REW vraagje.

Started by Focal, November 30, 2022, 12:41:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Focal

Hallo!



Ik heb een vraagje over REW (Roon Equalization Wizzard)

Ik wil een correctie in het laag toepassen op m'n front speakers.   Ik heb dit eerder wel gedaan met REW, maar dan voor het gehele frequentie bereik, maar wil nu eigenlijk alleen het lage gebied corrigeren.

Weet iemand of dat goed te doen is voor enkel het lage gebied op je fronts?   
Kan me voorstellen dat het de overgang naar het overige frequentie bereik van de speakers wat kan verstoren.
Het filter wordt dan geïmplementeerd in de 'Convolutie' sectie in Roon.


Alvast dank!:)

Faxe

Als je in REW in de EQ module bij filter tasks bij Match Range het frequentie bereik opgeeft dat je wil aanpassen zou het volgens mij moeten lukken. Je kunt ook altijd handmatig EQ filters maken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Focal

Quote from: Faxe on November 30, 2022, 13:23:55
Als je in REW in de EQ module bij filter tasks bij Match Range het frequentie bereik opgeeft dat je wil aanpassen zou het volgens mij moeten lukken. Je kunt ook altijd handmatig EQ filters maken.
Oja. Je kunt de boel ook nog handmatig invoeren!  Goeie!

Vroeg me af stel je maakt een filtert tot 200Hz en je implementeert dat,.. of het ook matched met het volume van de frequenties daarboven? 

DofN

#3
Dat matchen kan prima, als je het doet zoals Faxe aangeeft. Je kan REW ook de filters laten berekenen en deze handmatig overnemen of importeren in bepaalde DSP software, zoals bij de minidsp.

In het voorbeeld van Faxe kan je dus bijv die bult van +7dB tussenh 45 en 110Hz wegfilteren en de rest laten voor wat het is. Afhankelijk van hoe je het doet zal het matchen met de gehele SPL.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Focal

Quote from: DofN on November 30, 2022, 21:00:38
Dat matchen kan prima, als je het doet zoals Faxe aangeeft. Je kan REW ook de filters laten berekenen en deze handmatig overnemen of importeren in bepaalde DSP software, zoals bij de minidsp.

In het voorbeeld van Faxe kan je dus bijv die bult van +7dB tussenh 45 en 110Hz wegfilteren en de rest laten voor wat het is. Afhankelijk van hoe je het doet zal het matchen met de gehele SPL.
Ik ga er binnenkort mee bezig.  Moet even weer kijken hoe ik de boel qua balans match.