De kwaliteit van kabelradio (ClassicNL) versus CD en streaming

Started by audiotechneut, November 13, 2022, 16:47:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Iets wat mij al jaren opvalt is dat klassieke muziek van ClassicNL (Voorheen ClassicFM) via de kabel en mijn FM tuner beter klinkt dan dezelfde muziek op CD of via mijn CXN streamer met een Tidal FLAC abbo. Hoe kan dat zou je zeggen. De bandbreedte van FM is toch beperkt zou je zeggen. CD en streaming zou toch verreweg superieur moeten zijn. Ik heb ClassicNL een keer aangeschreven en zij reageerde hier erg leuk op. Iemand van de technische staf van het radiostation gaf uitleg. Ze maken gebruik van een techniek die Audio Enhancement heet. Het resultaat is wat mij betreft fantastisch want het is by-far de meest prettige weergave van klassieke muziek. Wat mij ook opvalt is dat met name klassieke muziek van Tidal soms een beetje doods klinkt. Alsof de bronbestanden van slechte kwaliteit zijn. Het is weliswaar FLAC maar ja, als de bronbestanden al slecht zijn dan wordt het met conversie naar FLAC niet beter. Wat is jullie ervaring met klassieke muziek op Tidal en wat weten jullie van de technieken die ik hier beschrijf?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Huub-13

Wat ze bij ClassicNL eufemistisch "Audio Enhancement" noemen is zeer waarschijnlijk de toepassing van limiters en andere apparaten die de sound van de zender "opblazen", ongeveer wat de loudnessknop doet op een versterker.
Ik luister ClassicNL via TuneIn internetradio van mijn Bluesound Vault 2 streamer.
Dat klinkt inderdaad wel lekker, maar vooral als er gesproken wordt (het nieuws van elk uur) hoor je dat het geluid sterk gekleurd is. De nieuwslezer lijkt dan in een echoput te zitten.
Dit effect (vooral hoorbaar bij spreekstemmen) is bij bijna alle radiozenders hetzelfde.

Goed geluid daarentegen vind je op de TV. Ik luister naar mijn TV via de HiFiset.
Spreekgeluid, zoals bijv. bij nieuwsuitzendingen en talkshows, klinkt daar heel natuurlijk en ongekleurd.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

audiotechneut

Ik zal ClasicNL via TuneIn internetradio ook eens proberen. Maar dat is dan een digitaal pad. Ik heb nog geen internetradiostation gevonden wat kan tippen aan Kabelradio. De bitrate van internetradio is ook vaak laag. Kabelradio (via de coax van Caiway) is analoog en heeft denk ik een beperkte bandbreedte zoals FM uit de lucht. Dan is het moeilijk te begrijpen dat het resultaat toch opvallend goed is.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks