Speakers in betonnen muren plaatsen

Started by nootmuskaatje, November 29, 2022, 17:21:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nootmuskaatje

Hallo allen! Ik heb zojuist een eerste huis gekocht en we zijn druk met klussen. De hele woonkamer moet gestuct worden, er moeten een hoop stopcontacten aangelegd worden en mijn partner heeft liever geen twee dozen naast de bank. Een goede compromis is om twee inbouw speakers in de muur achter de bank te doen voor de surrounds. Eéntje waarvan je de tweeter kan richten en eventueel de woofer ook wat gekanteld is. Nou zijn we erachter gekomen dat alle muren van beton zijn (huis uit 1972), we dachten eerst enkel de buitenmuren.

Na wat research zag ik dat ik naast de speakers dus ook een backbox nodig heb. Iets als een BB 6C i.c.m. de CCM664, of toch de speakers recht naar voren richten met KEF's ci130qr + backbox, wat wellicht beter matched met m'n R3 en R2C. Maar verder ben ik totaal niet technisch met bouwkundige dingen. Is het überhaupt veilig om twee redelijk grote gaten in zo'n betonnen muur te maken? Ik kan mij wel enigszins voorstellen dat dat niet zo goed is voor de draagkracht etc.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen om dit probleem op te lossen.

VlisChris

Dragende muren? Dan zou ik geen speakers inbouwen. En al helemaal geen leidingen infreezen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

nootmuskaatje

Quote from: VlisChris on November 29, 2022, 17:23:21
Dragende muren? Dan zou ik geen speakers inbouwen. En al helemaal geen leidingen infreezen.
Dat is een hele goede vraag, had het even nagevraagd en het zijn idd draagmuren. Zal dan maar voor wat smalle speakers moeten gaan die weinig opvallen, zoals een Dali fazon sat.

jahtari

Quote from: nootmuskaatje on November 29, 2022, 21:17:14
Dat is een hele goede vraag, had het even nagevraagd en het zijn idd draagmuren. Zal dan maar voor wat smalle speakers moeten gaan die weinig opvallen, zoals een Dali fazon sat.
Dali oberon on wall is lekker plat.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

nootmuskaatje

Quote from: jahtari on November 29, 2022, 21:24:09
Dali oberon on wall is lekker plat.
Die zijn dan weer te groot. Vergeleken met de Fazon sat zijn de afmetingen 130x107x33mm groter. En ze zullen dan naar voren richten, met zo'n rechthoek ziet het er niet zo strak uit als het naar binnen gedraaid is richting de MLP. De Fazon sat ziet er nog best strak uit als die naar binnen draait.

VlisChris

Quote from: nootmuskaatje on November 29, 2022, 21:17:14
Dat is een hele goede vraag, had het even nagevraagd en het zijn idd draagmuren. Zal dan maar voor wat smalle speakers moeten gaan die weinig opvallen, zoals een Dali fazon sat.

Jammer van de plannen. Maar beter dat je het nu ontdekt dan pas na afloop zeg maar :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erniebert

Kan soms best, ook in draagmuren. Ik heb leidingen gefreesd in draagmuren, dat kan prima. Geheel afhankelijk van plaats in de draagmuur en dikte van die muur natuurlijk. Grotere uitsparingen voor speakers kan ook, maar zou ik voor de zekerheid laten beoordelen door een bouwtechnisch bureau. Die kunnen prima aangeven wat maximaal zou kunnen afhankelijk van je specifieke situatie en wensen.