kwaliteit spul dus....misschien verzekering werk?

De tweeters lijken nog goed te klinken, zeker niet dof.

Ik heb foto's geplaatst van wat ik denk dat de spoelen zijn? Degene van de krakende midwoofer is mooi koperkleurig, de andere die geen geluid meer geeft is zwart, met nog een klein randje koperkleur (niet te zien op de foto).
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

Rondr

Quote from: mmuetst on December 19, 2022, 21:50:59
Weet niet of Utrecht te doen is. Om te bepalen wat werkt,  sluit de luidsprekers afzonderlijk van elkaar aan (mono dus,één luidspreker) je hoort heel snel of de tweeter dan defect is, geluid is dof.
Je geeft aan dat de spoel van een van de woofers zwart is...welke spoel bedoel je dan, want de spoel van de woofer zelf kun je niet zonder de woofer te slopen zien.
Met een Ohm meter kun je de spoel van een luidspreker doormeten om te zien of deze beschadigd is.
Het klinkt helaas wel naar het vervangen van de woofers...
https://www.speakerland.nl/luidspreker-chassis/scan-speak/revelator/revelator-midwoofers/scan-speak-18w-4531g00/
Geen goedkope units...kwaliteit spul dus....misschien verzekering werk?

Utrecht is idd beter te doen vanuit Breda  ;D

Verzekering, iemands aansprakelijkheidsverzekering bedoel je dan? Geen idee of dat een optie is. Ik heb ook geen idee wie er aansprakelijk kan zijn, ik weet niet wie er evt aan de volumeknop heeft gezeten. En ik zou ook denken dat het mijn risico is door de installatie zo op te stellen?

Het zijn idd dure jongens, ongeveer 450 euro per set midwoofers. Speakerland werd genoemd, da's idd een optie. Maar daar vragen ze behoorlijke  meetkosten, zie ik op hun site. Ik heb de speakers ongeveer 10 jaar geleden tweedehands gekocht voor 525 euro. Ik sta voor de keus om ze te maken of andere speakers te kopen (tweedehands).
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

mmuetst

Quote from: Rondr on December 20, 2022, 14:01:57
Utrecht is idd beter te doen vanuit Breda  ;D

Verzekering, iemands aansprakelijkheidsverzekering bedoel je dan? Geen idee of dat een optie is. Ik heb ook geen idee wie er aansprakelijk kan zijn, ik weet niet wie er evt aan de volumeknop heeft gezeten. En ik zou ook denken dat het mijn risico is door de installatie zo op te stellen?

Het zijn idd dure jongens, ongeveer 450 euro per set midwoofers. Speakerland werd genoemd, da's idd een optie. Maar daar vragen ze behoorlijke  meetkosten, zie ik op hun site. Ik heb de speakers ongeveer 10 jaar geleden tweedehands gekocht voor 525 euro. Ik sta voor de keus om ze te maken of andere speakers te kopen (tweedehands).
Ziet er niet best uit, een audio vriend die hier af en toe meeleest zegt ook al dat dit einde oefening is helaas. Nameten heeft dan niet zo veel zin ben ik bang (je bent natuurlijk wel welkom, heb leuk spul staan om naar te luisteren). Ik weet niet of reparatie bedrijven als total speaker repair dan de spreekspoel kunnen vervangen, die kennis heb ik niet.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Peerless Monster

Even de weerstand op de aansluitklemmen opmeten en je weet meer.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rondr

Quote from: FS249 on December 20, 2022, 16:06:40
Belletje naar TSR en je weet meer. Is een vakman.

Schadeformulier ingevuld en verstuurd; wordt vervolgd.

Bedankt allen zover
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rondr

Update: reparatie is mogelijk, da's fijn. De kosten zijn ongeveer gelijk aan de aanschaf van 1 nieuwe.
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

mmuetst

Quote from: Rondr on January 11, 2023, 17:54:11
Update: reparatie is mogelijk, da's fijn. De kosten zijn ongeveer gelijk aan de aanschaf van 1 nieuwe.
Dat er maar snel weer volledige muziek uit je luidsprekers mag komen!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rondr

Diagnose door Ernst van Total Speaker Repair:

Dat was vast een goed feest!
Beide konussen zijn aan de voorzijde geknikt door te grote uitslagen.
1 spreekspoel is tegen de magneet geslagen  waardoor de spoel vervormd is en meerdere wikkelingen zijn  eraf gescheurd en onderbroken.
De andere spreekspoel is te heet geweest en meet een te lage weerstand oftewel is gedeeltelijk kortgesloten.
Het vervangen van de spreekspoelen en verstevigen van de konussen kost € 98,- p/s incl. btw.
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

FS249

En je kunt erop rekenen dat het dan goed komt. Zoals ik zei, hij is een vakman.

Mooi dat het lukt.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

Quote from: Rondr on January 11, 2023, 20:56:44
Diagnose door Ernst van Total Speaker Repair:

Dat was vast een goed feest!
We zien de foto's van de dansende go go girls tegemoet  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rondr

NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

Rondr

Vandaag de midwoofers er weer ingezet, de speakers klinken zo te horen als vanouds, heel fijn!
Wat mij betreft is Total Speaker Repair dus een aanrader.

Een foto van de vervangen spoelen:
NAD M10v2 - Scan Speak Reference Monitor SE - Dynaudio Stand 4 - BK Gemini 2 - W&M LS-03

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.