Subwoofer - lange kabel trekken, of zo'n "Wireless subwoofer kit" gebruiken?

Started by Led, October 30, 2022, 22:18:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Led

Ik heb een XTZ 12.17 Edge besteld, en die moet (helaas) op een voorbestemde plek gaan staan, aan de achterkant van de kamer. 
Er zijn dus twee opties om het signaal daar te krijgen - een heel lange kabel, achet boekenkasten, over plinten, acher radiatoren en banken langs.. of een "Wireless" kit. 
Persoonlijk ben ik altijd van het "als het kan, dan via kabel" team, maar dat is in dit geval een heleboel kabel en een heleboel moeite. .. :-)

Mijn vraag is dus - is het de moeite waard om die moeite te nemen..? Of werkt zo'n "Wireless subwoofer" kit ook goed - en zo ja, welke?
(200+ euro betalen voor wireless is me wel iets te gortig..)

Kerre

Zolang je geen afstanden en meters aangeeft mbt de lengte van de kabel via de plinten route (enz) kan niemand je van advies voorzien. Maar toch verwacht ik dat dit richting een kabel gaat, ongeacht de lengte. Zegt iemand die een 15 meter optische HDMI kabel via de plinten heeft lopen. En een aantal 20 m kabels voor atmos en surround geluid.  :D

Mijn advies; gewoon een kabel trekken ongeacht de moeite. Die wireless kits is het meestal toch net niet. Met problemen, vertraging van geluid en interferentie..
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Spijkie

Quote from: Led on October 30, 2022, 22:18:38
Ik heb een XTZ 12.17 Edge besteld, en die moet (helaas) op een voorbestemde plek gaan staan, aan de achterkant van de kamer. 
Er zijn dus twee opties om het signaal daar te krijgen - een heel lange kabel, achet boekenkasten, over plinten, acher radiatoren en banken langs.. of een "Wireless" kit. 
Persoonlijk ben ik altijd van het "als het kan, dan via kabel" team, maar dat is in dit geval een heleboel kabel en een heleboel moeite. .. :-)

Mijn vraag is dus - is het de moeite waard om die moeite te nemen..? Of werkt zo'n "Wireless subwoofer" kit ook goed - en zo ja, welke?
(200+ euro betalen voor wireless is me wel iets te gortig..)

Appartement of woonhuis ? Indien t laatste, recht naar beneden boren kruipruimte in en weer omhoog naar de sub 😀
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Kerre

Quote from: Spijkie on October 31, 2022, 18:40:10
Appartement of woonhuis ? Indien t laatste, recht naar beneden boren kruipruimte in en weer omhoog naar de sub 😀

Wel rekening houden met vloerverwarming leidingen. Zult niet de eerste zijn... :sarcasm:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

sandervg

Quote from: Spijkie on October 31, 2022, 18:40:10
Appartement of woonhuis ? Indien t laatste, recht naar beneden boren kruipruimte in en weer omhoog naar de sub 😀
En niet elk huis heeft een kruipruimte  ;)

Maar eens: zou altijd voor kabel gaan en indien mogelijk onder de vloer om de lengte beheersbaar te houden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Arcenon

Een wireless kit kan prima werken MITS er andere apparaten geen storing geven en fatsoenlijke bekabeling wordt gebruikt tussen alle kastjes. Ik heb een cheapo wirelesskit en de SVS wirelesskit, ik heb jaren de SVS kit gebruikt voor mijn subwoofer (arendal sub 3), werkte perfect, de SVS kit is ook 1 vd weinige waar de frequentieresponse diep genoeg voor gaat (tot 6hz). De cheapo wirelesskit is ansich ook prima maar gevoelig voor ''hums, aardelussen etc'' en gaat niet zo diep, volgens mij tot +-20hz. Je hebt tegenwoordig ook de tri-band wireless kit van SVS, die ziet er nog beter uit (simpel RCA ipv 3.5mm jacks naar RCA)
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Kingpin

Bekabeld ... alleen al vanwege de vertraging in omzetting die er plaats vindt.
Hierdoor loopt je sub altijd achter tov de mains.
Of je moet deze kunnen instellen in je receiver.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Arcenon

Quote from: Kingpin on November  3, 2022, 12:39:48
Bekabeld ... alleen al vanwege de vertraging in omzetting die er plaats vindt.
Hierdoor loopt je sub altijd achter tov de mains.
Of je moet deze kunnen instellen in je receiver.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat de TS dit kan instellen inderdaad, handmatig of door middel van een automatische kalibratie ander is het een slecht plan. 
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Geertidow

Ik snap je wens tot wireless helemaal, en het is vast mogelijk om het met een wireless kit qua timing goed in te stellen, maar ik denk toch dat de kabel wel altijd zal winnen.
Timing is best belangrijk (maar moet je met een sub achter sowieso gaan instellen) en ik denk dat het gemakkelijk storing kan geven.
Je kan het ook proberen en iets bestellen dat je nog kan retourneren misschien.
Al met al gaat niets boven een kabel, maar soms is er ook nog zoiets als de praktijk.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Arcenon

In de basis is de kabel altijd beter want immers heb je nagenoeg geen kans op storing, maar dat weet de TS ook. Ik heb jaren gedraaid met twee van deze kastjes van verschillende merken en op verschillende speakers (wharfedale opus, Kef reference, dali opticons) en het kan indien juist toegepast een prima vervanger zijn. Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben dan let me know.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Led

Dank voor de reacties.
Ik heb de extra moeite genomen en 15m kabel onder de open haard en langs plinten getrokken - werkt / meet perfect nu met kabel. 
Soms moet je gewoon echt even moeite voor iets doen :-)

Geertidow

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

J.A.F._Doorhof

Beetje laat...
Inderdaad ten alle tijden een kabel voor geluid.
met beeld kun je wel wegkomen met draadloos maar met audio zou ik daar toch erg voorzichting mee zijn, voor je het weet heb je problemen door de niet helemaal goed gecorrigeerde vertraging.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"