Nieuw FD filter pack voor all round fotografie.

Started by J.A.F._Doorhof, November 22, 2022, 12:32:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Filters zijn er in vele soorten en maten (letterlijk).
Persoonlijk ben ik niet echt een filter fan, maar sinds ik de Black Diffusion filters van K&F concept ben gaan gebruiken ben ik toch letterlijk verliefd geworden op die filters.

De Black Diffusion filters van K&F concept geven een fantastisch "gloei" effect op highlights maar "verpesten" niet de foto door verlies aan scherpte, foto's blijven haarscherp, maar zodra er wat tegenlicht op de lens valt zie je de highlights echt fantastisch gaan "gloeien". maar dat is niet alles, ik gebruik de filters voornamelijk voor de impact die ze geven op de lensflares.

Waar normaal een lensflare wat "hard" kan zijn, zorgen de filters voor een fantastische smoothe weergave van de flare.

De Black diffusion is leverbaar in verschillende sterktes, maar zelf gebruik ik voornamelijk de 1/8 en 1/4.
Het zal dus geen verassing zijn, dat je deze 2 in het pakket vind.
Maar er is meer...

Je ziet ze vast wel eens, van die opnames waar het water echt super glad is, voor het geval je je afvraagt hoe ze dat doen.... een hele lange sluitertijd. Normaal gaat dit echter niet lukken omdat je dan een totaal overbelichte foto zou krijgen, je moet dus zorgen dat er minder licht op de sensor valt. En daarvoor gebruiken we zogenaamde ND (Neutral Density) filters, deze zijn leverbaar in verschillende waardes (stops) welke aangeven hoeveel licht er word gedempt.

Nu zul je je misschien afvragen wat ik doe met een ND filter ?
Wel... met flits buiten hebben we een soortgelijk probleem.
Veel flitsers die wat krachtiger zijn hebben een beperking van de sluitertijd die je kan gebruiken (vaak is dit max 1/125-1/200) kom je hierboven dan word je getrakteerd op een "mooie" zwarte balk (het sluitergordijn). Dit betekend vaak dat als je buiten met flits werkt je dus foto's krijgt met een scherpte diepte van hier tot Tokyo, en dat is niet altijd wat je wil.

Door een ND filter te gebruiken kunnen we minder licht op de sensor laten vallen en dus kan het diafragma verder open wat resulteert in minder scherpte diepte.

Nu zal de vraag komen, "welke waarde moet ik kopen ?"
Wel, dat is niet zo makkelijk te beantwoorden.
Soms wil je iets minder en soms iets meer.... gelukkig hebben we ook daar een oplossing voor.

In het Frank Doorhof pakket vind je naast de 1/4 en 1/8 Black Diffusion filters ook een variabel ND filter van 8-128, een erg bruikbare range voor zowel modelfotografie met flits op locatie als landschappen. Het variabele ND filter heeft duidelijke aanduidingen voor de stops en is daarnaast volledig traploos instelbaar. Nog flexibeler is bijna niet mogelijk.

Als je al enthousiast word.... even wachten.

Een van de grote nadelen van filters is dat ze soms niet van je lens af te krijgen zijn.
Er hoeft maar een klein zandkorreltje op de ring te zitten of je let even niet op en je schroeft hem er scheef op, drama, drama, drama :D
En .... dat hebben we ook opgelost.

Alle filters zijn magnetisch.
Dit betekend dat je alleen de magnetische ring op je lens moet plaatsen, doe dit in een schone omgeving en maak even alles sowieso goed schoon met een blower zodat er niets op de lensmount zit waar de ring word geplaatst. Als de ring er eenmaal opzit kun je super snel van filters wisselen.

Maar... dit is wederom niet alles.
Door het ontwerp van de filters en de ring kun je ook deze filters combineren.
Wil je bv meer diffusie dan 1/4, dan klik je gewoon de 1/8 boven op de 1/4 en krijg je een nog zwaarder effect.

Natuurlijk is ook het variabele ND filter volledig magnetisch en heeft hij geen uitstekende delen, waardoor je eventueel nog gewoon de zonnekap kan gebruiken.

Ok, qua filters zijn we nu klaar, maar er is meer.
Natuurlijk kunnen we je gewoon de filters geven in een doosje maar dat is natuurlijk niet handig op locatie, dus hebben we gekozen voor een handgemaakte leren pouch, welke allemaal uniek zijn (handgemaakt). We hebben er een aantal in de studio liggen en ze zijn inderdaad allemaal net wat anders, je koopt dus echt iets unieks.

In deze video stel ik het pakket aan je voor en laat ik zien wat er allemaal inzit en wat je ermee kan.
https://youtu.be/N3rCwAqCY1w

De kits zijn nu te krijgen via onze webshop www.frankdoorhof.com/shop maar ook bij de winkels die K&F Concept verkopen.
Heb je vragen, stel ze gerust.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"