Manueel? Fine tunen/afstellen 5.1.4 Denon 3800h.

Started by Jeroen43, December 11, 2022, 08:33:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen43

Hoi allemaal,

Nieuw hier en erg benieuwd naar de community!

Ik ben al een jaar of 20 home theater fan en heb over die tijd een systeem gebouwd waar ik zelf best wel trots op ben. (5.1.4 met monitor audio silver als FCL, apex 10 surrounds en radius 90 als front and back hights in een auro 3d configuration. Dit wordt aangestuurd door een denon 3800h (versterkt de hoogte kannalen) en een power amp (parasound hca-855a) voor de ear level speakers.

Die 3800h is 2 maanden oud en heeft een sr6008 vervangen. Dit om van auro3d/atmos te kunnen genieten, maar ook vanwege de nieuwe audysey en de aankomende dirac update.

Nu lees is veel over de kunst van het afstellen van een inmeting en akoestische verbeteringen in je kamer en ben ij daar het afgelopen jaar flink ingedoken. Ik lees zelf ook veel op fora en ben al uitgebreid aan de slag gegaan met de audysey app (heb de curve aangepast met wat meer bass, midrange correctie eruit etc) verder ook met REW gaan meten en heb de crossovers verhoogd om een dip rond die hz eruit te krijgen. Dus denk dat ik wel aardig onderweg ben.

Nu lees ik ook vaak dat een manuele meten beter is. Kan je dat in Nederland ook laten doen? En wat kost zoiets normaal gezien? En is het wat jullie betreft de moeite waard?

Thanks voor het meedenken!

Jeroen


blue-eyes

#1
Hi, welkom hier, altijd leuk een nieuwe leden te krijgen die enthousiast zijn!


ALs je doelt op een afstelling van je set door een professional.... Bij mij is dit 4 keer gedaan, deze sessies duurden zeker 4 uur. Waarbij 2 keer dit bij de aanschaf van apparatuur inbegrepen was.
De beide andere keren na een verhuizing, of na een compleet nieuwe setting.
Beetje voorrijd kosten, km vergoeding, uurtarief..... Doe de rekentruc. Ik ga geen bedragen noemen van deze diensten, maar zit dichter bij de 500 euro dan 0 euro ;)


Imo 100% waard. En jouw verhaal lezenden - een goede prof. laat je meekijken / legt uit. Leer je van, kan je mooi toetsen of je eigen toepassingen wel juist zijn, etc. etc.

Op het forum, even goed zoeken, zitten diversen mensen, bedrijven die dit doen.
In andere topic spreek je er al een volgens mij.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jeroen43

Hey,

Thanks voor de indicatie.

Hoe gaat dat eigenlijk zo een meting, stelt hij dan vooral crossovers en de curve in? Of ook andere dingen?


blue-eyes

In het kort: alles. Speakers op de mm, juiste hoek, etc. etc. Vele meet sessies met mic, eigen oren, jouw oren, etc. etc.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey