Echo na plaatsen voorzetwand

Started by clementinesin, November 20, 2022, 15:18:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clementinesin

Beste leden,


Ik heb net een voorzetwand (gips) laten plaatsen om een nieuwe kamer te maken. Om de overdracht van geluid tussen de nieuwe kamer en de aangrenzende ruimte te vermijden, raadde de aannemer aan om met een dubbele structuur te werken: twee lagen van profielen die 1 cm van elkaar staan. Tussen de profielen zit rotswol. Nu is het zo dat in de nieuwe kamer er heel veel echo is. Mijn indruk is dat het geluid resoneert tussen de metalen profielen.
Aan de ene kant van de muur (de kleine kamer) is de echo ook veel sterk dan aan de andere kant. Ik voeg wat fotos toe ter verduidelijking in bijlage.

Wat doen wij verkeerd, en hoe kunnen we dit oplossen zodat er geen echo meer is?

Groeten,
Max

RalphH

Het geluid zal resoneren tussen de (harde) muren. Strategisch een paar rockwool panelen (paarlatjes, overtrekken met stof) plaatsen, zal een hoop doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clementinesin

Bedoel je dat het geluid resoneert tussen de 2 gipsplaten? Of tussen deze voorzetmuur en de andere muren in de kamer?

RalphH

Dat laatste verwacht ik. Hoge tonen kunnen ook maar amper door de gipsplaten heen. Dempen is de weg.
Met echo neem ik overigens aan dat als je in je handen klapt, je het na hoort zingen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teleflubbie

Met "echo" vermoed ik dat je het m.n. hebt over hoge tonen (klappen)?
De gipsplaten hebben een 'hard' oppervlak.
Deze zullen hoge tonen eenvoudig 'reflecteren', terwijl ze het laag absorberen.

Je zal dan iets met geluidsdemping moeten gaan doen. Bijvb. de wand met een kleed of bedekken.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

jahtari

Het is dus geen echo, maar het meerammelen van de nieuwe constructie?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

clementinesin

Klopt, het lijkt me meer het resoneren van het stalen kader. Het klinkt een beetje als een oude plate reverb. Ik probeer even wat opnames te maken. Volgens mij beperkt zich dit niet enkel tot de hoge tonen maar zit hier ook vrij wat 'mid' tonen in.

clementinesin

In bijlage upload ik een opname met een zoom h5, x/y mic. Ik zing in 4 verschillende tonen, waarbij ik een resonantie rond dezelfde frequentie hoor in de echo. Als resultaat klinkt het alsof dit in een grote zaal opgenomen is, terwijl dit eigenlijk een relatief kleine kamer is van 3,5x4m.

RalphH

Dit is toch gewoon ruimte akoestiek, klinkt als een badkamer. Of bedoel je dat niet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clementinesin

We hebben boven een kamer met exact dezelfde dimensies, buiten dat inplaats van een voorzetwand daar een stenen muur is, en daar is er geen dergelijke echo.

Het is echt wel de voorzetwand, aangezien het effect veel harder is wanneer je dicht bij die wand staat.

RalphH

Steen poreus, gips niet. Als ik hier in de onbehandelde HT in mijn handen klap, hoor je het ook kletteren bij de muren en in de hoeken van plafond/muur.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clementinesin

Dat zal een rol spelen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het fenomeen volledig verklaart? Aan de andere zijde van de voorzetmuur, in de andere kamer, is er nagenoeg geen echo.

Indien het enkel dit blijkt te zijn, wat kunnen we hier dan het best aan doen? Zal een muurtapijt hier voldoende voor zijn, of moet dan werkelijk al met akoestische panelen gewerkt worden? Helaas kunnen dergelijke muren ook niet al te veel gewicht dragen.

RalphH

#12
Gips is best sterk hoor. panelen hangen hier zelfs aan een enkele stalen nagel, maar gipsplug en schroef is wel beter.
Laat even iemand een dekbed of deken tegen 1 wand houden en test dan nog eens. Smalbandiger dan rockwool, akotherm of een andere minerale wol, maar geeft al een beetje een idee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

dre73

Eerst hout er tegenaan,daarna gips.
Dan zal het zo goed als zeker opgelost zijn.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RalphH

Kun je uitleggen wat je bedoelt en wat er dan wordt opgelost?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

dre73

Op de metaal delen eerst hout dan gipsplaat.
Dan is het stijf.
De galm is volgens mij gewoon het resoneren van de wand.
Hetzelfde heb je bij trouwens Gibo wanden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RalphH

Als clementinesin nou keihard hardcore aan het draaien was in het mp3'tje, dan kon ik me daar wat bij indenken ;D, maar dat deed ie niet.

En metalstud met gips is ook best resonantievrij volgensmij. Rockwool erin dempt trillingen enkel nog maar meer.
Met zware contacttrillingen (een dichtslaande deur ofzo) kan ik me wel weer voorstellen dat hout meer dempt en stijver is. Met zwaar subgeweld zal hout ook aan te raden zijn, maar ik heb nog steeds niet het idee dat het daar om gaat momenteel.

Handjeklap en dekens al geprobeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clementinesin

#17
Ik heb het net eens uitgeprobeerd met er een deken voor te houden en het lijkt me inderdaad wel iets stiller. Morgen houd ik er met 2 personen eens 2 dekens voor, dan is het misschien wat duidelijker.

Wel jammer als akoestische panelen de enigste (economische) oplossing zou zijn, want dan kunnen we het meubilair (eg hoge kast) er niet meer deftig in kwijt. Heb je toevallig ervaring met kurk? Dat kan blijkbaar op gipsplaten geplakt worden. Op de websites van kurk verkopers zou dit baten, maar geen idee in welke mate dat louter verkoperspraat is.

RalphH

Het zal allicht wat schelen, maar of het wonderen doet, geen idee.
Je hebt best kans dat wanneer je maar 1 wand behandeld, dat ook al veel scheelt. En dan kan een 60x120 paneel al veel doen. Proberen is het devies.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Hier metal studs met gips en glaswol  tussen en echt geen resonantie van se wand bij de ht.
Wel panelen op de wand natuurijk[emoji6].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teleflubbie

Quote from: clementinesin on November 20, 2022, 21:55:38
Ik heb het net eens uitgeprobeerd met er een deken voor te houden en het lijkt me inderdaad wel iets stiller. Morgen houd ik er met 2 personen eens 2 dekens voor, dan is het misschien wat duidelijker.

Wel jammer als akoestische panelen de enigste (economische) oplossing zou zijn, want dan kunnen we het meubilair (eg hoge kast) er niet meer deftig in kwijt. Heb je toevallig ervaring met kurk? Dat kan blijkbaar op gipsplaten geplakt worden. Op de websites van kurk verkopers zou dit baten, maar geen idee in welke mate dat louter verkoperspraat is.

Wij hebben Akotherm platen gebruikt om het echo/galm probleem op te lossen.
Platen zijn wit en +/- 4 cm dik.

Wij hebben ze verwerkt tot een fotowand (foto's op doek geprint en voor de platen gespannen)
Maar je kan ze ook gewoon op de wand plakken (zijn erg licht).
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

katwax

Tja gips blijft hard en een vlak oppervlak, als het akoestisch goed moet zijn is inderdaad iets op de wanden plaatsen enige oplossing.
Als je vanuit die kamer geen geluid wil naar andere ruimtes, dan moet je is zoeken naar box in box.

Ik kreeg wel eens van een dealer de opmerking dat de beste akoestiek een open weiland was  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

clementinesin

Ik heb tijdelijk 5 akoestische panelen gehaald als experiment, de echo is inderdaad veel minder. Er is nog wat echo over (die op de opname minder te horen is dan 'live'), maar eerder in een mate waar die je in een kamer verwacht.

RalphH

#24
Lekker bezig. Zit er achter het noppenschuim ook nog demping, of is dat hard/hout?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer