Sterven wij uit?

Started by mmuetst, November 5, 2022, 20:24:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Mokumer45

Helaas, ik vrees, dat dit voor het grootste deel waar is (het uitsterven). Mijn beide dochters plus hun mannen genieten bij mij altijd van het luisteren naar mijn installatie en zeggen dan hoe mooi het allemaal klinkt, maar zijn verder niet geïnteresseerd om zelf iets in die richting te doen.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Fr@nk

Quote from: mmuetst on November  6, 2022, 13:26:05

Waar zijn de luidsprekers gebleven waar je later nog in begraven kon worden  :D


80-er Männer Lautsprecher. ;)

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

haythijs

Quote from: Kjelt on November  6, 2022, 10:22:30
Als je broekspijpen gaan wapperen dan heb je een gehoorbeschadiging te pakken of op zijn minst een burenconflict  ;D
Laatste keer dat mijn broekspijpen wapperden was op het Harde toen ik naast een YPR stond die twintig 25mm patronen in 5 seconden afvuurde.

Moet eerlijk bekennen dat bij de  concerten van Motorhead, Slayer en de drumsolo van Zuiderwijk bij een van de laatste Earringshow de broekspijpen het ook niet makkelijk hadden.

Maar goed, dat was idd dan weer niet thuis 😁
( wat uiteraard wel een fijn geluid is als je dat thuis enigszins kan nabootsen en dat lukt idd niet direct met een spotify-meats-earbuds setje).

Overigens wat YPR betreft : Herkenbaar, of destijds als als een M1 Abrams opstartte in de loods.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

mmuetst

Quote from: Fr@nk on November  6, 2022, 15:01:37

80-er Männer Lautsprecher. ;)


Blijft zijn hoofd wel uitsteken  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Knieën optrekken? Wat een iconen deze titans! Als je dan toch in een kist moet...?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Quote from: Laan on November  6, 2022, 21:25:19
Knieën optrekken? Wat een iconen deze titans! Als je dan toch in een kist moet...?
Die Focals zijn ook niet kinderachtig,  mooi in het wit  :D
Maar wens je liever nog heeeel veeeel jaren luisterplezier  ;)
Vraag me toch af wat de luidsprekers van jou over Uch jaar kosten op de 2e hands markt. Natuurlijk waren een groot aantal luidsprekers in mijn cave voor mij vroeger ook een godsvermogen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Ze zijn ongeschikt als kist. Slechts 125 cm en drie delen, dus dat wordt niks, tenzij je eerst wordt gecremeerd. Wat ze ooit opbrengen is een raadsel. Ook geen vraagstuk, ben na al mijn gezever erg tevreden.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

minplus

Quote from: Kjelt on November  6, 2022, 10:22:30
Als je broekspijpen gaan wapperen dan heb je een gehoorbeschadiging te pakken of op zijn minst een burenconflict  ;D
Laatste keer dat mijn broekspijpen wapperden was op het Harde toen ik naast een YPR stond die twintig 25mm patronen in 5 seconden afvuurde.

Verder mis je ook bij heel veel high end audiosetjes bij bv een klassiek orgelconcert de laagste tonen, kunnen ze gewoon niet weergeven. Dan heb je sub-subwoofers nodig. En dan krijg je weer een burenconflict.

Burenconflict is hier geen optie want die zitten op minimaal meer dan 500 meter. Een van de redenen waarom ik hier ben gaan wonen, dus ramen en deuren open op vol volume is hier geen probleem. Paar keer gedaan bij een feest in de tuin, speakers voor de tuindeuren.
Maar ook op lager volume kunnen hier de broekspijpen wapperen (of zijn het de haren op de benen, ben er nog niet uit maar het is wel speciaal) zonder dat je oren er problemen mee hebben.
Of de 16 Hz bij het orgelconcert van Saint-Saëns er hier op hoog volume uitkomt betwijfel ik. Die is er wel maar zwakker.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

flakkees

bij de meesten komt het pas na 30 + , dat zal niet veranderd zijn .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

J.A.F._Doorhof

Geen zorgen maken
Ik was al heel vroeg geïnteresseerd in films en dingen als laserdisc maar moest zelfs met 19 nog mijn moeder meenemen naar Fokko Dijkstra hier in Emmeloord omdat ze voor een "jongetje" niet zo een duur ding gingen bestellen.

Ook bij de aankoop van onze eerste sub (toen al met Annewiek) was ook eerst het goedkope spul tot we door vroegen.

Qua projectoren is de leeftijd van klanten al jaren redelijk stabiel. Zowel jong (meestal in de 30) tot ver boven de 60 zullen we maar zeggen ;)

Denk wel dat mensen film nu anders beleven.
Vroeger was het het enige vermaak buiten de computer en buiten spelen. Nu slokt social media en YT vele uren per week/dag op.

De liefhebbers zijn er wel.
Alleen spelen er nu veel meer problemen dan toen wij in onze 20-30e jarige waren. Als ik haar Brian kijk moet hij naast zijn goed betaalde baan toch erg goed opletten wat hij met zijn geld doet ivm continue stijgende kosten en onzekerheden.

En dan hou je gewoon liever wat geld achter de hand (als dat al kan) als dat je het uitgeeft aan audio of video.

Dan de opmerking over hoofdtelefoons.
Die dingen moeten eigenlijk verboden worden boven een bepaald volume te draaien voor langere tijd. Tinnitus word een echt gigantisch probleem bij die generatie.

Daarnaast luister ik zelf veel op goede buds en voor de muziek op een speciale hoofdtelefoon die helemaal vlak loopt. Op beide heb ik na een half uur tot een uur toch echt tekenen van vermoeidheid. Wat ik met speakers absoluut niet ervaar. En daar zit een enorm gezondheids risico.

Hoofdtelefoons zijn echt super begrijp me goed. Maar zou ze alleen voor beperke tijd gebruiken of op een zeer laag volume.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spijkie

Voor veel mensen, dus ook de jeugd, is sonos al erg goed. Pak daarbij gratis spotify en de makkelijke bediening en je hebt al heel veel geluid voor je geld.

Als ik dat vergelijk met m'n eerste grundig set met rechtop staande cd-speler denk ik dat je die prima kunt vergelijken. Later, als ze gaan samenwonen komt er wat meer budget voor iets beters als ze dat al de moeite waard vinden. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen een goede weergave kunnen waarderen maar dat er nog veel onbekend is.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

roland p

De jongste hier (11) vind het erg leuk om met de versterker/projector te spelen. De platenspeler vindt ie ook zeer interessant. Hij gaat ook mee naar platen en cd beurzen. Laatst zijn we nog naar het Dutch Audio Event geweest.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

J.A.F._Doorhof

Denk dat je daar trouwens ook wel iets pakt.
Vroeger moest je LD's kopen of Video banden en dus ook investeren in een speler, en dan ook maar speakers etc.

Nu heb je streaming services die op je telefoon werken en naar een TV gestreamd kunnen worden, dit maakt de stap van "het moet" naar een "het kan".

De echte liefhebber zal het nog steeds doen, maar het is wel een stap minder inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

#38
Zo hard als het achteruit gaat met audio winkels, zo gaat het nog harder met electronica winkels. De winkel van mijn opa in Arnhem, Radio Piet bestaat nog (mijn opa hete trouwens Jan...gevoel voor humor denk ik).
Maar in Utrecht zit geen electronica winkel meer en volgens mij is de winkel in Amersfoort ook gesloten.
Ook zal dit komen door veranderingen in hobby's. Radio amateurs zijn er niet veel meer en die maakte vroeger gretig gebruik van deze winkels. Ik vind het jammer, vond het altijd handig als ik een onderdeel of kabeltje nodig had.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

minplus

Kan ik beamen. Ik heb veel schitterende electronica-winkels in mijn omgeving zien verdwijnen.
Soms kan ik bij een algemene winkel voor huishoudelijke apparatuur nog wat vinden maar steeds vaker is het zoeken op internet.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Quote from: minplus on November  7, 2022, 19:43:25
Kan ik beamen. Ik heb veel schitterende electronica-winkels in mijn omgeving zien verdwijnen.
Soms kan ik bij een algemene winkel voor huishoudelijke apparatuur nog wat vinden maar steeds vaker is het zoeken op internet.
Dan betaal je meestal meer voor de verzendkosten dan voor het onderdeel zelf. Vroeger kon je lekker snuffelen bij Fakkert Electronica in Zwolle (die nog wel bestaat, alleen is de winkel nu netjes  :D ) en had je Display electronica (mijn Fluke multimeter en mijn soldeerstation komen daar nog vandaan).
Zo jammer dat het niet meer bestaat....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kjelt

Ik mag niet klagen in de high tech regio van Nederland: Eindhoven.
Brigatti electronics en eleshop.nl.

DofN

In Woerden is nog een mooie nieuwe winkel bijgekomen: Freakuence. In Rotterdam heb je nog wel leuke audiowinkels zoals studio Zwaard.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

#43
Quote from: DofN on November  7, 2022, 20:44:32
In Woerden is nog een mooie nieuwe winkel bijgekomen: Freakuence. In Rotterdam heb je nog wel leuke audiowinkels zoals studio Zwaard.
Ja klopt Freakuence is een leuk bedrijf wat voornamelijk 2e hands en demo verkoopt. Mijn 300B HeartBeat komt daar vandaan. Binnenkort ga ik weer eens bij hun luisteren. Heb nog een tas vol kabels voor hun (gooien wij anders weg, zit bij netwerkapparatuur, zo wel goed voor het milieu om ze her te gebruiken).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Laan

Quote from: mmuetst on November  7, 2022, 19:36:52
Zo hard als het achteruit gaat met audio winkels, zo gaat het nog harder met electronica winkels. De winkel van mijn opa in Arnhem, Radio Piet bestaat nog (mijn opa hete trouwens Jan...gevoel voor humor denk ik).
Maar in Utrecht zit geen electronica winkel meer en volgens mij is de winkel in Amersfoort ook gesloten.
Ook zal dit komen door veranderingen in hobby's. Radio amateurs zijn er niet veel meer en die maakte vroeger gretig gebruik van deze winkels. Ik vind het jammer, vond het altijd handig als ik een onderdeel of kabeltje nodig had.

Wat leuk, radio Piet! Die ken ik als arnhemmer al meer dan 40 jaar. In de nieuwstad als ik me niet vergis. Winkels zijn kansrijk als ze ook voldoende via www werken. Zelf jaren bij Versloot gewerkt in Arnhem. Die hebben het helaas niet overleeft.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Tja, electronica zat eigenlijk al een beetje in mijn bloed, maar omdat ik merkte dat het een weggooi maatschappij werd, ben ik de ICT in gegaan. Basis kennis heb ik nog wel, maar vind het prettig als ik soms wat ondersteuning krijg van forum techneuten die er nog dagelijks mee knutselen.
De winkel van Radio Piet kwam ik als kind en ik vond het fascinerend. Achter in de winkel zaten een aantal monteurs Philips TV's te repareren. De eerste apparatuur van mijn zus (koffer pickup) kwam ook uit die winkel (en schoof van mijn zus naar mij  ;D). Mijn opa had geen opvolger voor de winkel en heeft deze verkocht aan een oom aan mijn vaders kant (Opa Jan was de vader van mijn moeder).
Maar eh, weer on topic  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Staaled

Kredietcrisis heeft ongeveer de helft van alle audiowinkels de das omgedaan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: Staaled on November  8, 2022, 10:55:04
Kredietcrisis heeft ongeveer de helft van alle audiowinkels de das omgedaan.
Nou dat was al langer aan de gang hoor, audio is al jaren lang uitontwikkeld.
Sinds de SACD dat geflopt is omdat de delta te klein was is er weinig nieuws onder de zon.
De laatste stuiptrekkingen zoals Meridian MQA was zelfs een stap terug.
Een hele goede set uit de jaren 90 kan vandaag de dag nog prima meekomen.
Je ziet nu ook dat diverse merken omdat de verkoop aantallen flink teruglopen bizarre prijsverhogingen doorvoeren (zie ander topic over Parasound).
Overigens gaat hetzelfde nu ook bij video gebeuren: projectoren en tv's.
Goed is goed genoeg voor 95% van de mensen.

Staaled

Quote from: Kjelt on November  8, 2022, 11:01:39
Nou dat was al langer aan de gang hoor, audio is al jaren lang uitontwikkeld.
Sinds de SACD dat geflopt is omdat de delta te klein was is er weinig nieuws onder de zon.
De laatste stuiptrekkingen zoals Meridian MQA was zelfs een stap terug.
Een hele goede set uit de jaren 90 kan vandaag de dag nog prima meekomen.
Je ziet nu ook dat diverse merken omdat de verkoop aantallen flink teruglopen bizarre prijsverhogingen doorvoeren (zie ander topic over Parasound).
Overigens gaat hetzelfde nu ook bij video gebeuren: projectoren en tv's.
Goed is goed genoeg voor 95% van de mensen.
Dat ook.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

FS249

Antwoord op de vraag: Nee.

Ik zie hier in het Noorden nog steeds leuke audio leveranciers: De Groef, Audio Artistiek, Sound Gallery, AVconnection, bijvoorbeeld.

Verder hebben mijn beide kinderen een mooi surround systeem in huis en ze gaan beide upgraden in hun nieuwe huis qua speakers. En ik mag ze daarbij wat helpen. Of mijn liefde voor goede stereo ze daarbij op het spoor gebracht heeft? Dat denk ik wel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.