Ervaringen Mcintosh MA12000

Started by kohns, December 7, 2022, 17:03:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kohns

Zijn er mensen met Mcintosh ervaring... specifiek de MA12000 geintegreerde versterker met DAC2 ?

Ikzelf heb Bowers & Wilkins 802D speakers, een Primare A32 eindversterker en een Primare SP31 processor (die ik enkel in stereo gebruik) en die ik ook als DAC gebruik voor het streamen van muziek (Qobuz).
Deze laatste 2 zou ik willen upgraden, vooral de processor dan.

Ik heb reeds op meerdere beurzen Mcintosh gehoord in combinatie met Bowers & Wilkins en de 'sound' staat mij wel aan.

Maar het is een serieuze investering... daarom:
- blijft Mcintosh zijn prijs waard
- zijn er hier met ervaring met de geintegreerde versterkers van Mcintosh (MA9500, MA12000, ... )
- hoe zit het met de kwaliteit van hun recente geïntegreerde toestellen, support, herstellingen, ...
- een geïntegreerde voor/eindversterker/dac is wel interessanter qua aankoopprijs.
- ...

B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

mmuetst

Over de waarde:
https://www.hifishark.com/search?q=MA12000
Mooie versterker. Buisjes zullen uiteindelijk slijten (dat is standaard met buizen) maar voorversterker buizen gaan wel langer mee dan einversterker buizen, en dat heeft deze versterker niet.
DAC is modulair, dus kan in de toekomst misschien worden opgewaardeerd door de DAC3 (als die ooit uit komt en compatibel is).
Over de prijs kan ik alleen zeggen, moet je kerst bonus op  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

#2
Vorige week nog een ma8000 gehoord met interne dac. Daarna een DCS Elgar ipv de interne DAC.
Wat een verademing dat je ook externe DACs kunnen gebruiken. Ineens was het niet meer zo plat en had je een enorme punch en dynamiek. Ik schrok echt van de belabberde kwaliteit van zo'n interne DAC. Nu is het een DAC2, maar die gaat niet echt veel beter zijn. Je praat dus in het vergelijk over een DAC uit 1997. Dat stond daar gewoon fantastisch mooi muziek te te spelen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Deleted User

Ik zou nooit een versterker met een interne DAC kopen.... Je bent altijd afhankelijk van..... Het is bekend dat bijvoorbeeld Aurender en Macintosh met elke interne DAC een mismatch is. Dat ligt aan de interne DAC van Mcintosh. Dat is bevestigd door mijn Aurender dealer, die ook MacIntosh in zijn portfolio heeft zitten.

kohns

#4
Quote from: Jazzman on December  7, 2022, 19:26:32
Ik zou nooit een versterker met een interne DAC kopen.... Je bent altijd afhankelijk van..... Het is bekend dat bijvoorbeeld Aurender en Macintosh met elke interne DAC een mismatch is. Dat ligt aan de interne DAC van Mcintosh. Dat is bevestigd door mijn Aurender dealer, die ook MacIntosh in zijn portfolio heeft zitten.
Bedankt voor de feedback.

De DAC zit standaard op de MA12000. Het is een module die je kan vervangen als er een nieuw model is. 

En je bent natuurlijk niet verplicht om hem te gebruiken.
Maar zo heb ik toch al een DAC om mee te starten.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

minplus

Elke versterker verliest aanvankelijk aan waarde, sommige snel, andere langzaam.

De bijzondere worden later vaak meer waard dan ze eerder kostten.
Vb1 - Ik kocht begin jaren 70 een 2ehands buizenbak voor 200 gulden ipv 400. Wordt nu 2000€ voor gevraagd
Vb2- idem wat later 2 jaar oude buizenbak die oorspronkelijk 1200 kostte voor FL 800. Helaas door geldgebrek later weg moeten doen. Er wordt nu 4000€ voor gevraagd.
Vb3- idem, nog later een geïntegreerde McIntosh van oorspronkelijk Fl 6500 voor met mazzel 2000 verkregen en die heb ik nog steeds. Daar wordt nu 4500€ voor gevraagd.

Een McIntosh blijft op termijn veel waard, zijn oerdegelijke tanks voor de eeuwigheid met een buitengewoon mooi geluid en waar je ook 40 jaar later nog onderdelen voor kunt krijgen.

Ik heb zelf ervaring met 6 McIntosh versterkers, waarvan 3 zelf en nu nog die voornoemde en een losse voor- eind in huis. Die laatste ooit aangeboden voor 1500 toen iemand iets dergelijks vroeg en achteraf dolblij dat hij iets anders heeft genomen. Die gaat niet meer weg.
Maar dus niet met de extreem dure.

Ik denk dat je met de 12000 een erg dure en buitengewoon mooie redelijk onverwoestbare versterker koopt.
Dat de interne Dac van een Mac niet met Aurender matcht zegt me verder niks, behalve dat ik volgens anderen geen Aurender moet nemen.

Waarbij een geïntegreerde minder kost dan losse voor-eind vanwege o.a. extra behuizing en het feit dat je niet de helft kunt wisselen. Ook al kun je tegenwoordig modules en software wisselen.
Zou hem kopen als ik een miljoen in een loterij zou winnen (maar daar doe ik niet meer aan mee).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Deleted User

Quote from: minplus on December  7, 2022, 20:09:50
Een McIntosh blijft op termijn veel waard, zijn oerdegelijke tanks voor de eeuwigheid met een buitengewoon mooi geluid en waar je ook 40 jaar later nog onderdelen voor kunt krijgen.

Daar ben ik het wel helemaal mee eens..

kohns

#7
Quote from: minplus on December  7, 2022, 20:09:50

Quote from: Jazzman on December  7, 2022, 20:50:23

Dus eigenlijk zeggen jullie :
- Macintosh is zeker de moeite ook kwa degelijkheid, duurzaamheid, waarde op termijn... als het over losse onderdelen gaat.
- maar van de geïntegreerde versies zouden jullie afblijven omdat deze zijn waarde minder behoud en niet flexibel is qua upgrades?
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

WickedGame

#8
Ben zelf ook aan het kijken naar een geintegreerde machine waar o.a. ook de MA12000 de revu passeert. Toch heb ik een paar andere opties die ik interessant zou vinden op B&W:

- Accuphase E-800
- Gryphon Diablo 300
- PassLabs INT-250

Al zal voor alle versterkers gelden dat de DAC bepalend kan zijn. De Accuphase heeft een los aan te schaffen DAC module (DAC-60). De Gryphon heeft een zelfde constructie van een aparte dac module voor de Diablo 300.

De PassLabs mist een DAC dus is zoals velen hier al zeggen een aparte DAC kan dan zeker meerwaarde bieden. Misschien nog wel meer dan intern.

kohns

#9
Quote from: WickedGame on December  8, 2022, 11:42:20
Ben zelf ook aan het kijken naar een geintegreerde machine waar o.a. ook de MA12000 de revu passeert. Toch heb ik een paar andere opties die ik interessant zou vinden op B&W:

- Accuphase E-800
- Gryphon Diablo 300
- PassLabs INT-250

Al zal voor alle versterkers gelden dat de DAC bepalend kan zijn. De Accuphase heeft een los aan te schaffen DAC module (DAC-60). De Gryphon heeft een zelfde constructie van een aparte dac module voor de Diablo 300.

De PassLabs mist een DAC dus is zoals velen hier al zeggen een aparte DAC kan dan zeker meerwaarde bieden. Misschien nog wel meer dan intern.

Toen ik oorspronkelijk mijn speakers gekocht heb samen met mijn vader hebben we een test gedaan tss Accuphase, Mcintosh, ...
Mijn vader heeft uiteindelijk de Accuphase gekocht voor zijn 802D speakers.
Ik vond toen de Mcintosh veel aangenamer (zachter/warmer qua klank) maar aangezien ik destijds het geld niet had ben ik voor Primare gegaan.
Ik ben ook gewonnen voor de hybride combi buizen/solid-state van de MA12000.
De Accuphase is dus geen alternatief voor mij voor de Mcintosh.

Diablo 300 zonder DAC en PassLabs INT-250 kosten 15.250-15.350 euro wat iets goedkoper is dan de Mcintosh.  Ik heb dus nog budget voor een losse DAC.
(Met interne DAC is de Diablo 300 wel een pak duurder dan de Mcintosh: 21.100 euro)
Deze 2 heb ik nog niet horen spelen op de 802D.
Ik zie dat jij ook B&W speakers hebt. Ben je bovenstaande 2 versterkers al gaan beluisteren? Zo ja, wat zijn jouw voorlopige bevindingen?




B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Xander32

Accuphase e5000?

Quote from: WickedGame on December  8, 2022, 11:42:20
Ben zelf ook aan het kijken naar een geintegreerde machine waar o.a. ook de MA12000 de revu passeert. Toch heb ik een paar andere opties die ik interessant zou vinden op B&W:

- Accuphase E-800
- Gryphon Diablo 300
- PassLabs INT-250

Al zal voor alle versterkers gelden dat de DAC bepalend kan zijn. De Accuphase heeft een los aan te schaffen DAC module (DAC-60). De Gryphon heeft een zelfde constructie van een aparte dac module voor de Diablo 300.

De PassLabs mist een DAC dus is zoals velen hier al zeggen een aparte DAC kan dan zeker meerwaarde bieden. Misschien nog wel meer dan intern.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WickedGame

Quote from: kohns on December  8, 2022, 12:20:42
Toen ik oorspronkelijk mijn speakers gekocht heb samen met mijn vader hebben we een test gedaan tss Accuphase, Mcintosh, ...
Mijn vader heeft uiteindelijk de Accuphase gekocht voor zijn 802D speakers.
Ik vond toen de Mcintosh veel aangenamer (zachter/warmer qua klank) maar aangezien ik destijds het geld niet had ben ik voor Primare gegaan.
Ik ben ook gewonnen voor de hybride combi buizen/solid-state van de MA12000.
De Accuphase is dus geen alternatief voor mij voor de Mcintosh.

Diablo 300 zonder DAC en PassLabs INT-250 kosten 15.250-15.350 euro wat iets goedkoper is dan de Mcintosh.  Ik heb dus nog budget voor een losse DAC.
(Met interne DAC is de Diablo 300 wel een pak duurder dan de Mcintosh: 21.100 euro)
Deze 2 heb ik nog niet horen spelen op de 802D.
Ik zie dat jij ook B&W speakers hebt. Ben je bovenstaande 2 versterkers al gaan beluisteren? Zo ja, wat zijn jouw voorlopige bevindingen?

De PassLabs INT-250 heb ik nog niet beluisterd.

Accuphase, Gryphon & McIntosh wel beluisterd.

Accuphase is de meest warme meer laidback easy listening van het stel. Erg fijne sound in combinatie met de B&W 802D3. En laat je niet afschrikken door de klasse-A versterking. Mocht je toch AB zoeken dan E-5000 als optie.

De McIntosh vond ik wat neutraler, maar miste voor mijn gevoel wat soundstage. Klink allemaal prima maar had bij geen enkel moment een echt wow effect. Beetje de safe route zeg maar.

De Gryphon vind ik de meest gedetailleerde van het stel. Ook een goede soundstage. Ook op details liet die net iets meer horen dan de McIntosh.

Mijn voorkeur zelf is nu:

1. Gryphon
2. Accuphase
3. McIntosh

Maar goed het is meer mijn voorkeur, kan voor jou heel anders zijn.

WickedGame

Quote from: Xander32 on December  8, 2022, 13:03:39
Accuphase e5000?

Voor als je AB versterking zoekt een goed alternatief op de E-800.

kohns

Quote from: WickedGame on December  8, 2022, 13:54:55
Accuphase is de meest warme meer laidback easy listening van het stel. Erg fijne sound in combinatie met de B&W 802D3. En laat je niet afschrikken door de klasse-A versterking. Mocht je toch AB zoeken dan E-5000 als optie.

Ik vond McIntosh juist warmer dan Accuphase in de tijd maar dat was wel een combi buizen-voorversterker + solidstate-eindversterker.
Van Klasse-A heb ik helemaal geen schrik.
Mij ging het meer over de buizen... en die AM12000 heeft juist die combi buizen+solidstate.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

jahtari

Even outside the box denken, je kunt ook de 802's verkopen en met het totaalbedrag de nodige top actieve speakers kiezen.

Wat te denken van atc scm 100 asl, kii model three, grimm ls1 - ik wist het wel.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Peerless Monster

Quote from: jahtari on December  8, 2022, 16:44:15
Even outside the box denken, je kunt ook de 802's verkopen en met het totaalbedrag de nodige top actieve speakers kiezen.

Wat te denken van atc scm 100 asl, kii model three, grimm ls1 - ik wist het wel.

Ik denk dat het statement van de buizen jouw idee compleet opzij zet.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

kohns

#16
Quote from: jahtari on December  8, 2022, 16:44:15
Even outside the box denken, je kunt ook de 802's verkopen en met het totaalbedrag de nodige top actieve speakers kiezen.

Wat te denken van atc scm 100 asl, kii model three, grimm ls1 - ik wist het wel.
Mijn 802s doe ik echt niet weg !

Ik wens gewoon mijn versterker/voorversterker te upgraden.

Voorlopig staat de hybride (buizen+solidstate) AM12000 van Macintosh bovenaan wegens :
- de klank die ik graag heb van Macintosh
- de buizen-voorversterker
- aangezien het een geïntegreerde versterker is, is deze een pak goedkoper en valt hij net binnen mijn budget.

Zelf heb ik ook nog gedacht aan:

1) combi C2700 buizenvoorversterker + MC312 maar dat ligt boven mijn budget en heeft minder power (2x300W) voor mijn 802D dan de AM12000 (2x350W)

2) de hybride (buizen+solidstate) MA352 2x200W geïntegreerde versterker met een goede DAC.
Ik zou in optie 2 mijn Primare A32 dan blijven gebruiken (lees niet verkopen) voor te bi-ampen : het laag van de speakers via de Primare en de 2x200W van de AM352 voor het hoog van mijn speakers.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

MichielB

Je zou ook eens buiten de gebaande paden kunnen kijken! Ik heb tijdens een evenement de 802D4 op een Audia Flight FLS10 gehoord. Geweldig, ontzettend snel, krachtig en ruimtelijk. Verder erg vloeiend en een detailrijk en toch zijdenzacht midden/hoog. Vaak zijn DAC modules een stuk minder dan de versterker zelf maar die van Audia Flight is erg goed, komt op ca 1800 maar als je echt beter wilt moet je echt 3k of meer uitgeven.

image uploader
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

pameijer

Quote from: MichielB on December  8, 2022, 21:43:10
Je zou ook eens buiten de gebaande paden kunnen kijken! Ik heb tijdens een evenement de 802D4 op een Audia Flight FLS10 gehoord. Geweldig, ontzettend snel, krachtig en ruimtelijk. Verder erg vloeiend en een detailrijk en toch zijdenzacht midden/hoog. Vaak zijn DAC modules een stuk minder dan de versterker zelf maar die van Audia Flight is erg goed, komt op ca 1800 maar als je echt beter wilt moet je echt 3k of meer uitgeven.

image uploader

Schitterend apparaat! Hier een zeer uitgebreid testverslag: https://absolutehiend.com/media/wysiwyg/pdf/Australian-Hifi-Audia-Flight-FLS10-2019.pdf
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Xander32

De tweede optie zou ik zelf zonde vinden; dan ga je veel geld in versterking steken, in een fraai merk, maar blijft het een compromis van iets nieuws en het bestaande. Voor mij zou het een 'net niet' oplossing zijn. Of je ziet het als een tussenoplossing, met het voornemen om door te sparen voor ook een MacIntosh ev op het laag.

Betreft optie één; denk je het verschil tussen 300 en 350 watt te gaan horen?

Quote from: kohns on December  8, 2022, 18:58:52
Mijn 802s doe ik echt niet weg !

Ik wens gewoon mijn versterker/voorversterker te upgraden.

Voorlopig staat de hybride (buizen+solidstate) AM12000 van Macintosh bovenaan wegens :
- de klank die ik graag heb van Macintosh
- de buizen-voorversterker
- aangezien het een geïntegreerde versterker is, is deze een pak goedkoper en valt hij net binnen mijn budget.

Zelf heb ik ook nog gedacht aan:

1) combi C2700 buizenvoorversterker + MC312 maar dat ligt boven mijn budget en heeft minder power (2x300W) voor mijn 802D dan de AM12000 (2x350W)

2) de hybride (buizen+solidstate) MA352 2x200W geïntegreerde versterker met een goede DAC.
Ik zou in optie 2 mijn Primare A32 dan blijven gebruiken (lees niet verkopen) voor te bi-ampen : het laag van de speakers via de Primare en de 2x200W van de AM352 voor het hoog van mijn speakers.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kohns

#20
Quote from: Xander32 on December  9, 2022, 05:56:58
Betreft optie één; denk je het verschil tussen 300 en 350 watt te gaan horen?

Niet relevant aangezien optie 1 boven mijn budget is. Maar idd is de vraag of je het verschil zou horen.

Voorlopig is de MA12000 nog mijn voorkeur als ik voor Mcintosh ga.
Al ga ik uiteraard wel gaan luisteren en sta ik open voor andere merken.

Maar even terug on topic!
Is er echt niemand die Mcintosh heeft en specifiek ervaring heeft met de MA12000?
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Xander32

Waarom heb je zelf dan de optie 1 beschreven? Met welk doel?
"Boven budget" kan ook betekenen; nu nog niet, maar na nog een x tijd sparen binnen bereik.

Quote from: kohns on December  9, 2022, 23:12:40
Niet relevant aangezien optie 1 boven mijn budget is. Maar idd is de vraag of je het verschil zou horen.

Voorlopig is de MA12000 nog mijn voorkeur als ik voor Mcintosh ga.
Al ga ik uiteraard wel gaan luisteren en sta ik open voor andere merken.

Maar even terug on topic!
Is er echt niemand die Mcintosh heeft en specifiek ervaring heeft met de MA12000?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kohns

#22
Quote from: Xander32 on December 10, 2022, 08:16:07
Waarom heb je zelf dan de optie 1 beschreven? Met welk doel?
"Boven budget" kan ook betekenen; nu nog niet, maar na nog een x tijd sparen binnen bereik.
Omdat ik origineel ben gaan kijken voor losse voor- en eindversterker. Maar toen dat boven budget leek zocht ik naar alternatieven. En dan zag ik toevallig de AM12000 combi.
Om eerlijk te zijn ligt de combi ook boven budget. Ik was begonnen (lees toestemming vrouw) bij 10000 euro. Ben dan beginnen rekenen wat ik extra zou kunnen bijleggen als ik wat spullen verkoop.
Ik zie de AM12000 echt als eindbestemming en daarom vraag ik naar ervaringen van eigenaars om te zien hoe lang deze meegaan, hun prijs behouden en hoe de support en herstellingen verlopen (in Belgie).
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

muziek

Denk niet dat er veel eigenaars van dit forum deze MA12000 bezitten. Service is geen probleem, kan wel kostelijk zijn. Hifi waarde verminderd snel, over vijf jaar, als je nog de helft krijgt acht je gelukkig.

minplus

#24
Ik denk dat met bij een Mac gunstiger uitvalt; hou het op 1/3 minder.
Ken de nieuwste Accuphase's niet, maar vond de vroegere mooi maar klinischer dan de McIntosh transistors die streefden naar een geluid in de buizenrichting. Minder warm, minder vol.
Luister ook eens naar zoiets als de MA9500 of evt. MA8950.
Scheelt je wat geld en iig 20 kilo of meer. Die kun je nog in je eentje tillen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right