Set van Henkt1

Started by henkt1, December 4, 2022, 12:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkt1

Hallo allen,

Ik loop hier al wat jaartjes rond.  Veel lezen, niet al teveel reageren. 
Een paar jaar geleden had ik nog een complete HT.  Ergens moet er op dit forum nog wel een onderwerp over zijn.
"weer een nieuwe" van GTdesign.   
Na mijn verhuizing was ik wel een beetje klaar met HT.  Ik wilde terug naar stereo en proberen daar binnen een redelijk budget het optimale eruit te halen.

De zoektocht begon eerst naar nieuwe luidsprekers.  Toen ik de nieuwe JBL's zag op het www werd ik direct enthousiast.  De looks en de legacy waren uitnodigend.  Na twee luistersessies bij Audio21 in Heerde werd de knoop doorgehakt. De JBL100's  gingen het worden.  Nu ben ik wel een fan van live muziek en daar hoort ook bass bij.  Dus 2 JL audio E110 (oid) moesten het speakergeweld kompleet maken.  De NAD M10V2 maakte voor mij het plaatje (bijna)  kompleet.  Een goede streamer, subwoofer management,  dirac, ARC en ook nog een 4.1dd optie.  Het versterkergedeelte is leuk maar ik sloot mijn Luxman integrated versterker even aan als eindversterker en het werd direct duidelijk.  Dit kan dus veel beter.  Dus de NAD M10 werd gepromoveerd tot streamer/voorversterker en de zoektocht begon naar een goede eindversterker.  Nu was ik altijd al fan van de klassieke Japanse merken.  Ik zag ook dat JBL en Accuphase schijnbaar goed met elkaar matchen.  Dus deze Accuphase P5000 maar eens geprobeerd.  Dat proberen duurde exact 10 seconden...
De draaitafel is het speelgoed van mijn vriendin.  Zij vind het geweldig om plaatjes te draaien.  Alhoewel ik een groot zwak heb voor mooie draaitafels, merk ik ook dat ik te lui ben om dit goed te doen.  Maar het past wel mooi in het plaatje. 

Niet in beeld zijn een Graham Slee phono pre en een Audioquest Niagara 1200.  De zidoo is voor streaming van films en muziekvideo's.
De NAS staat in de meterkast. De eindversterker heeft een dedicated groep.  De rest van de installatie heeft ook een dedicated groep.
Maar ik doe niet aan audiofiele zekeringen oid.  Ik steek mijn geld liever in akoestische oplossingen die nog net door mijn vriendin geaccepteerd worden.

De afgelopen maanden was ik druk bezig met de verbouwing en stond de set in opslag. Naast vernieuwing wilde ik ook de akoustiek aanpakken op een acceptabele manier.  Dat wil zeggen; met goedkeuring van mijn vriendin.  Vandaar de achterwand.  De foto van David Gilmour is een akoestisch paneel en achter de bank hangt een Monet in dezelfde grootte als akoestisch paneel.  De woonkamer is nog niet helemaal klaar.  Zo moet de t.v. nog schoongemaakt worden, de nieuwe thermostaat en de gordijnrails nog opgehangen.  De kabelplint moet er nog op en het nieuwe vloerkleed laat nog op zich wachten.  Wanneer dit gedaan is dan ga ik de tijd nemen om alles in te richten met Dirac.  Alhoewel ik er bij moet vertellen dat voor de verbouwing ik nog niet maximaal overtuigd was van Dirac.  Maar we gaan het zien/horen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,

Henk

p.s.  de hond heet Bella
















JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

chansig

Mooie ruimte en mooie versterker. Veel plezier ermee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Huub-13

Mooie luisterkamer en dito set. Prachtig die Accuphase eindversterkers!
Ik krijg weer heimwee naar mijn verkochte A-46.
Jij schrijft "Accuphase 5000". Maar dit is toch een P....... eindversterker?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

henkt1

Klopt.  Ik zal het aanpassen. 
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Xander32

Wow, wat een toffe ruimte en set  :thumbs-up: Mooie keuzes gemaakt 👌🏻 Sfeervol, smaakvol.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Vinyl_Fuchs

Welkom. Mooie, dikke Accuphase.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

DofN

Mooie set! Doet die wand veel? Ben wel benieuwd naar je indrukken voor- en  na.. Liefst met REW metingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

henkt1

Ik zal eens kijken wanneer ik gemeten heb.

Maar de eerste indrukken zijn behoorlijk positief.
Het geluid staat veel meer in kamer en ik ervaar veel meer dynamiek.
De speakers moesten eerst bijna halverwege de kamer staan.  Ik luisterde bijna in een near field opstelling.
Nu gaat het juist beter met een normale opstelling.

Dirac ga ik verder uitzoeken wanneer de gordijnen hangen en het nieuwe kleed gearriveerd is.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

minplus

Mooie set met de Accuphase en JBL's en de aankleding. Bella levert op die plek ook een gunstig effect in de akoestiek. 8)
Leuk dat je lief van platen draaien houdt, dat is idd speciaal en kan zeldzaam mooi muziek leveren.
Welke speler is het en welk element?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tabcam

Mooie akoestische aanpassingen hoor. Ben een beetje jaloers, mijn vriendin houdt van erg strak dus zeker achter de luidsprekers of plafondeilanden mochten bij mij niet :nopompom:, maar mooi zoals het geworden is :pompom:.

Zelf ben ik ook fan van streamen. Ik hou nog steeds van hele albums afspelen maar vind nummers even kunnen opzoeken ideaal.

Ben ook benieuwd naar je metingen, zowel de frequentiekarakteristiek als vervorming en waterval. In ieder geval veel luister- en optimalisatieplezier met je set gewenst.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

Hi Henk,

Wat een mooie opbouw van de ruimte!
Je streamer vind ik ook verbluffend mooi (een rosé?).

Mooie classic looks ook.

Have fun!

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

kappa9

Hoi Henk,

Erg fraai zo die achterwand.
Hoe ben je op dit design gekomen?

Heb je nog iets van metingen vooraf gedaan en daarop de materialen en constructie gekozen/uitgevoerd?


Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

henkt1

Quote from: kappa9 on December  5, 2022, 18:25:02
Hoi Henk,

Erg fraai zo die achterwand.
Hoe ben je op dit design gekomen?

Heb je nog iets van metingen vooraf gedaan en daarop de materialen en constructie gekozen/uitgevoerd?


Gr Joost

Het idee kwam tijdens googlen.  Ik vond die oplossing wel mooi.
Ik heb niet eerst gemeten.  Het was of de hele wand of niets.  Dus meten was zinloos.
Wel bewust 2 lagen demping erachter.  Onder het motto, dikker is beter.  Met name voor het laag.
Mocht ik teveel demping ervaren dan kon ik er altijd weer een schilderij bij plaatsen.  En die t.v. is ook niet echt dempend.
Verder de eerste reflectiepunten aangepakt.  Behalve op het plafond.  Daar kwam ik niet meer mee weg.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

henkt1

Gisteren toch maar eens Dirac ingeregeld.

Dat gaf een mooi resultaat in het laag maar mijn center image ben ik nu totaal kwijt.
Ook lijkt het of ik een stuk dynamiek mis.  Na wat google werk blijkt dat Dirac dit issue weer heeft.
Iets met fase of zo.  Dat wordt dus eerst studeren.  Of besluiten om verder te gaan zonder room correctie  :pompom:

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Tabcam

Ik las ook dat men bij MiniDSP een oplossing heeft. Zelf gebruik ik nog geen Dirac dus geen last maar misschien dat NAD ook een oplossing heeft?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

... wanneer je met Dirac in de weer gaat; ik ben wel nieuwsgierig naar metingen mèt en zonder, hond 😏
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

#17
Quote from: henkt1 on December  5, 2022, 21:17:21
Gisteren toch maar eens Dirac ingeregeld.

Dat gaf een mooi resultaat in het laag maar mijn center image ben ik nu totaal kwijt.
Ook lijkt het of ik een stuk dynamiek mis.  Na wat google werk blijkt dat Dirac dit issue weer heeft.
Iets met fase of zo.  Dat wordt dus eerst studeren.  Of besluiten om verder te gaan zonder room correctie  :pompom:

Henk

Welk probleem is dit precies?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

Mooie set en ruimte!  :clapping:

En goed opgelost met die latjesmuur, 1 van de mooiste manieren om extra aan de akoestiek te werken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

henkt1

Quote from: DofN on December  6, 2022, 07:46:49
Welk probleem is dit precies?

Ik begrijp je vraag niet. Sorry.
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

jahtari

Quote from: henkt1 on December  6, 2022, 19:42:37
Ik begrijp je vraag niet. Sorry.
Wat is het dirac issue?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

henkt1

Daar probeer ik achter te komen.

Wanneer ik gemeten en ingesteld heb dan wordt het geluid niet alleen zachter maar verlies ik ook het "center image".
Stemmen staan niet meer in het midden.  Alle muziek is een soort van wall of sound.

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Ralf67

D(irac)SP maakt meer kapot dan je lief is.  8)

Met schuiven en akoestische aanpassingen kan je ook een heel eind komen.

DofN

1. Je schrijft dat je dynamiek mist. Heb je tone controls aan in je NAD?
2. Verlies van center image / pinpoint. Dat heb ik ook gehad. Welke mic gebruik je? Ik gebruikte een UMIK en daar ging het mis. Met de meegeleverde NAD mic gaat het wel goed. Het bleek dat hij met de UMIK bij de volume kalibratie het rechterkanaal niet goed meenam. Heb je moeilijkheden bij het kalibreren van het geluidsniveau in DIRAC?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Ralf67 on December  7, 2022, 09:00:33
D(irac)SP maakt meer kapot dan je lief is.  8)

Met schuiven en akoestische aanpassingen kan je ook een heel eind komen.

Er zijn soms wat hobbeltjes op de weg, als je niet weet hoe je die moet weghalen, of je denkt dat DSP de oplossing voor alles is, of als je DIRAC gewoon niet goed instelt.. Of een echte rotkamer hebt en slechte luidsprekers.. En bevooroordeeld luistert.. Dan zou ik het links laten liggen. Je moet er wel je best voor doen. Dus vooral niet aan beginnen als je er geen zin in hebt.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software