Barco CRT techniek

Started by barcokoen, October 26, 2022, 13:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

barcokoen

Beste allen!  Is er hier nog iemand met wat technische kennis van de Barco CRT projectoren?  Jaja lach maar, maar ik ben er nog steeds heel gelukkig mee.  echter enkele maanden geleden gaf de Barco 1209S er de brui aan, na een luide 'PETS' wist mijn vrouw me te vertellen.  Geen hoogspanning meer.  Nu heb ik gelukkig een spare unit (ooit doorgezaagd geweest en een oude bekende dus van hier op 't forum), dus zowel de EHT unit als de quadrupler daaruit overgebouwd.  De Barco terug aan't werk.  Dat ging voor ongeveerr een halve film goed en de pret was terug over, zelfde ziekte beeld (de mosfet op de EHT module/print kort en de zekering gesprongen.

Beide chassis waren voorzien van de nieuwe (hmm) generaratie EHT en Quadrupler.  Nu heb ik intussen de spare unit weer tot leven gewekt met een 808 quad en EHT (oude type) mits het omsolderen van het daarvoor bedoelde linkje op het moederbord.

Mijn vraag is nu: wat kan de oorzaak van dit probleem geweest zijn, kan het defect raken van de EHT module/mosfet ook veroorzaakt worden door een fout in de Splitter of zelfs een beeldbuis?  Ik heb intussen nieuwe mosfets gevonden voor de defecte EHT modules echter ben een beetje huiverig om deze dan ook meteen weer op te gaan blazen...

Ik zou ook eventueel de groene buis overzetten van de defecte barco in de herstelde spare, omdat dezenog in zéér goede staat is, maar als de oorzaak in een buis kan zitten is dat mss geen best idee.

Alle tips meer dan welkom!

Rob_Dingen

Dat is echt niet te zeggen maar als je overslag hoort van de hoogspanning kan de het er ook uit liggen of dat gebeurd later omdat hij een tik heeft gehad.
Maar ook de dingen die zelf voorstelde kunnen er mee te maken hebben.
Zou me er niet te druk om maken maar gewoon repareren.
Hoop dat je de fet's nog kunt vinden was in mijn Barco tijdperk al moeilijk.

Rob

barcokoen

Het is een vervanger hoor Rob de IXFH16N120P...en die was ook al moeilijk te verkrijgen...

Gevonden op het net, dus voor 't zelfde geld is het meteen pats boem!