zobel netwerk

Started by schuit, November 23, 2022, 20:33:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

schuit

Dag, al surfend naar verschillende tricks en tweaks heb ik nu een speakermatch gekocht van Stein ( https://steinmusic.com/essentials/speaker-match/

Nu lijkt het alsof er wat meer diepte in de muziek is gekomen, enkele tonen zijn wat beter hoorbaar. Dat verbaasde mij in ieder geval, het was gewoon een 2e hands model als test.

maar mijn vraag, is er meer bekend hoe een zobel netwerk wordt ontworpen, het lijkt alsof dit beter dichtbij de speaker kan zitten? daarmee bedoel ik tussen filter en de speaker en niet, zoals de speakermatch, tussen de aansluitterminals.

En zit dit zobel netwerk dan gewoon op duurdere speakers ingebouwd met juist ontwerp? Voor zover ik zie lijkt het alsof het niet ingewikkeld is om te maken dus het zal vaker worden ingebouwd.

Rowdy

#1
Volgens de site van "Breem":

Zobel, zobel netwerk
Uitspraak: Zobèl.

Een Zobel netwerk wordt wel eens parallel aan een luidspreker gezet om de zelfinductie van de luidspreker te elimineren. Het samenstel gedraagt zich voor hoge frequenties "Ohms". Dit geeft een geringere kans op problemen met de HF stabiliteit van de versterker, en in sommige gevallen werkt het wisselfilter ook iets nauwkeuriger. (bij de berekening van wisselfilters wordt de luidspreker meestal als "Ohms" verondersteld en dat is 'ie zeer zeker niet).
Een Zobel netwerk bestaat meestal uit een serieschakeling van een weerstand ter grootte van de nominale impedantie van de luidspreker (bijv. 8 Ohm) en een condensator.
De waarde van de condensator kan als volgt berekend worden:  C = L(e) / R2.  C in Farad, L in Henry en R in Ohm.

Rob_Dingen

Een zobel netwerk word meestal gebruikt om de oplopende impedantie van een woofer of middentoner vlak te maken (zie onderstaand plaatje)
Daardoor ziet het filter wat ervoor zit een nette vlakke impedantie in het filter gebied.
Het slaat dus werkelijk nergens op om dit te kopen zonder te weten of het de juiste waarden zijn en het parallel aan de speaker te hangen.

Rob

Impedance-curve.png

mmuetst

#3
Quote from: Rob_Dingen on January 29, 2023, 15:19:33Een zobel netwerk word meestal gebruikt om de oplopende impedantie van een woofer of middentoner vlak te maken (zie onderstaand plaatje)
Daardoor ziet het filter wat ervoor zit een nette vlakke impedantie in het filter gebied.
Het slaat dus werkelijk nergens op om dit te kopen zonder te weten of het de juiste waarden zijn en het parallel aan de speaker te hangen.

Rob

Impedance-curve.png

Plaatje is niet meegekomen Rob...
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on January 29, 2023, 15:28:11Plaatje is niet meegekomen Rob...
Bij mij wel, staat netjes onder de text.

schuit

blijkbaar heb ik gewoon geluk gehad bij de speakers match op mijn oude speakers. (kef xq 5)
Ben ondertussen voorzien van andere speakers waar ik het niet bij gebruik dus zal wel in de verkoop gaan en zie dat met handmatige berekening dus de beste zobel kan maken.
Dus dat komt tzt een keer als de huidige speakers dat nodig hebben.