Wie heeft ervaring met combinatie IIR/FIR/MiniDSP/RePhase/REW?

Started by Geertidow, November 30, 2022, 07:24:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Beste forumgenoten,

Heeft er iemand ervaring met ruimtecorrectie of het bouwen van crossovers met FIR filters?
Ik heb gisteren een dag besteedt aan de combinatie van FIR voor minimum phase en IIR (PEQ) voor ruimte correctie.
Daarnaast de timing op de nanoseconde (bij wijze van) gelijk gezet tussen subwoofer en speakers.

Wat ik heb geleerd:
1. geen agressieve ruimtecorrectie (max boost 8 db, max average boost 6 db, flatness target 1-3 db).
2. ruimtecorrectie tussen 100 en 500 hz voor de speakers (Genelec 8030c) en tussen 50 en 200 Hz voor de Sub (push/pull A*BNB).
3. PEQ van REW dan inladen, en in Rephase nog een FIR filter voor minimum phase correctie (boven de 100 Hz, met 1024 max taps verder niet zo zinvol).
4. Dan, alles bij elkaar, klinkt het toch nog wat strakker dan zelf wat rommelen met de PEQ. Resulteert ook in een relatief goede waterval plot (blijft rommelen tussen 100-200 hz).

Maar, het is voor mij nog wel lastige materie en ik vind veel wisselende adviezen.

Mijn concrete vragen:
1. Gebruiken mensen FIR filters (icm een MiniDSP) en bij welke frequenties?
2. Gebruiken mensen FIR filters als crossover in hifi (en zo ja hoe ontwerp je dat met max 1024 taps)
3. Gebruiken mensen een sweep of pink noise voor correcties van lage frequenties (en zo ja tussen welke frequenties ongeveer)?

Ben benieuwd naar wat ervaringen of user cases welk stappenplan men gevolgd heeft.
Ik heb zelf gebruik gemaakt van: https://www.youtube.com/watch?v=hONrlb7G3kQ&ab_channel=ElliottDesigns.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Rob_Dingen

Hoi Geertidow,

Niet zozeer antwoord op je vragen maar de problemen die je hebt komen door je ruimte en kun je nooit helemaal oplossen zonder akoestische aanpassingen.
Verder heeft het meestal weinig zin om dips op te vullen zeker met 8dB wat mijn inziens veel te veel is met meestal geen of weinig resultaat.
Neem aan dat je weet dat 6dB een verdubbeling is in spanning en dus een factor 4 in vermogen.
Het is verstandiger om de pieken aan te passen en de dips te laten voor wat het is.

Rob