Ervaringen Mcintosh MA12000

Started by kohns, December 7, 2022, 17:03:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

#50
Quote from: mmuetst on December 14, 2022, 17:43:55
Er is ooit een test geweest met een Sony FA370 met een SDK blokje wat de toenmalige B&W 800 serie (B&W 801D) zonder problemen aanstuurden...zijn ze in de loop der tijd zo moeilijk geworden? Ze konden toen geen verschil horen tussen de Sony FA370 €170,- en een  dure ASR Emitter die +/- €8K,- koste (de audiofielen zijn er nog ziek van).

Maak je geen zorgen, ik was er toen ook bij maar ik ben er nooit ziek van geworden.  :P

Maar jouw audio-leven is ook niet echt beinvloedt door de uitslag van deze test, gezien de diversiteit aan versterkers die jij bezit.
Ik mag aannemen dat je niet over meerdere versterkers beschikt omdat ze allemaal "hetzelfde" klinken  ;)

Bovengenoemde blinde ABX-test is zeer professioneel uitgevoerd, echter m.i.z. zegt me dit niks meer dan, dat alleen de verschillen
tussen de Sony en de ASR op dat ogenblijk, met die B&W niet significant hoorbaar waren.
Desondanks geloof ik er ook stellig in, dat bij vele andere combinaties van versterkers, luidsprekers, toehoorders, dit tot vergelijkbare resultaten
zal hebben geleidt,  echter m.i.z. werkt het menselijke brein veel complexer en ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat het snelle omschakelen
tussen A, B en X  geschikt is voor bepaalde conclusies.   
M.a.w. hoe het brein het waar genomen signaal/muziek  inter- en/of extrapoleert in dit soort stresssituaties is m.i.z. wezenlijk anders dan
bij langere relaxte hoorsessies.   
Hoe we waarnemen is doorgaans NIET op commando te sturen ! (wellicht dat slechts enkele zeer getrainde luisteraars dit kunnen?)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

kohns

#51
Ik apprecieer jullie feedback, alternatieven, ... maar we zijn allemaal een beetje aan het afdwalen... ;)
Dat krijg je als je gepassioneerd bent :hehe:

Uiteraard ga ik nog goed gaan luisteren voor ik aankoop.
Uiteraard ga ik nog andere modellen de kans geven.
Maar dit zal pas zijn nadat mijn nieuwe luisterruimte klaar is.

Ik had gewoon gehoopt dat er hier wat meer mensen zouden zijn geweest met ervaring, en daarmee bedoel ik (voormalige) eigenaren, met Mcintosh gear die mij wat meer info konden geven over ... en ik citeer mijn originele vraag :

Quote from: kohns on December  7, 2022, 17:03:26
...
Maar het is een serieuze investering... daarom:
- blijft Mcintosh zijn prijs waard
- zijn er hier met ervaring met de geintegreerde versterkers van Mcintosh (MA9500, MA12000, ... )
- hoe zit het met de kwaliteit van hun recente geïntegreerde toestellen, support, herstellingen, ...
- een geïntegreerde voor/eindversterker/dac is wel interessanter qua aankoopprijs.
- ...

Mijn vraag gaat dus niet over de match, genoeg power, alternatieven, ... want muziek is subjectief :inlove:
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

vanzomereng

McIntosh is zeker goed spul en m.i.z. ook zeer waardevast maar het is wel initieel eerst erg veel geld ophoesten  ;)

Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat/geluidskwaliteit en wellicht bieden andere versterker meer synergy?

Ik zou zeker de zeer potente/stabiele versterkers van Michi (by Rotel) mee in overweging nemen, luisteren kost je niks.
(Rotel en B&W hebben veel samen opgetrokken/ontwikkeld samen)

Dit is ook een mooie kandidaat in die kwaliteitsklasse waarin je wilt shoppen: geintregeerde versterker met Dac: Musical Fidelity M8xi
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Samro

Heb de Macintosh ma8900 vaak beluisterd op Sonus Faber Amati bij een vriend. Hij heeft de versterker een paar jaar en geen problemen ermee. Klinkt redelijk rustig waar hij wel van houdt. Hele fijne  versterker! Maar wel enorme grote bak!
Mvg, Samro

kohns

#54
Quote from: VANZOMERENG on December 15, 2022, 17:22:55
McIntosh is zeker goed spul en m.i.z. ook zeer waardevast maar het is wel initieel eerst erg veel geld ophoesten  ;)

Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat/geluidskwaliteit en wellicht bieden andere versterker meer synergy?

Ik zou zeker de zeer potente/stabiele versterkers van Michi (by Rotel) mee in overweging nemen, luisteren kost je niks.
(Rotel en B&W hebben veel samen opgetrokken/ontwikkeld samen)

Dit is ook een mooie kandidaat in die kwaliteitsklasse waarin je wilt shoppen: geintregeerde versterker met Dac: Musical Fidelity M8xi
Voor ik mijn Primare had, had ik Rotel draaien op mijn B&W speakers maar daar ben ik nooit tevreden van geweest. Deze heb ik na enkele maanden al verkocht om dan over te schakelen op Primare.

Rotel is echt mijn 'sound' niet.
Maar toch bedankt.

Ook Classe zie je veel met B&W.
Maar deze zijn ook niet my cup of tea.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Kurt

Quote from: kohns on December 15, 2022, 18:38:41
Voor ik mijn Primare had, had ik Rotel draaien op mijn B&W speakers maar daar ben ik nooit tevreden van geweest. Deze heb ik na enkele maanden al verkocht om dan over te schakelen op Primare.

Rotel is echt mijn 'sound' niet.
Maar toch bedankt.

Ook Classe zie je veel met B&W.
Maar deze zijn ook niet my cup of tea.
Destijds de 10 reeks van Rotel gehad op B&W 803D. Dat was het inderdaad niet.
Een vriend van mij had Classé (CA2200) op 802D. Dat was heel goed, tot je begon te gassen. De Classé had de B&Ws totaal niet meer in de hand.

Omwille dat een aantal merken in dezelfde groep zitten, wordt nogal vlotjes verteld dat die toetellen op mekaar "afgestemd" zijn. Wat mij betreft is dit pure marketing.

Op de iEar show heb ik de max van Focal horen spelen op de max van Naim (Statement). Ook het riedeltje van "engineerd together". Maar ondanks dat die set +500k€ kostte, was dit niet zo subliem. Kan ook niet.
Focal maakt al jaren luidsprekers, net zoals Naim al jaren versterkers bouwt. Plots komen ze in dezelfde groep terecht, en dat zou even plots een gelukkig huwelijk moeten zijn? Keep on dreaming. :)

mmuetst

Quote from: VANZOMERENG on December 15, 2022, 12:47:24
Maak je geen zorgen, ik was er toen ook bij maar ik ben er nooit ziek van geworden.  :P

Maar jouw audio-leven is ook niet echt beinvloedt door de uitslag van deze test, gezien de diversiteit aan versterkers die jij bezit.
Ik mag aannemen dat je niet over meerdere versterkers beschikt omdat ze allemaal "hetzelfde" klinken  ;)

Gelukkig maar  :D Ik bezit verschillende versterkers, maar niet omdat ze allemaal heel verschillend klinken. Subjectief vind ik mijn 300B het mooiste klinken.
Maar ben me bewust dat ik waarschijnlijk in een blind test geen verschil ga horen tussen mijn versterkers. Ik heb meerdere versterkers omdat ik het leuk vind (ook qua techniek).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

#57
Zat precies vorig jaar ook met het zelfde luxe probleem. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de C2700 en de MC312. De MC312 gebruik ik pas vanaf 250Hz. Via een electronisch wisselfilter. Voor het laag gebruik ik de Crown K2 versterker.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast ben met mijn McIntosh aankoop. Kost wat maar je hebt dan ook wat. Eigenlijk is de MA 1200 hetzelfde als mijn combi maar ik vond 2 losse componenten toch wat stoerder. Er zullen best wat mensen zijn die zeggen dat dit of dat beter klinkt voor het geld maar dat zal best wel in hun optiek. Ik blijf mij verbazen over de sound die deze machines voortbrengen. Verder is het kopen van McIntosh niet kopen maar investeren. Ze blijven ook 2e hands goed verkoopbaar als je er geen zin meer in hebt. Bij al die andere exoten moet je het maar afwachten, en voor de geboden geluidskwaliteit hoef je het niet te laten.

Mijn vervanger voor de Crown K2 is de volgende stap de MC611 of de nieuw aangekondigde MC451. (kleinere versie van de hybride MC901) Heeft wel wat minder vermogen dan de andere combi maar wel buizen voor mijn mid/hoog.
Dat mindere vermogen zal wel meevallen in de praktijk mijn luidsprekers hebben een zeer hoge gevoeligheid zo rond de 96 dB w/m.

Verder kan ik je aanraden je aankoop bij een dealer te kopen of te shoppen die geen dozenschuivers zijn. Neem je tijd ben bij Hobo geweest maar daar moest ik ieder geval zeker niet wezen. Uiteindelijk bij een wat kleinere dealer gekocht en daar prima begeleiding gehad.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

DB628

Zelf ook in bezit van een paar B&W's (803D3). Deze met meerdere versterkers aangehoord (o.a. met McIntosh, Bryston, Meridian) totdat de dealer aankwam met Esoteric, toen was ik verkocht. Niet echt een antwoord op je vragen maar wellicht dat je er iets mee kan (om de keuze nog iets makkelijker te maken ;-) ).

ritchard

Hier een Mcintosh  MC207 als ik op 2 watt draai is het al echt hard.
Op 20 watt is het kei hard, hoger ga ik niet omdat het niet goed voor mijn gehoor is.
Hiervoor de MC302 gehad het zelfde verhaal.
Gemiddeld zit ik op 0,2 watt.
Speakers zijn van Sonus Faber 4 Ohm.

Gr. Ritchard

Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Mao

Quote from: ritchard on January  2, 2023, 19:13:24
Hier een Mcintosh  MC207 als ik op 2 watt draai is het al echt hard.
Op 20 watt is het kei hard, hoger ga ik niet omdat het niet goed voor mijn gehoor is.
Hiervoor de MC302 gehad het zelfde verhaal.
Gemiddeld zit ik op 0,2 watt.
Speakers zijn van Sonus Faber 4 Ohm.

Gr. Ritchard




De meter op de Mac's is een leuke indicatie maar hou er rekening mee dat ze zeer traag zijn. Net wat ik zeg indicatie. Verder is de gevoelingheid van de luidsprekers belangrijker Sonus hebben een gevoeligheid van zo 90dB w/m wat niet erg hoog is maar gemiddeld. Mijn JBL's 96 w/m wat hoog is. Verschil is een klein tikje tegenover een dreun. Vermogen zegt niet alles, maar komt wel je dynamiek ten goede.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

kohns

Quote from: ritchard on January  2, 2023, 19:13:24
Hier een Mcintosh  MC207 als ik op 2 watt draai is het al echt hard.
Op 20 watt is het kei hard, hoger ga ik niet omdat het niet goed voor mijn gehoor is.
Hiervoor de MC302 gehad het zelfde verhaal.
Gemiddeld zit ik op 0,2 watt.
Speakers zijn van Sonus Faber 4 Ohm.

Gr. Ritchard

Luid? Ik speel nooit 'luid'.
Ik vind reserve en stabiliteit belangrijk voor de snelheid en dynamiek.
Maar goed dan wijken we af van mijn vraag.

Hoe ervaar je jouw Mcintosh MC207 ?
- Heb je deze al lang?
- Ooit problemen mee gehad en zo ja hoe was de support
- ...

B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

ritchard

De meters geven misschien een indicatie maar mijn oren geloof ik wel  8)
2 jaar heb ik de MC207 en onlangs door blikseminslag defect gegaan.
Er is veel vervangen en de kosten vielen mij reuze mee.
Hij speeld weer erg fijn.
Ooit een Mcintosh 8000 gehoord op Sonus Faber en dat vond ik super mooi.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Mao

Quote from: ritchard on January  4, 2023, 21:02:31
De meters geven misschien een indicatie maar mijn oren geloof ik wel  8)
2 jaar heb ik de MC207 en onlangs door blikseminslag defect gegaan.
Er is veel vervangen en de kosten vielen mij reuze mee.
Hij speeld weer erg fijn.
Ooit een Mcintosh 8000 gehoord op Sonus Faber en dat vond ik super mooi.

Gr. Ritchard

Heb er eens even opgelet maar op mijn luister niveau ....komt ie net boven de 0.3watt uit. Tja waarom dan een eindbak van 300 watt. :colgate:
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels