Atmos en Auro 3D opstelling plafondspeakers mixen?

Started by efsix, November 8, 2022, 16:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

efsix

Beste HT vrienden,

ik ga eerdaags mijn schrootjesplafond vernieuwen. Gelijk flink isoleren, nieuwe Ledspotjes, gipsplaat en inbouw plafondspeakers.
Als receiver heb een Denon AVR 6300. Ik heb indertijd een 5 tal Klipsch CDT-3800C11 plafondspeakers gekocht van een forumsponser. Zitten nog ingepakt..
De conus hiervan kan wat swivelen.
Nu weet ik dat Auro een kwijnend bestaan heeft. Het effect van de upmixer is echter positief.

Van beide opstellingen heb ik de plaatsingen op de sites bekeken.
Zal ik nu puur de Atmos opstelling aanhouden of de speakers deels (50%)naar een Auro opstelling opschuiven.
In mijn geval zullen de H-rears ca 50cm naar de rears schuiven en de H-Fronts  ca 1 meter naar de Fronts.
De VOG komt gewoon recht boven de luisterpositie.
Denk dat wel kan omdat de speakers dus wat richtbaar zijn.
Wil de speakers later natuurlijk niet meer verplaatsen....

Graag jullie opinie! Extra tips mbt vernieuwing plafond stel ik op prijs.

Shadowfox

Mijn ervaring met atmos speakers is dat je ze niet te ver uit elkaar moet plaatsen. Ik heb ze op de lijn van de fronts geprobeerd maar dan vind ik ze te versmeerd klinken en niet afzonderlijk. Daarna in de middenlijn van de fronts en center en toen kon je ze meer onderscheiden.
Ze zeggen 30graden vanaf de zitplaats.
45graden is vanaf zitplaats naar plafond en zelfde afmeting naar voren.
Ikzelf zit op 55graden. Beetje pielen weet je zelf mooi vind

Dus nader naar elkaar toe is zo slecht nog niet

efsix

Ik begrijp niet precies wat je aangeeft.
Als je meer naar 55 graden gaat gaat je opstelling toch juist meer uit elkaar dan bij 30?
Naar 55 gr gaat m.i. ook wat meer naar een Auro opstelling.

jahtari

Hoewel auro zeker goed zal zijn en misschien wel beter, is vrijwel alles tegenwoordig atmos.

Ik zou de atmos guides aanhouden van dolby qua plaatsing en kiezen wat je wilt, 5.1.2, 7.2.2 etc.

https://www.dolby.com/about/support/guide/dolby-atmos-speaker-setup/

Bijv. 7.1.2:

https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/7.1.2-overhead-speaker-setup-guide/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Shadowfox

Quote from: efsix on November  8, 2022, 16:50:48
Ik begrijp niet precies wat je aangeeft.
Als je meer naar 55 graden gaat gaat je opstelling toch juist meer uit elkaar dan bij 30?
Naar 55 gr gaat m.i. ook wat meer naar een Auro opstelling.

Net andersom. Als je naar boven richt is het 90gr.


efsix

Dankjewel, ik was nog met nr 47 bezig vanuit het andere topic.  ;D