Vraagje mbt ISF calibratie projector

Started by Led, November 3, 2022, 23:42:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Led

Ik heb een XtremScreen dropdown scherm (0.9 gain meen ik), en sinds een paar maanden een 2e-hands Epson TW9200W waar ik toen direct een nieuwe lamp in heb gestopt. 
Ik ben enorm tevreden met de TW9200W (Ik had hiervoor een TW3200 en het verschil is dag en nacht :-)), maar ik zit te hikken tegen "zal ik 'm wel of niet laten calibreren".

Mijn vraag is dus simpelweg - is het - in acht genomen de kosten van een calibratie - zinnig / ga ik er veel van merken als ik mijn "oude" TW9200W met nieuwe lamp laat calibreren..? 

Wat is jullie ervaring..?

home@the movies

Quote from: Led on November  3, 2022, 23:42:04
Ik heb een XtremScreen dropdown scherm (0.9 gain meen ik), en sinds een paar maanden een 2e-hands Epson TW9200W waar ik toen direct een nieuwe lamp in heb gestopt. 
Ik ben enorm tevreden met de TW9200W (Ik had hiervoor een TW3200 en het verschil is dag en nacht :-)), maar ik zit te hikken tegen "zal ik 'm wel of niet laten calibreren".

Mijn vraag is dus simpelweg - is het - in acht genomen de kosten van een calibratie - zinnig / ga ik er veel van merken als ik mijn "oude" TW9200W met nieuwe lamp laat calibreren..? 

Wat is jullie ervaring..?

Zeer zeker, vooral omdat je een Xtrem screen gebruikt, ALR schermen in het algemeen hebben tov een matwit scherm een standaard verkleuring die absoluut je grey scale beïnvloed.
En los daarvan ga je zeker een verschil merken na een calibratie, 100% zeker, wij hebben in de demo ruimte een rem screen hangen om daarop de calibraties te doen.

katwax

Het verschil tussen calibratie profiel en standaard is voor zover ik heb mogen ervaren toch vrij groot.
Dus ik zou het zeker doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Epson zijn mooie projectoren maar uit de doos haal je absoluut niet het maximale eruit. Dus zeker laten doen.

Bij Epson halen we eigenlijk altijd een enorme winst.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

Right, lijkt me duidelijk.

Dus eh.. Wie kan dat het best, voor een schappelijke prijs, in Haarlem postcode 2024RS..? :-)

J.A.F._Doorhof

Wij rekenen 140 in Emmeloord
240 aan huis
Beide inclusief btw
Projectoren doen we alleen in Emmeloord MITS je een ruimte hebt die letterlijk 100% donker is. Maw als je het licht en projector uit hebt mag je geen hand voor ogen zien.

Beste voor projectoren blijft om ze hier te laten doen. Dan pakken we ook meteen firmware updates etc mee.

Na een afspraak kun je erop wachten
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Led

#6
En zijn er dan nog verschillende profielen bijvoorbeeld? 
Bv. een profile voor "Film in verduisterde kamer" en een "Casual TV kijken / gamen in een kamer met sfeerverlichting"..?
Dat zijn de twee use-cases hier :-)

edit:
Ik begrijp van Home@TheMovies dat mijn scherm zelf een verkleuring heeft; als ik mijn projector dan ergens anders dan hier laat calibreren wordt dat dus genegeerd.
Hoe zit het met afstellen en rekening houden met lokale condities zoals scherm?

J.A.F._Doorhof

We hebben in het verleden een flink aantal schermen gemeten en eigenlijk alleen bij redelijk afwijkende daglicht schermen een 5% afwijking gevonden

We calibreren naar de projector toe ipv naar het scherm. Hierdoor is de performance in de donkere delen beter. Daarna word een meting op het doek gedaan bij afwijkende schermen. We hebben hier een test sample boek liggen met de meeste schermen.

Zoals gezegd de afwijkingen zijn erg subtiel.
Er worden geheugens gemaakt voor 3d, rec709, hdr en dv (indien de display elke ondersteund)

Ik kan een dag stand maken maar standaard doe ik alleen de bovenste series. De dag stand is gewoon gratis.

Lokaal calibreren kan maar alleen als de ruimte zo donker is dat je letterlijk geen hand voor ogen ziet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"