Gold of silver plated spades verschil of niet?

Started by Darthvader, November 30, 2022, 15:31:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darthvader

IK overweeg de speakerkabel te voorzien van spades ipv banaanpluggen. Schijnt over het algemeen beter contact te geven. Maar je hebt de keus tussen gold plated en silver plated. Maakt het wat uit? Lees wel op internet dat sommigen beweren dat silver plated zou leiden tot een brighter sound. Maar is dat geen fabeltje?

sonsan

Ik heb laatst de (Chinese) Nakamichi pluggen, die "verguld" zouden zijn, vervangen voor de AudioQuest SureGrip 300 zilver.
Ik hoor geen verschil...
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Rowdy

Wil je de luidsprekerkabel voor meerdere jaren gebruiken, gebruik dan gold plated. Zilver gaat op den duur oxideren.

Darthvader

Was het ook van plan. Audioquest heeft banaanpluggen, 100 serie, niet meer in het programma, maar wilde toch spades en deze zijn nog wel gold plated.

Maar zat ook te kijken naar jumpers en helaas zijn deze alleen met verzilverde pluggen leverbaar. Heb Tannoy xt8f speakers en daar zit zo'n dun plaatje tussen. Maar of dat invloed heeft?

Chris Cables

Zoals Rowdy suggereert, verminderen vergulde connectoren elke oxidatie, maar je kunt zilver altijd gemakkelijk schoonmaken. Goud verkleurt ook na verloop van tijd.
U kunt ook Rhodium-connectoren overwegen, die een chroom-uiterlijk hebben, of Beryllium, een zachtere koperlegering en mijn voorkeurstype bij gebruik in een mechanische bevestigingsconnector, zoals spades of vergrendelende tulpconnectoren. De zachtere legeringsverbinding heeft het potentieel om het contactoppervlak van de contactvlakken van de connector te maximaliseren.
Het belangrijkste aspect om ervoor te zorgen dat connectoren hun werk doen, is door ze schoon te houden en regelmatig te inspecteren.

Darthvader

Het gaat om Audioquest rocket 11 luidsprekerkabel en wil er audioquest 100 spades aan laten monteren.

Maar Jumperkabels?

Tjeb

Quote from: Rowdy on December  1, 2022, 19:30:52
Wil je de luidsprekerkabel voor meerdere jaren gebruiken, gebruik dan gold plated. Zilver gaat op den duur oxideren.

Maakt niets uit, zilveroxide geleid nagenoeg net zo goed als zilver zelf...

mmuetst

Quote from: Darthvader on November 30, 2022, 15:31:21
IK overweeg de speakerkabel te voorzien van spades ipv banaanpluggen. Schijnt over het algemeen beter contact te geven. Maar je hebt de keus tussen gold plated en silver plated. Maakt het wat uit? Lees wel op internet dat sommigen beweren dat silver plated zou leiden tot een brighter sound. Maar is dat geen fabeltje?
waarom zou het een beter contact geven?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.