Sterven wij uit?

Started by mmuetst, November 5, 2022, 20:24:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Ik had met Douwe tijdens zijn bezoek aan mijn mancave een gesprek over dat jonge mensen niks met onze hobby hebben, of wel, we sterven langzaam uit?
Hoe zien ander forum leden dat? Of merk je wel dat je jonge mensen enthousiast kan maken als ze naar je set komen luisteren? Mijn eigen hobby is ontstaan omdat mijn vader ook een goede installatie wilde hebben. Het was geen top installatie, maar ik luisterde maar al te graag naar de Kef luidsprekers in onze woonkamer.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gerard1

Jeugd kijkt series op telefoon en de ipad, tv interesseert ze niet, laat staan geluidskwaliteit.
De soundbar is goed genoeg.

mmuetst

#2
Maar ze zouden toch wel horen hoe geweldig sommige installaties van bioscopen klinken als ze naar een film gaan?  Daar kan onze SonoS installatie in de woonkamer echt niet tegen op.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gerard123

Gisteren een meisje met haar vriend over de vloer die een Dual 505 kwam ophalen. Ok, vinyl is hip maar het stemt me toch positief. Dochter van een buurman laatst aan een cdspeler geholpen want die trekt cd's uit de kringloop. Misschien zijn dit de wat alternatieve types maar er is nog hoop...

jahtari

Aan ons dus om de jeugd enthousiast te maken.  :pompom:

Het is wel echt anders dan vroeger. Veel meer media aanbod. Makkelijkere apparatuur. Minder apparatuur. Minder tijd. Streaming. Youtube. Netflix.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kjelt

Goede hoofdtelefoon kan geen set tegenop.
Laat de jeugd nu net bluetooth earplugs gebruiken.
Niet zo goed als een hoofdtelefoon maar ja....

Vergeet niet dat in onze jeugd er geen (spel)computers waren dus stereoset was het hightech speelgoed. Nu met de gamepc's , 3D VR werelden etc etc. Is wel wat spannender dan een stereosetje :D
Tja............

gerard1

Een avr schrikt ook af, zeker nu met dirac. geen plug en play de soundbar wel.
Waarbij ik mij dan ook afvraag, is de avr nu een stuk minder in kwaliteit omdat dirac een hoop oplost?

minplus

Quote from: Kjelt on November  5, 2022, 22:25:42
Goede hoofdtelefoon kan geen set tegenop.
Laat de jeugd nu net bluetooth earplugs gebruiken.
Niet zo goed als een hoofdtelefoon maar ja....

Vergeet niet dat in onze jeugd er geen (spel)computers waren dus stereoset was het hightech speelgoed. Nu met de gamepc's , 3D VR werelden etc etc. Is wel wat spannender dan een stereosetje :D
Tja............

Die 1e zin is natuurlijk een beetje apekool ook al is een koptelefoon voor sommige muziekstukjes heel apart. Maar je broekspijpen gaan er echt niet van wapperen om maar iets te noemen.

Veel van de jeugd in de jaren 80 had een walkman en die hadden ze dan vaak op enorm vervormings-volume en dan bedoel ik niet dat het geluid niet 100% was maar dat het niet om aan te horen was, zo gruwelijk. Maar ze namen het echt niet waar.
Je had ook een serie uitzonderingen, net als nu.

Blijft over dat het voor jou als ouder een kwestie van met muziek opvoeden is.
Mijn 3 dochters zijn dol op goede muziek op een goede installatie, hebben ze alle 3, maar er zijn er maar 2 die erop freaken om het zo maar te noemen en maar 1 die er actiever mee bezig is in de zin van drummen in een band terwijl haar ega hier op het forum zou kunnen zitten maar het veel te druk heeft.

Ze zijn er dus nog wel maar meestal niet op een forum.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Witalik

Quote from: Kjelt on November  5, 2022, 22:25:42
Goede hoofdtelefoon kan geen set tegenop.
Laat de jeugd nu net bluetooth earplugs gebruiken.
Niet zo goed als een hoofdtelefoon maar ja....

Vergeet niet dat in onze jeugd er geen (spel)computers waren dus stereoset was het hightech speelgoed. Nu met de gamepc's , 3D VR werelden etc etc. Is wel wat spannender dan een stereosetje :D
Tja............

Vind dat eerste ook niet echt kloppen. Zelf moet ik af en toe echt wel mijn setje aangooien om van dezelfde nummers op een andere manier te genieten. Zelf vind ik goed geluid ook wel nodig. En dat lukt niet, eigen ervaring, voor mij met een soundbar en moet er echt wel losse units gebruikt worden. Maar het is natuurlijk met de wifi speakers erg makkelijk om redelijk geluid te krijgne met heel veel gebruiksgemak.

Wat ook vooral hier denk ik bedoelt wordt met 'hobby' is het eindeloos wisselen van spullen. Daar ben ik zelf totaal niet van. Ik vind het wisselen van kabels , stekkers en componenten juist geen rust geven in de hobby. De vorige speakers heb ik meer dan 10 jaar gehad, nu dit jaar gewisseld van versterking en speakers. Dikke prima weer. Als ik iets opzet qua nummer wat ik goed ken en ik verbaas me over het geluid is het voor mij genieten.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

mmuetst

#9
Quote from: Kjelt on November  5, 2022, 22:25:42
Vergeet niet dat in onze jeugd er geen (spel)computers waren dus stereoset was het hightech speelgoed. Nu met de gamepc's , 3D VR werelden etc etc. Is wel wat spannender dan een stereosetje :D
Tja............
Uh....ik zelf niet, maar een vriendje had een Commodore 64 en een ander een ZX Spectrum. Dus in mijn jeugd waren die er wel. Ze waren alleen heel duur.
Maar terug naar audio. In Zwolle, waar ik geboren ben, had je Eringa (heb ik zelf nog stage gelopen toen ik op de MTS zat) en je had Roemers hifi. In Utrecht zaten wel 3 a 4 winkels. Nu zie je in sommige steden nog alleen HiFi klubben, de rest sterft langzaam uit. Of zou de jeugd als deze wat ouder is toch weer interesse krijgen voor een goede installatie?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gerard1

Wat Witalik zei, het gebruiksgemak zal het verschil maken.
Wie wil er nu zijn huis vol met luidsprekers, actieve luidspreker met wifi is het nu.
De prijzen zijn ook niet normaal meer, de JBL boombox via de telefoon is prima voor thuis en om mee te nemen.
De stereo is leuk voor tingel tangel muziek, pop muziek, house , rock enz op de JBL :D

gerard1

Quote from: mmuetst on November  6, 2022, 09:18:53
Uh....ik zelf niet, maar een vriendje had een Commodore 64 en een ander een ZX Spectrum. Dus in mijn jeugd waren die er wel. Ze waren alleen heel duur.
Maar terug naar audio. In Zwolle, waar ik geboren ben, had je Eringa (heb ik zelf nog stage gelopen toen ik op de MTS zat) en je had Roemers hifi. In Utrecht zaten wel 3 a 4 winkels. Nu zie je in sommige steden nog alleen HiFi klubben, de rest sterft langzaam uit. Of zou de jeugd als deze wat ouder is toch weer interesse krijgen voor een goede installatie?

Ik kon vroeger uren rondhangen in Wastora en Stereocenter in Alkmaar, geweldig was dat.
Hele zomer op het land aan het werk of bollen pellen voor een stereosetje, hahaha gaan ze nu niet meer doen hoor ;D

Kjelt

Net als met een treinbaan, postzegels verzamelen etc.
Wellicht als mensen ouder worden, klassieke muziek, jazz, etc gaan luisteren ze meer interesse krijgen.

Kjelt

Quote from: minplus on November  5, 2022, 23:15:27
Die 1e zin is natuurlijk een beetje apekool ook al is een koptelefoon voor sommige muziekstukjes heel apart. Maar je broekspijpen gaan er echt niet van wapperen om maar iets te noemen.
Als je broekspijpen gaan wapperen dan heb je een gehoorbeschadiging te pakken of op zijn minst een burenconflict  ;D
Laatste keer dat mijn broekspijpen wapperden was op het Harde toen ik naast een YPR stond die twintig 25mm patronen in 5 seconden afvuurde.

Verder mis je ook bij heel veel high end audiosetjes bij bv een klassiek orgelconcert de laagste tonen, kunnen ze gewoon niet weergeven. Dan heb je sub-subwoofers nodig. En dan krijg je weer een burenconflict.

Mc T

Thuis, (in-) de auto. Wat je in het theater, bioscoop of bij een concert, als je ergens eens een fraai set beluisterde. Dat was gauw onbereikbaar voor iemand beneden de 21 jaar. Als je nu kijkt wat een instapper JBL charge kan veroorzaken. Met de vrijheid van alles wat je wil doen en horen in je hand (smartphone),  any place, anytime. Of op je kamertje een eerste generatie Sonos setje die je van een oom mocht meenemen. In een elektrisch Upje stapt als eerste auto. Dan is dat geen vergelijk met een plastic gettoblaster, Aristona stereoset of een Opel Corsa met opbouwspeakers op de hoedenplank.

Heel veel geld hoeft het niet meer te kosten. Goed tot heel goed is voor het gros nu standaard. Voor de echte beleving pakje een filmpje, een concert of tot de ochtend knallen in een club als je daar zin in hebt.

Als ik mij probeer te verplaatsen in de luitjes vanaf geboortejaar 2000 en later, dan zou ik het daar mee ook prima naar mijn zin hebben en daarbij laten. 
   




katwax

Ze luisteren volgens mij nog meer muziek nu dan wij vroeger, net omdat het makkelijk beschikbaar is. Smartphone is vergroeid met hun hand en via streaming spelen ze eerder waar hun muziek.
Het moet dus makkelijk zijn, thuiskomen en via gsm te bedienen. Niet eerst tal van toestellen aanzetten, die dan eerst nog warm moeten worden etc
Is volgens mij ook een reden dat je meer en meer actieve luidsprekers begint te zien en die allinone systemen.

Als ze dan toch iets meer tijd willen nemen zullen ze eerder naar de nostaligie zoeken, waarbij het niet veel beter wordt dan LP's. Minder uit het standpunt "analoog" klinkt beter waar sommige vastgeroeste audiofielen aan vast houden, maar eerder de beleving van LP's draaien.

Zal highend audio dus sterven nee, maar ik denk wel dat de klassieke audiofiele "zever" zal sterven. Hiermee denk ik bv aan die stellingen zoals streamen is altijd slechter dan cd/flac, kabel gedoe, buizen, ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Ehm, jongeren.. die met een grote studieschuld nog bij hun ouders wonen? Of die anders amper de veel te hoge huur kunnen betalen? En, ik praat het niet goed, hoge maandelijkse lasten aan een mobiele telefoon en streamingdiensten genormaliseerd hebben. En voor wie vervoer relatief veel duurder is dan twintig jaar geleden? De tijden zijn wel veranderd. Hifi is een ultraluxe hobby geworden, voor de happy few. Alhoewel je voor een heel bescheiden bedrag al uitstekend klinkende sets kunt krijgen, natuurlijk.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gerard1

Als ik om mij heen kijk in de familie/vrienden /kennissenkring is het al uitgestorven.

mmuetst

Heb één jonge collega die een Pionier LP12 had gekocht en een oude Luxman receiver (die ik nog heb nagekeken) met een leuke set Tannoy luidsprekers, alles voor een leuke 2e hands prijs. Nu hij een huis heeft gekocht en samenwoont is de set niet meer aangesloten (stond nog op de to do lijst).
Er is natuurlijk leuk spul 2e hands te koop en ja, als wij uitsterven komt er natuurlijk meer 2e hands beschikbaar op de markt  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

fasteddie

Heel soms heb ik nog een beetje hoop, maar zoals al eerder aangegeven de jeugd moet of doet al aan zoveel dingen mee in dit hectische leven...

Zoonlief kan wel enthousiast worden als hij het verschil hoor tussen een Spotify weergave en Qobuz, maar om daar nu een duur abonnement voor af te sluiten....neen niet echt!

Meesluisteren op het abonnement van pa natuurlijk geen probleem...maar ik ben al heel blij dat ie sowieso verschil hoort...hij heeft toch nog wat geërfd van mij.... 

Dura

#20
Ik had een tijdje geleden mijn jongste broer met zijn vrouw op bezoek; helemaal geen domme jongen, twee titels, overheidsbaan in schaal 16, vijftiger.
Het gesprek kwam op mijn speakertjes.
- Mooi fineer, en wat kosten die nou?
- Tegenwoordig zo'n 3000, hele setje ongeveer 7000.
Met stomheid geslagen, hadden het op eentiende daarvan geschat. Ik geef toe, zo ziet het er ook wel uit.
- En kunnen ze hard? (Hij is een enthousiaste concertganger en speelt zelf in een band die af en toe optreedt)
- Nee, niet echt.
- Zit er een lekker vette bas in?
- Nauwelijks.
Zij:
- Moeten ze op die rare poten zo ver vooruit staan? Kunnen ze niet gewoon aan de muur net zoals bij ons?
- Eh nee, dan klinken ze niet niet.
Ook een demo van wat ik beschouw als een goedklinkende set waar ik al jaren tevreden mee ben (na decennia lang gewissel) mede door de zorgvuldige opbouw en wat kameraanpassingen maakte geen indruk, er werd niet serieus geluisterd, geen interesse want geen concertgeluid en je hoorde ze gewoon heel beleefd denken, "ach, elke gek z'n gebrek en verder is het wel een aardige vent'".

Zelf geniet ik enorm van mijn set die vanwege het thuiswerken vaak 12 uur per dag aanstaat, maar ik begrijp ook best dat audio liefhebberij in het oog het overgrote deel van de bevolking gezien wordt als een dure afwijking.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

Quote from: Dura on November  6, 2022, 11:57:21
Ik had een tijdje geleden mijn jongste broer met zijn vrouw op bezoek; helemaal geen domme jongen, twee titels, overheidsbaan in schaal 16, vijftiger.
Het gesprek kwam op mijn speakertjes.
- Mooi fineer, en wat kosten die nou?
- Tegenwoordig zo'n 3000, hele setje ongeveer 7000.
Met stomheid geslagen, hadden het op eentiende daarvan geschat. Ik geef toe, zo ziet het er ook wel uit.
- En kunnen ze hard? (Hij is een enthousiaste concertganger en speelt zelf in een band die af en toe optreedt)
- Nee, niet echt.
- Zit er een lekker vette bas in?
- Nauwelijks.
Zij:
- Moeten ze op die rare poten zo ver vooruit staan? Kunnen ze niet gewoon aan de muur net zoals bij ons?
- Eh nee, dan klinken ze niet niet.
Ook een demo van wat ik beschouw als een goedklinkende set waar ik al jaren tevreden mee ben (na decennia lang gewissel) mede door de zorgvuldige opbouw en wat kameraanpassingen maakte geen indruk, er werd niet serieus geluisterd, geen interesse want geen concertgeluid en je hoorde ze gewoon heel beleefd denken, "ach, elke gek z'n gebrek en verder is het wel een aardige vent'".

Zelf geniet ik enorm van mijn set die vanwege het thuiswerken vaak 12 uur per dag aanstaat, maar ik begrijp ook best dat audio liefhebberij in het oog het overgrote deel van de bevolking gezien wordt als een dure afwijking.
Mooi verhaal. Tja wat iemand uitgeeft voor apparatuur is natuurlijk niet relevant. Mijn tweedehands meuk is niet zo duur, maar vind het wel leuk om meer audio te bezitten en af te wissel. Maar goed, ik hoef niet in een Mercedes te rijden en een ander wil dat weer wel graag... Maar ook nieuw zijn er best wel leuke sets te krijgen voor weinig. Niet elke set hoeft €7000,- te kosten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Dura

#22
Helemaal waar, maar tweedehands is voor niet-kenners wel riskant, en nieuw ben je toch wel zeg 2000,- kwijt, veel mensen vinden dat al veel.
Ook zo'n setje moet zorgvuldig opgesteld worden, ook daar ontbreekt vaak de kennis van bijvoorbeeld het (ont)koppelen van speakers, en die speakers krijgen in heel veel huiskamers ook niet de benodigde ruimte.
Geen wonder dat Sonos goed verkoopt, klinkt niet echt lekker in mijn oren maar is eenvoudig en betaalbaar en gooi ze maar ergens neer.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Staaled

Vanaf het moment dat het niet meer noodzakelijk was een fysieke collectie op te bouwen was het gedaan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

mmuetst

Je en vergeet niet
vroeger:


Nu:

Waar zijn de luidsprekers gebleven waar je later nog in begraven kon worden  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.