Hulp nodig om chromecast werkend te krijgen icm Synology

Started by sandervg, December 11, 2022, 15:49:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb een Chromecast aangeschaft met als doel om o.a. in de woonkamer videobestanden van m'n synology te kunnen streamen. Ik heb 0,0 ervaring met deze vorm van streaming, dus ik kan hier wat hulp bij gebruiken.

Ik heb DS Video op de Synology geinstalleerd. Ik heb heb een groep aangemaakt waar ik alle video's in zet die ik wil kunnen casten naar de TV in de woonkamer. Hier staat nu één bestand in om te kunnen testen of het werkt.

Als ik deze selecteer moest ik een videoplayer kiezen. De standaard video player op m'n telefoon werkte niet, dus VLC gedownload en deze geselecteerd. Maar dat werkt niet goed: beeld op de TV (waar naartoe gecast wordt) is een circus van artifacten: strepen, blokjes etc. Je kunt de film nauwelijks herkennen. Ook heel schokkerig.

Ik weet niet wat ik anders heb gedaan, maar nu krijg ik ineens niet meer de vraag welke videoplayer ik wil gebruiken op m'n telefoon en begint hij direct te casten. Echter, krijg ik de foutmelding dat het audiospoor niet ondersteund wordt. Dit is een normaal DTS spoor. Op internet lees ik dat DTS niet gesupport zou worden in DS Video. Dat is toch bizar??? Dan heb je er echt helemaal niets aan (ik denk dat de helft van m'n bestanden een DTS spoor heeft). Of doe ik iets verkeerd?

Ik ben gestart om het uit te proberen in m'n werkkamer, want daar heb ik een perfect wifi signaal (ik heb voor 5GHz gekozen bij het installeren van de chromecast), dus daar kan het echt niet aan liggen. Woonkamer heeft zwakker wifi, dus dat wordt sowieso nog een extra grote uitdaging. Maar hoe moeilijk kan het zijn....  :crazy:  Zou fijn zijn als ik wat tips kan krijgen hoe ik dit werkend kan krijgen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

frank2

Ik zou plex gebruiken. Dat werkt draadloos en zit al op Chromecast.  Wel plex installeren  op je pc werkt bij mij meestal soms niet. Dts dat weet ik niet uit mij hoofd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

stevie1

welke synology heb je;
en wat voor bestanden wil je gaan streamen?
Wifi vind ik best uitdagend hoor voor serieuze bestanden. (beeld en geluid)

_ MarcelloW _

Aanvullend op wat Stevie zegt: Welke Chromecast heb je?
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

sandervg

Quote from: _ MarcelloW _ on December 12, 2022, 13:06:50
Aanvullend op wat Stevie zegt: Welke Chromecast heb je?
Ik heb de 'goedkope' chromecast (1080p).

Quote from: stevie1 on December 12, 2022, 11:44:56
welke synology heb je;
en wat voor bestanden wil je gaan streamen?
Wifi vind ik best uitdagend hoor voor serieuze bestanden. (beeld en geluid)
Het gaat om standaard video bestanden (bv. series, docu's etc.), geen grote 4K rips of zo. Ik heb een Synology 918+. Wifi zou toch moeten werken: daar is dat dingetje toch voor gemaakt? Ik zou een apparaatje kunnen kopen om chromecast wired aan te sluiten voor een paar tientjes als dat echt de bottleneck is. 

Quote from: katwax on December 11, 2022, 22:13:49
Ik zou denken deze -> https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/video_station
Video station heb ik dus geinstalleerd op de NAS en m'n telefoon. Daar kreeg ik de probemen mee

Quote from: frank2 on December 11, 2022, 16:04:33
Ik zou plex gebruiken. Dat werkt draadloos en zit al op Chromecast.  Wel plex installeren  op je pc werkt bij mij meestal soms niet. Dts dat weet ik niet uit mij hoofd.
Mmmm.... ik wil het graag vanaf m'n NAS streamen, niet vanaf m'n PC. Heb geen ervaring met Plex. Heb de indruk dat Plex 'te mooi' is voor wat ik zoek. Ik zoek eigenlijk de meest simpele 'oplossing zonder franjes.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tien

Je kan de Wifi testen door een Youtube filmpje in hoge kwaliteit op te zoeken op je telefoon en die dan streamen naar de Chromecast. Het moet Wifi echt wel te doen zijn, ik stream BR films met dat ding, zonder problemen.

Je zegt 'de goedkope Chromecast 1080p'.. Daar heb je er (minimaal) 2 van. Heb je die witte met de AB erbij?
Zo ja, dan kan ik je adviseren de Kodi app te installeren om daarmee je NAS te benaderen. Kodi rubriceert de video's ook prima, is redelijk light en kan ook prima bestandsbeheer doen. In feite draai je het dan om; je laat een app op de Chromecast contact maken met je NAS ipv dat je de NAS (via je telefoon) opdracht geeft af te spelen naar de CC.

Zo nee, zorg dan eerst dat je het goed werkend op je telefoon hebt (bijvoorbeeld met VLC. Als dat werkt, kan je in VLC (maar ook in Videostation en Kodi) gaan streamen naar de chromecast door het bekende cast symbooltje op te zoeken (zo'n schermpje met linksonder 3 boogjes).

stevie1

mooie nas hoor die 918; zou ik persoonlijk geen chromecast op zetten, aangezien je toch beeldprocessing kwaliteiten te kort komt of gaat komen.
Dat kunnen alleen de shield, atv, dune, etc...

Wat en hoe groot is jouw weergever in de woonkamer?


sandervg

Okay. Ik heb een zwarte chromecast zonder AB. Kwaliteit maakt me niet uit. Het is maar voor de woonkamer: een keer een serie, docu of zo kijken op een kleine 32 inch TV. En om F1 te kijken. Op zolder hebben een HT ruimte met projector waar wil films kijken. Ik vind het sowieso omslachtig werken, maar dat is misschien gewenning. Op m'n telefoon werkt het wel, maar als ik ga casten is het drama. Ik begrijp nu dat het altijd via de telefoon gaat. Dus van de NAS naar de telefoon en van de telefoon naar de chromecast. Een extra schakel, dat lijkt me vragen om problemen. En dan nog het probleem dat DTS tracks niet afspelen? Ik snap niet zo goed het bestaansrecht van zo'n dingetje. Misschien toch wat anders kopen misschien.

Shield pro (de gewone heeft volgens mij geen LAN?) vind ik te duur. Wil eigenlijk geen apple producten. Dune kan geen F1 streamen (anders zou dat een goede oplossing zijn).

Vraag: wat vinden jullie van Nokia Streaming Box 8000? Volgens mij heeft deze LAN aansluiting, zou je gewoon (net als bij een Dune) door de mappen van je NAS moeten kunnen bladeren en je zou er de F1 TV Pro app moeten kunnen zetten? Met zo'n 90 euro is dat nog wel te doen.

EDIT: volgens mij heb ik chromecast versie 3 (te zien aan de firmware versie). Ik zoek eigenlijk een manier om rechtstreeks van NAS naar Chromecast te streamen, dus niet via de telefoon want daar heb ik weinig geloof in.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Cyrus·

Ik kijk films vanaf de Synology DS918+ NAS via een Sony Bravia Android TV, via Synology Video Station icm MX Player en VLC (voor de meer exotische formaten). Werkt echt uitstekend.

Meest eenvoudig voor jou is een bijna vergelijkbare oplossing via de Chromecast met Google TV. Dan maak je van je huidige TV een Google TV (zo heet Android TV tegenwoordig).

Op die Chromecast  installeer je dan Synology VideoStation, M?X Player en evt VLC op en streamen maar...

Ik zou wel voor de 4K versie gaan. Misschien nu overkill maar wie weet koop je binnenkort wel een 4K scherm, dan ben je daarop voorbereid.


Groeten,
Edwin

Tien

Dat is inderdaad een goede oplossing die ook bij mij uitstekend werkt (en dat met een veel minder snelle Synology). Deze was onlangs nog voor minder dan 50,= op een bekende "aanbiedingensite" te koop.

De zwarte Chromecast kan enkel zaken direct streamen van bekende aanbieders als Youtube en Spotify (vandaar mijn suggestie om met YouTube je netwerksnelheid te testen). Op de nieuwe Chromecast kan je apps zetten die ervoor zorgen dat de NAS direct wordt benaderd, zonder tussenkomst van een telefoon. Maar dat had ik volgens mij al geschreven. Ook heeft deze nieuwere variant een betere Wifi ontvangst naar mijn ervaring.


sandervg

Wel weer wat stapjes verder.... Ik heb trouwens gelezen dat de Nokia 8000 moeite heeft met non-HDR materiaal. Hij schijnt alles als zijnde HDR af te spelen wat vaak resulteert in een te donker beeld. Oplossing zou zijn om de brightness van de TV tijdelijk omhoog te gooien. Kwaliteit van het beeld maakt me dit keer niet zo veel uit, maar het moet niet te donker zijn en ik wil niet steeds met de brightness knop moeten klooien. Die valt dus af.

De zwarte chromecast V3 heb ik inmiddels werkend. Het blijkt dat hij moeite heeft met te grote bestanden (bv. een file van 20GB lukt 'm niet), maar kleine bestanden gaat wel. Ik heb twee apps geprobeerd, maar beide geven toch nog problemen:

Met DS Video van Synology
En dan via VLC player afspelen en casten. Gaat goed, echter als ik pauzeer en even wacht reageert de hele handel vaak niet meer of begint hij met afspelen vanaf het begin. Super irritant. Wellicht een aanbeveling voor een andere player ipv VLC?

Met AllCast
Werkt nog makkelijker. Deze kan rechtstreeks de NAS benaderen, file kiezen, play en gaan met die banaan. Eén probleem: ik krijg er met geen mogelijkheid ondertitels bij én vaak doet het geluid het niet. Iemand een suggestie voor een vergelijkbare app die wel betrouwbaar werkt?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian