Slecht ontwerp

Started by Xander32, October 29, 2022, 09:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Zojuist kwam onderstaande vid aan mij voorbij op YouTube. Daarin staat dit maal een setje Focal ls centraal, een ontwerp van een aantal jaren terug, met als doel te bekijken of en in welke mate het ontwerp te verbeteren is.

Hetgeen mij enorm verbaasd is het negatieve effect van de grill van deze ls. Die veroorzaakt twee pieken in het hoog doordat die gaat mee resoneren. Onbegrijpelijk dat een fabrikant dat zo in de markt zet(te) 🤔 terwijl het volgens mij niet heel veel hoeft te kosten om dit ongewenste effect te voorkomen (aanname) ?


https://youtu.be/Cp6Y0O4dxV0



Benieuwd ben ik of jullie meer van dit soort voorbeelden hebben, wellicht zelfs uit eigen ervaren?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Ik heb destijds Tannoy Sixes 613 gehad. Daarvan liet het fineer van het bovenste deel van de speaker los en ik heb gelezen dat de naden van de kast ook nog wel eens los wilden komen.

En de tweeters van de Celestion Ditton 15 xr wilden het nog wel eens begeven, doordat het verbindingsdraadje op de voorkant brak.

Heb verder veel speakers gehad van diverse (meestal oudere) merken, maar die waren wel goed. Bij mijn huidige Elac's niets te klagen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Sjaak_Banaan

Kreeg laatst onderstaande bijlage in de mail over de effecten van speaker grilles op het geluid, best interessant om eens te lezen.
Het is geschreven door James Larson van Audioholics.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Pjotr27

Het is nog maar de vraag of dit enigzins hoorbaar is. Het hoog is vaak erg weinig vermogen en dan twijfel ik wat hiervan terug te horen is. In het laag is het een ander verhaal. Je ziet het wel meer, een fabrikant maakt iets en achteraf hadden ze betere keuzes moeten maken. Maar dan is het ook wel weer wat kost dat? Het is soms veel goedkoper om een paar keer een garantie claim af te handelen.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

mmuetst

Remo Rogers 5 zelfbouw transmissielijn luidsprekers. Waarbij de hoge toon en de mid toon zo ver uit elkaar zijn geplaatst dat dit nooit goed kan gaan. Deze luidsprekers gaan wel lekker laag. Maar staan toch wel lang ongebruikt in mijn mancave.

Wat Focal betreft, misschien heeft die ontwerper een passie voor borsten  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Cantodea

Quote from: mmuetst on October 29, 2022, 16:25:20Remo Rogers 5 zelfbouw transmissielijn luidsprekers. Waarbij de hoge toon en de mid toon zo ver uit elkaar zijn geplaatst dat dit nooit goed kan gaan. Deze luidsprekers gaan wel lekker laag. Maar staan toch wel lang ongebruikt in mijn mancave.

Wat Focal betreft, misschien heeft die ontwerper een passie voor borsten  :D

Die gast is de grootste zeveraar die er is, een speaker is pas goed als je "zijn" upgrades heb gekocht..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Cantodea

De grill van mijn Lintons is zo ontworpen om diffractie tegen te gaan.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

dre73

Quote from: mmuetst on October 29, 2022, 16:25:20Remo Rogers 5 zelfbouw transmissielijn luidsprekers. Waarbij de hoge toon en de mid toon zo ver uit elkaar zijn geplaatst dat dit nooit goed kan gaan. Deze luidsprekers gaan wel lekker laag. Maar staan toch wel lang ongebruikt in mijn mancave.

Wat Focal betreft, misschien heeft die ontwerper een passie voor borsten  :D


Eerst maar eens kijken wat er van over blijft als je onder een hoek meet.
Dan zal het allemaal wel los lopen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

DofN

En het klopt. Mijn grilles bewegen nooit mee met de muziek, hoe hard het ook staat. En nul verschil met fronts of zonder. Het kan dus wel, goede grilles ontwerpen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mediator

Ik heb nooit de grills op mijn speakers. Alleen toen mijn kinderen nog kleiner waren omdat de conussen groot zijn (haast 40 centimeter) en van papier. Kwetsbaar dus. Hele slechte ontwerpen zijn er denk ik weinig. Een slecht ontwerp denk ik dan weer eerder aan iets wat door zijn ontwerp snel kapot gaat. Musical Fidelity had vroeger zo'n versterker die in klasse A speelde en loeiheet werd. Vaak was de betrouwbaarheid lees levensduur minder en gingen die dingen wel eens kapot. Qua klank stond die versterker echt hoog aangeschreven. Mijn eerste luidsprekers waren Pioneers. In de jaren daarna leerde ik over kwaliteit van wissel filters en op een bepaalt moment heb ik mijn speakers opengemaakt. Ik zag twee bipolaire elco's als filter. Dat was best teleurstellend. Maar die Pioneers klonken voor een paar eerste speakers wel goed. Ik was toen een jaar of vijftien.

minplus

Ge grill maakt hier ook geen moer uit. Ze zien er zonder alleen nog indrukwekkender uit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Deleted User

Quote from: minplus on April 15, 2023, 22:28:56Ge grill maakt hier ook geen moer uit. Ze zien er zonder alleen nog indrukwekkender uit.

Exact dat... Ook hier ziet het er zonder indrukwekkender uit dan met grill...